Ja du! Riktigt så enkelt är det inte. Kör på o gärna fort med din husbil så kommer tiden att gå saktare. Det tar en stund för att förstå.... det handlar om Einsteins relativitetsteori.
Klockan tickar mot ännu en helg i coronapandemins tidevarv. Men vad är egentligen tid, vad gör den med oss och varför åldras astronauter långsammare än oss nere på jorden?
www.rymdstyrelsen.se
sv.m.wikipedia.org
Använd translate.
Among the outstanding advances in science will always stand Albert Einstein’s theories of relativity—the problem of how physical laws and measurements change when considered…
kids.britannica.com
Det är nog så att tiden går lika fort för alla det som möjligen kan ändras är att en person kan åldras annorlunda fort relativt en annan. Fast det är mest en teoretisk historia eftersom ingen nu levande människa har färdats så fort att det är mätbart på riktigt. Det som kan vara viktigt är vår tidsuppfattning som ofta inte är samma som den verkliga tiden. Hamnar vi bakom en bil som kör långsamt upplever vi att tiden går väldigt långsamt fast det kanske under ett par kilometer handlar om enstaka minuter. Ett exempel kör man 60km i en mil tar det 10min och man tycker det går väldigt långsamt, kör man däremot i 100km tar det 6 min och det känns ganska fort speciellt om vägen är kurvig.
Man har alltså sparat 4 min men slösat 10kr i bränsle. Vad ska man göra med dom 4 minuterna man sparat kan man undra och vad hinner man göra? Kanske fundera på den där kurvan det gick lite fort igenom så det kändes otäckt och fundera på att det var ju bara 80km där tänk om det var fartkontroll eller jag kanske missat en fartkamera.
Sånt som man fundera på när man sparat 4 hela minuter. Sen kan man ju tänka på hur länge man måste arbeta för att få ihop bränsle som täcker den där tiokronan man slösat bort.
Ja såna tankar kommer man ju osökt att tänka på och det kanske tar mer än 4 minuter så då är det bäst att skynda sej så man inte förlorar mer tid.
Men när man har bråttom så blir man ju nervös och det sliter ju på hela kroppen, kan det vara så att man förkortat sin biologiska ålder med stress så att man kanske förlorat en hel dag i livslängd då handlar det plötsligt om negativa tal.