• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Skrev senast att jag inte skulle skriva mer i denna tråden, men kunde bara inte låta bli.
Läs nedan med lite kärlek

Misstänker att Dethlefskvallitet går i spinn när han läser denna förenkling av frågan
Det ska vara en shuko till CEE, om jag har fattat det rätt

Njaää, nu håller jag inte med, jag resonerade utifrån det jag kallade huvudkabeln, se bilden som du tillhandahöll, där är kontakten till husbilen i ena änden och en CEE Hane i andra änden, därefter behövs det en CEE Hona för att ansluta mot den andra och skapa adapterkabeln med en Schucko stickpropp i andra änden. Någonting om hane eller hona nämnde jag inte, men om man skall vara mera exakt borde det väl bli CEE Hane-CEE Hona- kabelstump- Schucko hane räknat från huvudkabeln?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Njaää, nu håller jag inte med, jag resonerade utifrån det jag kallade huvudkabeln, se bilden som du tillhandahöll, där är kontakten till husbilen i ena änden och en CEE Hane i andra änden, därefter behövs det en CEE Hona för att ansluta mot den andra och skapa adapterkabeln med en Schucko stickpropp i andra änden. Någonting om hane eller hona nämnde jag inte, men om man skall vara mera exakt borde det väl bli CEE Hane-CEE Hona- kabelstump- Schucko hane räknat från huvudkabeln?
Hej igen!

Du skrev så här:
"eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs"

Det är en sån här (CEE till schuko):
CEE till schuko.jpeg
Enligt tidigare diskussioner i denna tråd (och flera andra, har jag förstått) är denna inte ok att använda.

Däremot är denna godkänd (Schuko till CEE)
Schuko till CEE.jpg

Hoppas att jag inte har fel denna gång ;)

Det var inte min mening med att komma med pekpinnar etc. Min tanke var bara att "runda av" en tråd som tidvis blev lite hätsk med en lite rolig twist. Det var därför jag skerv "läs detta med lite kärlek".


Jag känner mig ordentligt nervös nu när jag ska klicka på skicka knappen :twitcy::twitcy:
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
OT: (vill inte öppna ännu en tråd... IP44 – sköljtät)
När får man använda sådant här? Ja, jag vet att frågan är "dum" och att den inte passar att diskuteras här på HBK, men säljaren säger "perfekt för utomhusbruk" så jag är helt förvirrad och osäker...

Visa bilaga 210378
Max 1000W var ju inte speciellt mycket när du drar igång dina prylar ;)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej igen!

Du skrev så här:
"eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs"

Det är en sån här (CEE till schuko):
Visa bilaga 210399
Enligt tidigare diskussioner i denna tråd (och flera andra, har jag förstått) är denna inte ok att använda.

Däremot är denna godkänd (Schuko till CEE)
Visa bilaga 210400

Hoppas att jag inte har fel denna gång ;)

Det var inte min mening med att komma med pekpinnar etc. Min tanke var bara att "runda av" en tråd som tidvis blev lite hätsk med en lite rolig twist. Det var därför jag skerv "läs detta med lite kärlek".


Jag känner mig ordentligt nervös nu när jag ska klicka på skicka knappen :twitcy::twitcy:
Du har rätt denna gång. Den nedre är den man behöver då och då. Schuko stift till CEE hylsa. "Stickpropp" = en pryl med stift på (även ofta kallad hankontakt).
MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen!

Du skrev så här:
"eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs"

Det är en sån här (CEE till schuko):
Visa bilaga 210399
Enligt tidigare diskussioner i denna tråd (och flera andra, har jag förstått) är denna inte ok att använda.

Däremot är denna godkänd (Schuko till CEE)
Visa bilaga 210400

Hoppas att jag inte har fel denna gång ;)

Det var inte min mening med att komma med pekpinnar etc. Min tanke var bara att "runda av" en tråd som tidvis blev lite hätsk med en lite rolig twist. Det var därför jag skerv "läs detta med lite kärlek".


Jag känner mig ordentligt nervös nu när jag ska klicka på skicka knappen :twitcy::twitcy:

Jag anser nog att båda är Schucko, Hona och Hane (de svarta för att undvika missförstånd) Schucko är väl ett system?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen!

Du skrev så här:
"eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs"

Det är en sån här (CEE till schuko):
Visa bilaga 210399
Enligt tidigare diskussioner i denna tråd (och flera andra, har jag förstått) är denna inte ok att använda.

Däremot är denna godkänd (Schuko till CEE)
Visa bilaga 210400

Hoppas att jag inte har fel denna gång ;)

Det var inte min mening med att komma med pekpinnar etc. Min tanke var bara att "runda av" en tråd som tidvis blev lite hätsk med en lite rolig twist. Det var därför jag skerv "läs detta med lite kärlek".


Jag känner mig ordentligt nervös nu när jag ska klicka på skicka knappen :twitcy::twitcy:

Jag kan inte riktigt se att jag någonstans har påstått att man skall använda den övre, CEE Hane-Schuko Hona?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag kan inte riktigt se att jag någonstans har påstått att man skall använda den övre, CEE Hane-Schuko Hona?

I ditt inlägg #78 skrev du såhär:
eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs.
När man skriver CEE till schuko blir tolkningen t.ex enligt denna länk.


Alltså "fel" adapter.

I ditt svar #82 på min kommentar skrev du såhär:
men om man skall vara mera exakt borde det väl bli CEE Hane-CEE Hona- kabelstump- Schucko hane räknat från huvudkabeln?
Det var inte det svaret jag kommenterade i mitt inlägg #85.

Som jag har förstått det hela (kan ha fel) räknar man från stolpen. Det är ju där uttaget sitter. Då är det direkt fel (enligt tidigare inlägg i denna tråd) att stoppa in en adapter med CEE kontakt i stolpen med en övergång till schuko-hona i andra ändan. Då finns det risk att man inkopplar en 25m 3G1,5 som avsäkras 16A. Hoppas att jag har förstått allt rätt nu ;)

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I ditt inlägg #78 skrev du såhär:

När man skriver CEE till schuko blir tolkningen t.ex enligt denna länk.


Alltså "fel" adapter.

I ditt svar #82 på min kommentar skrev du såhär:

Det var inte det svaret jag kommenterade i mitt inlägg #85.

Som jag har förstått det hela (kan ha fel) räknar man från stolpen. Det är ju där uttaget sitter. Då är det direkt fel (enligt tidigare inlägg i denna tråd) att stoppa in en adapter med CEE kontakt i stolpen med en övergång till schuko-hona i andra ändan. Då finns det risk att man inkopplar en 25m 3G1,5 som avsäkras 16A. Hoppas att jag har förstått allt rätt nu ;)

//Jocke

Jag förstår fortfarande inte varför du fortsätter att hänvisa till en adapter med Schucko hona som jag överhuvud taget inte nämnt, det var du som förde in den bilden, om du har Schuko uttag i stolpen skall du givetvis ha en Schucko stickpropp och sedan en CEE för att koppla mot kabeln med CEE. Men jag skrev ju tidigt att jag utgick från kabeln med CEE, kan det vara så svårt att läsa innantill? :wideeyed:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Om man skulle försöka förenkla så mycket som möjligt, kan det stämma att skriva så här?

Huvudkabeln skall vara 3x2,5mm2, max 25m utan skarvar på marken, ha CEE anslutningar i båda ändar, eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs.
Vet inte om vi pratar bredvid varandra... Det är fortfarande detta inlägg jag har kommenterat hela tiden.
Där skriver du att huvudkabeln ska ha CEE i båda ändar, vilket är helt riktigt. Vidare skriver du att man kan nyttja en adapter med CEE till schuko. Det är den jag menar är felaktig. Eftersom du du beskriver att du har CEE i båda ändar på huvudkabeln, måste du ansluta CEE på adaptern mot huvudkabeln. Då har du bara schuko kontakten kvar att ansluta i stolpen. Det är fel har jag fått lära mig i denna tråd.


Hmmmm. kanske kan vi komma ikapp 333 inlägg ändå i denna tråd ;)

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet inte om vi pratar bredvid varandra... Det är fortfarande detta inlägg jag har kommenterat hela tiden.
Där skriver du att huvudkabeln ska ha CEE i båda ändar, vilket är helt riktigt. Vidare skriver du att man kan nyttja en adapter med CEE till schuko. Det är den jag menar är felaktig. Eftersom du du beskriver att du har CEE i båda ändar på huvudkabeln, måste du ansluta CEE på adaptern mot huvudkabeln. Då har du bara schuko kontakten kvar att ansluta i stolpen. Det är fel har jag fått lära mig i denna tråd.


Hmmmm. kanske kan vi komma ikapp 333 inlägg ändå i denna tråd ;)

//Jocke

Hur skulle det kunna vara fel att ansluta en CEE till kabeln som har CEE ock sedan en Schucko stickpropp till uttaget som har Schucko fast hona?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hur skulle det kunna vara fel att ansluta en CEE till kabeln som har CEE ock sedan en Schucko stickpropp till uttaget som har Schucko fast hona?

Du skrev CEE till schuko (denna får ej användas), icke att förväxla med schuko till CEE (denna ska användas). Då kan du teoretiskt koppla in CEE (16A) i stolpen med en schuko hona hängande kvar att ansluta huvudkabeln till. Om detta sker, kan du då teoretiskt tillkoppla en huvudkabel med area 1,5 (10A), vilket ej är tillåtet. Då riskerar man varmgång och i värsta fall kabelbrand.
Om du redan har CEE i stolpen begöver du inte använda en övergång, eftersom den "rätta" huvudkasbeln ska vara med CEE i båda ändar.


//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du skrev CEE till schuko (denna får ej användas), icke att förväxla med schuko till CEE (denna ska användas). Då kan du teoretiskt koppla in CEE (16A) i stolpen med en schuko hona hängande kvar att ansluta huvudkabeln till. Om detta sker, kan du då teoretiskt tillkoppla en huvudkabel med area 1,5 (10A), vilket ej är tillåtet. Då riskerar man varmgång och i värsta fall kabelbrand.
Om du redan har CEE i stolpen begöver du inte använda en övergång, eftersom den "rätta" huvudkasbeln ska vara med CEE i båda ändar.


//Jocke

Fortfarande har jag skrivit att jag utgår från "Huvudkabeln" .

Men jag tror jag säger som Stenmark..?
 
Toppen