• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxlängd för elkablar (separerad från "Tips; hur man förvarar långa elkablar ......)"

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Detta är ett tips på hur man kan "rulla" en lång elkabel för att därefter få en enkel förvaring.


Tipset är inte så användbart då det inte är lönt att ta med sig en lång elkabel i husbilen. Då vi endast får ansluta en kabel som är 25m+/-2m och den rullar man lätt ihop på vanligt vis.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Hej
När vi är igång med elkablar vill jag passa på att ställa följande fråga.
Varför har biltemas kabelvinda hankontakten på den långa kabel delen?
Följden blir ju att kabelvindan blir stående vid stolpen i stället för regnskyddad under bilen.
På min kabelvinda har jag därför växlat de båda kontakterna.
Mvh. Klas
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Ska det inte vara en hane på den långa delen och fyra honuttag på själva vindan?:wideeyed:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Vem sager detta med 25 meter? Har aldrig hort!

Då har du nog inte lyssnat så bra, har varit liknande skrivning av elsäkerhetsverket sedan 1994. 18år! Tänk även på att minsta area på kabeln är 2,5 kvadrat mm.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Vem sager detta med 25 meter? Har aldrig hort!

Då har du nog inte lyssnat så bra, har varit liknande skrivning av elsäkerhetsverket sedan 1994. 18år! Tänk även på att minsta area på kabeln är 2,5 kvadrat mm.

Jaha! Min kabelrulle av hög kvalitet köpte jag i Tyskland för drygt 30 år sedan, 50m och 3x2½mm, och den har jag använt i alla år när lång kabel krävts och ingen har någonsin klagat. Ibland även kombinerad med min kortare kabelrulle.
I vilka sammanhang är denna kabel förbjuden att använda och med vilken motivering och hur ser straffsatsen ut om jag nu skulle fortsätta att ladda batterier med lång kabel?

aake
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Regeln gäller så fort du ansluter din husvagn eller husbil. Samhället är fullt av regler från det du vaknar tills du går och lägger dig. Du kan t.ex. köra för fort alltid överallt tills någon kommer på dig. Elsäkerhetsverkets regler är inte skrivna för att jävlas med befolkningen utan för att ge nödvändig säkerhet för person, husdjur och egendom. Det kan börja brinna eller så kan man avlida, värre är det inte. Alla är vi elkonsumenter på ett eller annat vis och vi fattar inte hur farligt det är. Kommer ihåg någon kurs jag var på och kursledaren från verket såg att deltagarna var på väg att somna. Okej för att pigga upp er så tar vi en elolycka med ett dödsfall.
Av ellagstiftningen framgår tre typer av ansvar för elsäkerheten, nämligen anläggningsansvar, personsäkerhetsansvar och behörighetsansvar. Om man inte uppfyller kraven i det sistnämnda kan det leda till böter eller fängelse under ett år.


Sök i denna text efter anslutningskabel http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Elolycksrapport2009.pdf
Anslutningskablar är inte helt ofarliga.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Vem sager detta med 25 meter? Har aldrig hort!

Halsning jyrki

I min beskrivningsbok (Karmann mobil) står max 25m kabel och utvindad. Skulle jag inte följa denna anvisning från husbilstillverkaren och något skulle hända som kan härledas till detta så förmodar jag att jag får problem med garanti- och försäkring.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Kabelns längd måste stå i relation till vilken effekt man plockar ut. Nu på vintern förbrukar min husbil 36 W till underhållsladdning. Då kan den nog vara hur lång som helst.

Men om man står på camping, drar på med aircond, microvågsugn, kaffekokare, äggkokare, brödrost mm samtidigt kan man inte ha längre kabel än 10 m.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Jag hittar inget om kabellängd enbart om avstånd till elstolpen och kabelarea.

708.3.3.1 Anslutningsutrustningar
Anslutningsutrustningar vid uppställningsplatser för husvagnar eller tält skall vara placerade
nära platsen och inte längre än 20 m från vagnens eller tältets intag.

708.4 Särskilda krav på anslutningsanordning
Anordningen för anslutning av en husvagn till uppställningsplatsens uttag skall bestå
av följande delar:
– En stickpropp av utförande för industribruk utförd enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1
1992, måttblad 2-II.
– En anslutningskabel av typ A07BB eller H07RN-F eller likvärdig kabel och av följande
utförande
minimiarea 2,5 mm2
skyddsledare grön/gul
neutralledare ljusblå.
– Ett skarvuttag av utförande för industribruk utfört enligt SS-EN 60309-2

Lasse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Kenth

Så har jag också i praktiken hanterat kablar. I mina två senaste bilar dieselcentralvärme och inte ens elpatron, varför det alltså handlar om drift av batteriladdare.
Eftersom det fortfarande säljs 50 m kabelvindor så bör det rimligen finnas något legalt användningsområde (förutom att använda som klädstreck, utan elanslutning).

Detta hot om 1 år fängelse låter lika osannolikt som de 35.000€ + 5 år fängelse som man hotades med för överlast i en annan tråd. Och någon "behörighet" kan inte rimligen krävas för att ladda sitt batteri.

Vid boende på campingplats eller ställplats finns vanligen eluttag nära, men när jag inte vildcampar så hyr jag vintertid gärna in mig hos någon fiskerättsägare och/eller lantbrukare och då kan det vara 50 m till eluttaget. Här en bild på en gammal husbil där jag står utanför bondens sjöstuga och båthus. Eluttag finns på det bruna huset i bakgrunden, men så här på sommaren klarar jag mig bra utan:

Landön 9 aug, 1 (Large).jpg

aake
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Nja, det handlar inte bara om ansluten effekt. Tanken är att om det blir en kortslutning i ansluten utrustning ( en riktig bombkortis ) då ska kabelreistansen inte göra att säkringen inte utlöser som den ska.
Men.men ..
// Göte J
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Kenth
1watt eller 3680watt har ingen betydelse i detta fall, kabeln får inte vara längre än 25m +/-2m.

Lasse N
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/276434

aake
Om du sökt i min länk så hittar du 72 elolyckor med dödlig utgång relaterade till anslutningskabel, stickpropp. Dessa fall kan ju vara i industrimiljö, gruvor eller kabeln till häckasaxen. Jag vill bara belysa hur farligt det kan var med en till synes ofarlig anslutningskabel.
Att det säljs kabelvindor i olika längder är okej, jag svarar bara på anslutningskabel som ansluts till husbilen.
Om inte 25m +/- 2m räcker så står bilen för långt ifrån uttaget.

Skriv gärna och ställ dina frågor till elsäkerhetsverket, dom är till för oss.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

När jag åker i Sverige har jag 1st 10m och 1st 20m med mig. jag har alltid klarat mig med 1 kabel. (kortast möjligt). När jag åker i Europa så har jag med mig 1st 10m och 2 st 20m. Jag har varit ute för att dessa ej har räckt utan att jag har nödgas att låna ytterligare 10m av en husbilsgranne.
Lasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Tänk om alla visste hur ansvariga ni är för era elanläggningar. Gäller framför allt husen ni bor i.
Alltför många behandlar el i sina hus som en självklarhet som luft men icke. Se över era anläggningar bara ett tips.

Lyssna på Dethleffkvallite
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tips; hur man förvarar långa elkablar utan kabelvinda

Självklart ska vi göra rätt. Lika självklart ska vi ha en chans att förstå vad som är rätt. Sedan struntar några av oss i det i alla fall, men det är en annan femma.

Dethleffskvalite! Var står det att kabeln endast får vara 25 meter?

:-/<rister
 
Toppen