• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så länge du inte har ngn förbrukare som tar ut ngt ur batteriet så kan du ladda över batterierna som Håkan skriver. Smidigast är ju att koppla bort BMS så är alla problem ur vägen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.

Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.

SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%

Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.

Förslag??
En fundering bara.
I manualen på sidorna 11,12 och 21 står att det finns två lägen för switch nummer 5.
Normalläget använder algoritmer för laddningen och att SOC sätts resets till 100% när spänningen är över balanserings gränsen för alla enskilda celler.

Kritiska läget. Då används inte algoritmen för laddningen. Då bryter BMS när gränsländerna uppnås, tex V-Max. Jag tolkar även att den totala spänningen räknas ihop för alla celler för att räkna ut V-Max. Inte bara varje enskild cell. Jag tolkar det som att även om någon cell har för hög spänning kommer inte BMS att bryta för V-Max.
Någon cell kan ha för låg spänning och då kan den totala spänningen vara under V-Max.

Jag tror att jag har tolkat det hela rätt. Du får rätta mig om jag har fel.

Switchen kanske är inställd på kritiskt läge in din BMS.

Du kan läsa själv i länken från Montreal.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du en en laddar som bara ger 3,65 volt eller ett labnätaggregat så finns det ju en möjlighet att dela på cellerna och initialisera dom ordentligt. Ja, jag har ett Gen3-BMS123. :)
Jag förstod det efter mejlen gen.3 visar bara max 99% och visar inte 100% förrän det verkligen är helt fulladdat därför behöver du bara ladda fullt så blir värdet rätt för dej.
Jag har både 3,65V laddare och ett lab.agg.

Om man laddar över varje cell så spelar väl inte BMS någon roll?
Det kan jag inte svara på, men jag skulle i varje fall fråga tillverkaren av BMS först. Annars är det ju enkelt att koppla bort BMS.
Så länge du inte har ngn förbrukare som tar ut ngt ur batteriet så kan du ladda över batterierna som Håkan skriver. Smidigast är ju att koppla bort BMS så är alla problem ur vägen.
123bms liknar inget annat BMS, de "vanliga" bms'en har bara signalkablar till cellerna och dessa BMS kopplas bort på någon sekund med kontaktstycket, och sen kan man göra vad man vill med batteriet eller med enskild cell, superenkelt såklart.

På 123bms sitter det ett kretskort kopplat över +/- på varje cell och lever sitt eget liv, sen är dessa mellankretskort via ytterligare signalkablar kopplade till 2st huvudkort ett IN och ett UT på på första och sista cellen, fullständigt groteskt tillkrånglat.
Skulle jag demontera detta BMS så sätter jag aldrig tillbaka det.
Så jag törs nog inte koppla på min 3,65V laddare över ett enskilt kretskort.

En fundering bara.
I manualen på sidorna 11,12 och 21 står att det finns två lägen för switch nummer 5.
Normalläget använder algoritmer för laddningen och att SOC sätts resets till 100% när spänningen är över balanserings gränsen för alla enskilda celler.

Kritiska läget. Då används inte algoritmen för laddningen. Då bryter BMS när gränsländerna uppnås, tex V-Max. Jag tolkar även att den totala spänningen räknas ihop för alla celler för att räkna ut V-Max. Inte bara varje enskild cell. Jag tolkar det som att även om någon cell har för hög spänning kommer inte BMS att bryta för V-Max.
Någon cell kan ha för låg spänning och då kan den totala spänningen vara under V-Max.

Jag tror att jag har tolkat det hela rätt. Du får rätta mig om jag har fel.

Switchen kanske är inställd på kritiskt läge in din BMS.

Du kan läsa själv i länken från Montreal.
Jag har mitt i "normal mode"
Har inte fördjupat mej i "critical mode" men ifall man kunde komma runt SoC problemet så borde de nämnt det kan man tycka.

Var ner igen och startade lite förbrukare på över 100A, hann tömma ur några kWh, lämnade 6A förbrukning på över natten, då jag åkte hem visade Victron 18% SoC, och 123bms strax under 60%
Blir intressant att se vad de visar imorgon.
Jag funderar på att koppla på min Heltec balanserare samtidigt som jag laddar upp batteriet, vad tror ni om det?mer info kommer nog imorgon.
Enligt min Victron smart shunt som monterades för ett år sedan så har batteriet varit fulladdat 2ggr.

Att de tycker man ska ladda fullt en gång i veckan skvallrar om att min version av 123bms är byggt solenergi-anläggningar.

Nu är detta inget stort problem för mej (ännu) men rejält irriterande, vi får se hur många cykler det går åt att kalibrera SoC-värdet :confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.196
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet ju hur länge Muskatten stog ut med sitt 123bms, jag ska försöka slå hans rekord, men jag tvivlar att jag klarar av det :twitcy:
Något som jag upptäckte sen när jag installerade Daly bms, var att nu stämde min A mätare på panelen.... Både ivid låg laddning/förbrukning...
Vid hög urladdning typ 70A kunde bms123 visa ca 5A fel :eek:

Min daly bms och Wictron's shunt visar samma värden.... :spinny: däremot visar de inte samma SoC eftersom jag har ju två Lithiumbatteri.... Men jag ser den rätta SoC på Wictron's shunt...

Så där rök rekordet :twitcy:;)
 
F

F.d. 64253

Guest
Hittat nya manualen (gen.3) och där står det 3,4V som start för balansering :)
Nu har ju jag gen.1.3 någon som vet ifall dipparna på IN-kortet skiljer i funktion mot gen.3 ?
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.814
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..

Varför precis 3,48V?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.814
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.

Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.

SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%

Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.

Förslag??

Är din Victronladdare programmerbar? Om den är det , hur är den programmerad?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..

Det beror rätt mycket på bms'et, ofta är strömmen vid balansering förvånansvärt låg på de flesta bms, runt 0,15A är en vanlig ström.
123bms sticker ut ur mängden här med 1A vid balansering.
Därför är externa aktiva balanserare populära de jobbar mellan 1-10A
Att en cell rusar iväg på slutet av laddningen betyder att den är nära 100%, det är detta man vill undvika med en bra balanseringsfunktion.
Det verkar vara vanligt att påbörja balansering vid 3,40-3,45V, iallafall på de vanliga EVE-cellerna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är din Victronladdare programmerbar? Om den är det , hur är den programmerad?
Ingen aning faktiskt, den används sällan så jag har inte fördjupat mej i den.

Jag kan se att belysning m.m. i husbilen fortfarande har spänning, via en ev mina kameror i garaget, det borde slockna snart om Victron shunten stämmer.
Screenshot_20230323-122337.png
 

Bilagor

  • 2511063A (1).pdf
    297,8 KB · Visningar: 18

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.814
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ingen aning faktiskt, den används sällan så jag har inte fördjupat mej i den.

Jag kan se att belysning m.m. i husbilen fortfarande har spänning, via en ev mina kameror i garaget, det borde slockna snart om Victron shunten stämmer.
Visa bilaga 227301
Om jag förstår det rätt har den ett antal inställningsmöjligheter, bl.a. olika laddningsalgoritmer, kan den möjligen vara inställd med en algoritm
som har rekondläge?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker vi borde nämna vad våra batterier har för komponenter när vi delar erfarenheter.
Typ: Celler fabrikat/storlek/klass, BMS fabrikat/modell, ev. annan utrustning på batteriet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.196
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En av Nackdelaena med bms123 är att man kan inte se i appen när den ballancera...

Med Daly ser du det.... Jag började med att ställa in på ballancera vid 3.30v /cell och med en diff på 0.03v /cell
Sen kollade jag om den ballancera vid inställda värden.... Och det gjorde den inte... Så jag höjde till 3.35v/cell... Och sen 3.40v.... Osv... Till jag hittade volten där den börjar ballancera, diffen lämnade jag på 0.03v...
Allt detta är så lätt att ställa in på Daly bms...

Apropå om alla mina "visare" visa rätt värde så kommer här bilder... Och som ni kanske ser så är där inte stor skillnad mellan dem..... Med bms123 ökade skillnaden kraftigt ju med det laddas ur...

Screenshot_20230323_133052_com.victronenergy.victronconnect_edit_41756872791543.jpg

Screenshot_20230323_133105_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_41776459375394.jpg

IMG_20230323_133004.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 64253

Guest
Min erfarenhet av Daly BMS är inte bra, förklaringen är att jag inte är en storförbrukare av ström.
Daly mäter inte förbrukning under 2,6 amp.. Bytte till Jiabaida BMS och den mäter från 0,46 amp.. och har betydligt fler inställningsmöjligheter..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om jag förstår det rätt har den ett antal inställningsmöjligheter, bl.a. olika laddningsalgoritmer, kan den möjligen vara inställd med en algoritm
som har rekondläge?
Som jag förstår den så har den i Li-ion läget (som jag använder) bara de vanliga 3 stegen bulk->absorb->float.
14,2V i absorb, vilket kanske är mest intressant.
 
Toppen