• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 
F

f.d. 53452

Guest
Du ska kunna stänga luckan efter att du kopplat in kabeln, så att ingen obehörig kommer åt den.

Pålle
Där ser man, det är aldrig för sent att lära något nytt, tack för tipset. Själv har jag aldrig heller stött på någon (runt mig) som stängt och låst luckan. Men jag ska börja kolla redan i morgon när jag ger mig ut.
Ha det gott Pålle.
 
F

f.d. 53452

Guest
Du ska kunna stänga luckan efter att du kopplat in kabeln, så att ingen obehörig kommer åt den.

Pålle
Hej Pålle
Åkte som jag sa ut idag till en ställplats strax utanför Jönköping. Bogla heter den och ligger vid väg 31. Välskyltat några hundra meter ifrån i vägen i ett öppet landskap. Ställplatsen har alla för en ställplats nödvändiga faciliteter. Inte så stor (ca 10 elplatser och några utan) men rymlig.
Allt till det facila priset 120:- ink. el. Rekomenderas.
Men nu till mitt uppdrag. På bilden ser du eluttaget här. Den vänstra är min anslutning med den fasta övergången. Får se om jag råkar ut för lucka i morgon.
Ha det gott / Svante
 

Bilagor

  • Eluttag 1.jpg
    Eluttag 1.jpg
    267,3 KB · Visningar: 148

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Exempel på vanligt förekommande ”skåp med lucka” där det kan bli trångt inuti.
Och denna lucka låser man ju när man kopplat in sig (om man fått nyckel vid incheckning).
Självfallet finns det ju en uppsjö med andra varianter av elstolpar ;-)

34AC16B4-CE13-4FF1-9864-AF2DC7660E86.jpeg
 
F

f.d. 53452

Guest
Inlägget blev korrekt besvarat i 3:e svaret sen fortsätter det och fortsätter och f......? Ni som lägger ut bilder på div olika kablar ni har med er tror ni att resten av oss är tappad bakom en vagn ????
Stör det dig finns en ypperlig funktion på hemsidan. Du klickar upp den som står bakom inlägget som irriterar dig så klickar du på: Ignorera så slipper du alla kommentarer från oss som kanske vill skämta eller tillföra ytterligare information som du kanske råkar veta redan.
Ha en bra sommar utan störande kommentarer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu har denna tråd rullat ut och trådskaparen fått ett svar. Men nu är det jag som är lite nyfiken på två inlägg, 33 av Thomas A och 34 Kenth. Vad får ni ut av dom mätarna som ni så stolt visar upp? Använder ni mätarna varje gång för er anslutning till husbilen?
Den frågan är vanlig på engelska husbilforum,där anser man ofta att man bör kontrollera alla EUkontakter innan man ansluter.
Engelsmännen verka rädda för ”felkopplade” Europauttag,felkopplad eller saknad jord är definitivt inte bra,men hur man kopplat N eller L har det någon betydelse?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej.
Om N och L är kopplade "på andra hållet" har ingen betydelse. Det är dock orsaken till att man har en tvåpolig personskyddsautomat i säkringspanelen. Men kan helt enkelt inte veta vilket stift som är N och vilket som är L, speciellt inte om det är något annat än ett CEE-don (Schuko). Med CEE finns det en viss sannolikhet att man har kopplat som det står uppmärkt i kontakten.

Av någon anledning är detta en stor diskussion i Storbritannien och man håller på med "polvändare" och annat konstigt. Jag frågade min brittiske vän om det och han skyllde på britternas kompletta okunskap om hur 230V el fungerar och misstro mot allt som inte ser ut som hemma.

MVH
Hans
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Nu har denna tråd rullat ut och trådskaparen fått ett svar. Men nu är det jag som är lite nyfiken på två inlägg, 33 av Thomas A och 34 Kenth. Vad får ni ut av dom mätarna som ni så stolt visar upp? Använder ni mätarna varje gång för er anslutning till husbilen?
Jag använder testaren vid misstänksamma uttag. Ofta gamla schuko-uttag. Testaren är bra att ha som koll om det är strömavbrott i uttag, kontakter och kablar. Man får ju också en koll om jorden är korrekt.
I nya CEE-uttag är det i allmänhet inga problem.
 
F

f.d. 53452

Guest
Ett annat förslag på skarvsladd är denna.

Det är fortfarande många campingar som har schuckoanslutning, då är det bättre att ha en vanlicg schuko stickpropp i ändan samt en övergång mellan CEE-Schuko enligt tidigare förslag ;)

//Jocke
Den förlängning ni länkade till är OK enligt Elinspektionen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Funderade ett varv till på det här med britterna och deras polvändare. Hela "problemet" har nog sin grund i hur brittiska väggkontakter ser ut. En brittisk väggkontakt (bilden, mittstiftet är skyddsjord) går inte att sticka i på annat än ett sätt, en Schuko kan man ju sticka i på två olika sätt (vrid ett halvt varv). Dessutom sitter det en säkring i en brittisk kontakt och den sitter i fasledaren. I brittiska vägguttag är det med andra ord viktigt vad som är fas och nolla och kontakten gör att det blir rätt.

När en britt då stöter på en Schuko så blir de nervösa att fas och nolla skulle hamna "fel" och börjar fippla med polvändare och andra prylar för att det skall bli "rätt".

MVH
Hans
144px-BritishPlugforWikipedia.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det känns betryggande ;)
Vi campar ofta i Frankrike på sommaren, och då är det väldigt ofta schuko uttag. Då känns det bra om det är rätt enligt gällande regler och föreskrifter.

//Jocke

De regler som det har hänvisats till tidigare i denna tråd, gäller väl bara svenska förhållanden – inte franska ställ- och campingplatser?

Pålle
 
Toppen