• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Den ursprungliga frågan är ju faktiskt besvarad i inläggen 6, 8 och 9.
Som vanligt brukar det bli en del sidospår också...
På Dethleffkvalites bild är det två Personskyddsautomater men de är kopplade till varsin krets och båda omsluter alltså fas och nolla.
En personskyddsautomat fungerar både som säkring och jordfelsbrytare och kan alltså ersätta befintlig tvåpolig säkring även placeringsmässigt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Om man går till google och söker på "CEE inline RCD" bland "Images" så kan man hitta en och annan kabel som ser ut ungefär så här:

jordfelsbrytare1.jpg

Just denna finns här: RCD051 In-Line RCD Safety Device (RCD051) - China In-Line RCD Safety Device


Man kan också köpa en vanlig jordfelsbrytare för kabel och montera på en befintlig kabel med CEE-kontakter.
Denna finns på Kjell&Co för 279kr, artnr 67111 Jordfelsbrytare för kabel 230 V, max 16A (3680 W):

jordfelsbrytare2.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Jag har ingen inverter och min fråga blir då: Måste man ha två jordfelsbrytare, en på vardera pol eftersom man inte vet vilken som är fas. Vidare: Har det någon betydelse om landströmsstolpen också har brytare?

:confused:

I din första fråga så skriver du "göra själv" men som du formulerar denna fråga så blir min rekommendation att gör inget elektriskt överhuvudtaget.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Hur fungerar detta i ett 3-fas system. Delta och Y-koppling?

Googel(Hvordan fungerer dette i en 3-fase system. Delta og stjernekobling?)

Oklart vad frågan rör, men Norska elnätet är på 3*220, dvs de kopplar in alla "enfas"-230V förbrukare mellan 2 faser, 3-fasutrustningar är på 230V. Dvs köp inte 3-fasmotor i Norge o koppla in i sverige.
Sen finns det lokala 5-ledar system, men i större delen av Norge finns ingen Neutralledare.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

I din första fråga så skriver du "göra själv" men som du formulerar denna fråga så blir min rekommendation att gör inget elektriskt överhuvudtaget.

Det var det roligaste jag har hört. Tänker inte bemöta. Du skulle rodna och skämmas om du kände mig. Överser, det är ju fredag kväll.
:rolleyes:
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Jag förstår inte en del av resonemanget här angående jordfelsbrytare. Vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse för funktionen på en jordfelsbrytare. Skyddsjorden har heller ingen funktion i jordfelsbrytaren.
Den fungerar så här. Den känner av om det är lika hög ström i båda ledningarna. Om det inte är det, och skillnaden är mer än 30mA slår den från.
Den ström som går in i en apparat genom den ena ledaren måste gå tillbaka i den andra.
Fungerar utmärkt även efter en inverter eller ett elverk.
Att det är ganska ofarligt (i Sverige) att vidröra den ena ledningen (nollan) är en helt annan sak. Bara man vet vilken som är nollan.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

Jag förstår inte en del av resonemanget här angående jordfelsbrytare. Vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse för funktionen på en jordfelsbrytare. Skyddsjorden har heller ingen funktion i jordfelsbrytaren.
Den fungerar så här. Den känner av om det är lika hög ström i båda ledningarna. Om det inte är det, och skillnaden är mer än 30mA slår den från.
Den ström som går in i en apparat genom den ena ledaren måste gå tillbaka i den andra.
Fungerar utmärkt även efter en inverter eller ett elverk.
Att det är ganska ofarligt (i Sverige) att vidröra den ena ledningen (nollan) är en helt annan sak. Bara man vet vilken som är nollan.

Så fungerar en jordfelsbrytare. Mycket bra beskrivet. Dessutom med få ord.
Att jag tog upp frågan här beror på misstanken att man kan få oväntade problem i en husbil. Dessutom funderingar som handlar om installationen då man inte har en bestämd fas.
:)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Uppsalaanders:
/Mina kommentarer/
Jag förstår inte en del av resonemanget här angående jordfelsbrytare.
/Vad är det du inte förstår...?/

Vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse för funktionen på en jordfelsbrytare.
/Detta var en fråga som ställdes - vem har påstått motsatsen?/

Skyddsjorden har heller ingen funktion i jordfelsbrytaren.
/Denna har väl överhuvudtaget inte nämnts i tråden?/

Den fungerar så här. Den känner av om det är lika hög ström i båda ledningarna. Om det inte är det, och skillnaden är mer än 30mA slår den från.
Den ström som går in i en apparat genom den ena ledaren måste gå tillbaka i den andra.
/Detta har väl redan klarlagts, om än med andra ord./

Fungerar utmärkt även efter en inverter eller ett elverk.
/Eftersom eldelen i min inverter är helt galvaniskt skild från chassit, som jag iofs har jordat, är jag inte övertygad om att en jordfelsbrytare kan fungera i sammanhanget. (När vi körde elverk i lumpen fick vi minsann banka ner ett kraftigt jordspett i marken för att uppnå fullvärdig jord.)
Arne B har däremot erfarit att jordfelsbrytare mycket väl kan vara förankrade mot jord och detta har utmynnat i en seriös diskussion.
Det är givetvis aldrig negativt att koppla in en jordfelsbrytare bara man inte tullar på elsäkerheten i övrigt. Finns ju inget skydd som utlöser vid direktkontakt med båda polerna samtidigt och detta är ju det farligaste fallet./

Att det är ganska ofarligt (i Sverige) att vidröra den ena ledningen (nollan) är en helt annan sak. Bara man vet vilken som är nollan.
/Så är det, i ett enfassystem skall därför båda ledarna hanteras som spänningsförande!/
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

Då det gäller säkerheten för barn t.ex. så gäller det att inte somna in och tro att jordfelsbrytaren fixar allt. Ett barn som leker med ett vägguttag bör fortfarande förflyttas till en säkrare plats.

Därför är det förvånande att man slopat kravet på hög placering av vägguttag utomhus om man har jordfelsbrytare.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Då det gäller säkerheten för barn t.ex. så gäller det att inte somna in och tro att jordfelsbrytaren fixar allt. Ett barn som leker med ett vägguttag bör fortfarande förflyttas till en säkrare plats.

Därför är det förvånande att man slopat kravet på hög placering av vägguttag utomhus om man har jordfelsbrytare.

1,7m över mark var en bra regel. Vad som är ännu värre är att det kan monteras icke petskyddade vägguttag i husbilar på vilken höjd som helst. På bilar som säljs idag oavsett prislapp så gör man så.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

I en inverter finns ingen fas eller nolla i egentlig mening, endast en växelspänning mellan två likvärdiga poler. Det innebär att någon strömavledning mot jord inte kan ske och då fyller inte jordfelsbrytaren någon funktion. Observera att det inte räcker att jorda invertens chassi.


Även om spänningen från vissa invertrar och elverk i vanliga fall är flytande och helt isolerad från jord, eller bilens chassi, så kan ju ingen garantera att spänningen förblir så. Ett fel kan uppstå. Det kanske spills kaffe i invertern så att det blir kontakt mellan en av faserna och inverterhöljet, batterianslutningen eller liknande. Eller kanske skakar en dåligt fastsatt komponent ur läge och gör kontakt med höljet. Invertern kan mycket väl fungera ändå utan att det ens märks att felet uppstått.

Om jag då med mitt klåfinger skulle råka komma åt den strömförande ledaren samtidigt som jag är i kontakt med bilens chassi vore det ju fint om det satt en jordfelsbrytare på inverterutgången...

Dessutom är det inte alla invertrar som har flytande spänning. För många år sedan hade jag en enorm pjäs vars ena ledare var ansluten till höljet. Den var stor som en halv flyttkartong, vägde nästan 15 kilo och presterade ändå bara 250 Watt! Ren sinus visserligen, men ändå. Och dyr var den. Hehe...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

En ström åstadkommes genom att en ledare förbinder två punkter med spänning emellan (=elektrisk potential). I ett enfassystem utgöres dessa två punkter av fas och nolla. Nollan och skyddsjorden är i sitt ursprung anslutna till en jordpunkt. Återledning kan alltså ske via nolla, skyddsjord eller jord till jordpunkten. I ett korrekt jordat system är jordpunkten mycket väl förankrad i marken med jordspett etc. Detta medför att det är livsfarligt att komma i kontakt med fasen eftersom inte ens gummisulor på ett trägolv isolerar tillräckligt mot att en livsfarlig ström kan passera genom kroppen på väg mot jord. I detta fall är en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat outstanding. Fungerar även med förlängningssladd dragen utomhus.

Med en inverter i husbil skapar vi ju bara en lokal jord. Hur fungerar den om man drar ut en förlängningssladd? Hurpass bra täcker man in hela husbilen? Å andra sidan, om inte jordfelsbrytaren löser ut så beror det ju då på att inte skadlig ström kommit på avvägar och då är ändå ingen skada skedd.

Här en annan infallsvinkel:
Vi ansluter en helisolerad inverter, vars utgående poler är galvaniskt (ledningsmässigt) skilda från bilens jordning och använder ingen jordfelsbrytare.
Om man då kommer i kontakt med en av polerna, pga exempelvis skadad isolering, kan ju ingen ström passera genom kroppen eftersom det inte finns någon spänning mellan polen och jord.
Återstår då fallet där man kommer i kontakt med båda polerna, vilket är det farligaste, och då hjälper ju varken det ena eller andra skyddet...

Varför jag är lite enveten i denna tråd är, än en gång, att 230 VAC är livsfarlig spänning. Att då utan andra kommentarer propagera för jordfelsbrytare i kombination med inverter i husbilen kan invagga många i falsk elsäkerhet. Har, i många sammanhang, sett alltför mycket undermåliga elkopplingar och sladdar mm där jordfelsbrytare näppeligen skulle ge tillräckligt skydd!

Ursäkta om jag är tjatig...
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Hej!
Jag hade inte tänkt lägga mig i vad som som skrivs i denna tråd (samt en länkad) men nackhåren reste sig på mej när jag såg bilden i inlägg #23.

EN "gör-det-själv-jordfelsbrytare" !! :mad::mad::mad:.

Den färdigkopplade med kablage och kontaktdon är den (eller liknande) vi skall ha till våra husbilar, inget annat. Den skyddar ända från elstolpen. Ingen jord behövs där jordfelsbrytaren anslutes, det är "summaström", +/- 30 mA, som räknas.

Hans Andersson // elkraftingenjör
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Hej!
Jag hade inte tänkt lägga mig i vad som som skrivs i denna tråd (samt en länkad) men nackhåren reste sig på mej när jag såg bilden i inlägg #23.

EN "gör-det-själv-jordfelsbrytare" !! :mad::mad::mad:.

Den färdigkopplade med kablage och kontaktdon är den (eller liknande) vi skall ha till våra husbilar, inget annat. Den skyddar ända från elstolpen. Ingen jord behövs där jordfelsbrytaren anslutes, det är "summaström", +/- 30 mA, som räknas.

Hans Andersson // elkraftingenjör

Hej! Jag förstår din upprördhet angående gör-det-själv-jordfelsbrytare och jag antar att du skrev fel i farten. Jorden (skyddsjorden) måste naturligtvis följa med i inkopplingen men ligga utanför själva jordfelsbrytaren.
Eftersom du är elproffs är jag intresserad av att höra vad du tycker om mitt resonemang där jag bl a uttrycker tveksamhet om nyttan med att till varje pris koppla en jordfelsbrytare efter en inverter i inlägg 22.
Mvh/Thomas Eriksson
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfelsbrytare

Om du tar på ene lederen fra en inverter eller frittstående generator så får du et merkbart støt grunnet kroppens kapasitans. En personskydd vil slå ut på dette, og enbart det taler for at en bør sette inn en slik. Erfaring fra Norge uten aktiv jord og nolla taler og for forsiktighet.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Komplement till jorfelsbrytare

Detta ingår numera i bilen + jorfelsbrytare(pesondkydd) direkt på invertern.

73114d1372697061-test-stolpe.jpg

Testmejsel för 100-250 V tar man först och kollar jorden på stolpen. Om den lyser då ska man inte röra stolpen då är jorden strömförande. Bilen brlir strömförande om man kopplar in kabeln. Hjälper inte med inbyggd jorfelsbrytare i bilen.

Om ok ansluter man vägguttagprovaren till stolpen(kjell o comp. 149 kr på bild).
Använd övergången på bild om CEE-don i stolpen(Har den bara till provaren. Går alldrig över tiil vanligt uttag om CEE-don finnes).

Test procedur:
P1+P2 eller P2+P3 lyser: anslutning riktig
P1 eller P3 lyser: nolla saknas
Inget lyser: fas saknas
P1+P2+P3 lyser: jord saknas
P1+P3 lyser: jord och fas är förväxlade
Om jorfelsbrytare finns i stolpen:
-Tryck på gula testknappen och jordfelsbrytaren utlöser: jord och nolla felkopplade
-Tryck på röda testknappen och jordfelsbrytaren utlöser:jordfelsbrytaren ok.

Vägguttagsproveren kan med fördel testa vägguttagen inne i bilen och hemmet mm.
Kostnad för hela kittet ca 500

Vill gärna ha en kommentar av Hans Andersson(hianders) som är utbildad på dettta område.
 
Toppen