• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Precis monterat min nya inverter. Det blev en Victron Phoenix 12/1200W. Hade gärna haft en större men jag kan max plocka ur 150ah ur mitt litiumbatteri.

Nu har jag inte hunnit testa den ännu men riktigt nöjd med kvaliteten på den. Ordentliga terminaler och väldigt tyst trots belastning. Gillar också möjligheterna till fjärrstyrning (fels via egen brytare, men även via bluetooth om man har dongeln).

Jag kommer i huvudsak använda den till ungarnas tv-spel, ladda datorer samt en mindre kaffebryggare. Har monterat två separata uttag till den.

Min förra inverter var en LTC 600W som jag också var nöjd med. Dock saknades möjlighet till fjärrbrytare samt att fläkten var väldigt högljudd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tittat på denna inverter,någon som erfarenhet eller synpunkter på valet, 1200W kontinuerligt, priserna på olika märken varierar betydligt men man får väl som vanligt vad man betalar för??
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har tittat på denna inverter,någon som erfarenhet eller synpunkter på valet, 1200W kontinuerligt, priserna på olika märken varierar betydligt men man får väl som vanligt vad man betalar för??

Jag hamnar på en 24V Inverter, men ser att den finns i 12V version, då lite dyrare, jag har själv ingen erfarenhet av märket, men min reflektion är att den ser "för" kompakt ut.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har tittat på denna inverter,någon som erfarenhet eller synpunkter på valet, 1200W kontinuerligt, priserna på olika märken varierar betydligt men man får väl som vanligt vad man betalar för??
Köp hellre en med fjärrstyrt... Så slipper du böja på ryggen... Och de kostar inte mer... EDECOA har jag sen flera år tillbaks, och utan problem :applaus:
Om du skriver in på Amazon.de
edecoa spannungswandler... Så hittar du flera st.

Min första inverter köpte jag på Biltema en på 1000w.... Jag kopplade systemet med några relän så hade jag landström så gällde det.... Hade jag invertern så gällde det också i alla uttag...
En dag ville en kompis se hur invertern fungerar.... Så jag startade den... POFF.. Sa det och så luktade det bränt...
Nästa blev också biltema exakt samma modell... Den höllt i några år...
Sen köpte jag en med ren sinus från kina... Den gick sönder första dag.... Tog mig över 6 månade att få ersättning och en himla massa jobb. :eek:
Sen köpte jag min första EDECOA men bara på 1200w och det blev för lite när tvättmaskinen flyttades in..
Då köpte jag en ny EDECOA på 2000w som maxar 4000w, den har fjärrstyrning.. :yes:
Och den har hängt med i många år nu.. Monterade förra året en EDECOA med fjärr och ren sinus till en vän... Han är också väldigt nöjd med den...
Skulle min lägga av då köper jag bara en ny EDECOA :yes: och de nya har en snyggare fjärr panel, inkl 2 usb uttag för laddning av mobilen mm.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mycket bra tips, Edecoa. :bock:

För oss som gillar att läsa på:

Blir billigare och bättre med en 3500/7000 W inverter än soft start till tak ACn.
(diskuterat i annan tråd)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en Edecoa också på 2500 W ren sinus och med 230 in också som bryter invertern och ger landström till utgångarna i stället. Har fungerat ypperligt till kaffebryggare, AC på taket och vattenkokaren som drar mest, 1250 W.
Hur mycket ström drar invertern på tomgång/stand by utan förbrukare?
Det står inte i Edecoa tekniska data, det gör mig misstänksam....

Edit, hittade det : 8W. Vilket är lite.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Glädjen över at ha hittat Edecoa 3500w inverter blev kortvarig.
Kollar man på feed back på Amazon är kvalitén så kass så jag häpnar!

Hur de mindre står sig har jag inte kollat, dom intresserar mig inte.

Du gör helt rätt, det gäller att dammsuga nätet på info, och då och då hittar man "slamkrypare"
sen ska såklart allt ställas mot priset kontra kraven man ställer.

Här en som inte får den att leverera ren sinuskurva

Dessa inverters verkar även finnas med andra namn, det finns rätt mycket att kolla på tuben om dessa både + och -

https://www.youtube.com/results?search_query=edecoa+pure+sine+wave+inverter
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en pro-user psi1500 med extern display.
Den har funktioner som batterimonitor, inbyggd regulator för solpanel mm.
Ger 1500W kontinuerligt och drygt 1700W (max 20min).
Köpte den främst för att kunna köra ac:n i bodelen en stund innan läggdags eller ac:ns fläkt hela natten.
Men vi kör även bakmaskin och lite annat på den.
Funkade inget vidare med ett 90Ah blybatteri men desto bättre med 210Ah litium.
Så länge jag haft den har den gjort det den ska.
Den funkar även till en garagekompressor :)
 

lgs

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33303
Medlemskap
2024
Jag har en Victron Phoenix 12V/2000VA och LiFePo batteri om 150Ah. Vi kör kaffemaskin, hårtork, dammsugare, induktionsplatta (1600W läget) mm och allt har fungerat utan mankemang. Självklart går det inte att köra allt samtidigt.
Hur många AH får du belasta ditt LiFePo-batteri med?
Kör ni verkligen induktionsplattan på invertern, en halvtimme så är batteriet i princip slut.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kör ni verkligen induktionsplattan på invertern, en halvtimme så är batteriet i princip slut.
Självklart har jag koll på batteriets energiinnehåll innan hällen körs igång. Hällen är sällan igång mer än 15-20min när den används (självklart mer då 230V nätsladd är anslutet). Jag har dock en bränslecell i bakgrunden som kickar igång ifall batterispänningen sjunker under 12.5V.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sorry fel av mig en timme sen är det slut, ohms lag I= P/U Dvs I= 1600/12 = 133 A med förluster så blir det nog 150 A.
Eftersom Seppo har lithium batteri då bör man nog räkna med 13v istället för 12v... Och då blir det 123 A
Och efter en tim förbrukning då bör han ha kvar ca 20A om vi räknar med lite förluster....
Men under denna timme så har Seppo nog också hunnit sätta i sig maten... Och då blir den faktiska förbrukningen av A också mycket lägre än vad du räknar med. ... Bone apetit...

PS hade han kört 1600 W i en timme... Då hade Seppo fått äta på en restaurang.... Medan brandkåren släcker branden i hans husbil... :rolleyes: :twitcy: :bye:
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag använder Victron Phoenix 12/500 VE.direkt. Den funkar toppen på alla sätt, drar ca 9W utan belastning, ca 3W i ECO mode vilket betyder att den letar efter en last som kan dra ström. Verkar ge riktigt fin ström, jag har en musikstudio bak i husbilen som aldrig krånglat.
 
Toppen