• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 
F

Fd.47585

Guest
Bäst är att köpa enligt länk, det är 2,5 kvadrat vilket är viktigt. Som du ser på länken finns den i 10 och 25 meter, vi har en av varje.
Sen en enligt länken nedan då vissa (inte så många) envisas med att ha "vanlig" anslutning. Då använder du denna:
Använd ALDRIG en vanlig skarvsladd då dom inte tål effekten då dom oftast bara är 1,5 kvadrat. Och köp inte en vinda då den lätt brinner upp om den inte är helt utrullad (och ofta bara är 1,5 kvadrat).
 
F

f.d. 53452

Guest
Bäst är att köpa enligt länk, det är 2,5 kvadrat vilket är viktigt. Som du ser på länken finns den i 10 och 25 meter, vi har en av varje.
Sen en enligt länken nedan då vissa (inte så många) envisas med att ha "vanlig" anslutning. Då använder du denna:
Använd ALDRIG en vanlig skarvsladd då dom inte tål effekten då dom oftast bara är 1,5 kvadrat. Och köp inte en vinda då den lätt brinner upp om den inte är helt utrullad (och ofta bara är 1,5 kvadrat).
Själv köpte jag en tom vinda och lindade upp rätt sladd/kabel eftersom det är så bekvämt med alt på trumma. Men viktigt komma ihåg som du säger att linda ut hela vid användning. Om man inte behöver alla meter är en 10 meters ett bra komplement som är enkel att hantera utan vinda.
Såg senast hos Hymer att nu finns det direktövergång från 16 A (blå) handske till "vanlig" stickpropp utan sladd mellan. Kostade 99:- och den måste jag ha :) .
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ett annat förslag på skarvsladd är denna.

Det är fortfarande många campingar som har schuckoanslutning, då är det bättre att ha en vanlicg schuko stickpropp i ändan samt en övergång mellan CEE-Schuko enligt tidigare förslag ;)

//Jocke
 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Det finns både ställplatser och campingar som inte godkänner någon typ av övergångar
Hmm. Låter intressant, har du något exempel? Om man använder av elsäkerhetsverket godkänd utrustning på ett godkänt sätt har jag aldrig råkat ut för något förbud. Men du kan säkert ha rätt. Exempelvis kan dimesionering av nätet på ställplatsen påverka hur ägaren anser det ska utnyttjas. Jämför med uttag för motorvärmare och laddning av elbilar. Men där rekommenderar Elsäkerhetsverket att man inte använder dessa för laddning av elbilar.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hmm. Låter intressant, har du något exempel? Om man använder av elsäkerhetsverket godkänd utrustning på ett godkänt sätt har jag aldrig råkat ut för något förbud. Men du kan säkert ha rätt. Exempelvis kan dimesionering av nätet på ställplatsen påverka hur ägaren anser det ska utnyttjas. Jämför med uttag för motorvärmare och laddning av elbilar. Men där rekommenderar Elsäkerhetsverket att man inte använder dessa för laddning av elbilar.
Caravan club godkänner inte övergångar har råkat ut för detta sydsvenska sektionen är noga det står i deras bestämmelser
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ett annat förslag på skarvsladd är denna.

Det är fortfarande många campingar som har schuckoanslutning, då är det bättre att ha en vanlicg schuko stickpropp i ändan samt en övergång mellan CEE-Schuko enligt tidigare förslag ;)

//Jocke
Helt felaktigt, skall vara CEE don och övergång till schuko om det behövs. Framgår tydligt i Svenska standard.
 
Toppen