• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nä.... du skall ju också ställa in Battery capasity.... expl (13Vx400A=5200kWh)

Fick svar från Regony om laddningen av startbatteriet ..... Så nu vet vi detta :)

About the DCC50S charger, the setting of battery type is for the leisure(house battery), so your starter battery won't be charged in the lithium mode.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har inte tänkt så långt, men 5200wh är väl lämpligt att sätta.

Tråkigt att höra från Regony.
Hur löser vi detta på bästa sätt?

Edit:
Kollade nyss mejlen, och jag har också fått svar från Renogy.

Min fråga:
Hello,
I have purchased a DCC50S 12V 50A dc-dc charger.
I have a LiFePo4 service battery, and a AGM lead start battery in my RV.

How will DCC50S charge my start battery from my solar panels, when service battery is fully charged?

Deras svar:
Hi Peter Knudsen,

Thanks for contacting Renogy. When your service battery is fully charged the solar panel supply will be directed to the starter battery and the unit will check voltage every 30 seconds on the starter battery and supply power until the starter battery is charged.

Thanks,

Mike

Hur ska vi tolka detta ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med de to svarene tolker jeg det dit at startbatteri lades som bly og bobatteri som LFP. Just som dere ønsker. At det drøyer før ladning av startbatteri er en helt annen sak.

For de som har ekstra solarregulatorer liggende, En kan koble en ekstra i parallell med hovedregulatoren og på den måte ha ladning av bilbatteri - bruk en bryter på panelsiden av denne regulatoren så du kan starte den ved behov.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har inte tänkt så långt, men 5200wh är väl lämpligt att sätta.

Tråkigt att höra från Regony.
Hur löser vi detta på bästa sätt?

Du skall nog inte sitta uppe så länge..:twitcy:
Om du läser svaret jag fick så står där ju precis det som Knut skrivit... Att startbatteriet laddas som ett bly batteri... Inställningen på laddaren gäller endast för bodels batteriet :spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag anlände mitt andra 123relä.
Nu ska jag bara lista ut var jag ska placera det.
Tyckte jag hade en gigantisk batterilådan, men nu börjar det bli fullt.
En tråkig kabel kvar att dra från ebl placering in till laddaren, kabeln från startbatterier, blir att jobba under husbilen, skönt med hydrauliska stödben när man vill ha mer utrymme under bilen.
 

Bilagor

  • IMG_20200213_155225.jpg
    IMG_20200213_155225.jpg
    5,1 MB · Visningar: 72

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En liten summering på mitt projekt.
Har inte haft ut husbilen ur garaget ännu för att testa laddningen från solpanelerna.
Dock har jag provstartat motorn, och laddningen fungerar bra den vägen från startbatteriet via smartrelä till Regony DC/DC laddaren.
Har som högst laddat 32A den vägen, men då låg soc på över 80%
Håller på att sakta men säkert tömma batteriet, för att göra en testladdning ute med solpaneler och/eller generatorn vid typ 20% soc.
Dessa 2 laddvägar är det enda jag har i dagsläget, alltså ingen laddning via 230V.
Tänkte få till en liten tur med fricamping och se hur jag klarar mej.
Enligt mina förenklade beräkningar så borde jag klara mej utan 230V i framtiden, vi får se hur det går.

Jag har stött på många problem under byggets gång, men fått en OTROLIGT BRA backup/support av Peter (muskatten) och Knut, tusen tack till er :D :D :D

Så här ser det ut i min batterilåda nu.

IMG_20200411_134456.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att du kan fricampa ganska många dagar innan cellerna är nere på 10% jag klara ca 2-4 dagar om vintern när batteriet är fullt.... Allt beror ju på hur mycket A man förbrukar....
Just nu ger solen en hel del om dagarna, så när panelerna laddar stänger av gas till varmvatten boilern, kopplar in invertern och kör sen 230v på varmvatten under dagen... När solen inte ger så mycket kopplar jag åter till gas. Spar gas på detta sätt och värmer vattnet gratis med el :yes:
Skall bli intressant och se hur mycket A du kan ladda med...
Tjusig installation du har fått till :applaus:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är premiärturen avklarad, det blev en 7-dagars fricampingtur.
Fredag till söndag regnade det eller var mulet, så det blev ingen laddning, på söndag var batteriet nere på 60%.
Måndag till idag har vi haft skapligt med sol, och vi har flyttat varje dag, till lunchtid har batteriet blivit fulladdat.
Bästa laddning jag sett har varit under färd, runt 45A.
Vi har legat på 1-2kwh i förbrukning per dygn.
Samt 8,5kg gasol på hela turen.
Jag är supernöjd så här långt med mitt nya batteri :cool::D
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Intressant..

Har missat dessa inlagg.


Du har byggt ungefar vad jag gjorde for nagra ar sedan. jag har (Fortfarande) 4X300AH, med 123BMSsmart. Cellerna har svullnat lite och jag kollar dem regelbundet, men de levererar och laddar som de ska, saledes kan jag inte riktigt se vad som fororsakade att de svullnat.

Daremot hade jag en tidigare version av BMS:n, jag rakade forstora bluetooth kortet nu for nagra veckor sedan (den modellen hade 2-kort pa utgangen monterat pa varandra). Jag kontaktade tillverkaren direkt online och kunde se att de saljer delar lost till denna BMS. jag kopte ett nytt kort och fick det levererat inom ett par dagar.

det som jag nu marker ar att Bluetoothen ar mer stabil och "plattan" den ar kopplad mot kontinuerligt inte har nagra problem med att hitta eller halla kontakt med BMS:n Samt att jag upplever att den nu balanserar cellerna mycket battre. Jag har pressat mina celler till balansering pa 3.6V och 3.7 som "shut down". Vet att det ar i marginalerna, men eftersom jag forlikat mig med att mina svullna celler ar doende sa kan man likna val leka o testa...

Da jag bytte HB (Forra bilen skrotades som en del vet) till en storre sa flyttade jag over mitt system med batterier och solcells regulatorn som jag vart mycket nojd med, (victron). Jag kompleterade med en inverter/laddare fran victron, Multiplus 1200VA fran victron (laddar upp till 50A).
kopte nya solceller 4X160W (kor dem pa 80V o 6mm kabel) som kan kompletteras med ytterligare om jag ser behov av det. (Bilen jag kopte har inbyggt elverk..Som snart e gas konverterat, da bilen gar pa bensin eller LPG har jag stora tankar jag kan nyttja)

Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....

Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm.... ;)


//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ElectroDacus er uten tvil en av de beste BMS som er laget. Ett alternativ kunne være foxbms fra Tysklands Frauenhoff Institute - om en kunne kjøpe det ferdig og ikke bygge det hele selv :D

Den nye serien av ElectroDacus SBMS0 med frittstående MPPT moduler og styring av last ser veldig spennende ut.
 
Toppen