• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack Knut,
Ja, samma som du valde,
men Jag tog paketet med bms m.m.

Minns jag rätt så sitter det en 50A säkring där idag.
Jag har tillvalsgenerator i min gamla bil, 180A.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
180A var hva jeg hadde og. Så det er kabel lengde og tverrsnitt som styrer hva du kan lade. 50A sikring vil ryke første start av bilen etter LFP pakken er installert. Teoretisk burde sikringen stemme med hva som gir 2V spenningsfall i kablingen - normalt vil en litt mindre sikring holde da det er ikke ofte at du kommer under 12,5V spenning på pakken. For meg holdt det med 80A sikring, selv om 2V spenningsfall ga 100A.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja det är min tanke, då blir all laddning skött av dc/dc-laddaren som har "Lithiumläge"
Dock är min förhoppning att jag inte ska behöva någon extern 230V, vi får se hur det går med det, men jag hoppas som sagt, jag fricampar helst, hade jag campat med 230V tillgänglig, had jag inte behövt göra denna uppgradering.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Stämmer bra som Peter skriver, det blir ett Smart bms123.
bms kommer att styra ett Smart bms123 dubbelrelä EV-Power | BMS123 Smart - Dual Relay
Jag kommer att köra all laddning via en dc/dc laddare
DCC50S 12V 50A DC-DC On-Board Battery Charger with MPPT

Mitt fortsatta problem är hur jag bäst/enklast löser all "trafik" i mitt EBL119

Jag är lite sugen på det nya dubbelreläet. Jag har deras gamla typ av relä och det känns inte bra. Lite smäckigt, klumpigt att montera och alldeles för törstigt. Det står t.o.m på det att det inte är för kontinuerlig drift...
Skall bli intressant att se hur du tycker dubbelreläet fungerar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Stämmer bra som Peter skriver, det blir ett Smart bms123.
bms kommer att styra ett Smart bms123 dubbelrelä EV-Power | BMS123 Smart - Dual Relay
Jag kommer att köra all laddning via en dc/dc laddare
DCC50S 12V 50A DC-DC On-Board Battery Charger with MPPT

Mitt fortsatta problem är hur jag bäst/enklast löser all "trafik" i mitt EBL119

Nu köpte jag också en DCC50S 12V 50A DC-DC On-Board Battery Charger with MPPT ..... men jag köpte min på Amazon... fick betala nästan 3300.- Skr. .... så nu skall här laddas :confused::twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Toppen