• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Varför jag är lite enveten i denna tråd är, än en gång, att 230 VAC är livsfarlig spänning. Att då utan andra kommentarer propagera för jordfelsbrytare i kombination med inverter i husbilen kan invagga många i falsk elsäkerhet. Har, i många sammanhang, sett alltför mycket undermåliga elkopplingar och sladdar mm där jordfelsbrytare näppeligen skulle ge tillräckligt skydd!

Ursäkta om jag är tjatig...

Helt rätt. Med en undermålig installation eller felaktiga/trasiga kablar och anslutningar är det livsfarligt. Skyddsjord och jordfelsbrytare skyddar inte hundraprocentigt. Jag har sett vilka kablar vissa använder för att koppla in ström till husbilen. Det ska vara kablar med tillräcklig area och dom ska vara avsedda för utomhusbruk och framför allt hela. Och inga skarvar på marken i regnväder.

Och angående att du är tjatig; man kan inte tjata nog om säkerheten när det gäller så livsfarliga saker som starkström.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Helt rätt. Med en undermålig installation eller felaktiga/trasiga kablar och anslutningar är det livsfarligt. Skyddsjord och jordfelsbrytare skyddar inte hundraprocentigt. Jag har sett vilka kablar vissa använder för att koppla in ström till husbilen. Det ska vara kablar med tillräcklig area och dom ska vara avsedda för utomhusbruk och framför allt hela. Och inga skarvar på marken i regnväder.

Och angående att du är tjatig; man kan inte tjata nog om säkerheten när det gäller så livsfarliga saker som starkström.

Inte ens i torrväder får du skarva var du vill på din anslutningskabel.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Om du tar på ene lederen fra en inverter eller frittstående generator så får du et merkbart støt grunnet kroppens kapasitans. En personskydd vil slå ut på dette, og enbart det taler for at en bør sette inn en slik. Erfaring fra Norge uten aktiv jord og nolla taler og for forsiktighet.

Ja, det är ju en viktig faktor i sammanhanget. Dessutom, om förutsättningarna inte finns för att jordfelsbrytaren skall kunna lösa ut, så är det ändå ingen nackdel att den är inkopplad. Men, som sagt, tulla aldrig på elsäkerheten.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Det här blev riktigt roligt med Arne B avvikelse i inlägg 10. Teori och verklighet kan vara intressant. Var tvungen att gå djupare med detta och göra en test. Vid vilken felström löser jordfelsbrytaren på bilden? Ni som skrivet i tråden och är säkra på detta, lägg en röst så skall jag skriva igen.
 

Bilagor

  • Inverterprov 001.jpg
    Inverterprov 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 41

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Det här blev riktigt roligt med Arne B avvikelse i inlägg 10. Teori och verklighet kan vara intressant. Var tvungen att gå djupare med detta och göra en test. Vid vilken felström löser jordfelsbrytaren på bilden? Ni som skrivet i tråden och är säkra på detta, lägg en röst så skall jag skriva igen.

Vågar inte svara men är nyfiken...

tillägg: Fast om jordfelsbrytaren löser ut borde det ju vara vid ca 30 mA.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Förr kallades Jorfelsbrytaren för summaströms brytare. den mäter ju utgående o inkommande ström som skall vara lika om ingen läckström finns.
Sigma symbolen finns ju på brytaren: Σ

Här kör du ju läckströmmen tillbaka via skyddsjorden med det är oväsentligt.
Jordfelsbrytaren skall lösa vid 30mA och det torde den också göra i detta fallet..


Om den nu inte gör det får man fundera på vågform och liknande.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Vid vilken felström löser jordfelsbrytaren på bilden

Mitt bidrag i tävlingen Gissa Rätt Felström blir: 7,2mA!

Motivering: Jag gissar att jordfelsbrytaren är av billig kinamodell med konstruktionsfel som gör att den överreagerar på den kantiga vågformen. Det kan förstås också vara tvärtom, kanske en bra bit över 30mA. Eller så fungerar den som den ska och löser ut i närheten av 30mA. Men nu skulle vi ju gissa, och jag står fast vid 7,2mA! :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Den portabla jordfelsbrytaren är inköpt för detta test och vad jag kan se så är det samma typ som i inlägg 10. Den går inte att lösa ut alls. Tittar ni på instrumentet så klagar det på spänning på PE och då går mätningen inte att genomföra. Där finns ingen nolla från invertern så mitt instrument klagar på spänning på PE för den fattar inte att där är ca110 volt på ena stiftet till jord och ca110 volt på andra stiftet till jord. Jordfelsbrytaren går inte ens att lösa med mitt ganska enkla Fluke T150 som har en sådan funktion inbyggt.
Någon som använder jordfelsbrytare efter sin inverter? Har ni provat med testknappen då?
 

Bilagor

  • Inverterprov 011.jpg
    Inverterprov 011.jpg
    2,1 MB · Visningar: 9

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Har en 300 W sinus-inverter från Claes ohlsson med jorfelsbrytare. Där fungerar det.
Når den inte nu. Är inställd med bilen.
Har man en utgång med flytande utgång så kommer man kanske inte upp till brytströmmen.
Trulsson Anders har du så att du kan skapa en nolla och sedan prova.
Finns tydligen inverters som har nolla. dvs ena polen går till gods -12v.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Om utgången på invertern "flyter" kommer det inte att gå någon ström om man försöker avleda till jord. Har man modet så känns det heller inget om man inte tar på båda ledarna, förutsatt att isoleringen i invertern är ok
/Thomas
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Testat brytaren i ett vanligt jordat uttag?

Visa bilaga 80714

Den här testknappen(4) ska fungera oavsett flytande utgång eller ej.

Misstänkte just detta, då har du ju ingen aning alls om det fungerar efter din inverter. Dags för ny röstning för alla som vågar. Ni som tidigare haft åsikter borde våga. Går det att lösa ut jordfelsbrytaren med sin test knapp när den är kopplad som på bilden?
 

Bilagor

  • Inverterprov 002.jpg
    Inverterprov 002.jpg
    3,1 MB · Visningar: 9

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Nu tycker jag herrarna är lite fel ute! Om utgången på inverterna är flytande då är ju detta i sig ett skydd mot skadliga strömmar om man kommer åt ena eller andra utgången. Strömmen blir ju aldrig större än vad läckströmmarna blir. Om ni vill veta hur stora läckströmmarna blir ta då 1 Kohm// 0,015uF och koppla från höljet på invertern till en pol i taget och mät samtidigt spänningen. Enligt Ohms lag blir ju visade värdet i volt=strömmen i mA.
Inom medicinsk teknik använde vi detta sätt att mäta med 1Kohm parallellt med 0,015uF, som ska motsvara människokroppens impedans. Iofs lade man senare till ett motständ i serie med kondensatorn på 10 Kohm men det förändrar inte så mycket. Ger bara en annan dämpning av koga frekvenskomponeter.
// Göte

Redigerat: kondensatorn värde ändrat till 0,015 uF dvs 15 nF och tillagt lite om senare ändringar.
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Är det kanske så att det är feltänkt att jorda invertern? Finns det ingen potential mot jord så kan ju ingen ström heller ledas genom kroppen om ena polen vidröres. Det allmänna elnätet använder jord för återledning, därför behövs jordfelsbrytare vid anslutning till detta.
Om man ändå vill använda jordfelsbrytare efter invertern, så skulle man i en elcentral kunna simulera inkommande jord och fas med invertens utgående poler. Nolla och skyddsjord tar man då från jordpunkten i vanlig ordning. Tror dock inte att man uppnår högre elsäkerhet med detta förfarande men det borde fungera. Detta kräver förstås att invertern i sig är totalisolerad från jord - även via minus på 12-Volten.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Det är ju knepigt detta. Samma sak gäller ju motorelverk. De skall ju jordas med jordspett men det har jag inte sett ngn göra sedan lumpartiden.

Potentialfritt mot jord är ju skyddstrafon stora fördel.

I en husbil blir ju knappast inverten jordad bara för att man kopplar den till chassiet?
 
Toppen