• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2:a bodelsbatteriet krockar med stolsfästet

JohanNy

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
29399
Medlemskap
2024
Hej!

Har satt i ett extra bodelsbatteri, framför det gamla. Ser ut som platsen är avsedd för det, sitter ett par cm högre för att vara i våg. Fästet som batteriet är fastsatt med har en fläns på andra sidan som även den är ett par cm högre och passar perfekt på batteriet.

20210425_094113.jpg

Nu till problemet. När man sätter tillbaka stolen går flänsen längst fram på stolsunderredet emot batteriet.
20210425_094046.jpg

Någon som har varit med om det och kan tipsa om bra lösning?

mvh Johan Nyström
 

JohanNy

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
29399
Medlemskap
2024
Plockade bort lite mer och det visade sig vara kabelkanaler och isolering som gör att bottenplåten hamnar för högt. Den är vikt för att batterierna ska stå i våg och det stjäl ju plats också. Med AGM batterier spelar det ju ingen roll så jag kör utan plåten så länge. Borde gå att modifiera eller göra någon smidigare variant...
20210425_115619.jpg20210425_125520.jpg
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Prova att sätta distanser mellan stol och fäste. En M10-mutter borde vara tillräckligt.

Pålle
Ur krocksäkerhetssynpunkt är det inte lämpligt med distanser i form av muttrar, hållfasten är beroende av ytfriktionen. Om du däremot låter tillverka kilar eller höjer lika mycket bak som fram med hjälp av plattjärn eller liknade så kommer det att funka bra.
Hälsningar
Peter
 
Toppen