• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LFP drop-in batteri godkänt i test

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har inga mätare som kan utföra dessa tester. Står lite på denna sida om batteriet Mua Elfhub 12V 100Ah Deep Cycle LiFePO4 Battery, with Built-in BMS, lithium iron phosphate battery, 5000+ Cycle, Perfect for Solar, RV, Off-Grid and Marine Applications.Support in 4 Series/8 Parallel trực tuyến tại Vietnam. B09N98QZQT
Få återkomma med något. Kanske med inverten köra typ av belastning 0.1 c är det 10 % av 100 ah 120w mäta tiden?
På min förra bil testade jag batterierna genom att sätta en GoPro kamera som tog en bild i minuten av voltmetern på batteriet när jag belastade med en lampa som motsvarade C5 strömmen
Var bara att se ”filmen” närspänningen dök
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Har använt bilen 7 nätter med värmen på en p11 + lite på nästa tub.lite tv inverter för. Kaffe . Bortrest 7 dagar avstängt kyl och värme kom tillbaka samma 13 7 v på batteri efter 5dagar 13.5v har inte haft motorn på. Kör ikväll och kollar nästa kväll batterierna. Jämfört med blybatterierna 370 ah så. Hade nog inte vattenpumpen startat. Ingen vetenskap men en jämförelser med tidigare resor. Så här långt inga bekymmer så det var värt pengarna 2 st 100 ah litium 4000 st såg att priset gått upp 500 kr st.Ska. Köra 20 mil ikväll. Med kylen på batteri intressant hur
mycket laddning det blir till batterina.
Hade tänkt att köpa en shunt men verkar funka med den i bilen .
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej.
Har använt bilen 7 nätter med värmen på en p11 + lite på nästa tub.lite tv inverter för. Kaffe . Bortrest 7 dagar avstängt kyl och värme kom tillbaka samma 13 7 v på batteri efter 5dagar 13.5v har inte haft motorn på. Kör ikväll och kollar nästa kväll batterierna. Jämfört med blybatterierna 370 ah så. Hade nog inte vattenpumpen startat. Ingen vetenskap men en jämförelser med tidigare resor. Så här långt inga bekymmer så det var värt pengarna 2 st 100 ah litium 4000 st såg att priset gått upp 500 kr st.Ska. Köra 20 mil ikväll. Med kylen på batteri intressant hur
mycket laddning det blir till batterina.
Hade tänkt att köpa en shunt men verkar funka med den i bilen .
Lithium är så överlägset. Precis fått hem 8 st 302 CATL som ska byggas till grannen så att det blir 604 Ah eller ca 7,5 kWh +
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Finns det några prisvärda drop-in lifepo4 som passar direkt under passagerarstolen på en Fiat Ducati 2012 (plåtis)?
Hade velat bygga själv men tvekar då det är så svårt att komma åt i efterhand när det är monterat om det skulle behövas (vilket förmodligen blir fallet då man bygger eget).
Ni som lyft av stolen förstår nog varför man vill undvika detta i mesta möjliga mån ;-).
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Finns det några prisvärda drop-in lifepo4 som passar direkt under passagerarstolen på en Fiat Ducati 2012 (plåtis)?
Hade velat bygga själv men tvekar då det är så svårt att komma åt i efterhand när det är monterat om det skulle behövas (vilket förmodligen blir fallet då man bygger eget).
Ni som lyft av stolen förstår nog varför man vill undvika detta i mesta möjliga mån ;-).
Du behöver inte komma åt ett hembyggt oftare än ett annat. Sök på drop in lithium, det finns en hel del att välja på, viktigt att veta max storlek som passar och sedan får du kolla runt.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Du behöver inte komma åt ett hembyggt oftare än ett annat. Sök på drop in lithium, det finns en hel del att välja på, viktigt att veta max storlek som passar och sedan får du kolla runt.
Men det verkar ju behövas en del extra grunkor. Det snackas om dc-dc-converters, inte gå via elblock mm mm...? Verkar ända finnas risk att det behöver justeringar o fix o omkopplingar under inledande tester
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det snackas om dc-dc-converters, inte gå via elblock mm mm...?
Vad jag förstått (har inte hunnit så långt, LiFePO4-batterierna står i källaren), så behöver man bara DC/DC om man vill öka laddströmmen.
EBL har en laddningsgräns som ligger under, vad många önskar - för att kunna ladda batteriet snabbare. Därav rekommendationen att lägga laddare utanför EBL (Elektroblock).

Behöver du inte DC/DC idag, måste du inte ha det till Litium heller - de som behöver det (pga "smarta generatorer"), behöver det även till vanliga batterier. Så är du nöjd med befintligt, men vill ha lättare batterier som kan "ge mer" - då är det bara att "drop in" dem.

Man kan alltid förfina och förbättra, vilket man säkert kommer göra - men man måste inte från start.
Det är vad jag dragit för slutsatser efter att ha läst en massa inlägg och dyl.

Men jag är nybörjare i den här världen, så någon kunnig för gärna rätta mig, om jag har fel.
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Hej på er
Jag har gjort en vide om mina erfarenheter av att sätta in ett lithiumbatteri i husbilen. Mycket man skall tänka på men jag tror man "överanalyserar" ibland.. Hur som helst så har jag gjort några resor och tycker definitivt att det är något man skall fundera på om man upplever batteribanken som lite liten. Här är en video om mina erfarenheter.

//Stewe
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej på er
Jag har gjort en vide om mina erfarenheter av att sätta in ett lithiumbatteri i husbilen. Mycket man skall tänka på men jag tror man "överanalyserar" ibland.. Hur som helst så har jag gjort några resor och tycker definitivt att det är något man skall fundera på om man upplever batteribanken som lite liten. Här är en video om mina erfarenheter.

//Stewe
Det är ingen raketvetenskap som jag sagt många ggr tidigare. Själv kör jag på gelinställning när det gäller laddare eftersom jag inte har LiFePo4 inställning och det funkar bra, jag vill ändå inte ladda upp batteriet till mer än 14,4 volt men det hade ju BMS hur som helst styrt. samma som att jag vill att den inte ska gå under 11 volt, detta för att spara batteriet och eftersom batteriet i sig själv är så effektivt behövs ju inte de sista amperen. Sedan så tycker jag att man ska räkna wattimmar istället för amptimmar men amptimmar är ju så gammalt och invant. Att ditt batteri har ca 10% överkapacitet är inget konstigt de första cyklerna, det kommer kommer att dala inom 30 cykler till normalnivå enligt min erfarenhet.
När det gäller fläkten på din laddare så har jag för mig att den är temperaturberoende så att om du sätter den i "Silent mode" så kommer den inte att ladda med de 100 Amp den laddade i början utan snarare med 30-40 för att den inte ska bli överhettad men visst är det häftigt att kunna ladda så fort :) förslagsvis så får den gå i silent under natten.
Vi har själv 600+ Ah och vi ska kunna klara minst 10 dygn utan sol om jag räknat rätt, i verkligheten så betyder det för oss att vi inte behöver koppla in oss på landström överhuvudtaget när vi är ute på äventyr.

Tack för en trevlig och informativ video som jag hoppas att många tveksamma kommer att ha nytta av.

Edit: Sedan så måste man ju förstå att en cykel är från 0-100% så om batteriet laddas fullt när det är på 80% så är de 1/5 cykel så om du laddar fult varje gång efter 80% så kan du göra det 5 ggr innan det blir en cykel men det håller BMS också koll på. I princip så håller batteriet en livstid om du räknar så men tyvärr så har kemin i batteriet också något att säga till om så 12-15 år är väl livstiden i verkligheten men det är ju ganska länge det också. Har du sedan kanske bara behov av 100 Ah (Ditt batteri 200 Ah) så kan du väl plussa på minst 5 år :)
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej på er
Jag har gjort en vide om mina erfarenheter av att sätta in ett lithiumbatteri i husbilen. Mycket man skall tänka på men jag tror man "överanalyserar" ibland.. Hur som helst så har jag gjort några resor och tycker definitivt att det är något man skall fundera på om man upplever batteribanken som lite liten. Här är en video om mina erfarenheter.

//Stewe
Sedan är det jätteintressant om du kan publicera lite om upplevelserna under resorna med problem eller positiva erfarenheter du har haft. Själv så har vi inte haft några negativa erfarenheter av just LiFePo4 batterier och vi kommer aldrig att ha ngt annat så länge det inte kommer en ny och bättre teknoligi.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men det verkar ju behövas en del extra grunkor. Det snackas om dc-dc-converters, inte gå via elblock mm mm...? Verkar ända finnas risk att det behöver justeringar o fix o omkopplingar under inledande tester
Många som överanalyserar det enda som möjligtvis kan behövas är DC/DC men jag har till dags dato inte varit med om att det behövs men vissa säger att det är ett måste. Har du inte smartgenerator så finns inte behovet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ännu ett "testat" budget-LFP (som tråden handlar om) även denna gång av Will.
Bl.a en som jag ser det, allvarlig anm. att tempsensorn inte var fäst mot batteriet, i övrigt ok och godkänt

 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ännu ett "testat" budget-LFP (som tråden handlar om) även denna gång av Will.
Bl.a en som jag ser det, allvarlig anm. att tempsensorn i var fäst mot batteriet, i övrigt ok och godkänt

Det är ju batteriet som inte får gå under noll, temp kan ju sjunka fort men batteriet kan vara plus fortfarande. Jag förstår dock din anmärkning. problemet i en husbil är ju att den ena cellen kan vara +4 (längst in i bilen) och det 4e cellen kan vara -2 (närmast väggen) så egentligen så är det väl omgivningstemperaturen som är viktigast?

Will är för övrigt väldigt duktig på LiFePo4 batterier.

Inte alla som vet att han har varit uteliggare och utfattig när man ser hans villa och Tesla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fick hem ett "bärbart" LFP för några veckor sedan, som naturligtvis även går att använda som ett förbrukarbatteri i t.ex en husbil.
Det är på 100Ah, med inbyggd blåtand, det har en huvudbrytare, en display som visar spänning samt SOC i %, har ett dubbel-USB uttag, har ett 12V cigg.uttag, samt M8 skruv anslutningar.
Inbyggd hög/låg temp.vakt. (ej testat denna funktion).
Testat kapaciteten som är ok, verkar vara nya celler.
Fick även med en LFP-laddare gratis på 10A, den fungerar, men känns "billig".
Jag betalade 3900kr för det totalt i januari 2022. Prisvärt. Ser att de höjd priset rejält idag :(

Köpte batteriet HÄR


20220425_130312.JPG20220429_112924.JPG20220425_130445.JPG
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Körde två timmar med kylen 12 v pumpen värme steg marginellt. Kokade kaffe 700w brödrost x 2.Körde värmen under natten.
startade 13,37v körde kylen laddade telefon och padda med usb uttag på batteri bilen laddade 13,6v steg till 13.79 efter tre timmar visade batt 13,41v laddningen steg sakta visade max 13.80 . hemma kl 12,00 visade batt 13,79 laddade 220 visade då 13,79 och efter 20 min 14,1 och efter 14,4v 2 timmar slutade ebl 101 att ladda mer till batt. har två Elfhub 12V 100Ah LiFePO4 litiumbatteri Integrerat BMS Enkel installation Över 4000 djupa cykler 10 års livslängd Perfekt för off-grid Solar Camper : Amazon.se: Sport & outdoor
priset upp 500 kr.
Idag skulle ett se länk batteri under stolen funkat rakt av utan tillbehör. Laddaren som medföljer perfekt ladda först sen under stolen.
På tal om pris gjorde av med 18 kg gasol fyllde Kalmar gått upp till 32 kr kg. 576 kr. en höjning på 7-10 kr .
Det jag har fungerar bra behöver inte fundera om det räcker. trevligt med att slösa med lite lyse på kvällen
Men om det blir en nästa gång skulle jag nog våga bygga själv och montera under stolen, som flera generöst delar med sig tack för det..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När det gäller smart generator och lifepo så finns en mycket intressant artikel i tidningen Promobil nr 4, 2022 där man testar lifepo batterier som är anslutna till bil med smartgenerator. Finns att läsa på en välkänd tidningsapp, den börjar på read och slutar på ly
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi som har 30 år gamla bilar med klena generatorer (50A ) är också intressant om man vill uppgradera till lifepo4 batterier. Det ofta även vara kilrem för drivningen av generatorn. Drivningen anser jag vara den svaga punkten med risk för att remmen slirar. Starkare generatorer har vad jag sett samma diameter på remskivan som de klenare generatorerna. Då är risken ännu större att remmen slirar.
Själv har 20A DC/DC laddare AGM batteri. Det är på gränsen att det fungerar.
Man behöver ha ständig koll på remskivor och remmen. Rengöring av skivorna och spänna remmen.

Jag funderar på att uppgradera till lifepo4 inkl. laddarna men har inte vågat ta steget ännu.
Jag ska försöka klura ut en lösning för att få till det.
En tanke jag har att fördröja laddningen av bodelsbatteriet. Då laddas startbatteriet först och lasten på remmen minskar när motorn startas.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi som har 30 år gamla bilar med klena generatorer (50A ) är också intressant om man vill uppgradera till lifepo4 batterier. Det ofta även vara kilrem för drivningen av generatorn. Drivningen anser jag vara den svaga punkten med risk för att remmen slirar. Starkare generatorer har vad jag sett samma diameter på remskivan som de klenare generatorerna. Då är risken ännu större att remmen slirar.
Själv har 20A DC/DC laddare AGM batteri. Det är på gränsen att det fungerar.
Man behöver ha ständig koll på remskivor och remmen. Rengöring av skivorna och spänna remmen.

Jag funderar på att uppgradera till lifepo4 inkl. laddarna men har inte vågat ta steget ännu.
Jag ska försöka klura ut en lösning för att få till det.
En tanke jag har att fördröja laddningen av bodelsbatteriet. Då laddas startbatteriet först och lasten på remmen minskar när motorn startas.
Bygger du batteriet själv så kan du ställa BMS så att den bara tar emot tex 15 ampere. Du kan ju även styra BMS från telefon och app och tala om för den att ingen laddning ska göras. Laddarna behöver normalt inte uppgraderas då även det kan styras med BMS
 
Toppen