• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Efter ett yrkesliv som chaufför är själva resan målet. Har gjort upp resplaner för att vara på rätt plats i tid med lastbilen, uppskattar friheten att välja väg och mål efter humöret. Startar ofta väderappen för att se vilken vilket väderstreck som kan passa för nästa dag, som idag när det regnar ganska rejäl väljer vi att stå kvar på campingen i Vilhelmina en natt extra.
Nej tid går inte att spara, men man kan välja hur man vill disponera den så att det passar en själv. Det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andra, som min sambo säger till sina dagisbarn ”man får tycka olika”

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag gör det också...
Två till, fast min fru är värre. Jag skapar sällan några köer, men om det samlas några som måste fram, det är bara att nyttja en busshållsplats eller liknande för ett kort stopp med vårt hus på hjul.
Hon däremot (min ögonsten) skapar köer på små krokiga vägar eftersom hon vill se ALLT och på små landsvägar är det både svårt att köra om och hitta små fickor för att släppa fram ”stackars” fortkörare. Nå’n gång körde hon nästan i diket eller på privata uppfarter, men hon har i alla fall sett vartenda fågel, bergstopp och annat intressant. Det hjälper inte att påpeka om trafikregler, smidighet i trafiken eller hota med skilsmässa, det finns ingen bättring i siktet efter min påskrift (samtycke) i Svenska kyrkan för 35 år sen…

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja du! Riktigt så enkelt är det inte. Kör på o gärna fort med din husbil så kommer tiden att gå saktare. Det tar en stund för att förstå.... det handlar om Einsteins relativitetsteori.

Använd translate.

Det är nog så att tiden går lika fort för alla det som möjligen kan ändras är att en person kan åldras annorlunda fort relativt en annan. Fast det är mest en teoretisk historia eftersom ingen nu levande människa har färdats så fort att det är mätbart på riktigt. Det som kan vara viktigt är vår tidsuppfattning som ofta inte är samma som den verkliga tiden. Hamnar vi bakom en bil som kör långsamt upplever vi att tiden går väldigt långsamt fast det kanske under ett par kilometer handlar om enstaka minuter. Ett exempel kör man 60km i en mil tar det 10min och man tycker det går väldigt långsamt, kör man däremot i 100km tar det 6 min och det känns ganska fort speciellt om vägen är kurvig.
Man har alltså sparat 4 min men slösat 10kr i bränsle. Vad ska man göra med dom 4 minuterna man sparat kan man undra och vad hinner man göra? Kanske fundera på den där kurvan det gick lite fort igenom så det kändes otäckt och fundera på att det var ju bara 80km där tänk om det var fartkontroll eller jag kanske missat en fartkamera.
Sånt som man fundera på när man sparat 4 hela minuter. Sen kan man ju tänka på hur länge man måste arbeta för att få ihop bränsle som täcker den där tiokronan man slösat bort.
Ja såna tankar kommer man ju osökt att tänka på och det kanske tar mer än 4 minuter så då är det bäst att skynda sej så man inte förlorar mer tid.
Men när man har bråttom så blir man ju nervös och det sliter ju på hela kroppen, kan det vara så att man förkortat sin biologiska ålder med stress så att man kanske förlorat en hel dag i livslängd då handlar det plötsligt om negativa tal.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det tar några veckor att inse att tiden inte är konstant....du behöver mera " tid" för detta!
Jodå, det är mätbart..

Ps ingen nu levande människa! ! Påverkas? Jodå..varenda en som använder Gps-systemet är påverkad.

Lättast är nog att använda översätt-funktionen.

Senast ändrad:

JuHol

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2025
Kan berätta att 2011 när vi skulle till Skottland, via Esbjerg, gick det rejält fort med husbilen. Då, en LMC Liberty Silverline på Alkochassi. Knappt 2.40 hög. Det var så att vi hade precis kommit över Öresundsbron, när det blev det tvärstopp i trafiken på den danska sidan. Långa stillastående köer, som rullade i krypfart mellan stoppen. Trodde först det berodde på vägarbete och svor ve och förbannelse över danska vägbygge. Det visade sig dock efter ett par timmar att motovägsknutpunkten vid Bröndby där E20, E47 och E55, möts eller delar sig, stod under vatten, meterhögt med vatten. Kvällen före, hade Köpenhamnsområdet fått över 150 mm regn på ett par timmar. Trots att detta var dagen efter har jag aldrig sett så mycket vatten på de områden som var översvämmade. Man ledde upp all motorvägstrafik på Köge gamla landsväg, med allt vad det innebar av hastighetsbegränsningar, trafikljus, tätorter och smala gator, bland annat genom hela hela Bröndby samhälle. Detta under morgontrafiken. Det tog oss 3-4 timmar att komma genom Köpenhamn. En tur som brukar ta drygt 20 minuter. Som tur var hade vi för en gångs skull tagit till rejält i överkant i vår tidsplanering och klarade därför färjebokningen i Esbjerg, en resa på drygt 30 mil, med 5 min tillgodo!! Nästa färja gick 3 dagar senare! En bidragande orsak var att det är 130 km/h på stora delar av det danska motorvägsnätet. Men LMC:n fick vandra med plattan i mattan genom Själland, Fyn och Jylland. Drygt 140 km/h. Den gick faktiskt ganska bra. Alkochassit låg som en padda på de fina motorvägarna. Dock inget jag vill göra om.
Du vet väl att du kunde blivit av med din husbil enligt Danska regler. I alla fall mycket kännbara böter.

pålle

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38299
Medlemskap
2026
Skapar en ny tråd gällande saktgående husbilar vilket skapar både irritation och idiotomkörningar.
Hur tänker ni som är ute på vägarna med husbil o skapar långa köer? Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Husvagnar får köra max 80 på 90 väg, A-Traktorer får köra i max 30 men husbilar får köra 90 på 90 väg 100 på 100 väg osv osv så det kan man inte säga nåt om.. verkar vara ett känsligt ämne så ser fram emot vidare diskussion
90 resp.100 är maxhastighet.Det kanske inte alltid är lämpligt att ligga på max.Har du svårt med att tåla dig till en passande omkörningsplats dyker upp så kanske du är en sån som gör idiotomkörningar.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du vet väl att du kunde blivit av med din husbil enligt Danska regler. I alla fall mycket kännbara böter.
Knappast för överträdelse 10 km/h på 130 väg. Särkilt inte 2011. Dessutom var det då hastighetsavdrag på 3 - 5% beroende på hastighet, på väg med över 100 km/h. Visst hade jag kunnat få böter, men absolut inte konfiskering av husbilen. Det krävs grov öveträdelse, eller grov vårdslöshet för konfiskering. Men absolut en medveten och kalkylerad risktagning med vetskap om Danmarks tuffare regler, även om de inte alls var lika tuffa 2011. Sen hade vi turen att det var väldigt lite trafik hela vägen till Esbjerg i vår riktning. Stundtals var vi helt ensamma på vägen. De flesta stod väl kvar i köerna och kaoset kring Köpenhamn, där vi kunde läsa i efterhand att det blivit en rejäl trafikinfarkt under flera timmar! Vi hade dock planerat den här resan i drygt ett år och den färjan vi hann fram till med 5 min tillgodo, var förutsättningen. Så ett medvetet risktagnade och en jäkla tur, fixade den fortsatta resan, som blev en succé. Har faktiskt skrivit ett resereportage här på HBK! Men uppmuntrar givetvis inte till hastighetsöverträdelser överhuvudtaget!

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ute på rull med gamla Herbet 75hk i sommar körde jag om en e-traktor, inga fler.
Nu är gamla Herbet uppställd inför vintern. På motorvägen på väg till uppställningen hände det otänkbara. Jag körde om en långtradare i 100km/t, oj vad det gick fort.
Två omkörningar i år med Herbet räddade den här sommaren:)

JuHol

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2025
Knappast för överträdelse 10 km/h på 130 väg. Särkilt inte 2011. Dessutom var det då hastighetsavdrag på 3 - 5% beroende på hastighet, på väg med över 100 km/h. Visst hade jag kunnat få böter, men absolut inte konfiskering av husbilen. Det krävs grov öveträdelse, eller grov vårdslöshet för konfiskering. Men absolut en medveten och kalkylerad risktagning med vetskap om Danmarks tuffare regler, även om de inte alls var lika tuffa 2011. Sen hade vi turen att det var väldigt lite trafik hela vägen till Esbjerg i vår riktning. Stundtals var vi helt ensamma på vägen. De flesta stod väl kvar i köerna och kaoset kring Köpenhamn, där vi kunde läsa i efterhand att det blivit en rejäl trafikinfarkt under flera timmar! Vi hade dock planerat den här resan i drygt ett år och den färjan vi hann fram till med 5 min tillgodo, var förutsättningen. Så ett medvetet risktagnade och en jäkla tur, fixade den fortsatta resan, som blev en succé. Har faktiskt skrivit ett resereportage här på HBK! Men uppmuntrar givetvis inte till hastighetsöverträdelser överhuvudtaget!
Ok du har en 3,5 t, fel av mej

Ducatojocke

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
44546
Medlemskap
2025
Kör bil i tjänsten varje dag mellan 5-7 tusen mil om året. Både motorväg och landsväg. Och det är nog oftare jag hamnar bakom en vanlig bil som inte håller max-hastighet. Så de få gångerna en husbil hindrar trafiken är inte ofta. Och hastigheter är inte minimum det är max. Många faktorer kan spela in varför vissa inte ligger exakt på mätaren.

Toppen