• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Några ritningar brukar inte finnas eller lämnas ut. Enklast är det att följa kablar/ koppla ur varje kabel där de är förbundna i dosor för att se vad som matas med den kabel. Kan tänkas du behöver dra nya kablar till en del beroende på var det sitter i bilen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Passar på att låna tråden.
Jag håller på att installera en 2 kW inverter och en separat switch i min Adria. Hur det i teorin ska kopplas har jag koll på, men skulle gärna vilja få tag på ett elschema över hur bilens 230v system är draget/kopplat, för att kunna separera eluttagen från övrig el, alternativt sära bort EBL och kyl, för att få alla eluttag matade via invertern.
Jag lyckas bara hitta elschema över 12v systemet tyvärr, så om någon vet var jag kan hitta 230v-schemat är jag tacksam för hjälp och tips!
Bilen är en 2011 Adria I 700 ST.
Hade ambitionen att göra samma sak i min Dethleffs. Slutade med att jag drog fram nya uttag från invertern till lite olika ställen. Märkte även uttagen med texten "Inverter, max 1200W".
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Och allt som går att köra på 12 V bör man göra det. T ex bygga om AppleTV (inte svårt), adapter till laptop osv. Att köra en inverter för att ladda något annat ger mycket förluster och är dyrt.
Så ser jag det också! 12 volt rules! Det finns datoradaptrar för 12 voltsuttag upp till de 18-20 volt som krävs för i princip alla datormärken. Routern går på 12 volt. TV går på 12 volt. Det finns ombyggnad för Apple-TV för 12 volt för de som måste ha det, annars funkar ChromeCast fint på 12 volt med USB adapter. Den nya ChromeCast med fjärrkontroll är riktigt bra. Kokar vatten till kaffe eller kör espresso med mokabryggare på gasolspisen. Har stora förväntningar på vår nya MaxxFan i stället för AC. Kör kyl på gasol eller den mindre kompressorkylboxen. Ligger sedan gärna gärna på elstolpe om det behövs och vi ligger stilla länge. Oftast då ute i Europa med hjälp av CampingCard ACSI. Men annars är det 12 volt och gasol som gäller! Nu snackar vi dock inte ren vintercamping. Jag tycker rent spontant att det känns oekonomiskt och miljömässigt resursslöseri att omvandla 12 volt till 230 volt och dessutom ibland transformera ner det igen till 18-20 volt. Jag är ingen expert, men det känns som stora förluster och en massa utrustning..., som kanske inte hade behövts! Är jag en bakåtsträvare nu? :oops::cool::D
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kan inte klara mitt elektriska behov utan inverter.

Det finns inte någon AC anläggning med 3,5 Kw kyleffekt för 12V.
För att driva min tak AC behöver jag 230V.
230V under färd skapas billigast med en inverter, det inbyggda elverket räcker inte till.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En liten varning bara.
Att belasta bodels batterierna med en stor belastning genom en inverter under färd är tveksamt då generator laddningen bara blir vad
elblock / dc-dc laddare kan ladda batterierna med typ 40-50 A i dom flesta fall detta ger en kontinuerlig effekt på ca 500-600 W all förbrukning utöver detta tömmer batterierna kör man tex kylskåpet på 12 V så är ju nästan halva effekten redan förbrukad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Her findes en artikel om hvordan man øger indladni9ng i bodelsbatterier til 90A


Man kan ju undra var på generatorn dom mätte, ytterhöljet, lindningarna? Nu hade ju den här bilen 300Ah batterier så då kan ju batterierna
hantera så hög laddström, man bör nog inte försöka lika hög laddning med mindre batterikapacitet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan inte klara mitt elektriska behov utan inverter.

Det finns inte någon AC anläggning med 3,5 Kw kyleffekt för 12V.
För att driva min tak AC behöver jag 230V.
230V under färd skapas billigast med en inverter, det inbyggda elverket räcker inte till.
Jag hade dubbla AC som drevs av motorn vid färd, det andra satt allra längst bak i vagnen, det var i en Cheva Conversion van, som vi campa i.

Jag tänker att MAN kanske har en tillsats för ett andra kylaggregat (?)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men du har väl två generatorer?
Japp.

Jag tänker att MAN kanske har en tillsats för ett andra kylaggregat (?)
Vet ej.
Om dom har det skulle det bli så besvärligt med eftermontering och rördragning, installation av förångare, fläktenhet mm så jag skulle inte kolla en gång, vilket jag alltså inte gjort.

Jag hade dubbla AC som drevs av motorn vid färd, det andra satt allra längst bak i vagnen, det var i en Cheva Conversion van, som vi campa i.
Jag hade samma system i vår Tahoe.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Några ritningar brukar inte finnas eller lämnas ut. Enklast är det att följa kablar/ koppla ur varje kabel där de är förbundna i dosor för att se vad som matas med den kabel. Kan tänkas du behöver dra nya kablar till en del beroende på var det sitter i bilen.
Det var ju just de jobben jag vill försöka komma undan.

En bunt med likadana svarta sladdar som börjar vid automatsäkring/jordfelsbrytare, och försvinner in bakom skåp och ner i golv, för att sedan dyka upp igen både här och där, det är inte min definition av roligt jobb, att reda ut vilken kabel som går till vad:msn_weird:

Och jag har bodelsbatteriet (vilket ju bestämmer placeringen av invertern, korta kablar mellan!) och ingångs-elen diagonalt mot varandra, så absolut inte sugen på att dra nya kablar fram och tillbaks heller, om jag kan slippa.

Just nu så har jag provisoriskt "hackat" in invertern vid EBL, med en manuell växlande brytare. Det funkar, bara att man måste komma ihåg den, samt att även bryta säkringarna på ingångs-centralen, för att inte släppa ström ut på de utvändiga stiften, det vore ju dumt om någon klåfingrig öppnar luckan och får en stöt:msn_embarrassed:

(Vad gör man inte för att hustrun ska kunna torka håret!
Och så förstås bekvämligheten att bara starta den laddade kaffebryggaren på morgonen och invänta kaffet medan man vaknar till:))
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Godmorgon
Hur stor inverter (växelriktare) behöver vi ha
Skall kunna ladda batterierna till elcyklarna under färd med husbilen
se bifogade bild på cykelladdaren
Skulle denna räcka från kjell o Company den är 150 watt från cigarettändaruttaget eller 300 watt från batteri
Mvh Hasse
 

Bilagor

  • 20230124_214641_2.jpg
    20230124_214641_2.jpg
    285,7 KB · Visningar: 17

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Godmorgon
Hur stor inverter (växelriktare) behöver vi ha
Skall kunna ladda batterierna till elcyklarna under färd med husbilen
se bifogade bild på cykelladdaren
Skulle denna räcka från kjell o Company den är 150 watt från cigarettändaruttaget eller 300 watt från batteri
Mvh Hasse
Din cykelladdare vill ha ca 2A vid 230v. Det innebär att invertern behöver kunna leverera minst 460W. Men det är ju lite förluster så skulle säga 600W är lagom. Skulle inte ta ut 600W ur cigarettändaruttaget uran gjort en korrekt installation från batterierna.
 
Toppen