• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.951
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har aldrig förespråkat att man inte ska ha solceller på husvagn, så lägg inte till påhittade ord eller meningar.

Jag påstår att 99% av husbilsfolket inte har någon glädje av solceller om man installerar ett litiumbatteri.
Ursäkta att jag lade till husvagn, men behovet av laddning är ungefär detsamma som för husbil.
Men jag förstår fortfarande inte hur 99% av husbilsägarna inte har någon glädje av laddning via solpaneler bara för de installerat ett bobatteri av annan kemi, (Lithium), än det tidigare?
Tänker du kanske att 99% ofta är kopplade till 230V typ camping/ställplats, ja då behöver man inte ens byta till Lithiumbatteri, för det har man inte mycket glädje av då.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Problemet med solceller är att när man som mest behöver elenergi, dvs tidig vår, sen höst och kanske även vinter, ger ju solceller i princip noll. Det är ju då pannan behöver energi dygnet runt, belysning används flitigt och det blir ofta mer tittande på TV och dator. Lithiumbatteriet är då överlägset solceller. För den som bara använder sin husbil maj till augusti fungerar även solcell oftast bra.
//Håkan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet med solceller är att när man som mest behöver elenergi, dvs tidig vår, sen höst och kanske även vinter, ger ju solceller i princip noll. Det är ju då pannan behöver energi dygnet runt, belysning används flitigt och det blir ofta mer tittande på TV och dator. Lithiumbatteriet är då överlägset solceller. För den som bara använder sin husbil maj till augusti fungerar även solcell oftast bra.
//Håkan
Det stämmer mycket dåligt detta du skriver om solpaneler och vintern... Redan den 25 januari i år la jag ut här på forumet att jag fick mycket bra laddning från mina solpaneler.
Har du solpaneler så ger de också el under vintern, problemet är istället att vädret är så dåligt under vintern att solen inte vill komma fram.:spinny:

Om solen hade varit framme hela vintern så skulle det inte varit stora problem att fricampa :applaus:

Länk till tråden i januari när panelerna laddar bra.....
Solpaneler vinter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.843
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har aldrig förespråkat att man inte ska ha solceller på husvagn, så lägg inte till påhittade ord eller meningar.

Jag påstår att 99% av husbilsfolket inte har någon glädje av solceller om man installerar ett litiumbatteri.
Har du verkligen koll på hur 99% av husbilsägarna använder sin husbil? Jag vill nog hävda att solceller är ett utmärkt komplement till
litiumbatterier. Vad hjälper Lithiumbatteriet om du inte får fyllt på den ström du förbrukar?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har du verkligen koll på hur 99% av husbilsägarna använder sin husbil? Jag vill nog hävda att solceller är ett utmärkt komplement till
litiumbatterier. Vad hjälper Lithiumbatteriet om du inte får fyllt på den ström du förbrukar?

Det håller jag fullständigt med om, men sen kommer Peter och fabricerar, varför jag inte svarade honom mer igår är för att jag började tro att det var lite väl mycket flaska eller syrebrist.

Jag är rätt övertygad om att jag kan ligga helt still och inte behöver ladda litiumbatteriet på 2 månader under sommaren, tror att det är väldigt få som behöver investera i både solceller och litiumbatteri.

Men om man måste ha starkström för att få luft eller om man bor hela året i husbil så kanske man ska satsa på solceller och då pratar vi om betydligt färre än 1% även om vi räknar med dom som tillbringar vintern söderöver.

Jag har aldrig skrivit att man ska montera ner sina solceller och köpa litiumbatteri, men har man dåligt med ström så bör man nog först satsa på litiumbatterier före solceller, batterierna kan man dessutom flytta med till nästa husbil.

Personligen skulle jag aldrig köpa en husbil med solceller och så TROR jag fler kommer resonera vid nästa husbilsköp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det håller jag fullständigt med om, men sen kommer Peter och fabricerar, varför jag inte svarade honom mer igår är för att jag började tro att det var lite väl mycket flaska eller syrebrist.

Jag är rätt övertygad om att jag kan ligga helt still och inte behöver ladda litiumbatteriet på 2 månader under sommaren, tror att det är väldigt få som behöver investera i både solceller och litiumbatteri.

Men om man måste ha starkström för att få luft eller om man bor hela året i husbil så kanske man ska satsa på solceller och då pratar vi om betydligt färre än 1% även om vi räknar med dom som tillbringar vintern söderöver.

Jag har aldrig skrivit att man ska montera ner sina solceller och köpa litiumbatteri, men har man dåligt med ström så bör man nog först satsa på litiumbatterier före solceller, batterierna kan man dessutom flytta med till nästa husbil.

Personligen skulle jag aldrig köpa en husbil med solceller och så TROR jag fler kommer resonera vid nästa husbilsköp.
Cippen.... Jag tycker att du skall vara väldigt försiktig när du gör dina ogrundade personliga påhopp på annan hbk medlem/mig.

Jag och säkert de flesta medlemmar här på hbk hade säkert uppskattat om du skriver istället om dina egna erfarenheter och inte svävar långt ut i periferin.... Utan att ha någon evidens i några av dina påstående eller påhopp.

Sen tycker jag faktiskt att det minsta jag kan begära av dig är en skriftlig ursäkt för ditt ogrundade påhopp på mig.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ser ut att vara 4 prismatiska celler och ett Xiaoxiang BM‪S i lådan. Jag har det i mitt hembyggda LiFePO4 som funkar förträffligt. Det går att justera inställningar av alla batteriparametrar i appen och den har också fungerande ”Low temp cut off”. Det finns appar för både IOS och Android. Xiaoxiang BM‪S används flitigt av byggare av egna solpanelsystem. Många köper detta BMS från Kina.. säljs också av Overkill Solar i USA. Det finns mycket info om BMS här: Finally found a LiFePO4 BMS with Low-temp Charging Protection
Jag tycker nog det där batterialternativet verkar rätt ok.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Köpte ett billigt 100 Ah från Kina för 3 500 med frakt och laddare hösten 2019.
Min regulator gav 17V ut obelastad och då bröt BMSn i batteriet. Drog man på vattenpumpen så det blev en last så sjönk spänningen och BMSn kopplade in batteriet.
Hade jag inte laddat batteriet fullt innan jag monterade hade det nog fungerat.
Köpte en ny MPPT regulator Votronic och sedan har allt fungerat ok.
Ställde batteriladdaren i läge GEL.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Till saken igen
Kan man byta dessa direkt av in i husbiles EBL?
dvs koppla de befintliga kablarna och därmed klart?
På godt norsk TJA, noe mellom ja og nei. For de fleste vil det fungere bra om ikke 100% optimalt. En kan oppleve problemer fra PWM solar regulatorer, andre problem fra belastninger med ekstrem startstrøm - begge deler kan trigge BMS sin beskyttelse og koble fra batteriet.

En felles løsning på disse problemene er en stor kondensator koblet parallell med batteriet, denne glatter PWM pulsene og leverer startstrømmen. Enkelte firma som selger drop in LFP batterier tilbyr kondensatorpakker som er på grensen av superkondensatorer.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.932
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tänker beställa två stycken av dessa Lithium batterier.
Lithium batteri 12volt 100Ah med app overvågning (Bluetooth)
Nu undrar jag om det är någon eller några som vill haka på och beställa, det är nämligen ganska stor rabatt om man beställer fyra stycken, priserna nedan.
1 St 6.999,00SEK 2 St 6.499,00SEK7% 4 St 5.899,00SEK16%
Jag beställer och ni hämtar hos mig i Limmared, Tranemo kommun eller jag levererar enligt överenskommelse inom Västsverige.
Jag ser helst att beställningen kommer in idag, så att min beställning hinner in innan helgen
Kanske lite utanför ämnet men var observant på att dessa batterier inte får rum stående under passagerarstolen på en fiathusbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen