MStrandberg
HBK Medlem
Ja här är en till. Alltid
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag håller med dig mindre trafik och ofta trevliga vägar att köra. Med gott om tid att komma fram och en nyfikenhet att uppleva och se landskap och natur är de mindre vägarna att föredra. Jag hittar ofta fina platser att stanna och promenera på, fixa lite mat mm.Inte lika mycket trafik om alternativ finns, upplever jag
Jag minns en vacker men kurvig väg i Oregon. Där angav skyltar att man måste köra åt sidan om man hade mer än tre bilar bakom. Tycker det verkar rimligt.
Då vi alla som färdas i lite gamla motor svaga HBn känner pressen av bakomvarande bilar. Gör vi alla det vi kan, de flesta av oss kör ju också personbilar så att ligga i kö bakom någon som kör lite försiktigt eller något sakta är vardag.Jo men enligt trådskaparen ( han har försvunnit ) så bör man förmodligen köra år sidan bara man har en bil bakom sig...
Hänsyn och omtanke har minskat rejält i trafiken numera. Man kan undra vad det beror på. Samma sak om man är fotgängare, man riskerar livet när cyklisterna far fram.Då vi alla som färdas i lite gamla motor svaga HBn känner pressen av bakomvarande bilar. Gör vi alla det vi kan, de flesta av oss kör ju också personbilar så att ligga i kö bakom någon som kör lite försiktigt eller något sakta är vardag.
Stressen i trafiken har blivit större med snabbare bilar och tid något väldigt dyrbart. Så dyrbart att många verkar kunna riskera liv och hälsa för komma fram någon minut tidigare.
På något sätt tycker jag att det blivit väldigt fel, vad händer med hänsyn och omtanke?
HejTyvärr kommer jag inte åt artikeln. Men det är helt säkert gamla slöa gubbar med husbil som inte följer trafikrytmen... den handlar om?
Finns det nån som kan ge en ledtråd?
Körskolor och optiker vill tjäna pengar på oss äldre
![]()
De orsakar hundratals olyckor – vi bryr oss inte
Tydligt att körskolor och optiker vill tjäna pengar på oss äldrewww.aftonbladet.se
Spännande. Så vi lägger för mycket krut på Olle 20 år som kör som en galning och för lite på Agda 78 år, som oftast blir påkörd av Olle. Om vi ska lägga mindre krut på Olle och fokusera mer på Agda, medan Olle fortfarande finns kvar och kör som en galning, bör vi nog rekomendera Agda att stanna hemma. Där blir hon troligen inte påkörd av Olle. Alternativet är att bygga all infrastruktur så att Agda aldrig behöver komma i kontakt med vägar där Olle kör. Kan bli komplicerat och dyrt.Njaaa jag hittade ett forskningsprojekt från Lund eller Malmö .. som hade fokuserat på " genus " men det handlade om dödsolyckor... exakt hur man räknat vet jag inte...jag tror att det gick ut på att ställa vissa frågor till kvinnor respektive män...och där kvinnor visade ett mera försiktig sätt att tänka? Obs jag tror att det var ungefär så...
De som gjorde undersökning ville komma bort ifrån en uppdelning i åldersgrupper..och istället titta på kön...
Så det var nog mera att undersöka attityder... men attityderna påverkar riskbeteende.
Jag får se om jag hittar projektet igen?
Oj vad snabbt det går med AI... nästan lika snabb som jag.
Olyckor ur ett genusperspektiv | Jämställdhetsmyndigheten Olyckor ur ett genusperspektiv
Jo..... Och speciellt med husbil....Det är galet fort