• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är som Dethleffskvalite säger. När det gäller skarvning så är det ok med de korta övergångar mellan CEE och Schuko som kan behövas. Det som inte är ok är att t.ex. skarva ihop en 10 m kabel med en på 15 m för att få ihop 25 m. I princip kan man säga att inga skarvar mellan kablar får ligga på marken. Det är därför övergångs-stumparna är så korta.

För campingar som tillhör Caravan Club gäller enligt deras regelbok, CEE-uttag på kabeln, max 25 m kabel och 3x2.5 kvmm H07RN-F.

MVH
Hans
 
F

f.d. 53452

Guest
Det är som Dethleffskvalite säger. När det gäller skarvning så är det ok med de korta övergångar mellan CEE och Schuko som kan behövas. Det som inte är ok är att t.ex. skarva ihop en 10 m kabel med en på 15 m för att få ihop 25 m. I princip kan man säga att inga skarvar mellan kablar får ligga på marken. Det är därför övergångs-stumparna är så korta.

För campingar som tillhör Caravan Club gäller enligt deras regelbok, CEE-uttag på kabeln, max 25 m kabel och 3x2.5 kvmm H07RN-F.

MVH
Hans
Tack Hans för ett sakligt och korrekt svar. Med det förstår man varför och vad Caravan Club reglerar.:msn_thumbup:
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, jag har en liten plåtis och tar inte ut så mycket effekt (har inte elpatron i Truman) så jag köpte denna kabelvinda, det fungerar jättebra. Går att ta ut 1000W när den är rullad.
Jag har även med en övergångskabel, det är allt jag behövt.


Sen hängde jag en 10m CEE kabel på cykelstället som jag kan använda när jag inte vill öppna bakdörrarna.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
D

Deleted member 11118

Guest
Caravan Club tillåter en kort övergångskabel, kan vara på vissa ställen du måste ha en sådan.

Man skall komma ihåg att i utlandet finns det många varianter av el kopplingar till en husbil. Jag har under åren sett otaliga varianter, där många varit hemmagjorda. Har även i Sverige sett många varianter på el kablar. Brukar kolla runt och numera blir jag aldrig förvånad över alla dessa kopplingar. Har många gånger undrar varför man gör si och så, men det är upp till var och en hur man gör. Vad jag vet finns det bara rekommendationer om hur det skall se ut. Själv har jag en 25 m, en 10 m och en kort skarvkabel alla med CEE-uttag på kabeln, och 3x2.5 kvmm
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är inte upp till var och en hur man gör och anslutningskabelns utseende (CEE + H07RN-F + 3x2.5) är inte en rekommendation. Det är en föreskrift. Dvs. en tvingande regel. Att många sedan inte följer regeln är en annan sak. Att anslutningar i andra länder ibland ser ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" ändrar heller inte föreskriften.
 
F

f.d. 53452

Guest
Det finns inga dumma frågor men däremot en massa dumma svar. Väldigt mycket av det senare i denna ”eminenta klubb”
Håller med dig att det finns inga dumma frågor. Tvärtom så vittnar det om en sund ödmjukhet att fråga. Sedan är jag inte helt ense om det där med "väldigt mycket av dumma svar". Tycker man ser en hel del sakliga och bra svar, men visst finns det även här en del svar som man ska vara skeptisk till. Eller som uttrycktes i en annan tråd. Ibland kan det vara klokt att inte uttala sig och låta andra tro man är okunnig än att säga något och visa att man är.
Skämt åsido ser man "dumma" svar så får man försöka bidra med sakliga upplysningar. Skalman52 ger goda exempel på saklig och tydlig information.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sedan många år har jag en eltestare, som ansluts i ett schuko-uttag. Det är framförallt på äldre anläggningar som det är lämpligt att kolla så att elkopplingen är korrekt.
Köpte en EuroTester och en övergång utan lös sladd schuko till CEE-uttag. Se bilder. EuroTester har tyvärr utgått men det finns liknande på marknaden. Kostnaden är ca 150 kr.
F18F6A6E-9E0D-4CDC-ACF3-2815AD80786C.jpegA74DDC60-8381-45C7-8F32-CA7C5470FC21.jpeg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sedan många år har jag en eltestare, som ansluts i ett schuko-uttag. Det är framförallt på äldre anläggningar som det är lämpligt att kolla så att elkopplingen är korrekt.
Köpte en EuroTester och en övergång utan lös sladd schuko till CEE-uttag. Se bilder. EuroTester har tyvärr utgått men det finns liknande på marknaden. Kostnaden är ca 150 kr.
Visa bilaga 210016Visa bilaga 210017
En sådan har jag också. Har fått sälja 2 st till behövande kompisar. Min senaste ser ut såhär:

1620806346762.png
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Bilden du visar är från 2012 och det framgår klart att det bara godkänns på anläggningar som inte hunnit byta uttag tror du inte dem hunnit de på 9 år ?
Inlägget jag länkar till är från 2012 och det skulle kunna var från 1994 också då det var då man ändrade. Oavsett om där är ett ända vägguttag eller 100 stycken Schucko uttag kvar på deras anläggningar så är det ju bara då du använder övergångskabeln. Annars så använder du ditt CEE don så klart.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
men det är upp till var och en hur man gör. Vad jag vet finns det bara rekommendationer om hur det skall se ut.

Varför gör du ett sådant inlägg? Det bästa du kan göra är att läsa länken i inlägg 27.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Själv köpte jag en tom vinda och lindade upp rätt sladd/kabel eftersom det är så bekvämt med alt på trumma. Men viktigt komma ihåg som du säger att linda ut hela vid användning. Om man inte behöver alla meter är en 10 meters ett bra komplement som är enkel att hantera utan vinda.
Såg senast hos Hymer att nu finns det direktövergång från 16 A (blå) handske till "vanlig" stickpropp utan sladd mellan. Kostade 99:- och den måste jag ha :) .
Det fins elskåp med lucka, där den fasta övergången inte får plats, men du kanske har som jag en av varje.
 
Toppen