• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det har en märkström på 200A. Då borde den inte lösa ut redan vid 60A.
Den fungerar mer som en effektbrytare. En icke ställbar sådan.
Då fungerar den men avviker från märkströmmen.

Sen håller jag med Montreal att hålla emot med handen vid testet är tveksamt.

Helt enig med dej.
Jag ville bara upplysa om att det finns riktigt dåliga komponenter på nätet som ibland kan hamna i en i övrigt bra installation,
man får se upp hela tiden när man handlar detaljer till ett LFP-bygge, samt helst testköra "allt" innan färdig installation.

Jag har tidigare råkat ut för ett felaktigt BMS, som tur var upptäckte jag det redan i mina tester.
Att mäta/kontrollera är a och o när man bygger själv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt enig med dej.
Jag ville bara upplysa om att det finns riktigt dåliga komponenter på nätet som ibland kan hamna i en i övrigt bra installation,
man får se upp hela tiden när man handlar detaljer till ett LFP-bygge.

För mej ser en batteribrytare/frånskiljare ut så här:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej ser en batteribrytare/frånskiljare ut så här:
Brytaren i filmen är nog inte tänkt som en huvudströmbrytare, då den saknar möjlighet att förhindra tillslag.

Det finns många modeller på "huvudströmbrytare" jag själv valde denna Huvudströmbrytare

Det viktiga här är att välja en som klarar den ström (A) som blir aktuell i bygget.
Jag monterade min nära minuspolen på bobatteriet i mitt bygge, jag kommer idag som mest upp i 130A (invertern).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Brytaren i filmen är nog inte tänkt som en huvudströmbrytare, då den saknar möjlighet att förhindra tillslag.

Det finns många modeller på "huvudströmbrytare" jag själv valde denna Huvudströmbrytare

Det viktiga här är att välja en som klarar den ström (A) som blir aktuell i bygget.
Jag monterade min nära minuspolen på bobatteriet i mitt bygge.

Ja, den kan nog fungera, även om jag är väldigt tveksam till elkomponenter därifrån, som dessutom skall klara höga strömmar?!
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu är det både lilla och stora Julafton när mina 280Ah Lifepo4 har anlänt.
Cellerna ser nya ut och hade 3,32/3,34/3,34/3,31V så jag kopplade ihop dem och toppbalanserar.
Startar lite försiktigt med 3,5V så får de stå tills strömmen sjunker mot 0 och sedan blir det upp till 3.65V

IMG_1437.jpg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.228
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu är det både lilla och stora Julafton när mina 280Ah Lifepo4 har anlänt.
Cellerna ser nya ut och hade 3,32/3,34/3,34/3,31V så jag kopplade ihop dem och toppbalanserar.
Startar lite försiktigt med 3,5V så får de stå tills strömmen sjunker mot 0 och sedan blir det upp till 3.65V

Visa bilaga 214789
Ser att kaffebryggaren är framme. Blir många koppar innan det är klart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är det både lilla och stora Julafton när mina 280Ah Lifepo4 har anlänt.
Cellerna ser nya ut och hade 3,32/3,34/3,34/3,31V så jag kopplade ihop dem och toppbalanserar.
Startar lite försiktigt med 3,5V så får de stå tills strömmen sjunker mot 0 och sedan blir det upp till 3.65V

Visa bilaga 214789
Härligt!
Gick det bra i tullen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Än så länge ingen faktura och de lämnades ut av PostNord så de har väl koll på läget. Det kan ju alltid komma en faktura senare eftersom de vet ju vem jag är. Ser att de verkade vara införda via Ungern och returadress är dit. Samma med BMS och den kom det ingen faktura på i efterhand.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Än så länge ingen faktura och de lämnades ut av PostNord så de har väl koll på läget. Det kan ju alltid komma en faktura senare eftersom de vet ju vem jag är. Ser att de verkade vara införda via Ungern och returadress är dit. Samma med BMS och den kom det ingen faktura på i efterhand.
Det låter positivt.
Vilket BMS valde du, Håkan?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Daly 200A eftersom jag har en inverter på 1500W och ville ha marginal. Den tål ju laddström på 100A så där finns det marginal också. Skaffade du någon 3,6V laddare när du balanserade dina? Jag kör med nätagget men det beter sig inte så bra utan jag får nog skaffa en 3,6V/20A laddare men de verkar vara slut. Får bara i 7A vid 3,6V så det kommer att ta lång tid. Går jag högre på nätagget så börjar det svänga så det är väl något i nätagget som är dåligt avstämt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, Daly är helt ok, bara man väljer några större storlekar än tänkt ström, så du har valt helt rätt, köpte du även till BT-dongeln, så får du full kontroll.
De enda jag läst som negativt om Daly är att på en del ex. har inte lågtempsensorn (ifall den finns) inte fungerat, har du sensorkabel så prova gärna i is-saltvatten samtidigt som du laddar.

Jag har en liten 3,65V/5A laddare, men även ett lab-aggregat, men har samma erfarenhet som dej, det går inte att få ut några högre strömmar ur dem, men jag använde ändå lab-aggregatet då det iallafall gav över 5A.
Mitt 280A pack tog 5 dygn att initial-ladda, så man får inte ha bråttom med småladdarna, frestas inte att höja spänningen bara, jag skulle inte köpa en större laddare bara för den första laddningen i serie.
Lycka till med ditt bygge :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är BT dongel och seriesladd till datorn med samt tempgivare. Jag bryr mig inte så mycket om lågtemp för batterier sitter inne bredvid Alde och jag har alltid bilen uppvärmd eftersom vi åker hela året.
Tack för tipsen och jag ska inte frestas att höja spänning över 3,65V utan det var strömgräns jag fick sätta på 7A för annars fladdrade det upp och ner. Antar att inre resistansen rör sig när balanseringen pågår och nätagget försöker kompensera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är BT dongel och seriesladd till datorn med samt tempgivare. Jag bryr mig inte så mycket om lågtemp för batterier sitter inne bredvid Alde och jag har alltid bilen uppvärmd eftersom vi åker hela året.
Tack för tipsen och jag ska inte frestas att höja spänning över 3,65V utan det var strömgräns jag fick sätta på 7A för annars fladdrade det upp och ner. Antar att inre resistansen rör sig när balanseringen pågår och nätagget försöker kompensera.

Ok, se till bara så det inte blir för varmt (jag vet inte hur varmt det blir runt en Alde-panna).
LFP trivs bäst i +25C, och krokar runt +65C.
Annars låter det som en perfekt placering.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det blir inte så varmt och på sommaren är ju pannan bara igång korta stunder för varmvatten. Har tempgivare i batterifacket ansluten till min HomeAssistant så jag har koll på temeraturen.
Ska bli spännande att belastningstesta när de är balanserade och se om de ger 280Ah, många verkar ha fått värden ner mot 230Ah men man kan ju inte vara säker på att de gjort rätt. Har du testat dina celler?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
@PeterK, vilka nivåer/inställningar har du valt i BMS? Jag har ju inte startat upp min utan väntar ut balanseringen först. Dokumentationen på Daly BMS är ju inte direkt djuplodande....Har läst en del på Wills forum men tar gärna emot dina och andras erfarenheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra Håkan, du har koll på det mesta märker jag.

Jag har letat igenom mitt "arkiv" finner inget kapacitetstest på mitt 280Ah.
Jag ska se till att göra ett när jag kommer hem igen, sticker ut på en 10-dagarstur idag.

Jag använder denna enkla testare.

IMG_20210402_175512.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
@PeterK, vilka nivåer/inställningar har du valt i BMS? Jag har ju inte startat upp min utan väntar ut balanseringen först. Dokumentationen på Daly BMS är ju inte direkt djuplodande....Har läst en del på Wills forum men tar gärna emot dina och andras erfarenheter.

Jag kör med dessa värden

LågV 2,80V
Bypass/start balansering 3,50V
HögV 3,65V
HögTemp +50C
LågTemp +-0C
Start laddning när jag aktivt använder batteri 70-80% SOC,
när batterier står mer stand by start 50-60% SOC
Stopp urladdning 10-20% SOC, eller när någon cell når LågV
Stopp laddning 100% SOC eller när någon cell når 3,5V
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tack så mycket! Jag har också köpt en snarlik belastningstestare som du.
Ser ut att vara värden som är lite konservativa och det är ju bra.
Styr du laddning manuellt ?
Stopp laddning vid 3,5V är det runt 90%, samma som start balansering, hur fungerar detta?
Mäter BMS SOC eller har du SmartShunt?

Ursäkta att jag är lite frågvis........
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har nyligen möblerat om bland mina externa LFP-batterier se inlägg #205.

Så idag har jag ett enklare Daly 100A utan BT på mina 280Ah, där måste jag mäta upp alla nivåer, finns inga värden i medföljande doc.
Så jag vet inte nivåerna på detta Daly.

Jag tycker att LågV med marginal känns skönt, behöver jag de extra Ah, så är det bara att gå in i appen och ändra till 2,50V.

Jag är även lite försiktigare med dessa Liito Kaala celler (stavning?) än med mina CALB och Winston celler som är stryktåligare.

Men du kan säkert höja bypassV ifall dina celler kommit i obalans 0,2-0,3V.

Du kan så klart även sänka LågV.
Bara du håller dej inom 2,5 - 3,65V så är allt lungt, och du har god säkerhetsmarginal.
Du kommer troligen ändå att bli förvånad över all tillgänglig energi du får i ditt nya bygge.
Beroende på hur du belastar batteriet så får mellan 100-400% mer tillgänglig energi, jämfört med blybatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Missade ett par frågor :msn_embarrassed:
Laddning:
I husbilen styr mitt bms123 all laddning via ett Renogy DC/DC agg.

På mina 3st "lösa" LFP-batterier 20Ah, 100Ah, 280Ah, så laddar jag med externa laddare vid behov, all laddning styrs/bevakas med BMS. 280Ah har även utrustats med en battery monitor med shunt, men den styr inget.

Ja, laddning stoppas vid t.ex. 3,50V och BMS påbörjar balansering, de flesta BMS "flyttar" bara energi mellan cellerna, detta kan ta lång tid beroende på BMS.
De flesta BMS mäter SoC med olika lyckat resultat, jag har inhandlat en Victron smart shunt till husbilen, då bms123 är riktig dåligt på att visa korrekt SoC, kan rekommendera den shunten.

Behöver man få till en bra balansering på ett batteri "i drift" bör man helst koppla bort urladdning, annars blir det svårt att få till en bra balansering, då batteriet är belastat.
Jag kan sätta en rejäl slant på att vissa som bytt till drop-in LFP-batterier kommer att få en obalanserat batteri, då kommer de att tappa rejält med kapacitet och kontaktar säljaren, har de då "tur" så har säljaren en "hemlig" kod till appen och kan utföra en ordentlig balansering, tror detta kommer att bli en fin inkomstkälla när garantier har gått ut.
 
Toppen