• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vinter-OS i SVT

F

F.d. 53267

Guest
Enligt DN kommer det inte att sändas ett dugg av OS på Svensk TV.
Ej heller på TV4.
Skandal är väl ett lämpligt ord i sammanhanget.
Nu väntar vi bara på Tittarstormen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Det här har varit klart länge. Ska du skälla på någon så skäll på idrottsförbunden som springer efter pengarna. Varken svt eller tv4 har råd att matcha det dom kräver. Men har du Tv3 och viasat så kan du se OS. Så det du kallar tittarstorm ska vändas mot dom som tar betalt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Den Internasjonale Olympiske Komitee selger mediarettighetene land for land til høyest mulige pris. Dette stemmer bra med dagens trend om å maksimere profit på kortest mulige tid, men om det på lengre tid er fornuftig er en annen sak.

Den måten vi i publikum kan påvirke dette med er å IKKE betale for å se OS, neste gang er TV3 (eller hvem det var som betalte mest) ikke like villig til å overby de ikke kommersielle kanalene. Samme problem gjelder andre større sportsevent hvor rettighetene selges til betalkanaler.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Det här har varit klart länge. Ska du skälla på någon så skäll på idrottsförbunden som springer efter pengarna. Varken svt eller tv4 har råd att matcha det dom kräver. Men har du Tv3 och viasat så kan du se OS. Så det du kallar tittarstorm ska vändas mot dom som tar betalt.

Nej, det är som sagt ingen färsk nyhet men enligt samma tidning har tydligen detta inte gått upp för 80% av Sveriges befolkning.
Och ja, det är det som är skandalöst att det är profiten som råder
även här och som vanligt är det ett fåtal som berikar sig, det är väl
knappast några idrottare som får någon nytta av pengarna för även
inom idrottsförbunden finns Girigbukar.
OS ska naturligtvis kunna ses av alla utan någon extra kostnad
men det är väl för mycket begärt i denna genomruttna värld.
Vi får väl se om det blir någon tittarstorm.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Det är alldeles åt hel..... att inte alla skall kunna se så stora evenemang.
Tommy R
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Vi har haft denna diskution vid ett tidigare tillfälle nämligen den gången Ishockyförbundet sålde tv-rättigheterna till tv3 (som klarade av att visa det för ca:10 % av befolkningen) .
Undertecknad blev då så heligt förbannad och sa att om dom är så glada i dinarer så skall dom slippa min närvaro både på macher och framför tvn.

Tro det eller ej jag saknar det inte en sekund, tänk hellre på hur mycket annat roligt man kan göra på den tiden som man sparar.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Över 1 miljon svenskar saknar data i sina hem, nu skall dom heller
inte kunna se OS på SVT. Det finns områden i vårt land som inte
kan se TV4 utan parabol, än mindre viasat.
Det enda som skulle rädda oss från dessa reklamkanaler är nog
en licenshöjning. Då skulle SVT kunna starta en ren sportkanal.
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Om det store flertallet holder seg vekk fra betalkanalene så dør de av seg selv og de forskjellige sportsorganisasjoner oppdager at uten TV blir det lite folk på arenaene = lite inntekt. Det tar noen år før det synker helt inn og rettighetene til sending kommer ned på spiselige nivåer igjen. Dagens prisnivå forutsetter betalkanaler med reklam. Noe lavere og reklam-kanalene som TV4 kan klare å være med.

Slik prisingen er på OS sendingene og betingelsene for produksjons-selskapene så varer det ikke lenge før IOC må produsere sendingene selv.
Allerede under vinter-OS i 1994 så ble kostnadene for NRK høyere etter betalingen fra IOC enn hva SVT måtte betle for å sende i Sverige. Etter den tid er godtgjørelsene til produksjonsselskapene redusert! Samtidig som senderlisensene har økt dramatisk i pris.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Inget vinter-OS i SVT

OK, känner att detta blir ett ganska långt inlägg men någon kanske orkar läsa ändå.....
Får väl börja med att tacka Hallonskogen för hans inlägg, men jag är tveksam om det tillför tråden något.

Varför ingen protesterar mer angående OS är för mig en gåta. Tittar man i Radio- och TV-lagen finner man följande:

Exklusiva rättigheter till tv-sändningar

9 § Den som sänder tv och som innehar den exklusiva rätten till en tv-sändning från ett svenskt eller utländskt evenemang som är av särskild vikt för det svenska samhället får inte, om programföretaget sänder evenemanget, utnyttja rättigheten på ett sådant sätt att en väsentlig del av allmänheten i Sverige utestängs från möjligheten att i fri tv se evenemanget i direktsändning eller, om det finns saklig grund för det, med en mindre tidsförskjutning. De evenemang som avses är sådana som inträffar högst en gång om året och som intresserar en bred allmänhet i Sverige.
(källa: Radio- och tv-lag (2010:696))


Vad är då "väsentlig del av allmänheten"? Jag hittar inget klockrent svar, det verkar variera i EU´s olika länder, men i ett dokument fann jag detta:


/citat/
Enligt artikel 14.1 i direktivet får ett medlemsland vidta åtgärder för att ett
evenemang av särskild vikt för samhället inte ska sändas exklusivt på sådant sätt
att en väsentlig del av allmänheten utestängs från möjligheten att se evenemanget i
fri tv.
Enligt skäl 53 avses med fri tv sändning i en kanal, antingen allmän eller
kommersiell, av program som är tillgängliga för allmänheten utan annan betalning
än de finansieringskällor för sändningar som förekommer allmänt i varje
medlemsstat, såsom licensavgift och/eller grundanslutningsavgift till ett kabelnät.
Direktivet innehåller inte någon ledning för vad som ska avses med en väsentlig del
av allmänheten.
Samtliga EU-länder som har evenemangslistor avser med fri tv-kanal sådana
programtjänster som kan ses utan andra avgifter än eventuell lagstadgad tv-avgift
och grundabonnemang i kabel-tv-nät
/slut citat/
(källa: http://www.radioochtv.se/Documents/...venemangslista med bilagor.pdf?epslanguage=sv )

Vad är då "Evenemang av allmänintresse"?
Detta kommer att, förhoppningsvis innan årsskiftet, anges i ett dokument som regeringen delegerat ut arbetet på att utforma. Själva hade de tydligen annat att göra.....

"Innan året är slut ska Myndigheten för radio och TV utreda hur utsikterna för en så kallad evenemangslista skulle kunna se ut på den svenska TV-marknaden. Det meddelar regeringen i dag.

Enligt den nu gällande radio- och TV-lagen ges regeringen en möjlighet att utforma en specifik lista över evenemang som, när de sänds i TV, ska kunna visas i en fri-TV-kanal som når en väsentlig del av allmänheten. Det gäller evenemang som inträffar högst en gång om året och som intresserar en bred allmänhet i Sverige, till exempel fotbolls-VM eller OS. Den som upplåter rättigheterna ska få skälig ersättning, men en lista måste först godkännas av EU innan den kan träda i kraft.

I uppdraget, som nu regeringen delegerat, ingår bland annat att analysera konsekvenserna av en eventuell lista för programföretag och rättighetshavare på marknaden. Myndigheten för radio och TV ska även redovisa hur evenemangslistor är utformade i andra EU-länder och vilka effekter som de där har haft på marknaden. Myndigheten ska även överväga om det finns behov av övergångsbestämmelser i samband med en eventuell lista.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet och Kulturdepartementet senast den 15 november 2013"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Just det! Det var goda nyheter tycker jag som anser att det är alldeles för mycket sport i TV redan som dessutom får styra hela programtablåer och flytta runt andra program. Det skall bli skönt att slippa OS.

Visserligen gillar jag skidsport mest av alla idrotter men inser att det finns viktigare program att använda licenspengarna till. Tycker dock att SVT skulle få sända mer än 30 sekunder i efterskott då det har stort nyhetsvärde även för icke idrottsintresserade.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Hade ingen aning om att det finns gubbar som inte är sportintresserade.
Nu finns det tydligen några. Varför kan vi alla inte ha medlitande med dom
kanske hundratusentals som inte kan se ett så stort evenemang.
Tommy R
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Misstänker att när man gör bokslut över vinter-OS så har man troligen fått ett visst ekonomiskt utbyte av verksamheten.
Problemet för idrotten, som jag ser det, är att många troligen tappar intresset för sporten när den inte visas på TV för flertalet tittare.
Men troligen kommer det beslut över vad som gäller "allmänt intresse" före nyår.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Sändningarna av sommar-OS 2016 från Rio de Janeiro ägs av MTG ( Viasat )
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Visserligen gillar jag skidsport mest av alla idrotter men inser att det finns viktigare program att använda licenspengarna till. Tycker dock att SVT skulle få sända mer än 30 sekunder i efterskott då det har stort nyhetsvärde även för icke idrottsintresserade.

Det är just det som är problemet med tvångslicensavgift. Det du anser vara "viktigare att använda licenspengarna till" ... finns det olika uppfattningar om... , inget konstigt med det.

Licensavgiften kommer aldrig att räcka till för att tillgodose allas önskningar....allra minst SR ambitioner att via denna förtäckta otidsenliga tvångsskatt på innehav av mottagare från det förflutna finansiera udda programproduktion som återfinns i SR programtablå.

Därför... avskaffa licensavgiften och låt SR uppträda på marknaden på samma villkor som övriga aktörer, dvs låta sin verksamhet finansieras via abonnemangsavgifter och reklamintäkter. Att slippa reklaminslag motiverar inte denna förtäckta tvångsskatt.

Om det är tillräckligt många som då finner SR produktion tilltalande... ja då kommer även SR kunna komma att konkurrera om efterfrågade sändningsrättigheter. Själv skulle jag bli tacksam att slippa tvångsbetala för alla dessa meningslösa frågeprogram, tävlingar i mat, soffprogram med egenutnämnda eller av SR utnämnda experter, kulturprogram där någon annan bestämmer över vad som ska vara mitt kulturintresse etc. Vissa program kan dock vara bra och jag skulle därför vara beredd att betala abonnemangsavgift för ett visst programutbud.

Ja det är min åsikt och jag hoppas min åsikt repekteras på samma sätt som jag respekterar din och andras.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Hade ingen aning om att det finns gubbar som inte är sportintresserade.
Nu finns det tydligen några. Varför kan vi alla inte ha medlitande med dom
kanske hundratusentals som inte kan se ett så stort evenemang.
Tommy R

Det är väl tur att vi är olika. Vad trist och ensidigt det skulle bli om alla tänkte lika.
Själv är jag aktivt ointresserad av fotboll och ishockey. Ser däremot gärna på golf och utförsåkning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Därför... avskaffa licensavgiften och låt SR uppträda på marknaden på samma villkor som övriga aktörer, dvs låta sin verksamhet finansieras via abonnemangsavgifter och reklamintäkter. Att slippa reklaminslag motiverar inte denna förtäckta tvångsskatt.

Nej för Guds skull, låt SVT förbli utan den förhatliga reklamen!
Däremot skulle licensen som även inbegriper radio kunna betalas via skattsedeln.
 
Toppen