• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo..... Och speciellt med husbil....
Kan berätta att 2011 när vi skulle till Skottland, via Esbjerg, gick det rejält fort med husbilen. Då, en LMC Liberty Silverline på Alkochassi. Knappt 2.40 hög. Det var så att vi hade precis kommit över Öresundsbron, när det blev det tvärstopp i trafiken på den danska sidan. Långa stillastående köer, som rullade i krypfart mellan stoppen. Trodde först det berodde på vägarbete och svor ve och förbannelse över danska vägbygge. Det visade sig dock efter ett par timmar att motovägsknutpunkten vid Bröndby där E20, E47 och E55, möts eller delar sig, stod under vatten, meterhögt med vatten. Kvällen före, hade Köpenhamnsområdet fått över 150 mm regn på ett par timmar. Trots att detta var dagen efter har jag aldrig sett så mycket vatten på de områden som var översvämmade. Man ledde upp all motorvägstrafik på Köge gamla landsväg, med allt vad det innebar av hastighetsbegränsningar, trafikljus, tätorter och smala gator, bland annat genom hela hela Bröndby samhälle. Detta under morgontrafiken. Det tog oss 3-4 timmar att komma genom Köpenhamn. En tur som brukar ta drygt 20 minuter. Som tur var hade vi för en gångs skull tagit till rejält i överkant i vår tidsplanering och klarade därför färjebokningen i Esbjerg, en resa på drygt 30 mil, med 5 min tillgodo!! Nästa färja gick 3 dagar senare! En bidragande orsak var att det är 130 km/h på stora delar av det danska motorvägsnätet. Men LMC:n fick vandra med plattan i mattan genom Själland, Fyn och Jylland. Drygt 140 km/h. Den gick faktiskt ganska bra. Alkochassit låg som en padda på de fina motorvägarna. Dock inget jag vill göra om.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan berätta att 2011 när vi skulle till Skottland, via Esbjerg, gick det rejält fort med husbilen. Då, en LMC Liberty Silverline på Alkochassi. Knappt 2.40 hög. Det var så att vi hade precis kommit över Öresundsbron, när det blev det tvärstopp i trafiken på den danska sidan. Långa stillastående köer, som rullade i krypfart mellan stoppen. Trodde först det berodde på vägarbete och svor ve och förbannelse över danska vägbygge. Det visade sig dock efter ett par timmar att motovägsknutpunkten vid Bröndby där E20, E47 och E55, möts eller delar sig, stod under vatten, meterhögt med vatten. Kvällen före, hade Köpenhamnsområdet fått över 150 mm regn på ett par timmar. Trots att detta var dagen efter har jag aldrig sett så mycket vatten på de områden som var översvämmade. Man ledde upp all motorvägstrafik på Köge gamla landsväg, med allt vad det innebar av hastighetsbegränsningar, trafikljus, tätorter och smala gator, bland annat genom hela hela Bröndby samhälle. Detta under morgontrafiken. Det tog oss 3-4 timmar att komma genom Köpenhamn. En tur som brukar ta drygt 20 minuter. Som tur var hade vi för en gångs skull tagit till rejält i överkant i vår tidsplanering och klarade därför färjebokningen i Esbjerg, en resa på drygt 30 mil, med 5 min tillgodo!! Nästa färja gick 3 dagar senare! En bidragande orsak var att det är 130 km/h på stora delar av det danska motorvägsnätet. Men LMC:n fick vandra med plattan i mattan genom Själland, Fyn och Jylland. Drygt 140 km/h. Den gick faktiskt ganska bra. Aldechassit låg som en padda på de fina motorvägarna. Dock inget jag vill göra om.
Herrejävlar... men kul läsning. Tack :):):)

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Tyvärr så har våra nyhetskanaler en förutfattad mening oavsett orsak och verkan. Man skriver ofta något som låter som ett påstående eller gissning och i de fall det var helt fel backar man aldrig. Det sker alldeles för mycket olyckor numera det var bättre förr. Enda gången man ger ut personuppgifter är när någon äldre krockat oavsett vems fel det var osv det står en 80-åring osv. Det står aldrig en 20åring aldrig en syrirer utan körkort osv.
Vem har bestämt att det ska vara så? Har det bara blivit så eller är det vilket jag ibland i tvivlets stund misstänker att det är en medveten styrning vem och varför skulle jag vilja ha reda på! Ska jag bli nervös för att jag har en annan åsikt och ska jag vara tyst och rädd för att framföra den. Är våra massmedia som vi dagligen ser i tv också rädda eftersom det händer konstiga saker i tvrutan som aldrig hände förut?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Den fick man se innan filmen började på bio aldrig på tv. Tror det gjordes på gristarmar med inblandning av kemiska medel. Typisk amerikanskt . Tack och lov ser man det sällan städpersonalen hade ett elände att få bort det.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har ett antal ljudböcker men jag vågar inte använda dom vid körning för att inte tappa focus på vägen bilradion är aldrig på. Gps sitter i siktfältet och den kastar jag en blick på ibland. Jo någon gång har jag en öppnad dricka som jag tar en klunk det är energidryck som hjälper mej att hålla focus på vägen. Hade en kompis som höll på med annat var av vägen en bit och det blev en ful buckla i sidan. Jag ser många speciellt kvinnor som med en hand på ratten kör medan de pratar i mobilen ser man en bil som svänger lite fram och tillbaka i sin fil är det garanterat en kvinna som är uppe i ett samtal där man ska gestikulera. Samma med småtjer som kör elcykel med ena handen och mobilen i den andra. Man undrar hur många trasiga tjejer det finns som helt oskyddat har kört omkull och kanske aldrig kan bli bra. Jag märker att jag inte är den enda som är dubbelt försiktig då eftersom de bara kör var som helst utan att stanna i full fart 20-25 km. Sånt kunde svt syssla med istället för politik och smutskastning.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har en handikappskylt bak på min husbil och en siffra 90 som en del bilar har där maxfarten är 90. Tycker det hjälper en del man kör om utan att bråka eller blinka och man vet att den fart jag håller kommer jag fortsätta att ha och inte öka när de kör om.

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
Under en säsong så tankar jag full tank gratis tre gånger genom att vara lätt på gasen och låta andra köra om.
Tanten håller sig lugn och resan blir lite gemytligare.

Det är miljövänligt. :yes:

Vi tuggar på och kommer fram ändå.
håller med dig utom miljön,det skiter jag fullständigt i är överreklamerat.....men jag kör där man kör mest ekonomiskt...det vill säga mellan 75..90,det räcker,förstår iinte varför man ska ha så bråttom.....tat lungt...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag vill inte skriva siffror här men det är väldigt bra betalt i minskade utgifter om man ligger mellan 80-90km och sen är våra gamla husbilar gjorda för den farten när de byggdes. Förutom bränslebesparingen så tillkommer ju att man sparar både motorn däcken växelådan osv. Så man får nog dubbla bränslebesparingen om man räknar med allt. Finns det någon som har ett bra recept på att spara tid, jag har aldrig lyckats att spara någon tid både spegeln och data pekar på att jag inte lyckats spara en minut. Jo det skulle ju vara om jag stannat hemma då.

AndersB

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
35438
Medlemskap
2025
1. Hur många av er har varit tvungna att göra en nödinbromsning med efterföljande undanmanöver med sin husbil maxlastad i 100 kmh? Mitt förslag: testa i 50 först….
2. Det har tydligen blivit en rättighet att ligga minst 10kmh över hastighetsgränsen? Inga poliser, inga konsekvenser.
3. Krama varandra i trafiken!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
1. Hur många av er har varit tvungna att göra en nödinbromsning med efterföljande undanmanöver med sin husbil maxlastad i 100 kmh? Mitt förslag: testa i 50 först….
2. Det har tydligen blivit en rättighet att ligga minst 10kmh över hastighetsgränsen? Inga poliser, inga konsekvenser.
3. Krama varandra i trafiken!
Håller med. Räcker att med min alkovbil köra 15 km/h i en liten snäv rondell för att känna hur den kränger utåt. HB är 3.3 meter hög...

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
håller med dig utom miljön,det skiter jag fullständigt i är överreklamerat.....men jag kör där man kör mest ekonomiskt...det vill säga mellan 75..90,det räcker,förstår iinte varför man ska ha så bråttom.....tat lungt...
Jag tänkte både på miljön i bilen och utanför.

Och att miljön skulle vara överreklamerad håller jag inte med om.
Om det ligger utslängd skräp så tror jag inte att du tycker det är trevligt.
För det syns, vi måste tänka på det som inte syns också.

Och kan jag bidra med att förbruka mindre diesel, så varför inte?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag vill inte skriva siffror här men det är väldigt bra betalt i minskade utgifter om man ligger mellan 80-90km och sen är våra gamla husbilar gjorda för den farten när de byggdes. Förutom bränslebesparingen så tillkommer ju att man sparar både motorn däcken växelådan osv. Så man får nog dubbla bränslebesparingen om man räknar med allt. Finns det någon som har ett bra recept på att spara tid, jag har aldrig lyckats att spara någon tid både spegeln och data pekar på att jag inte lyckats spara en minut. Jo det skulle ju vara om jag stannat hemma då.
Du har en väl underbyggd poäng.
Hur sparar man tid?
Det är ju omöjligt, möjligtvis kan man disponera den bättre.
Men det vet man i regel inte förrän efteråt.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det är otroligt vad vanligt uttrycket spara tid förekommer inte minst i annonser och ingen reagerar utan alla instämmer med att det verkligen går att spara tid. Jag skulle vilja spara undan vintern och gå direkt på sommaren. Slösa tid hör man ofta också, men det är ju samma där tiden går inte att manipulera.
Ja det är sånt man kan fundera på när man sitter i timmar bakom ratten i husbilen för att komma fram till målet. Själv har jag svårt att köra utan mål. Jag vill gärna bestämma i god tid vart jag ska och lägga upp färdvägen. En del virrpannor säjer att resan är målet, jag säjer att det målet är målet och resan är en väg att ta sej dit. Krångligare än så är det ju inte! Livet är ju en resa har man inget mål med livet så får man finna sej i att det kanske inte blir så bra till slut. Har man inget mål med sin utbildning så får man lida av det ganska snart brukade jag säja till eleverna.
Jo det finns folk som påstår att tiden inte är viktig eftersom de kommer att leva för evigt. En del är betalda via våra skatter för att få oss att tro det, borde vara olagligt och krav på att bevisa det!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja du! Riktigt så enkelt är det inte. Kör på o gärna fort med din husbil så kommer tiden att gå saktare. Det tar en stund för att förstå.... det handlar om Einsteins relativitetsteori.

Använd translate.

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Ja det är otroligt vad vanligt uttrycket spara tid förekommer inte minst i annonser och ingen reagerar utan alla instämmer med att det verkligen går att spara tid. Jag skulle vilja spara undan vintern och gå direkt på sommaren. Slösa tid hör man ofta också, men det är ju samma där tiden går inte att manipulera.
Ja det är sånt man kan fundera på när man sitter i timmar bakom ratten i husbilen för att komma fram till målet. Själv har jag svårt att köra utan mål. Jag vill gärna bestämma i god tid vart jag ska och lägga upp färdvägen. En del virrpannor säjer att resan är målet, jag säjer att det målet är målet och resan är en väg att ta sej dit. Krångligare än så är det ju inte! Livet är ju en resa har man inget mål med livet så får man finna sej i att det kanske inte blir så bra till slut. Har man inget mål med sin utbildning så får man lida av det ganska snart brukade jag säja till eleverna.
Jo det finns folk som påstår att tiden inte är viktig eftersom de kommer att leva för evigt. En del är betalda via våra skatter för att få oss att tro det, borde vara olagligt och krav på att bevisa det!
Jag är nog en sådan virrpanna som du beskriver, för oss är resan målet ner till målet. Vi bestämmer kvällen innan vår preliminära resväg och kanske även på resdagen vilka små stopp vi ska göra, kanske besöka en gammal vacker stad, göra ett stopp vid en badsjö någon dag, vandra en dag i alperna eller övernatta på en populär ställplats som vi kommer på under dagen. Det är våra mål med resan ner till slutmålet Österrike/Italien/Kroatien. Tyvärr är det svårt att spara tid, den går alltid för fort men vi tycker vi disponerar den bra.

Toppen