• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LFP drop-in batteri godkänt i test

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående rubriken: Godkänt av vem/vilka?

De länkade inlägg jag har tittat på har inte visat några test i ordets egentliga mening – snarare provningar och tyckanden.

Pålle

Enligt min mening så har testaren/provaren Will Prowse stor erfarenhet av drop-in LFP batterier, samt höga krav, jag har hittills inte funnit någon som sågat isär så många drop-in som Will.

Testa betyder samma sak som prova, enligt mej.

Pålle du får gärna fylla på med fler erkänt duktiga och erfarna testare/provare av LFP drop-in batterier. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Will Prowse är en auktoritet när det handlar om just testning av LiFePO4. Vi kan ju dessutom följa hela förloppet, hur allt är riggat med mätresultat och allt så visst är det ett intressant test.

Instämmer, Will får marknaden att reagera och bättra på sina byggen, ingen hittills har lyckats komma förbi hans tester med dåliga byggen :)

Jag startade tråden för att det fanns önskemål om det i tråden om dåliga LFP drop-in batterier.
Samt det är trevligt när det dyker upp billigare bra byggen som konkurrerar med de "dyra bra"
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En kan ju fortfarande undra över hur det kommer sig att detta Weize 100Ah batteri inte finns att köpa häröver. $350 är ju inte mycket. Alla +100Ah LiFePo med inbyggd BMS ligger ju fortfarande på bra mycket över 10tkr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En kan ju fortfarande undra över hur det kommer sig att detta Weize 100Ah batteri inte finns att köpa häröver. $350 är ju inte mycket. Alla +100Ah LiFePo med inbyggd BMS ligger ju fortfarande på bra mycket över 10tkr.
Will skriver att det är problem med kommunikationen till denna leverantör, 100Ah versionen verkar även slut på amazon.com.

Will rekommenderar istället ett SOK-batteri, men de verkar också vara slut hos leverantören.


Gör man en snabb sökning på amazon.se så finns det så klart flera lågpris Lithium, men det är så klart en chansning att beställa ett av dem då man inte vet mycket om dessa byggen Amazon.se : 100ah lifepo4
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag kollade på ett flertal av de videoklipp, i huvudsak från USA, som finns om LiFePo-batterier. Detta är ju en djungel numera. Det som dock kommer fram ganska tydligt är hus viktigt det är med en DC-DC omvandlare emellan LiFePo-batteriet och generatorn.
Personligen skulle jag nog inte köpa något batteri via Amazon då jag anser att det är för riskfyllt ifall något fallerar med batteriet. Det är ju bra att det äntligen börjar dyka upp batterier med en bra och tillförlitlig inbyggd BMS. Jag kör med VE 150Ah och extern BMS vilket också fungerar utmärkt. Jag funderar på att parallellkoppla ett till likadant...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De är godkända av/för tilltänkta köpare ;)

Angående rubriken: Godkänt av vem/vilka?

De länkade inlägg jag har tittat på har inte visat några test i ordets egentliga mening – snarare provningar och tyckanden.

Pålle

Jag uppfattar nog de här "testerna" mera som en avancerad unpacking/uppackning som det kallas numera. På en test ställer i alla fall jag helt andra krav än att man packar upp varan och sedan tar isär den och ger diverse omdömen. Ett antal urladdningar-uppladdningar med olika belastningar och olika temperaturer vore väl lämpligt till att börja med?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag uppfattar nog de här "testerna" mera som en avancerad unpacking/uppackning som det kallas numera. På en test ställer i alla fall jag helt andra krav än att man packar upp varan och sedan tar isär den och ger diverse omdömen. Ett antal urladdningar-uppladdningar med olika belastningar och olika temperaturer vore väl lämpligt till att börja med?
Jag undrar hur många här på hbk som har köpt ett "plugg in" lithium batteri efter att andra medlemmar här på hbk har testat ett i sin husbil.. :rolleyes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Will brukar testa följande:
Kapacitet, jämförs med vad tillverkaren säger.
Kapacitet testar han genom att ladda batteriet full, dra ur batteriet och logga förloppet med mjukvara/PC.
Testar om tempgivaren bryter laddningen vid minusgrader.
Gör en okulärbesiktning genom att öppna batteriet ned till cell och BMS nivå.
Där bedömer han konstruktion och monteringskvalitet, utrönar vilka celler batteriet är byggt med.

Man kan tycka vad man vill och hitta brister i hans bedömningar, naturligtvis.
Men!
Var kan man som konsument hitta mer och bättre information i ämnet?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Även om detta är avvikelse från ämnet, så skulle jag gärna vilja veta om någon har erfarenheter angående möjligheter till garantiåtgärder ? Kan man lita på att tillverkare (av liknande batterier) tar sina ansvar för produkter t.ex. garantier?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Även om detta är avvikelse från ämnet, så skulle jag gärna vilja veta om någon har erfarenheter angående möjligheter till garantiåtgärder ? Kan man lita på att tillverkare (av liknande batterier) tar sina ansvar för produkter t.ex. garantier?
Köpte ett Skanbatt på Batterilagret 2018. Fungerade 2 dagar. Chattade direkt med tillverkarna. Gick inte att lösa felet med batteriet. Åkte in och bytte, inga problem alls. Sen dess har allting bara fungerat med batteriet.
Det är den erfarenheten jag har
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kruxet med batterier från mindre och okända tillverkare som dessa är också att man troligen inte kan vara säker på vad som är i just det exemplar man själv får. Det kan ju vara helt annorlunda mot det Will klämmer på.
Tillverkningen kanske sker lite efter tillgång på billiga celler och vilken BMS dom får tag på för stunden. Nästa batch kanske är helt annorlunda.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Även om detta är avvikelse från ämnet, så skulle jag gärna vilja veta om någon har erfarenheter angående möjligheter till garantiåtgärder ? Kan man lita på att tillverkare (av liknande batterier) tar sina ansvar för produkter t.ex. garantier?
Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerars eller bytes den ut Allt enligt konsumentköplagen:


Om köparen inte blir nöjd kan man häva köpet, sätta ner priset, begära skadestånd mm, allt inom ordnade förhållande. Till sin hjälp kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
 
Toppen