• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Din cykelladdare vill ha ca 2A vid 230v. Det innebär att invertern behöver kunna leverera minst 460W. Men det är ju lite förluster så skulle säga 600W är lagom. Skulle inte ta ut 600W ur cigarettändaruttaget uran gjort en korrekt installation från batterierna.
Tack för ditt svar då måste man ha en på minst 1000 watt för att ladda 2 batteri samtidigt
Mvh
 

Skipper

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
34689
Medlemskap
2024
Det finns invertrar med den funktionen inbyggd.
Då läggs (i princip) invertern först i slingan, mellan intag och uttag.
När du har sladden i matas uttagen på extern el och när man drar ur sladden går matningen automatiskt över till batterierna.

Jag har en sådan och numera är det endast panna och laddare som inte går via invertern.
T.o.m. kylskåpet går på 230V via batterierna om man inte gör ett aktivt val.

Min inverter ger 1500W kontinuerligt, 1800W i 20min och 3000W peak.
Det räcker till ac, airfryer mm.
vilken inverter har du?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
tackar har du några goa tipps hur man instalerar den så att den ligger i slingan för 230 systemet och bryter när man kopplar el. Det låter som kanon smart lösning,
Du bör ta kontakt med en duktig elektriker som gör installationen åt dig (är själv elektriker).
Det kan gå riktigt snett om man kopplar fel.

Men övergripande så har jag lagt pannan och laddaren på en egen grupp i elcentralen (som bara matas via yttre matning).
Den andra gruppen betjänar alla uttag, kyl och ac.
Båda grupperna har var sin JFB.
Sen placerades invertern i soffan närmast batterierna.
Bäst är korta 12V kablar till invertern än korta kablar på 230V sidan.
Mellan invertern och elcentralen fick jag dra några 230V kablar och så även ut till övriga matningspunkter (all 230V låg på samma matningskabel med en massa dosor på vägen).
 

Skipper

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
34689
Medlemskap
2024
Du bör ta kontakt med en duktig elektriker som gör installationen åt dig (är själv elektriker).
Det kan gå riktigt snett om man kopplar fel.

Men övergripande så har jag lagt pannan och laddaren på en egen grupp i elcentralen (som bara matas via yttre matning).
Den andra gruppen betjänar alla uttag, kyl och ac.
Båda grupperna har var sin JFB.
Sen placerades invertern i soffan närmast batterierna.
Bäst är korta 12V kablar till invertern än korta kablar på 230V sidan.
Mellan invertern och elcentralen fick jag dra några 230V kablar och så även ut till övriga matningspunkter (all 230V låg på samma matningskabel med en massa dosor på vägen).
Tackar
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.136
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har gjort så här. Installationskabel från husbilens elingång, via jordfelsbrytare, till ett uttag i garaget där batterier och inverter/laddare sitter. Sedan 2,5 mm2 kabel som sitter i fast dosa som sedan via installationskabel går fram till EBL, via JFB. De få gånger vi står på elstolpe så får jag förvisso sätta i kabeln i uttaget i garaget om jag inte vill att inverter/laddare ska gå hela tiden men det är ett litet problem tycker jag. Jag har ju även fördelen att alla 230 uttag fungerar i bilen utan ny kabeldragning och att jag kan köra kylen på 230 vid färjeöverfarter. AES fungerar förvisso inte fullt ut eftersom jag får ställa om den manuellt till gas när jag startar invertern, annars så går den ju på 230 men det är ett litet problem med tanke på den annars smidiga och lätta inkopplingen.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
har kopplat inverter direkt till batteri 2 st litium 100 ah så den visar inte förbrukning av invertera.men displayen den visar laddning av batteri och start. Har en victron som visar resten. Batteri är drop in med original med säkring och brytare
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Lite bättre svar . Hade inte koll på mt 91 var. att den kopplades till invertern Den har jag inte Använder Dethleffs display till allt utom inverter där har jag en Victron Smartshunt som visar in och uttag.. Det skulle nog funka med mat 91 som kopplas till inverter .Smartshunten håller bra koll.
 
Toppen