• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det har jag inte heller listat ut, spännande och se vad du får ut av din anläggning i solsken :)
Har ställt frågan till deras techsupport nu.

Jag har kört fast i testet av mitt bms123, alla korten kommunicerar inte med varandra,
fastnar mellan kort 2 och 3 :(
Har mejlväxling med EV-Power om problemet
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Akta dig för EV-Power "support" de har get mig flera ggr felaktig information :swoon:
Gällande bms:en så är det mycket bättre att kontakta Albertronic (eller vad de nu heter) i Holland..... Mycket bra hjälp får du där
Enligt min mening så är denna bms svår att montera då man har ingen koll på om alla sladdar sitter så de har kontakt :swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kontaktproblem på signal ledningen mellom 2 og 3 var min første tanke for innlegg 81. Og produsenten av BMS123 i Holland er beste sted å få fornuftig hjelp med dette utstyret. Men start gjerne med å bytte ut den tynne signal ledningen mellom disse to modulene, kan og være nok å demontere og montere ledningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för både tips och varning :)

I min första koppling så hade jag satt en signalkabel i fel hål.

I min andra o tredje koppling (switchade plats på kort 2 o 3)
Så har jag mätt att det är bra kontakt mellan korten.
Misstänker nu ett defekt kort.

EV-Power svarar snabbt, så jag hoppas på nytt svar imorgon torsdag.

(klippet är från min första, den felaktiga kopplingen)
 

Bilagor

  • VID_20200128_180024.mp4
    33,3 MB · Visningar: 139
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag laddades mitt lfpo4 batteri fullt.... Sen gick den över till bulkladdning enligt den röda blinka de dioden... Och började ladda startbatteriet som var nere på 11.5v....
En sak som jag inte gillar med denna laddaren (Regony dcc50s) är att den laddar först bodelbatteriet.... Och inte förrän det är fulladdad så går den över och laddar startbatteriet... Så om jag nu skulle åkt iväg idag så hade bilen troligen inte startat... Förrän nu på eftm när även startbatteriet är fullt..
Med Votronics laddare som ger startbatteriet 1 A hela tiden det laddar så hade jag säkert kunnat kört i väg mycket tidigare.....
Alltså risken är stor att startbatteriet inte är laddad med denna laddare om man fricampar mycket.... :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo en sak till.. Har man life batteri så måste man nog ha någon enhet som kopplar in och ur laddningen för jag tror just nu att laddaren kommer att börja ladda igen så fort life cellerna börjar sjunka..... Altså den laddar inte till 90%.utan till fullt 100%...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter, tack för din info. Min tanke med min batteriuppgradering är också att kunna fricampa längre stunder.
Jag kopplade direkt om mina förbrukare på startbatteriet när jag köpte husbilen, fick inte igång den varannan gång när jag skulle iväg på weekend, på min dåtida parkering utan 230V.
Efter min omläggning av stereo navigator sub till bobatteri, så har den alltid startat, samma startbatteri sedan 2014.
hittils har jag haft 1A till startbatt från EBL, troligen kommer jag att få samma problem som du upplever nu.

Nu är jag ingen elektriker, men kan man kanske förbinda start/bo-batt. med en tunn kabel med diod så en liten ström går till startbatt (?)
Det kanske blir helt galet, och "rundgång" att "hög" spänning i startbatt. startar dc/dc laddning till den stora bobatt.banken
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo en sak till.. Har man life batteri så måste man nog ha någon enhet som kopplar in och ur laddningen för jag tror just nu att laddaren kommer att börja ladda igen så fort life cellerna börjar sjunka..... Altså den laddar inte till 90%.utan till fullt 100%...

Den ev. problematiken hoppas jag komma runt med bms+relä, sen är ju frågan var jag ska sätta återstart av laddning på bobatt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter, tack för din info. Min tanke med min batteriuppgradering är också att kunna fricampa längre stunder.
Jag kopplade direkt om mina förbrukare på startbatteriet när jag köpte husbilen, fick inte igång den varannan gång när jag skulle iväg på weekend, på min dåtida parkering utan 230V.
Efter min omläggning av stereo navigator sub till bobatteri, så har den alltid startat, samma startbatteri sedan 201

hittils har jag haft 1A till startbatt från EBL, troligen kommer jag att få samma problem som du upplever nu.

Nu är jag ingen elektriker, men kan man kanske förbinda start/bo-batt. med en tunn kabel med diod så en liten ström går till startbatt (?)
Det kanske blir helt galet, och "rundgång" att "hög" spänning i startbatt. startar dc/dc laddning till den stora bobatt.banken

Hej Peter....
Vad som drar ut mitt startbatteri vet jag inte.... Jag har bara larmet kopplad till det... Allt annat går på bodels batteriet......
Skall se framöver hur det nu blir...... Annars har jag 5 st solregulator liggande i hb. :eek: så får jag problem så kopplar jag in en endast för startbatteriet så löser det sig :yes:
Hur tänker du där med bms:en och relä?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror också att det är såhär.... När bms123 får ett kontaktfel, så stänger den ner ca 2 min för att sen återgå till normalläge.... Den gör också så om en av dina celler går över inställd temp av cellerna.... Då stänger den av allt för att återgå till normalt igen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra.

Jag fick svar idag igen från EWL, han rekommenderar dessa inställningar i mitt BMS.

Hello,

Thank you for photos. The cells are in the app, it is good.

What is your setting of the BMS, Please set V-min 2,8V, V-bypass 3,5V, and V-max 3,7V
And next, you have to charge the battery to full (all cells have to reach V-bypass).
When all cells reach V-bypass and start balancing, BMS is calibrating and start to show the correct information.


Det kommer att dröja ännu ett tag innan jag är där,
nästa to do är att jag ska bort med stötdämparna bak och få nya tillverkade med egenskaper som jag vill ha.
Vi har en lokal verkstad som är proffs på stötdämpare Välkommen till Sellholm Tuning AB | Sellholm Tuning AB


Sen ska förarstolen ur så jag kan börja med modifieringarna vid EBL inför batteribytet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du menar utgående ström, så ingen aning (ännu)
Min tyngsta förbrukare är en gammal Dometic SI 1500

Säkringar ut från bobatt idag
Inverter 200A
EBL 50A
Start elverk 60A
Ljudanl. 40A
 
Toppen