• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
De regler som det har hänvisats till tidigare i denna tråd, gäller väl bara svenska förhållanden – inte franska ställ- och campingplatser?

Pålle
Så är det alldeles säkert, men det som "duger" för Sveriges ställplatser funkar för mig även när jag är utomlands. Givetvis under förutsättning att detta inte strider mot landets regelverk. Med handen på hjärtat...Vem läser respektive länders föreskrifter? Inte jag i alla fall.
Jag känner mig inte särskilt nervös när vi besöker ett annat EU land. Vi ska väl ändå se snarlikt i denna fråga ;)

//Jocke
 
F

f.d. 53452

Guest
Så är det alldeles säkert, men det som "duger" för Sveriges ställplatser funkar för mig även när jag är utomlands. Givetvis under förutsättning att detta inte strider mot landets regelverk. Med handen på hjärtat...Vem läser respektive länders föreskrifter? Inte jag i alla fall.
Jag känner mig inte särskilt nervös när vi besöker ett annat EU land. Vi ska väl ändå se snarlikt i denna fråga ;)

//Jocke
Du har helt rätt Jocke. Ifrågavarande utrustning är tillverkad i enlighet med den harmoniserade standard som gäller inom EU.
Att företaget som har varumärket Smart Living dessutom skulle släppa ut en produkt inom EU's inre marknad om den inte uppfyllde regelkraven och därmed inte skulle kunna användas på campingar eller ställplatser i Frankrike är långsökt. Skulle så vara fallet måste detta särskilt upplysas om av campingen eller ställplatsen.
Kör lugnt så länge sladden räcker ;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nej.
Om N och L är kopplade "på andra hållet" har ingen betydelse. Det är dock orsaken till att man har en tvåpolig personskyddsautomat i säkringspanelen. Men kan helt enkelt inte veta vilket stift som är N och vilket som är L, speciellt inte om det är något annat än ett CEE-don (Schuko). Med CEE finns det en viss sannolikhet att man har kopplat som det står uppmärkt i kontakten.

Av någon anledning är detta en stor diskussion i Storbritannien och man håller på med "polvändare" och annat konstigt. Jag frågade min brittiske vän om det och han skyllde på britternas kompletta okunskap om hur 230V el fungerar och misstro mot allt som inte ser ut som hemma.

MVH
Hans
Nja det är nog så att på den gröna ön gör man lite annorlunda. Har minne av att man kan säkra sina vägguttag med "stora" säkringar och även säkringstråd som dom köper per löpmeter. Men det är inget problem för dom då där sitter en finsäkring i alla deras stickproppar.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag använder testaren vid misstänksamma uttag. Ofta gamla schuko-uttag. Testaren är bra att ha som koll om det är strömavbrott i uttag, kontakter och kablar. Man får ju också en koll om jorden är korrekt.
I nya CEE-uttag är det i allmänhet inga problem.
Om där inte är spänning i vägguttaget så märker du ju det genom att inget funkar i husbilen och då behöver du ingen provare. Jo du kan ju ha koll på avsaknad av jordanslutning men den provare du visar på bild är inte helt lätt att tyda. Och avsaknad av jord kan ju inte vara ett vanligt förekommande fel. Och skulle det saknas så är det ju inte direkt farligt då det krävs ett fel till för det skall bli farligt. Och dom bilar som har jordfelsbrytare så fungerar den ändå. När du läser i dom trådar om denna berömda anslutningskabel så vet du hur kunskapen spretar. Hur många tror du skulle ha en chans att tyda din provare. Har sett att du och Kenth gladligen i flertal trådar visar era provare, inget jag skulle rekommendera.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det känns betryggande ;)
Vi campar ofta i Frankrike på sommaren, och då är det väldigt ofta schuko uttag. Då känns det bra om det är rätt enligt gällande regler och föreskrifter.

//Jocke
Detta inlägg är ju mycket intressant. Jag har skrivet om denna anslutningskabel i ett flertal trådar där en tråd har 333 inlägg som jag länkar till i denna tråd. Samt att jag hänvisar till mina källor. Kirsholm skriver en ända (felaktig) mening och det köper du rakt av!!! Det är helt rätt och allt jag skrivet helt galet?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Du har helt rätt Jocke. Ifrågavarande utrustning är tillverkad i enlighet med den harmoniserade standard som gäller inom EU.
Att företaget som har varumärket Smart Living dessutom skulle släppa ut en produkt inom EU's inre marknad om den inte uppfyllde regelkraven och därmed inte skulle kunna användas på campingar eller ställplatser i Frankrike är långsökt. Skulle så vara fallet måste detta särskilt upplysas om av campingen eller ställplatsen.
Kör lugnt så länge sladden räcker ;)
Du har bevisligen inte harvat igenom tråden jag hänvisar till här. Jag skriver samma sak om och om igen.
 
F

f.d. 53452

Guest
Detta inlägg är ju mycket intressant. Jag har skrivet om denna anslutningskabel i ett flertal trådar där en tråd har 333 inlägg som jag länkar till i denna tråd. Samt att jag hänvisar till mina källor. Kirsholm skriver en ända (felaktig) mening och det köper du rakt av!!! Det är helt rätt och allt jag skrivet helt galet?
Jag tänker inte argumentera mer i detta eftersom Dethleffskvalite går i spinn. Men jag har varit i kontakt med en inspektör vid Elsäkerhetsverket och fått deras svar:
"inkoppling av tex en husvagn på en camping och den typen av adapterkablar finns det inget förbud för, men som med alla produkter är det dock viktigt att man använder dom enligt tillverkarens anvisningar. Det kan i detta fallet tex innebära att den inte får användas permanent
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tänker inte argumentera mer i detta eftersom Dethleffskvalite går i spinn. Men jag har varit i kontakt med Elinspektionen och fått deras svar:
"inkoppling av tex en husvagn på en camping och den typen av adapterkablar finns det inget förbud för, men som med alla produkter är det dock viktigt att man använder dom enligt tillverkarens anvisningar. Det kan i detta fallet tex innebära att den inte får användas permanent

Det finns några här som kan det där med elsäkerhet riktigt bra, varför inte lyssna på dom istället för att hålla på och hacka sönder tråden så att
den blir helt obegriplig för övriga, är det bara för att till varje pris försöka få rätt?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Detta inlägg är ju mycket intressant. Jag har skrivet om denna anslutningskabel i ett flertal trådar där en tråd har 333 inlägg som jag länkar till i denna tråd. Samt att jag hänvisar till mina källor. Kirsholm skriver en ända (felaktig) mening och det köper du rakt av!!! Det är helt rätt och allt jag skrivet helt galet?
Men jag kanske inte har läst din tråd....

Jag kan verkligen inte förstå denna uppståndelse gällande mina inlägg...
Jag har en kabelvinda (som jag alltid rullar ut fullt) med 3G2,5 kvm kabel. Jag har en omvandlare Schuko-CEE uttag som är godkänd för 16A. Jag vill samtidigt också påpeka att väldigt många campingar saluför just denna omvandlare.
I och med detta känner jag att jag har gjort vad jag som lekman kan göra för att säkra att hela kretsen är godkänd för 16A.

Är jag verkligen så fel ute med mina anslutningsdetaljer? Är jag ett unikum månne? Jag kan inte fatta vad det är för fel på den utrustning jag har i förhållande till de flesta andra.

Personligen kan jag tycka att när vi campar ser jag väldigt många tunna kablar (3G1,5kvm) som fortfarande är delvis upprullade i div. kabelvindor. Det borde väl vara en större risk, eller?

//Jocke
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo Jocke .Du är ett unikum! Vet du inte att alla människor är unika. De mest unika hittar man på husbilsklubben...
Fast dina kablar är inte särskilt unika.
Trådskaparen? Han har annat för sig.
Men att stänga tråden redan? Efter bara 73 inlägg? Det är ju långt kvar till 333!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Detta inlägg är ju mycket intressant. Jag har skrivet om denna anslutningskabel i ett flertal trådar där en tråd har 333 inlägg som jag länkar till i denna tråd. Samt att jag hänvisar till mina källor. Kirsholm skriver en ända (felaktig) mening och det köper du rakt av!!! Det är helt rätt och allt jag skrivet helt galet?

Hej igen!
Nu har jag skummat lite snabbt igenom "din" tråd du länkade till (333st inlägg).

Jag måste ge det till dig. Du är mycket beläst i detta ämne samt att du är mycket ihärdig i din iver över att sprida din kunskap till oss andra ;) Obs! Detta är inte ironi från min sida.
Dock kan jag ibland tycka att tonen är något hård i dina inlägg.

Jag kan dock inte låta bli att känna en viss tillfredsställelse när jag ser en bild på din arsenal av kablar som du har med dig. Döm om min förvåning när jag där ser en omvandlare från schuko-CEE, som jag i denna tråd har fått ganska mycket kritik över att jag nyttjar.

Bilden nedan har du lagt upp i inlägg #263 i nämnda tråd:

Elkablar.jpg


Jag menar inget illa med detta, men det får bli mitt slutord i denna tråd....Tror jag;)

Ha de gott!

//Jocke
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack Jocke. Jag vill bara sprida korrekt information, det dumma är att det som gäller står i en standard som man måste köpa. Har säkert berört detta i andra trådar. Jodå övergångar får du ha för det måste du ju ha när där är ett helt vanligt Schuko uttag. Men den kabeln på bilden som vi ältar om sitter Schuko proppen fast på sladden och då följer man inte standarden. Och detta kan ju vara svårt att ha förståelse för en lekman. Men där finns givetvis ett tänk bakom detta när man skrev in detta redan 1994. Så mitt råd är att skaffa rätt sladd med en övergång och tänk inte så mycket.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag tänker inte argumentera mer i detta eftersom Dethleffskvalite går i spinn. Men jag har varit i kontakt med en inspektör vid Elsäkerhetsverket och fått deras svar:
"inkoppling av tex en husvagn på en camping och den typen av adapterkablar finns det inget förbud för, men som med alla produkter är det dock viktigt att man använder dom enligt tillverkarens anvisningar. Det kan i detta fallet tex innebära att den inte får användas permanent
Spinn vet jag inte, försöker bara att vara så saklig jag kan. Men det tar på tålamodet ibland då det inte är första tråden det blir så här i. Detta är det sista jag kan bidra med för din del, för att få din förståelse. Då du verkar ju intresserad av problematiken. Se nedan.

Hej

Ja den skulle gå att beställa från Linköpings universitetsbibliotek.

Om jag får personnummer eller lånekortsnummer på den som ska ha boken så kan jag beställa idag.


Med vänlig hälsning/Johan

Borgholms bibliotek

Tel direkt: 0485-880 70, Fax 0485-104 81
Postadress: Box 116, 387 22 Borgholm
Besöksadress: Trädgårdsgatan 20, 387 22 Borgholm
E-post: biblioteket@borgholm.se

https://bibliotek.borgholm.se

Skickat: den 17 maj 2021 22:37
Till: Information biblioteket
Ämne: Fråga


Hej.

Går det att beställa Elinstallationsreglerna SS 436 40 00, utgåva 3, med kommentarer?

Mvh.
Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Jocke. Jag vill bara sprida korrekt information, det dumma är att det som gäller står i en standard som man måste köpa. Har säkert berört detta i andra trådar. Jodå övergångar får du ha för det måste du ju ha när där är ett helt vanligt Schuko uttag. Men den kabeln på bilden som vi ältar om sitter Schuko proppen fast på sladden och då följer man inte standarden. Och detta kan ju vara svårt att ha förståelse för en lekman. Men där finns givetvis ett tänk bakom detta när man skrev in detta redan 1994. Så mitt råd är att skaffa rätt sladd med en övergång och tänk inte så mycket.

Om man skulle försöka förenkla så mycket som möjligt, kan det stämma att skriva så här?

Huvudkabeln skall vara 3x2,5mm2, max 25m utan skarvar på marken, ha CEE anslutningar i båda ändar, eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs.
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Om man skulle försöka förenkla så mycket som möjligt, kan det stämma att skriva så här?

Huvudkabeln skall vara 3x2,5mm2, max 25m utan skarvar på marken, ha CEE anslutningar i båda ändar, eventuella adaptrar skall var CEE till Schucko (Stickpropp)? Om dom behövs.
Hej!
Skrev senast att jag inte skulle skriva mer i denna tråden, men kunde bara inte låta bli.
Läs nedan med lite kärlek

Misstänker att Dethlefskvallitet går i spinn när han läser denna förenkling av frågan
Det ska vara en shuko till CEE, om jag har fattat det rätt
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vad glad jag blir, nu har du ju greppat det. I standarden står där "en stickpropp enligt SS-EN 60309-2, och en flexibel kabel som är 25m lång (+/- 2 m). Dom där 2 metrarna är just för en övergångskabel, då det finns fortfarande Schuko uttag.
Tar man det i strömriktningen så är det ju Schuko (hane) till CEE don (hona). Montreal hade lite otur där, och det där med skarvar på marken lägger jag mig inte i.
IEC 60309 – Wikipedia
Lite överinformation, finns väl alltid någon som tar till sig. På honan på CEE donet så är där ett lock och det är inte ett petskydd. Har aldrig sett petskydd på dessa. Däremot så Schuko honor kan mycket väl ha petskydd.
 
Toppen