• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Summering av denna tråd kommer lite sent då jag haft semester och åkt skidor.

Alve
Tack för du startade denna tråd, man vet aldrig hur det slutar. Du börjar med att skriva ”Göra själv” med undertecknad Lille hemelektrikern. Det var inte min mening att trampa något på tårna men då du skriver som du gör i denna tråd ”jordfelsbrytare” och tråden ”jordfelsbrytare igen” så tar jag det som du inte har kunskaper nog och skall då inte utföra en starkströmsinstallation.

Arne B
Din rekommendation med jordfelsbrytare efter inverter kan jag inte hålla med om. Den gör ju ingen skada men om gemene man tar din rekommendation och sätter dit jordfelsbrytaren och testar på knappen så lever man i falsk trygghet då den aldrig kommer att lösa ut.

Uppsalaanders
Du fick tre tack i inlägg 27, undrar så vad man tackar för? Du lovar att jordfelsbrytaren fungerar efter invertern, men det är ju felaktigt.
Inlägg 33 är också felaktigt.
Inlägg 77. Du kan inte skriva så! Klart du kan använda en jordat produkt i ett ojordat uttag. Den passar utan problem och produkten kan användas i det rum där uttaget sitter monterat. Men man skall inte dra ut en jordat förlängningskabel genom fönstret eller altandörren.

Ingrid & Thomas
Du är inte enveten eller tjatig. Detta är viktigt att informationen blir rätt med starkströmmen. Har dragit i några trådar tidigare och man är rätt ensam då. Här är ett exempel. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/506735
Dagens byggnorm! Krav på jordade vägguttag kom i starkströmsföreskrifterna 1994.
Flata stickproppar för egenmontering är ett otyg. Demonterbar stickpropp fÃ¥r försäljningsförbud

Staffanulla
Jag har försökt här på forumet och en liten insats på http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/383788 Lergöksrallyt, men det finns inget intresse för elsäkerhet. Man saknar förståelse för hur farligt det är.

Bifogar lite arbetsbilder.

 

Bilagor

  • Inverterprov 012.jpg
    Inverterprov 012.jpg
    3,3 MB · Visningar: 9
  • Fulltrafo 017.jpg
    Fulltrafo 017.jpg
    3,2 MB · Visningar: 10

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

Summering av denna tråd kommer lite sent då jag haft semester och åkt skidor.

Alve
Tack för du startade denna tråd, man vet aldrig hur det slutar. Du börjar med att skriva ”Göra själv” med undertecknad Lille hemelektrikern. Det var inte min mening att trampa något på tårna men då du skriver som du gör i denna tråd ”jordfelsbrytare” och tråden ”jordfelsbrytare igen” så tar jag det som du inte har kunskaper nog och skall då inte utföra en starkströmsinstallation.


Hade mycket dimmiga begrepp om hur en jordfelsbrytare fungerar. Därav mina frågor. Då det gäller el i övrigt är det inte dimmigt. Dessutom har jag så pass mellan öronen att jag själv kan avgöra vad jag kan och inte kan. Dessutom är jag van att få svar och råd på ett trevligt sätt.

Dina rader uppfattade jag som hånfulla och nedvärderande och framförda med en överlägsen attityd. Det kanske inte var din mening men eftersom du tar upp det så vill jag tala om hur jag uppfattade det.

//Alve
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Varför löser inte inverterns säkring ut om man kortsluter ena polen mot dess jord?

Hemma i vägguttaget finns "oändligt med ström" (nu ljög jag, och är medveten om det), men ett fel/ kortslutning ger mycket ström så att div "säkringar" oftast löser ut. Detta säkerställs av den behörige installatör som enligt svansk lag/föreskrift måste finnas för alla fasta elinstalationer i Sverige. Nivån på dessa säkringar är många gånger högre än vad som krävs för att döda en människa, men med lite tur så..,,
Ett "enkelt" sätt att åsidosätta detta är en lång tunn skarvsladd i ett vägguttag ( vi pratar storleksordningen 100-talet meter, kanske mindre på vissa ställen, det beror på elnätet i området, eller vilken förimpedans som finns)

En normal 10A säkring tål 20A under en timme (är inga precissionsinstrument)
Jordfelsbrytaren är betydligt mer snabb och mäter att ström försvinner nånstans så bryter den- Jättebra! Men kräver att det finns en strömkrets som är sluten.

En inverter eller en isolertrafo kan delvis likställas med att sätta en strypning i en vattenslang, strömmen kan av olika anledningar inte bli större än ett visst värde (av div olika anledningar), denna "maxström" kan vara på en livsfarlig nivå ( >20-30mA), men ändå inte detekterbar för "säkringar", utan fortsätter att mata på ström tills det börjar brinna nånstans. Har man tur har ingen dött under tiden.


Till alla ömma tår eller inte, veta HUR är dumt när det gäller El, veta VAD är det som krävs. Eftersom respektive aktör i denna tråd själva och deras nära och kära rör sig runt anläggningen (och andra):

Låt nån som vet VAD han/hon gör utföra installationerna, annars låt bli!

2013 var ett unikt år, ingen dödaddes av El i sverige!

Med en kram önskar jag alla en elsäker fritid
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

Några funderingar kring det du skrev:

Säkringarna löser oftast ut vid en kortslutning. Tycker nog att säkringarna måste lösa ut alltid eftersom kortslutning är den verkliga katastrofen.

Du skriver också att en vanlig 10 A säkring tål 20 A i en hel timme. Tycker jag låter otäckt. Har kollat utlösningskurvan som visar att en trög 10 A skall lösa ut inom 6 min. (Bifogar diagrammet).

Krävs verkligen en sluten strömkrets för att jordfelsbrytaren skall fungera?

Tänker mig in i en vardagssituation där ett ojordat hölje på ett verktyg av metall har blivit spänningsförande. Då föreligger väl ingen sluten strömkrets. Håller man i verktyget och tar i jordat föremål så räddas du av jordfelsbrytaren har jag förstått.


001.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfelsbrytare

Om jeg ikke er helt på jordet så kan kapasitansen i kroppen utløse personbeskyttelsen selv om personen er helt isolert fra jord og kommer bort i en sømførende ledning. Samme sak som at det ikke hjelper med tykke gummistøvler om en tar på et el-stengsel - du får et merkbart støt uansett.

Dette burde kunne trigge en "jordfelsbryter" som er koblet til en inverter, har ikke lyst til å teste dette selv ;)
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Några funderingar kring det du skrev:
Säkringarna löser oftast ut vid en kortslutning. Tycker nog att säkringarna måste lösa ut alltid eftersom kortslutning är den verkliga katastrofen.
Visa bilaga 81375

Finns ingen naturlag som säkerställer detta, utan det är bl.a det den behörige instalatören beräknar att så är fallet, MEN genom ex vis lång skarvsladd så är funktionen inte säkerställd. (därför alltid jordfelsbrytare på ställplats..)

Du skriver också att en vanlig 10 A säkring tål 20 A i en hel timme. Tycker jag låter otäckt. Har kollat utlösningskurvan som visar att en trög 10 A skall lösa ut inom 6 min. (Bifogar diagrammet).
Visa bilaga 81375
Kan inte läsa diagrammet pga kopian, är ett tag sen jag läste standarden också, men poängen är att en säkring tål betydligt mer ström än märkströmmen ganska länge. Ännu sämre för "automatsäkringar" eller dvärgbrytare. Och människan tål ändå bara nån enstaka ampere...



Några funderingar kring det du skrev:
Krävs verkligen en sluten strömkrets för att jordfelsbrytaren skall fungera?

Tänker mig in i en vardagssituation där ett ojordat hölje på ett verktyg av metall har blivit spänningsförande. Då föreligger väl ingen sluten strömkrets. Håller man i verktyget och tar i jordat föremål så räddas du av jordfelsbrytaren har jag förstått.
Visa bilaga 81375

Ja, jordfelsbrytaren bygger på att ström "försvinner" från ordinarie kretsen.
I ditt exempel kan ex vis skalet på borrmaskinen vara spänningssatt länge, när nån tar i verktyget (med gummistövlar på isolerat golv), så blir även denne spänningssatt, men "ingenting händer".
Om golvet/stövlarna INTE är isolerade/man rör nåt jordat (eller en annan fas) uppstår strömkretsen, strömmen börjar att gå.
Strömmen's storlek beror på totala moståndet "före elmätarn", alla kablar o sladdar, motståndet i maskinen inkl felet, kroppen, och i resten av vägen tillbaka till elnätetet, och kan då detekteras och brytas.
Jordfelsbrytare regarera om strömmen är minst 30mA
"Säkringen" reagerar enligt sin utlösningskurva, last/tid.

I verkligheten skulle det konstant gå en ström från borrmaskinen i hyllan tillbaka till elsystemets jordpunkt, strömmen kanske inte detekteras av nån säkring, men nånstans i kretsen kan det bli så varmt att brand uppstår.

Var en olycka för nåt år sedan där en person som hade tagit tillvara en utrangerad proffsborrmaskin med metallhölje från jobbet och tog sig in under friggeboden innan omständigheterna gjorde att strömmen i kretsen blev så stor att han avled.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Lite om El.
Lessons In Electric Circuits -- Volume I (DC) - Chapter 3

Lite exempel med och utan jordfelsbrytare
Utan jordfelsbrytare:
bird.jpg
Bild 1,4 kan jämföras med en 12 DC-230 AC konverter/elverk som inte har någon nolla. Ligger och flyter. Möjligt Norge har detta i sitt elnät?
Bild 2 kan jämföras med vanligt uttag med nolla. Där individen tar på fasen.
Bild 3 kan jämföras med vanligt uttag med nolla. Där individen tar på nollan.
Bild 5,6 Kan jämföras med en 12 DC-230 AC konverter/elverk som inte har någon nolla. Ena polen går mot jord. I detta fall genom ett träd eller liknande.
Bild 7 kan jämföras med en 12 DC-230 AC konverter/elverk som inte har någon nolla. Där två personer tar i var sin pol. Strömmen går via dessa personer. En av dessa personer kan också var en förbrukare/kabel som är felaktig.

Med jordfelsbrytare:
jordfel.jpg
Bild 2,5,6 Här löser jordfelsbrytaren ut och skyddar. Strömmen går förbi Jordfelsbrytaren.
Bild 7 Här hjälper det inte med en jordfelsbrytare.
Bild 7a Är en felaktig elförbrukare/sladd mm istället för en person. jordfelsbrytare hjälper inte.

Jordfelfbrytare där man har skapat en nolla:
jordfel2.jpg
Bild 7 Flyter ingen ström genom nedre personen.
Bild 7a Här hjälper ingen jordfelsbrytare.

Mittnolla:
birdmitt.jpg


/Arne B
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Arne B
Din rekommendation med jordfelsbrytare efter inverter kan jag inte hålla med om. Den gör ju ingen skada men om gemene man tar din rekommendation och sätter dit jordfelsbrytaren och testar på knappen så lever man i falsk trygghet då den aldrig kommer att lösa ut.

Uppsalaanders
Du fick tre tack i inlägg 27, undrar så vad man tackar för? Du lovar att jordfelsbrytaren fungerar efter invertern, men det är ju felaktigt.
Inlägg 33 är också felaktigt.
Inlägg 77. Du kan inte skriva så! Klart du kan använda en jordat produkt i ett ojordat uttag. Den passar utan problem och produkten kan användas i det rum där uttaget sitter monterat. Men man skall inte dra ut en jordat förlängningskabel genom fönstret eller altandörren.

Jag är väldigt ledsen men jag kan inte låta bli att tjata om det här.
Kommentaren till Arne B är att man lever i en falsk trygghet. Varför då? Jordfelsbrytaren kommer att lösa ut om man får ström genom kroppen från en av ledarna till jord. Men eftersom det normalt inte går någon ström från en av ledarna till jord från en inverter eller elverk eller fulltransformator så är det ju riskfritt att ta i en av ledarna med ena handen och i diskbänken med andra handen.

Likadant svaret på mitt påstående att jordfelsbrytaren fungerar efter en inverter. Javisst gör den det. Om det skulle gå ström från en ledare till jord så löser den ut. Kan någon garantera att alla inverters fungerar på samma sätt som min som är helt isolerad från jord. Och kan någon garantera att ingen inverter har fått inre kontakt från en strömförande ledning till höljet. Om det sistnämda skulle inträffa kan ni ju testa att ta i en ledare och samtidigt ta i höljet. Om ni då inte har en jordfelsbrytare ligger ni väldigt illa till. (50% risk)

För övrigt så rekommenderar jag att inte använda en apparat med skyddsjord i ett ojordat vägguttag. Inte ens inomhus.

Anders

som ber om ursäkt igen om jag tjatar
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Hemma i vägguttaget finns "oändligt med ström" (nu ljög jag, och är medveten om det), men ett fel/ kortslutning ger mycket ström så att div "säkringar" oftast löser ut. Detta säkerställs av den behörige installatör som enligt svansk lag/föreskrift måste finnas för alla fasta elinstalationer i Sverige. Nivån på dessa säkringar är många gånger högre än vad som krävs för att döda en människa, men med lite tur så..,,
Ett "enkelt" sätt att åsidosätta detta är en lång tunn skarvsladd i ett vägguttag ( vi pratar storleksordningen 100-talet meter, kanske mindre på vissa ställen, det beror på elnätet i området, eller vilken förimpedans som finns)

En normal 10A säkring tål 20A under en timme (är inga precissionsinstrument)
Jordfelsbrytaren är betydligt mer snabb och mäter att ström försvinner nånstans så bryter den- Jättebra! Men kräver att det finns en strömkrets som är sluten.

En inverter eller en isolertrafo kan delvis likställas med att sätta en strypning i en vattenslang, strömmen kan av olika anledningar inte bli större än ett visst värde (av div olika anledningar), denna "maxström" kan vara på en livsfarlig nivå ( >20-30mA), men ändå inte detekterbar för "säkringar", utan fortsätter att mata på ström tills det börjar brinna nånstans. Har man tur har ingen dött under tiden.


Till alla ömma tår eller inte, veta HUR är dumt när det gäller El, veta VAD är det som krävs. Eftersom respektive aktör i denna tråd själva och deras nära och kära rör sig runt anläggningen (och andra):

Låt nån som vet VAD han/hon gör utföra installationerna, annars låt bli!

2013 var ett unikt år, ingen dödaddes av El i sverige!

Med en kram önskar jag alla en elsäker fritid

Hoppsan!
Jag upptäckte att denna tråd inte ebbat ut efter nyår och ser att du kommenterat ett av mina inlägg. Frågan jag ställde berörde Dethleffskvalites olika försök att lösa ut en jordfelsbrytare kopplad till en enkel inverter. Det visade sig ju då att man kunde kortsluta "skyddsjord" och ena eller andra polen utan att någon säkring löste ut. Med andra ord är det felaktigt att ha ett uttag, som till synes har skyddsjord, på invertern. Frågan är om det egentligen är tillåtet... Med andra ord ger detta en falsk trygghet vid användandet precis som användandet av jordfelsbrytare i kombination men nämnda inverter. Det viktiga är att man använder godkänd elmaterial, inte byter fabriksmonterade, ojordade sladdar och stickproppar och endast i miljöer som tillverkaren har specificerat produkten för. Och, okej, det gör inget om man använder jordfelsbrytare, om man tycker det känns bra, men lita inte på att den fungerar.
Varma hälsningar från Costa del Sol!
Thomas Eriksson
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Jag kan bara konstatera att när jag provar att sätta en jordfelsbrytare efter min inverter Det är en 600W med ren Sinusvåg (Solartronics) så löser Jordfelsbrytaren med en stickproppsansluten Jordfelsbrytartestare, även den inbyggda testknappen på jordfelsbrytaren fungerar. Jag provade sedan med en Megger CM500 där tiden för att lösa ut brytaren med 30mA blev 10.8ms och 15.5ms.
Förbindelse finns mellan jordstiften på uttaget fram och Jordningsskruven där man ska ansluta mot Chassiet (Minus) på invertens baksida.
Mäter jag i uttaget på invertern så är det precis som vilket uttag i bostaden som helst dvs en fas en nolla och skyddsjord
Spänning Fas - nolla 230 V , Fas - Jord 230 V Nolla - Jord 0V
Detta gäller kanske bara med inverter som har ren Sinusvåg.
m.v.h.
Roffe
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Roffe S

Tack för info. Tråden är ju mer än två år gammal och handlade egentligen om mindre inverters. Jag hänvisade i en nyare tråd till Googles Bildsök och där finns numera ett flertal schema på inverters med konstruerad nolla. Du är, vad jag vet, den förste som redogjort för sitt innehav av en sådan. Många bryr sig nog inte...

MVH/Thomas

PS. Vad gäller beträffande själva jordningen? Jordspett?
 
Senast ändrad:

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Själva jordningen ? Är det den du menar som skall anslutas mellan chassiet i husbilen och skruvanslutningen bakpå invertern. Spett blir svårt när man rullar (möjligen nån slags släpkontakt mot marken) :) Nä skämt åsido den skall anslutas till chassiet på husbilen.

Skulle det bli en övergång mellan fasen och plåthöljet på t.ex. en brödrost så att höljet på brödrosten blir strömförande och om du tar i höljet samtidigt som du tar i chassiet får du en strömgenomgång genom kroppen , och då är inte strömmen till brödrosten lika med strömmen från rosten lika stor eftersom en del ström går genom din kropp och till chassiet
då löser jordfelsbrytaren ut .
I min inverter är det kontakt mellan bakre skruven på invertern med jordstiften på 230 V uttaget på invertern fram ,Alltså är chassiet både jordat och har minuspotential.
m.v.h
Roffe
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Då blir det rejält trådlyft efter att ha läst en ny tråd. Poängen med jordning och jordfelsbrytare i IT-system, som en inverter där ingen pol är ansluten till jord blir, är, som delvis framgår av bilderna ovan, att de hanterar olika felfall framförallt när man har mer än ett jordfel. IT-system, som som sagt är vanliga i Norges elnät, saknar koppling mellan någon pol och jord. Med bara ett jordfel blir det, bortsett från kapacitiv ström, ingen sluten krets och därmed "ofarligt" och det innebär att det är lämpligt att ha IT-system om man inte kan riskera strömavbrott vid ett plötsligt jordfel. Då måste man övervaka att det inte blir ett jordfel eftersom fler jordfel blir farliga eller bryter om det finns jordfelsbrytare.
Sedan som Knut säger så kan nog den kapacitiva strömmen bli obehaglig även vid ett jordfel.
 
Toppen