Sv: Inget vinter-OS i SVT
Visserligen gillar jag skidsport mest av alla idrotter men inser att det finns viktigare program att använda licenspengarna till. Tycker dock att SVT skulle få sända mer än 30 sekunder i efterskott då det har stort nyhetsvärde även för icke idrottsintresserade.
Det är just det som är problemet med tvångslicensavgift. Det du anser vara "viktigare att använda licenspengarna till" ... finns det olika uppfattningar om... , inget konstigt med det.
Licensavgiften kommer aldrig att räcka till för att tillgodose allas önskningar....allra minst SR ambitioner att via denna förtäckta otidsenliga tvångsskatt på innehav av mottagare från det förflutna finansiera udda programproduktion som återfinns i SR programtablå.
Därför... avskaffa licensavgiften och låt SR uppträda på marknaden på samma villkor som övriga aktörer, dvs låta sin verksamhet finansieras via abonnemangsavgifter och reklamintäkter. Att slippa reklaminslag motiverar inte denna förtäckta tvångsskatt.
Om det är tillräckligt många som då finner SR produktion tilltalande... ja då kommer även SR kunna komma att konkurrera om efterfrågade sändningsrättigheter. Själv skulle jag bli tacksam att slippa tvångsbetala för alla dessa meningslösa frågeprogram, tävlingar i mat, soffprogram med egenutnämnda eller av SR utnämnda experter, kulturprogram där någon annan bestämmer över vad som ska vara mitt kulturintresse etc. Vissa program kan dock vara bra och jag skulle därför vara beredd att betala abonnemangsavgift för ett visst programutbud.
Ja det är min åsikt och jag hoppas min åsikt repekteras på samma sätt som jag respekterar din och andras.