• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vinter-OS i SVT

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Många speciellt äldre har inte möjlighet att skaffa parabol
anläggning med dyra abonnemangs avgifter som följd.
Jag tycker alla fall jäkligt synd om dom stackare som alltid
har sett OS på SVT, som nu går miste om det.
Tack för mig.
Tommy R
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Förstår inte heller,
Bara o betala för tex viasat så kommer det en tekniker o monterar upp parabolen .
Jag betalar för det jag vill se.......
Som vanligt i denna kanal går mycket ut på att det ska vara gratis eller billigt....
Alla skor sig...handlare , tv kanaler osv......

Kan väl inte vara så svårt att förstå.
Om man redan har t.ex. Canal Digital vill man väl inte ha ett abonnemang
till med i stort sett samma kanaler och binda sig för ett helt år
för att se ett par veckor på OS.
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

TV3/Viasat tar över den heliga kon, inte dåligt. En självklar naturlig konsekvens av TV-monopolets avskaffande. Ytterligare en anledning att avskaffa allmän tvångsanslutning för finasiering av ett omkullsprunget SVT.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Det är alltid en fråga om vad man skall betala extra för eller inte. Personligen är jag totalt likgiltig inför OS, fotboll, ishockey mm.

Däremot har jag under mer än 40 års tid noggrant föjt Forme1 och Moto GP serierna. Detta är stora världsomsännande arrangemang, men här får man inte ett dugg från Svt. Här har man sedan länge fått betala för att kunna se något alls.

Jag kan förstå besvikelsen för dem som är intresserade av OS men det blir nog samma utveckling här dvs att man får betala om man vill se något.

Sen kan man heller inte lita på vad Svt får för sig att sända eller inte. Jag har forfarande små bleka minnen av Ingemar Johanssons VM-match i tungviktsboxning och då han också blev Världsmästare. En av de största sporthändelserna i Sveriges historia.
På den tiden var det radio som gällde och jag har små minnen av att mina föräldrar satt uppe på natten och lyssnade på matchen via radio Luxemburg.
Sveriges Radio (Svt) sände inte matchen alls pga "ideologiska skäl".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

TV3/Viasat tar över den heliga kon, inte dåligt. En självklar naturlig konsekvens av TV-monopolets avskaffande. Ytterligare en anledning att avskaffa allmän tvångsanslutning för finasiering av ett omkullsprunget SVT.

Menar du på allvar att du hellre vill se ständigt återkommande reklaminslag än på sammanhängande program?

Vill jag tvunget se ett program på en reklamkanal spelar jag in det för att kunna spola förbi den dåliga och fantasilösa reklamen.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Vi väljer alla numera oberoende om det gäller att skaffa sig nya betal eller fria kanaler liksom exempelvis div. olika program för gps eller ställplatser, låt oss alla få avgöra själva vad vi vill lägga våra pengar på eller inte. Vad är rätt eller fel ?...även när det gäller tv program med dess innehåll o hur de ska utsändas, kan även kallas för det fria monopolet som det har blivit I dagens samhälle. Vad är rätt o fel ? Monopolet styr ? Vem vill vara med ? Valfrihet ?
Betala eller låt bli ....sport eller inte ?


En tanke på kvällen bara...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Menar du på allvar att du hellre vill se ständigt återkommande reklaminslag än på sammanhängande program?

Vill jag tvunget se ett program på en reklamkanal spelar jag in det för att kunna spola förbi den dåliga och fantasilösa reklamen.

Reklamen är väl valda tillfällen att gå på skithuset eller att hämta ett glas dricka. Själv klarar jag mig bra både utan sport och TV. Det finns faktiskt, tro det eller ej, miljoner andra grejor att hitta på istället för att dega framför dumburken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Reklamen är väl valda tillfällen att gå på skithuset eller att hämta ett glas dricka. Själv klarar jag mig bra både utan sport och TV. Det finns faktiskt, tro det eller ej, miljoner andra grejor att hitta på istället för att dega framför dumburken.

Det blir mycket drickande och toalettbesök om reklamen skall styra!
I och för sig bra för njurar och kondition.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Välgjord reklam kan vara underhållande t.ex. icareklamen vilka ofta är välgjorda små o korta komediavsnitt... till skillnad mot SVT smygreklam då det rappas upp vilka företag som "presenterat ett visst program". Som sagt...avskaffa tvångslicensskatten och låt alla aktörer uppträda på samma villkor och låt oss tittare avgöra själva vad vi vill se och betala för.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Det är alltid en fråga om vad man skall betala extra för eller inte. Personligen är jag totalt likgiltig inför OS, fotboll, ishockey mm.

Däremot har jag under mer än 40 års tid noggrant föjt Forme1 och Moto GP serierna. Detta är stora världsomsännande arrangemang, men här får man inte ett dugg från Svt. Här har man sedan länge fått betala för att kunna se något alls.

Jag kan förstå besvikelsen för dem som är intresserade av OS men det blir nog samma utveckling här dvs att man får betala om man vill se något.

Sen kan man heller inte lita på vad Svt får för sig att sända eller inte. Jag har forfarande små bleka minnen av Ingemar Johanssons VM-match i tungviktsboxning och då han också blev Världsmästare. En av de största sporthändelserna i Sveriges historia.
På den tiden var det radio som gällde och jag har små minnen av att mina föräldrar satt uppe på natten och lyssnade på matchen via radio Luxemburg.
Sveriges Radio (Svt) sände inte matchen alls pga "ideologiska skäl".

Försöker faktiskt att kolla F-1 minst en gång per år "live". De övriga gångerna blir det bilens parabol och RTL. RTL har dessutom en rätt insatt kommentator, österikaren Lauda.:)

Och nog tusan kommer man ihåg när man väntade på mörkrets inbrott för att kunna ratta in 243 KHz för att lyssna på musik med skiftande mottagningskvalitet. Det blev mycket mixtrande med antennkonstellationer för bästa möjliga mottagning. Tyvärr så medgav tomten i Sävedalen på den tiden inte ett optimalt väderstreck.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Och nog tusan kommer man ihåg när man väntade på mörkrets inbrott för att kunna ratta in 243 KHz för att lyssna på musik med skiftande mottagningskvalitet. Det blev mycket mixtrande med antennkonstellationer för bästa möjliga mottagning. Tyvärr så medgav tomten i Sävedalen på den tiden inte ett optimalt väderstreck.

Högsbo i västra Göteborg var bättre! Men jag lyssnade på 208m mellanvåg. Vilka minnen, det var då mest musik och på 80-talets början. Top 30 började kl 20.00 och signalen blev bättre och bättre ju senare det blev. Radion fanns vid sängen och allt som oftast hade jag somnat innan sista låten var klar. Men nu spårade jag ur lite för långt från tråden :)
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Menar du på allvar att du hellre vill se ständigt återkommande reklaminslag än på sammanhängande program?

Vill jag tvunget se ett program på en reklamkanal spelar jag in det för att kunna spola förbi den dåliga och fantasilösa reklamen.

Föredrar ett många programdirekörer styr programutbudet och skapar mångfald än att två statliga dito godtyckligt ska avgöra vad jag kan se för program.
Att det innebär reklaminslag i de kommersiella kanalerna är självklart.

Beträffande åtminstone Viasats sportkanaler så sker för övrigt inga störande reklaminslag mitt sändningarna, inte heller i filmkanalerna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Vi glömmer lätt att SVT tillsammans med Sveriges Radio är de massmedia som ansvarar för den oberoende och allmännyttiga (public service) produktionen och utsändningen av television och radio i Sverige. Det vore förödande om företagen med sin reklam skulle styra utbudet.

RÖR INTE VÅR FRIA RADIO OCH TV, de är två av grunderna i vår demokrati, licensfinansierade eller inte.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Att SR med sitt programutbud skulle vara oberoende är en myt. Bakom precis ALLA program återfinns individer som naturligtvis påverkar och har avsikten att påverka i viss riktning. Det finns dessutom redan reklam i SVT. "Följande program sponsras/presenteras av....". Och var dessa reklamsnuttar ska placeras har naturligtvis den som betalar...synpunkter på.
Nej... licensavgiften är en förtäckt skatt, tillhör det förgågna och försvaras mestadels av samtida. Låt SVT uppträda på marknaden på samma villkor som övriga aktörer och låt tittarna/lyssnarna avgöra vad de vill ha och betala för.

Jag tycker nog att vår demokrati står sig starkt utan alla dessa soffprogram, matprogram, frågetävlingar etc... som vi nu tvingas betala för.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Vi glömmer lätt att SVT tillsammans med Sveriges Radio är de massmedia som ansvarar för den oberoende och allmännyttiga (public service) produktionen och utsändningen av television och radio i Sverige. Det vore förödande om företagen med sin reklam skulle styra utbudet.

RÖR INTE VÅR FRIA RADIO OCH TV, de är två av grunderna i vår demokrati, licensfinansierade eller inte.

Jag tycker att Svt långt ifrån alltid är särskilt objektiva, många inslag är ganska vinklade och programutbudet styrs till det som anses "korrekt".
Och hur fria och oberoende är de egentligen? De är helt i händerna på vad riksdagen beslutar och får därmed anses som en statlig mediaaktör.
Vilket annat "fritt och oberoende" bolag har av staten givits egen beskattningsrätt (här kallad avgift)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Och hur fria och oberoende är de egentligen? De är helt i händerna på vad riksdagen beslutar och får därmed anses som en statlig mediaaktör.

Exakt!
De styrs av vår folkvalda riksdag, inte av multinationella företag!

Sedan kan jag också tycka att matlagningsprogrammen tagit överhand, inte bara på SVT.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

För egen del betalar jag gärna en slant för att slippa reklamen, men missunnar ingen som blir tillfredsställd av reklamen att njuta av diverse budskap.:)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Inget vinter-OS i SVT

Jag tycker svt sänder de bästa programmen, så därför betalar jag gärna licensen. Det finns alltför mycket strunt i de andra kanalerna.

Ja...så ska det vara...valfrihet, men tyvärr finns inte valfriheten
 
Toppen