Kan berätta att 2011 när vi skulle till Skottland, via Esbjerg, gick det rejält fort med husbilen. Då, en LMC Liberty Silverline på Alkochassi. Knappt 2.40 hög. Det var så att vi hade precis kommit över Öresundsbron, när det blev det tvärstopp i trafiken på den danska sidan. Långa stillastående köer, som rullade i krypfart mellan stoppen. Trodde först det berodde på vägarbete och svor ve och förbannelse över danska vägbygge. Det visade sig dock efter ett par timmar att motovägsknutpunkten vid Bröndby där E20, E47 och E55, möts eller delar sig, stod under vatten, meterhögt med vatten. Kvällen före, hade Köpenhamnsområdet fått över 150 mm regn på ett par timmar. Trots att detta var dagen efter har jag aldrig sett så mycket vatten på de områden som var översvämmade. Man ledde upp all motorvägstrafik på Köge gamla landsväg, med allt vad det innebar av hastighetsbegränsningar, trafikljus, tätorter och smala gator, bland annat genom hela hela Bröndby samhälle. Detta under morgontrafiken. Det tog oss 3-4 timmar att komma genom Köpenhamn. En tur som brukar ta drygt 20 minuter. Som tur var hade vi för en gångs skull tagit till rejält i överkant i vår tidsplanering och klarade därför färjebokningen i Esbjerg, en resa på drygt 30 mil, med 5 min tillgodo!! Nästa färja gick 3 dagar senare! En bidragande orsak var att det är 130 km/h på stora delar av det danska motorvägsnätet. Men LMC:n fick vandra med plattan i mattan genom Själland, Fyn och Jylland. Drygt 140 km/h. Den gick faktiskt ganska bra. Alkochassit låg som en padda på de fina motorvägarna. Dock inget jag vill göra om.Jo..... Och speciellt med husbil....
Senast ändrad: