• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Inte lika mycket trafik om alternativ finns, upplever jag
Jag håller med dig mindre trafik och ofta trevliga vägar att köra. Med gott om tid att komma fram och en nyfikenhet att uppleva och se landskap och natur är de mindre vägarna att föredra. Jag hittar ofta fina platser att stanna och promenera på, fixa lite mat mm.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Jag minns en vacker men kurvig väg i Oregon. Där angav skyltar att man måste köra åt sidan om man hade mer än tre bilar bakom. Tycker det verkar rimligt.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag minns en vacker men kurvig väg i Oregon. Där angav skyltar att man måste köra åt sidan om man hade mer än tre bilar bakom. Tycker det verkar rimligt.

Jo men enligt trådskaparen ( han har försvunnit ) så bör man förmodligen köra åt sidan bara man har en bil bakom sig...

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jo men enligt trådskaparen ( han har försvunnit ) så bör man förmodligen köra år sidan bara man har en bil bakom sig...
Då vi alla som färdas i lite gamla motor svaga HBn känner pressen av bakomvarande bilar. Gör vi alla det vi kan, de flesta av oss kör ju också personbilar så att ligga i kö bakom någon som kör lite försiktigt eller något sakta är vardag.
Stressen i trafiken har blivit större med snabbare bilar och tid något väldigt dyrbart. Så dyrbart att många verkar kunna riskera liv och hälsa för komma fram någon minut tidigare.
På något sätt tycker jag att det blivit väldigt fel, vad händer med hänsyn och omtanke?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Då vi alla som färdas i lite gamla motor svaga HBn känner pressen av bakomvarande bilar. Gör vi alla det vi kan, de flesta av oss kör ju också personbilar så att ligga i kö bakom någon som kör lite försiktigt eller något sakta är vardag.
Stressen i trafiken har blivit större med snabbare bilar och tid något väldigt dyrbart. Så dyrbart att många verkar kunna riskera liv och hälsa för komma fram någon minut tidigare.
På något sätt tycker jag att det blivit väldigt fel, vad händer med hänsyn och omtanke?
Hänsyn och omtanke har minskat rejält i trafiken numera. Man kan undra vad det beror på. Samma sak om man är fotgängare, man riskerar livet när cyklisterna far fram.
Det spelar ingen roll om fotgängarna är barn, fram ska man till varje pris.

Jag försöker släppa fram andra bilar när jag kör med min gamla 75 hästare.
Men det går inte att stanna vid varje liten ficka utmed vägarna för det sliter så rejält på bromsarna. Då skulle inte bromsarna hålla många mil på min bil som är av klenare modell.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tycker att vi i sverige var på god väg med omtanke och hänsyn men vi har blivit infiltrerade av den inställningen som finns söderut. Ju längre söderut desto värre! När jag varit i spanien lade jag märke till att t.ex en något äldre kvinna som handlat i lugn och ro förvandlades totalt när hon klev in i bilen.
Hon blev som en annan människa som hade bråttom bråttom, hon som stod och väntat lugnt i kassakön blev framfusig jag först och hastighetsbegränsningar och trafikregler gällde helt enkelt inte henne.
Problemet är ju när vi får in den typen av människor i sverige som förstör trafiken och får svensson att gå på röda värden och göra detsamma. Ibland undrar man finns det ingen som tänker på bensinförbrukningen? möjligen elbilsägarna som har en dator som i realtid visar vad det kostar. Och där straffet kommer med inte kortare restid utan längre eftersom man måste ladda.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tyvärr kommer jag inte åt artikeln. Men det är helt säkert gamla slöa gubbar med husbil som inte följer trafikrytmen... den handlar om?
Finns det nån som kan ge en ledtråd?

Körskolor och optiker vill tjäna pengar på oss äldre

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Tyvärr kommer jag inte åt artikeln. Men det är helt säkert gamla slöa gubbar med husbil som inte följer trafikrytmen... den handlar om?
Finns det nån som kan ge en ledtråd?

Körskolor och optiker vill tjäna pengar på oss äldre

Hej
Jag kan inte heller läsa artikeln men anar vad den syftar på men vad Aftonbladet har för källfakta till artikeln vet jag inte men jag blir fundersam.
För några år sedan deltog jag i en konferens där Trafikverket var en av aktörerna och då frågan om äldre förare kom upp så menade de att äldre förare inte utgjorde något problem då de förorsakade relativt få olyckor. Den kategori som de såg som ett problem var ålderskategorin 18-24 år som relativt förorsakade flest olyckor av alla.
Den här ålderskategorin är dock normalt inte kända för att vara ”bromsklossar” i trafiken utan snarare tvärt om och därtill i många fall med bristande rutin.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast jag skulle gärna få veta vad man syftar på...o jag tror inte att du helt säkert anar rätt....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack för upplysningen... det var något sådant som jag anade...
Dvs man diskuterar äldre som en risk... men ingen debatt kring de åldrar som är de största riskerna!
Sen ska också tilläggas att kvinnor allmänt står för färre antal dödsolyckor i trafiken.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaaa jag hittade ett forskningsprojekt från Lund eller Malmö .. som hade fokuserat på " genus " men det handlade om dödsolyckor... exakt hur man räknat vet jag inte...jag tror att det gick ut på att ställa vissa frågor till kvinnor respektive män...och där kvinnor visade ett mera försiktig sätt att tänka? Obs jag tror att det var ungefär så...
De som gjorde undersökning ville komma bort ifrån en uppdelning i åldersgrupper..och istället titta på kön...
Så det var nog mera att undersöka attityder... men attityderna påverkar riskbeteende.
Jag får se om jag hittar projektet igen?

Oj vad snabbt det går med AI... nästan lika snabb som jag.

Olyckor ur ett genusperspektiv | Jämställdhetsmyndigheten Olyckor ur ett genusperspektiv

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Njaaa jag hittade ett forskningsprojekt från Lund eller Malmö .. som hade fokuserat på " genus " men det handlade om dödsolyckor... exakt hur man räknat vet jag inte...jag tror att det gick ut på att ställa vissa frågor till kvinnor respektive män...och där kvinnor visade ett mera försiktig sätt att tänka? Obs jag tror att det var ungefär så...
De som gjorde undersökning ville komma bort ifrån en uppdelning i åldersgrupper..och istället titta på kön...
Så det var nog mera att undersöka attityder... men attityderna påverkar riskbeteende.
Jag får se om jag hittar projektet igen?

Oj vad snabbt det går med AI... nästan lika snabb som jag.

Olyckor ur ett genusperspektiv | Jämställdhetsmyndigheten Olyckor ur ett genusperspektiv
Spännande. Så vi lägger för mycket krut på Olle 20 år som kör som en galning och för lite på Agda 78 år, som oftast blir påkörd av Olle. Om vi ska lägga mindre krut på Olle och fokusera mer på Agda, medan Olle fortfarande finns kvar och kör som en galning, bör vi nog rekomendera Agda att stanna hemma. Där blir hon troligen inte påkörd av Olle. Alternativet är att bygga all infrastruktur så att Agda aldrig behöver komma i kontakt med vägar där Olle kör. Kan bli komplicerat och dyrt.

Självklart ska forskningen fokusera på anledning till olyckor. Men genusperspektivet i det här sammanhanget ger jag inte mycket för. Olle ska givetvis regelbundet lagföras och straffas. Det ska finnas mer, tydlig och effektiv/repressiv, trafikövervakning med kännbara påföljder och körkortsindragningar och det ska publiceras tydligt! Olle ska fan inte köra bil!

Toppen