• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LFP drop-in batteri godkänt i test

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi som har 30 år gamla bilar med klena generatorer (50A ) är också intressant om man vill uppgradera till lifepo4 batterier. Det ofta även vara kilrem för drivningen av generatorn. Drivningen anser jag vara den svaga punkten med risk för att remmen slirar. Starkare generatorer har vad jag sett samma diameter på remskivan som de klenare generatorerna. Då är risken ännu större att remmen slirar.
Själv har 20A DC/DC laddare AGM batteri. Det är på gränsen att det fungerar.
Man behöver ha ständig koll på remskivor och remmen. Rengöring av skivorna och spänna remmen.

Jag funderar på att uppgradera till lifepo4 inkl. laddarna men har inte vågat ta steget ännu.
Jag ska försöka klura ut en lösning för att få till det.
En tanke jag har att fördröja laddningen av bodelsbatteriet. Då laddas startbatteriet först och lasten på remmen minskar när motorn startas.
Sedan så har du ju redan DC/DC och då kan ju aldrig laddningen bli högre än 20 Amp så det är bara att sätta in ett "Drop in"
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sedan så har du ju redan DC/DC och då kan ju aldrig laddningen bli högre än 20 Amp så det är bara att sätta in ett "Drop in"
Tyvärr är det inte så enkelt.
Jag har mätt med en tångampermätare, strömmen har som mest legat på 43-44A. Sen tillkommer blinkers, bromsljus mm.

Ett AGM batteri tar inte emot 20A konstant men det gör ett lifepo4 batteri.
Då är påfrestningen större på drivpaketet under en längre tid.
Laddningen för AGM batteri sjunker efter ett tag.
En generator är inte gjord för att ladda med 100% av sin effekt.

Jag har sett att Victron har en 18A DC/ DC laddare. Den går även styra på och av manuellt. Den är isolerad, dvs att primär och sekundär sidan är galvaniskt frånskilda från varandra. Det ska vara en oisolerad laddare i bilen för att det ska fungera. Det finns det en 30A laddare som är oisolerad, den kommer inte att fungera.

Jag får klura vidare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tyvärr är det inte så enkelt.
Jag har mätt med en tångampermätare, strömmen har som mest legat på 43-44A. Sen tillkommer blinkers, bromsljus mm.

Ett AGM batteri tar inte emot 20A konstant men det gör ett lifepo4 batteri.
Då är påfrestningen större på drivpaketet under en längre tid.
Laddningen för AGM batteri sjunker efter ett tag.
En generator är inte gjord för att ladda med 100% av sin effekt.

Jag har sett att Victron har en 18A DC/ DC laddare. Den går även styra på och av manuellt. Den är isolerad, dvs att primär och sekundär sidan är galvaniskt frånskilda från varandra. Det ska vara en oisolerad laddare i bilen för att det ska fungera. Det finns det en 30A laddare som är oisolerad, den kommer inte att fungera.

Jag får klura vidare.
Bygg batteriet själv och säg till BMS vad den får ta emot. Detta kan du ju styra under färd också....... ja naturligtvis din medåkande eftersom du inte får använda tel när du kör
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tyvärr är det inte så enkelt.
Jag har mätt med en tångampermätare, strömmen har som mest legat på 43-44A. Sen tillkommer blinkers, bromsljus mm.

Ett AGM batteri tar inte emot 20A konstant men det gör ett lifepo4 batteri.
Då är påfrestningen större på drivpaketet under en längre tid.
Laddningen för AGM batteri sjunker efter ett tag.
En generator är inte gjord för att ladda med 100% av sin effekt.

Jag har sett att Victron har en 18A DC/ DC laddare. Den går även styra på och av manuellt. Den är isolerad, dvs att primär och sekundär sidan är galvaniskt frånskilda från varandra. Det ska vara en oisolerad laddare i bilen för att det ska fungera. Det finns det en 30A laddare som är oisolerad, den kommer inte att fungera.

Jag får klura vidare.
Mitt batteri blir överlyckligt när vi står vid elstolpe och det kan suga i sig 150 Ah via laddaren :)

Vad är en generator bygd för att ladda då?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är ingen raketvetenskap som jag sagt många ggr tidigare. Själv kör jag på gelinställning när det gäller laddare eftersom jag inte har LiFePo4 inställning och det funkar bra, jag vill ändå inte ladda upp batteriet till mer än 14,4 volt men det hade ju BMS hur som helst styrt. samma som att jag vill att den inte ska gå under 11 volt, detta för att spara batteriet och eftersom batteriet i sig själv är så effektivt behövs ju inte de sista amperen. Sedan så tycker jag att man ska räkna wattimmar istället för amptimmar men amptimmar är ju så gammalt och invant. Att ditt batteri har ca 10% överkapacitet är inget konstigt de första cyklerna, det kommer kommer att dala inom 30 cykler till normalnivå enligt min erfarenhet.
När det gäller fläkten på din laddare så har jag för mig att den är temperaturberoende så att om du sätter den i "Silent mode" så kommer den inte att ladda med de 100 Amp den laddade i början utan snarare med 30-40 för att den inte ska bli överhettad men visst är det häftigt att kunna ladda så fort :) förslagsvis så får den gå i silent under natten.
Vi har själv 600+ Ah och vi ska kunna klara minst 10 dygn utan sol om jag räknat rätt, i verkligheten så betyder det för oss att vi inte behöver koppla in oss på landström överhuvudtaget när vi är ute på äventyr.

Tack för en trevlig och informativ video som jag hoppas att många tveksamma kommer att ha nytta av.

Edit: Sedan så måste man ju förstå att en cykel är från 0-100% så om batteriet laddas fullt när det är på 80% så är de 1/5 cykel så om du laddar fult varje gång efter 80% så kan du göra det 5 ggr innan det blir en cykel men det håller BMS också koll på. I princip så håller batteriet en livstid om du räknar så men tyvärr så har kemin i batteriet också något att säga till om så 12-15 år är väl livstiden i verkligheten men det är ju ganska länge det också. Har du sedan kanske bara behov av 100 Ah (Ditt batteri 200 Ah) så kan du väl plussa på minst 5 år :)
Nja, en cykel är från 0-100-0 %.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nåt sånt här skulle ju sitta fint under stolen på plåtisen. Tyvärr en bra bit utanför budget.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Vår husbil levererades mars 2021 med ett Varta 95Ah bodelsbatteri. Efter att ha varit ute några ggr med bilen så framgick det klart att ville vi fricampa några dagar så skulle det knappast räcka till. Inte ens med stöttning med solceller som ju bara är verksamma vid soliga dagar. Alltså började jag titta på möjligheten att byta till ett Lithiumbatteri. Kändes rätt att gå upp till 150Ah men priset på dessa här hemma var ganska högt. Läste i tyska husbilsforum att många hade direktimporterat ett batteri som heter Bely Energy LifeP04 på 150Ah och alla hade haft goda erfarenheter av detta.
Letade fram batteriet på alibaba.com och kastade iväg några frågor till tillverkaren (Shenzhen Bely Energy Technology Co., Ltd.) för att kolla om det fanns någon kundservice därborta. Linda på deras kundservice svarade på perfekt engelska inom en kvart och gav mig all info jag begärt och gav mig ett pris på 6800 SEK ( inkl alla kostnader som frakt, moms, tulll mm) för ett batteri på 150Ah med värmefunktion och BMS för Bluetooth. Jag slog till direkt och beställde det. Viktigt att man beställer det med Trade Term DDP som betyder ”You can receive the goods at the destination place, your supplier will do the import customs clearance at the destination port and also afford all the fees including import duty”. Har ställt några frågor senare också och Linda svarar snabbt och kunnigt på alla frågor. Föredömligt!!
Batteriet gick nu sjövägen och tog ca 2 månader på sig att komma fram. När det packades upp så visade BelyEnergy-appen att det hade ca 70% laddning och alla cellerna låg på samma voltnivå. Perfekt.
Jag hade inte ännu bytt några laddare i husbilen och 220-laddaren och solregulatorn saknade profil för Lithium. Min Redarc BCDC 1240-001 hade dock en sådan profil. Monterade i batteriet under passagerarstolen (där försvann 10 kg!!) i exakt samma fastsättning som det gamla, ändrade till lämplig(aste) profil på alla laddare och körde igång. Ganska snabbt var batteriet uppe på 172Ah och vi körde ut och testade i några dagar utan att ansluta till landström. Fungerade perfekt.
Efter några månader bytte jag dock 220-laddaren och solregulatorn till motsvarande Victron och satte också in deras shunt. Detta för att få bättre överblick, men detta får mest tillskrivas mitt kontrollbehov och hade egentligen inte behövts. Batteriets BMS verkar fixa det mesta.
1652537924453.png


Helt nöjd så här långt men vi får väl se om det är lika bra om några år.
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag bytte till ett Skanbatt 97Ah ej heat. Bytte rakt av inget mer. Fungerade väl sådär, men var tvungen att lägga till DC-DC. Tror inte jag har en smartgenerator Fiat 2017. Men kan varit för klena kablar. Men men efter DC-DC så fungerade allt perfa. Det jag märkt är att batteriet dippar nån mille sekund. Tillräckligt för att panelen ska stänga av sig. Detta fenomen händer när jag startar pumpen. Läste runt lite här på forumet. Så har en del installerat superkondingar. Dessa gick att beställa från Skanbatt. Tydligen ett känt problem i början av dessa batterier. Men dagens har inte detta bekymmer. Tjattade lite med dom men dom har inget sånt längre att köpa. Så kommer att fixa sådana själv till sommaren nu
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag bytte till ett Skanbatt 97Ah ej heat. Bytte rakt av inget mer. Fungerade väl sådär, men var tvungen att lägga till DC-DC. Tror inte jag har en smartgenerator Fiat 2017. Men kan varit för klena kablar. Men men efter DC-DC så fungerade allt perfa. Det jag märkt är att batteriet dippar nån mille sekund. Tillräckligt för att panelen ska stänga av sig. Detta fenomen händer när jag startar pumpen. Läste runt lite här på forumet. Så har en del installerat superkondingar. Dessa gick att beställa från Skanbatt. Tydligen ett känt problem i början av dessa batterier. Men dagens har inte detta bekymmer. Tjattade lite med dom men dom har inget sånt längre att köpa. Så kommer att fixa sådana själv till sommaren nu
Har läst på nått forum att har du en Fiat euro6 med S/S (start and stop) så har du en "smart generator".
Jag känner inte till vilka inställningsval som finns i Fiat, men kan nämna att i min MB Vito 2015 euro6 med avstängd S/S samt inte vald eco-mode så laddar den sina 3 agm-batterier med 14,5-14,8V länge, aldrig märkt av låg laddspänning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite tråddrift här, men.
Problemet med en smart generator är att elektroniken som styr generatorn inte "ser" de urladdade bodelsbatterierna, utan lutar sig bekvämt tillbaka och tänker, nu minsann är batteriet (startbatteriet) fulladdat.

Så har jag fattat det.
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Det är ingen raketvetenskap som jag sagt många ggr tidigare. Själv kör jag på gelinställning när det gäller laddare eftersom jag inte har LiFePo4 inställning och det funkar bra, jag vill ändå inte ladda upp batteriet till mer än 14,4 volt men det hade ju BMS hur som helst styrt. samma som att jag vill att den inte ska gå under 11 volt, detta för att spara batteriet och eftersom batteriet i sig själv är så effektivt behövs ju inte de sista amperen. Sedan så tycker jag att man ska räkna wattimmar istället för amptimmar men amptimmar är ju så gammalt och invant. Att ditt batteri har ca 10% överkapacitet är inget konstigt de första cyklerna, det kommer kommer att dala inom 30 cykler till normalnivå enligt min erfarenhet.
När det gäller fläkten på din laddare så har jag för mig att den är temperaturberoende så att om du sätter den i "Silent mode" så kommer den inte att ladda med de 100 Amp den laddade i början utan snarare med 30-40 för att den inte ska bli överhettad men visst är det häftigt att kunna ladda så fort :) förslagsvis så får den gå i silent under natten.
Vi har själv 600+ Ah och vi ska kunna klara minst 10 dygn utan sol om jag räknat rätt, i verkligheten så betyder det för oss att vi inte behöver koppla in oss på landström överhuvudtaget när vi är ute på äventyr.

Tack för en trevlig och informativ video som jag hoppas att många tveksamma kommer att ha nytta av.

Edit: Sedan så måste man ju förstå att en cykel är från 0-100% så om batteriet laddas fullt när det är på 80% så är de 1/5 cykel så om du laddar fult varje gång efter 80% så kan du göra det 5 ggr innan det blir en cykel men det håller BMS också koll på. I princip så håller batteriet en livstid om du räknar så men tyvärr så har kemin i batteriet också något att säga till om så 12-15 år är väl livstiden i verkligheten men det är ju ganska länge det också. Har du sedan kanske bara behov av 100 Ah (Ditt batteri 200 Ah) så kan du väl plussa på minst 5 år :)
Tack för din feedback! Batteri sitter och det fungerar perfekt! Batteriladdaren har inte behövts användas för när man har den här kapaciteten så klarar man sig rätt bra. Sen får solcellerna göra sitt när bilen står parkerad i veckorna. Men mitt råd till alla som är lite tveksamma är att kör och be om hjälp på frågor från leverantörer av din tekniska utrustning. Jag har kontaktat Votronic och energilandet.se och fått svar direkt. Då känns det genast lite tryggare.
//Stewe
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Lite tråddrift här, men.
Problemet med en smart generator är att elektroniken som styr generatorn inte "ser" de urladdade bodelsbatterierna, utan lutar sig bekvämt tillbaka och tänker, nu minsann är batteriet (startbatteriet) fulladdat.

Så har jag fattat det.
Jag tror att det beror lite på hur det är kopplat och om du läser test i "Promobil" så ser du ju att bodelsbatteriet laddas åtminstone i testbilen. Jag har erfarenheten från några fordon med smartis på och det har fungerat men jag varken kan eller vill säga ngt om att det gäller alla.

Edit: Men sedan precis som du säger så är detta en tråddrift så det får vi väl isf diskutera i en annan tråd.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har inte läst på dess egenskaper, men SeaSea har jubileumspris på Litiumbatteri 105Ah (5495kr), om någon är sugen på att testa Litium i sin husbil.
1652962733726.png

 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
får det plats om det ligger?
Jametusan, det skulle det ju göra! Och det står "tippsäkert" så det bör gå bra att ha på sidan? Har läst att det de där säkerhetsventilerna på cellerna funkar bäst om de pekar uppåt. Kan det stämma?
...dock: med dagens dieselpris så riskerar uppdateringsbudgeten att krympa... kanske får hanka mig fram med blyklumpen under stolen en säsong tll :)
 
Toppen