• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LFP drop-in batteri godkänt i test

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
vad är det man ska pluggga in i batteriet ? förstår att det är ett Lithumbatteri men vad menas med uttrycket plugg-in ? finns många som blir konfunderade ?
Jag tror att det brukar benämnas "drop in" kanske inte ett bättre ord, men betydelsen är att du monterar det i bilen på precis samma sätt som om du bytte till ett nytt blybatteri.dvs. inga förändringar alls av bilens elsystem.
Många som skriver i litiumtrådar är mycket kunniga, hur man bygger och installerar ett litiumbatteri med alla tänkbara specialfunktioner och tillbehör,detta är raka motsatsen till "drop in" vilket inte kräver något av den som installerar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerars eller bytes den ut Allt enligt konsumentköplagen:


Om köparen inte blir nöjd kan man häva köpet, sätta ner priset, begära skadestånd mm, allt inom ordnade förhållande. Till sin hjälp kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljaren och det är denne som stipulerar villkoren – även garantitidens längd.

Det som regleras i Konsumentköplagen gäller "ursprungligt fel", och är något helt annat.

Det är (alltför) vanligt att dessa två begrepp blandas ihop.

Pålle
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att det brukar benämnas "drop in" kanske inte ett bättre ord, men betydelsen är att du monterar det i bilen på precis samma sätt som om du bytte till ett nytt blybatteri.dvs. inga förändringar alls av bilens elsystem.
Många som skriver i litiumtrådar är mycket kunniga, hur man bygger och installerar ett litiumbatteri med alla tänkbara specialfunktioner och tillbehör,detta är raka motsatsen till "drop in" vilket inte kräver något av den som installerar.
Tack Olof.... Jag hade inte kunnat skriva det bättre....
Du har helt rätt att man säger drop in.... Ordet plugg in har jag nog ifrån datorvärlden :twitcy: ... Men i princip så är det ju samma som du skriver.... :bye:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Men å andra sidan har litiumbatterierna nu blivit så billiga att om man gör en dropin-installation och de bara håller några år så är det väl inte hela världen om det inte omfattas av konsumentköplagen. Det är ju mycket svårt att efter två år bevisa att felet var ursprungligt och inte beror på handhavandefel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men å andra sidan har litiumbatterierna nu blivit så billiga att om man gör en dropin-installation och de bara håller några år så är det väl inte hela världen om det inte omfattas av konsumentköplagen. Det är ju mycket svårt att efter två år bevisa att felet var ursprungligt och inte beror på handhavandefel.
Självklart håller dom, problem som KAN uppstå är obalans mellan cellerna över tid och att man därmed tappar kapacitet.
Men det problemet finns ju även i blybatterier som dessutom i princip är omöjliga att balansera.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Installerat två Litium batteri. Enda test blev att batteriet klarade en kortslutning Satte fel kabel på + blev ett märke på m8 bulten. Batterierna är från samma fabrik. Det ena har uttag för laddning och usb uttag. Vikt 10,7 kg. Det andra batteriet är utan och är lite större några mm runt om men väger 12,7 kg. bifogar papperna som kom med. Få återkomma med mer data efter ett tag om det ena är 2 kg bättre. kan inte så mycket om Litium gick på priset.4170 kr+4070 . Länk till Batteriet kostar 300 mer Elfhub 12V 100Ah LiFePO4 litiumbatteri Integrerat BMS Enkel installation Över 4000 djupa cykler 10 års livslängd Perfekt för off-grid Solar Camper : Amazon.se: Sport & outdoor
 

Bilagor

  • IMG.pdf
    1,8 MB · Visningar: 39
  • IMG_0678 (1).JPG
    IMG_0678 (1).JPG
    157 KB · Visningar: 111
  • IMG_0001.jpg
    IMG_0001.jpg
    3,9 MB · Visningar: 83
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    1,9 MB · Visningar: 63
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    2,8 MB · Visningar: 68
  • IMG_0004.jpg
    IMG_0004.jpg
    2,1 MB · Visningar: 88
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljaren och det är denne som stipulerar villkoren – även garantitidens längd.

Det som regleras i Konsumentköplagen gäller "ursprungligt fel", och är något helt annat.

Det är (alltför) vanligt att dessa två begrepp blandas ihop.

Pålle
Dock inte dom 6 första månaderna då allt (utom när du slår med släggan röret tappar från stegen) som ursprungsfel.
Sen håller jag med dig att kenneth kanske förenklar reklamationen en hel del, och vad man kan vänta sig skall hända vid en tvist.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har en fråga angående Litiumbatterier vs Fritidsbatterier.
Ser att man kan köpa två nya Fritidsbatteriet a 100 Ah styck för under totalt 2500kr
Vad är då fördelen att köpa ett Litiumbatteri förutom vikten?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en fråga angående Litiumbatterier vs Fritidsbatterier.
Ser att man kan köpa två nya Fritidsbatteriet a 100 Ah styck för under totalt 2500kr
Vad är då fördelen att köpa ett Litiumbatteri förutom vikten?
Du kan använda större delen av kapaciteten i ett litium jämfört med ca50% i ett bly.
Litium tar laddning mycket snabbt,
Litium klara hög belastning bra tex. stor inverter.
Har du inte behov av ovanstående köp bra blybatterier istället.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har en fråga angående Litiumbatterier vs Fritidsbatterier.
Ser att man kan köpa två nya Fritidsbatteriet a 100 Ah styck för under totalt 2500kr
Vad är då fördelen att köpa ett Litiumbatteri förutom vikten?
Jag vill lägga till obegränsad livslängd/håller till husbilen skrotas.
(jag använder inte LiFePo batterier)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har en fråga angående Litiumbatterier vs Fritidsbatterier.
Ser att man kan köpa två nya Fritidsbatteriet a 100 Ah styck för under totalt 2500kr
Vad är då fördelen att köpa ett Litiumbatteri förutom vikten?

Denna tråd handlar om testade drop-in LFP som kan rekommenderas.
Fler och fler köper sina LFP på nätet idag, och det kunde vara trevligt med erfarenheter av dem.

Varför, eller när ett byte till LFP-bobatteri kan vara lämpligt har redan diskuterats i andra trådar, så sök upp dem, eller starta gärna en ny tråd om bly vs. Lithium.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerars eller bytes den ut Allt enligt konsumentköplagen:


Om köparen inte blir nöjd kan man häva köpet, sätta ner priset, begära skadestånd mm, allt inom ordnade förhållande. Till sin hjälp kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Men gäller svensk konsumentköplag om man handlar på en utländsk webbplats?
Trodde bara den gäller i fysiska butiker i Sverige samt svenska webbsidor, någon som vet?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Men gäller svensk konsumentköplag om man handlar på en utländsk webbplats?
Trodde bara den gäller i fysiska butiker i Sverige samt svenska webbsidor, någon som vet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär svarar Hallå konsument....


Köper du en vara från en butik utanför EU är det inte säkert att du skyddas av EU:s konsumentlagstiftning. Om du köper en vara på plats i en butik i ett annat land så gäller inte svensk lagstiftning. Vid köp på distans, till exempel via internet, är det inte lika klart.

Om butiken vänder sig mot svenska konsumenter, exempelvis om företaget marknadsfört sig i Sverige till svenska konsumenter eller om språket på butikens webbsida är på svenska, så ska företaget förhålla sig till svensk lagstiftning. Kolla då med butiken om det finns något företag i Sverige eller inom EU som kan hjälpa till om problem uppstår
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Lite funderingar vilken typ av drop in man ska välja. Det finns skapliga alternativ om man inte behöver byta just nu. Vilket jag inte hade.
Detta blev kaffekostnaden.11855 kr. Kostnaden av det 2 batteri 8200 kr inverter 2240 kr säkring hållare kopplingsplintar kabel skor h brytare kabel fanns . Med Facit Så hade det gått att köpa detta batteri för 3800 och bara droppat in även två hade fått plats kanske en säkring med hållare men det hittade jag inte då.. hade funkat bra samma mått som amg. tror att det är samma fabrik ? Mjbsan LiFePO4 12V 100Ah litiumjärnfosfatbatteri djupt urladdningsbatteri, med BMS, lämpligt för bilar, medicinsk utrustning, elektriska cyklar, bilkylskåp, husbilar, kan utföra mer än 7000 djupa cykler : Amazon.se: Fordon
Har bytt ut 2 st 170 A Lastbilsbatteri 10 år ett Bosch 100 ah 4år. Till skroten. Köpa nya Kanske 6000kr. Detta var mitt val som blir bra behöver inte planera att efter tre dar att ladda i 20 timmar. Använder bilen året om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej.
Lite funderingar vilken typ av drop in man ska välja. Det finns skapliga alternativ om man inte behöver byta just nu. Vilket jag inte hade.
Detta blev kaffekostnaden.11855 kr. Kostnaden av det 2 batteri 8200 kr inverter 2240 kr säkring hållare kopplingsplintar kabel skor h brytare kabel fanns . Med Facit Så hade det gått att köpa detta batteri för 3800 och bara droppat in även två hade fått plats kanske en säkring med hållare men det hittade jag inte då.. hade funkat bra samma mått som amg. tror att det är samma fabrik ? Mjbsan LiFePO4 12V 100Ah litiumjärnfosfatbatteri djupt urladdningsbatteri, med BMS, lämpligt för bilar, medicinsk utrustning, elektriska cyklar, bilkylskåp, husbilar, kan utföra mer än 7000 djupa cykler : Amazon.se: Fordon
Har bytt ut 2 st 170 A Lastbilsbatteri 10 år ett Bosch 100 ah 4år. Till skroten. Köpa nya Kanske 6000kr. Detta var mitt val som blir bra behöver inte planera att efter tre dar att ladda i 20 timmar. Använder bilen året om.

Jag har inte funnit något test på dina nya batterier, dock finns det riktigt bra byggen till "lågpris", men man vet tyvärr inget om innehållet, kvaliteten på bygget eller prestandan, utan att testa och öppna dem.

Kanske du kan göra ett kapacitetstest, ladda dem till 100%, sen belasta dem var för sig med 0,1-0,2C tills de bryter på låg spänning, och se vad de levererade, de borde leverera minst 1280Wh styck.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt 0,1C = 128W.
Det kan för sin egen del vara bra att känna till hur mycket energi man har tillgång till.
Jag kan rekommendera dej att installera en shunt som t.ex denna då får du en riktigt bra koll på din tillgängliga energi.
 
Toppen