• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.258
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej

Som nybörjare undrar jag följande:jag har 2 st LFD90 Varta 90 Ah(c20) 77Ah(c5) som bodelsbatterier
Vilken inverter skall man ha, som klarar kaffebryggare / dator/apple tv/ osv samt hur/vem kan koppla så att alla 220 uttag ger ström från inverter och då man kopplar in landström bryts invertern ?

Våren närmar sig

Leif B
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Du får titta på hur mycket din kaffebryggare behöver för att fungera.
Men gissningsvis någonstans mellan 1000-1500W bör den vara på.
1000W ger ungefär 85A ur batterierna. 1 timmes användning blir då en förbrukning på 85Ah. ”Vanliga blybatterier” bör inte tömmas med mer än 50% av dess kapacitet.

Husbilsfirmor kan göra jobbet åt dig, är nog inte jättebilligt. Många väljer att istället installera separata uttag för invertern.
Enklare installation och du får bra översikt vad som kommer att belasta dina batterier via invertern.
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är ganska fantastiskt med följetongen om DC-AC omvandlare (inverters) resp. LiFePo-batterier. Diskussionen har pågått några år i diverse trådar men det tar ju aldrig slut. En tolkning jag gjort är ju att husbilar (och husvagnar) är ju från början designade till att de ska inte vara på någon "ute i naturen camping" utan de ska hänga fast i en 230V lina. Att installera en 150Ah LiFePo batteri och 2kVA inverter med kringkretsar för en tillverkare typ Hymer, Kabe etc från början kostar ju knappast mer än max 30-40tkr. Och det är ju snålt kan en tänka när bilarna kostar från kring 1MSek och uppåt. Svaret jag fick när jag ställde frågan om detta till våra svenska tillverkare för ett par år sedan så var svaret att ingen frågar efter det. Då ville Kabe-återförsäljarna inte ens ta på sig en eftermontering. Nordic gör dock det och även på nybilar i samband med beställning. Men bara om en begär det...
Tyska tillverkarna har ett helt annat tänk kring detta men det kostar...
Sedan tycker jag att det är alldeles för många hempulare utan elektriska kunskaper som försöker sig på att hitta "low cost" lösningar på nätet för detta som ser riktigt farliga ut.
Efter att jobbat flera år med kinesiska fabriker och leverantörer så har jag sett vart produkterna som inte klarat av "Prime-leverantörens" krav i sluttestet har hamnat. Inte hamnar de i containern för återvinning...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej

Som nybörjare undrar jag följande:jag har 2 st LFD90 Varta 90 Ah(c20) 77Ah(c5) som bodelsbatterier
Vilken inverter skall man ha, som klarar kaffebryggare / dator/apple tv/ osv samt hur/vem kan koppla så att alla 220 uttag ger ström från inverter och då man kopplar in landström bryts invertern ?

Våren närmar sig

Leif B
Jag skulle undvika en stor inverter som klarar en kaffebryggare,gasol är ett betydligt bättre val, köp istället en mindre inverter som duger till din dator/tv.
Att koppla in invertern på bilens 230V uttag är möjligt men dyrt och inte helt enkelt, montera invertern separat och anslut det du behöver direkt till den.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Lånar tråden för en fråga i ämnet.
Tänker montera min inverter under passagerarstolen. Hur har ni löst det med till/frånslag på inverter som inte är direkt åtkomliga?
Brytare på ingående 12V + ?
Eller är man "tvingad " att välja en med fjärrstyrning?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och allt som går att köra på 12 V bör man göra det. T ex bygga om AppleTV (inte svårt), adapter till laptop osv. Att köra en inverter för att ladda något annat ger mycket förluster och är dyrt.
Att koka upp vatten i min lilla vattenkokare på 0.6 liter och 230v via invertern, tar bara 1.5% av mitt batteri kapacitet.
Varken dyrt eller stora förluster.. :spinny:;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej

Som nybörjare undrar jag följande:jag har 2 st LFD90 Varta 90 Ah(c20) 77Ah(c5) som bodelsbatterier
Vilken inverter skall man ha, som klarar kaffebryggare / dator/apple tv/ osv samt hur/vem kan koppla så att alla 220 uttag ger ström från inverter och då man kopplar in landström bryts invertern ?

Våren närmar sig

Leif B
Det finns invertrar med den funktionen inbyggd.
Då läggs (i princip) invertern först i slingan, mellan intag och uttag.
När du har sladden i matas uttagen på extern el och när man drar ur sladden går matningen automatiskt över till batterierna.

Jag har en sådan och numera är det endast panna och laddare som inte går via invertern.
T.o.m. kylskåpet går på 230V via batterierna om man inte gör ett aktivt val.

Min inverter ger 1500W kontinuerligt, 1800W i 20min och 3000W peak.
Det räcker till ac, airfryer mm.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lånar tråden för en fråga i ämnet.
Tänker montera min inverter under passagerarstolen. Hur har ni löst det med till/frånslag på inverter som inte är direkt åtkomliga?
Brytare på ingående 12V + ?
Eller är man "tvingad " att välja en med fjärrstyrning?
Jag har dels trådad fjärr (smidigt med en massa info om uttagen effekt mm) och dels en batterifrånskiljare på matningen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en tråd. Där finns ett kopplingsschema för 230V och med integrerad inverter, se inlägg #18.

 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Passar på att låna tråden.
Jag håller på att installera en 2 kW inverter och en separat switch i min Adria. Hur det i teorin ska kopplas har jag koll på, men skulle gärna vilja få tag på ett elschema över hur bilens 230v system är draget/kopplat, för att kunna separera eluttagen från övrig el, alternativt sära bort EBL och kyl, för att få alla eluttag matade via invertern.
Jag lyckas bara hitta elschema över 12v systemet tyvärr, så om någon vet var jag kan hitta 230v-schemat är jag tacksam för hjälp och tips!
Bilen är en 2011 Adria I 700 ST.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har försökt hitta motsvarande till vår Dethleffs, men har förstått att det saknas. På fabriken har de tydligen bara ett dokument som visar på ett ungefär hur det ska dras - och att varje husbil därför är mer eller mindre unik.

Kanske är lika illa med er.
 
Toppen