• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

Hei
Dessverre tror jeg husbieiere med bil over 3,5t og bare B førerkort vil få problemer i Norge også. Her er det endel bl.a. med hestehengere og SUVer som har måttet parkere siden de ikke har rett førerkort, selv om de tok førerkortet før 99. Vi har C1 i Norge og alle med gamle førerkort fikk en bestemt dato til å føre C1 inn i førerkortet og vi har fått beskjed for mange år siden at vi kan ikke kjøre i EU land uten førerkortet som er på størrelese med et kredikort. (lite plast førerkort) Har hørt om folk som har fått det innført i førerkortet etter tidsfristen, men det har vært vanskelig og kostet noen kroner. Slik at man må ha C1 eller C for å kjøre husbil over 3,5t i Norge det hjelper ikke å si at man har hatt førerkort siden f.eks. 1980 man må ha rett bokstav i førerkortet.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsvikter

Tack Findus för din bilaga ifrån Riksåklagaren. Visst är det solklart... Man kan inte tolka hur man ska anklaga eller döma, bara att det i tvivelaktigheter ska dömas till den anklagades fördel... Men då man inte har råkat ut för något fall ännu så vet man inte hur man ska döma... Det är också upp till den enskilde domaren att döma... Jag vet en domare som dömer i trafikmål, han har inte ens ett eget körkort och har heller aldrig haft. Jag är rätt övertygad om att inget händer så länge inget inträffar. Men om olyckan är framme och det blir en polisutredning och rapport till åklagare så är man "rökt", det ska statueras exempel och antagligen bli en prejudikatsdom på det hela, jag skulle inte vilja vara den som sitter med ett B kort i en enligt lagen odifinierbar lätt eller tung lastbil. Det är för j-a sorgligt att ingen kan eller törs ta ett beslut i en sån här fråga så att dom som har sådana här bilar och åker med B kort kan känna sig trygga eller gå och ta ett C kort. Man bör inte kunna besikta in fordon på grunder som inte är klara! Kan ta ett typexempel vad gäller motorcyklar. Som 18 åring får man bara köra mellanklass hoj, dvs 25kw. Men det finns även en effekt/vikt koffisient med i lagen. Jag råkade träffa på den för två år sedan när min dotter fyllde 18 och tog körkort för tung hoj samma dag som hon fyllde (hon tog för lätt när hon var 16). Då fick hon överta mammas hoj, en Suzuki GSX400E som hade lite mer än 25kw men enligt koffisienten låg under, Hur gör man då? Jo jag ringde Bilprovningen, dom kunde inte svara, det var inte deras bord. Jag ringde Vägverket, dom kunde inte svara. Jag ringde försäkringsbolaget, dom kunde inte svara. Jag ringde trafikpolisen, dom kunde inte svara. Jag frågade mej själv och sa till Michaela, kör för fan! Det är ju ingen som kan svara på frågan vad som gäller. Hon körde och ingenting hände då hon inte har blivit stoppad eller har krockat. nu har körkortet automatiskt gått över till "full hoj". Det är rätt ynkligt att sätta normer på fordon som ingen sedan kan tala om vad det krävs för behörighet till förräns någon "bror Duktig" ska statuera ett exempel med.
Jag tycker att ni som har B kort ska gå samman och KRÄVA ett riktigt svar, som även håller i en domstol. Själv har jag full lapp så mej rör det inte egentligen men det är synd om er som inte har det!
 
P

Pelle

Guest
Sv: Husbilsvikter

Det går nog att krångal till det ytterligare.

Jag har B kort taget före 96 och går i funderingar på att vikta upp bilen men......
Jag har E också taget efter 96 och kör ofta släp efter bilen på 1500Kg.
Vad händer i detta fallet???

Jag har ringt till länstyrelsen tror jag det var och där var de ganska entydiga på JA gälande B kortet och "tung" personbil även vid utlansrersa inom EU (som sagts tidigare i tråden) men på min fråga om E behörigheten och tung bil garvade nästa killen jag pratade med och sa ingen aaaaaning.

Pelle
 
F

F.d. 28851

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej alla!

Är alldeles ny på husbils fronten. Inhandlade våran husbil hösten 06, körda olagligt hem till Piteå från Sala, eftersom bilen (VW lt 45) har en tjänstvikt på 3850kg, samt en skattevikt på 4800kg, i skrivande stund har vi klassat om bilen till typ 2 eftersom jag enbart har körkortbehörighet AB, inget problem hos bilbesiktningen, bara betala 915kr och allt var klart.
Efter att ha läst samtliga inlägg under husvagns vikter känns det lite oroligt eftersom vi planera en resa till Spanien under sommaren 07. Hur är det? Kan jag med bra samvete köra bilen inom EU eftersom det är tillåtet i Sverige att framföra bilen med AB behörighet? (Vi tillhörare i alla fall EU- eller Hur?)
Tacksamt för svar:D
Claus
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsvikter

Ja du... Efter att ha läst riksåklagarens brev så är det väl bara att dra sin egen slutsats om det..
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Här kommer Vägverkets svar!

Vad gäller körkortsbehörigheterna borde vi kanske veta, men det är väl inte helt klart hur reglerna ska tolkas. Enligt dagens körkortslagstiftning (byggd på EU:s körkortsdirektiv) så är viktgränsen alltid 3500 kg för B-behörighet, oavsett vad fordonet kallas när man registrerar det. Men eftersom Sverige inte hade dennna absoluta gräns före vi började omfattas av EU-direktivet, så finns en svensk undantagsregel. Som vanligt när behörighetsregler ändras, så får man behålla rätten att köra de fordonskategorier som hade rätt att köra när man tog sitt körkort. Det innebär att de som haft sitt körkort sedan före 1 juli 1996 fortfarande får köra personbil som har högre totalvikt än 3500 kg.

Införandet av en ny klass "personbil klass II" var en skatteteknisk åtgärd. Hur det skulle kopplas till körkortsbehörigheterna diskuterades inte ens (vilket förmodligen är problemet idag). Att den nya klassen fick heta något med personbil i namnet har lett till att många gärna vill tolka det så att övergångsregeln skulle vara tillämplig för de med "gamla B-körkort" (enligt ovan) . Om man ska anse att "personbil klass II" fanns före 1996 eller inte har alltså blivit en tolkningsfråga. Tycker man att den inte kan jämställas med en vanlig personbil enligt dåtidens beteckning så skulle övergångsregeln inte vara tillämplig. Men detta har aldrig prövats rättsligt. Vid förfrågningar har många haft bedömningen att man i ett rättsfall förmodligen skulle gå på den "välvilliga" tolkningen och anse att den är tillämplig, men ingen kan lova detta förrän en prövning gjorts eller att justeringar i andra rättsakter gjorts som ger tydliga besked.

Sedan frågan om man då får köra i andra länder med hänvisningen till vår svenska övergångsregel. Det är nog ytterst tveksamt. Det beror nog på hur man ser på detta i varje enskilt land. Grundmodellen med det gemensamma EU-direktivet (som sätter minimikrav) är att minimikraven ska vara uppfyllda för det som anges i direktivet. Då denna "husbilsklass" inte nämns i direktivet så finns det inga minimikrav satta. Men för de länder som redan tidigare tillämpade dåvarande direktiv, så är nog 3500 kg:s gränsen väl etablerad. Nationella regleringar utöver direktiven gäller nästan alltid bara i det egna landet. Sedan kan vissa länder så klart själva bestämma om dom vill acceptera våra nationella undantag, men man kan inte kräva att dom svenska undantagen ska gälla i andra länder. Vill man veta så måste man nog ta kontakt med respektive land först och kolla avd som gäller där och vad dom accepterar.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsvikter

Det kan väl bara tolkas på ett sätt tycker jag. Man ska ha C kort för att framföra fordonet både i Sverige och utomlands för att inte KUNNA bli straffad eller bötfälld.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Husbilsvikter

Tyskland har ju sitt egna liknande undantag och jag tycker det vore märkligt att Promobil inte skriver om det om det vore ett problem för alla tunga tyska husbilar som rör sig både i Sverige, Norge och Kroatien.

Jag har också svårt att tro på vägverkets svar. Att man inte i övriga EU/EES skulle få köra med en i Sverige godkänd (om vi förutsätter det) kombination körkort/fordon låter märkligt. Skall man då vid varje landsgräns vara tvungen att sätta sig in i det landets lagar?

Och sen kan man ju fråga sig vilket "brott" som är värre. Övervikt i förhållande till 3,5 ton eller underkörkort i förhållande till en högre totalvikt.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hejsan Hundvakten!
Detta spörsmål tycker jag har varit det häftigaste under markisen. Jag tror inte man kan hitta fler emotsägande svar någon annanstans. Så många besökare och så många inlägg, helt otroligt. Men vet vi fakta? Nä det vet jag inte men jätte trevliga svar från oss alla som tror oss veta.

P.S Läs igenom allt, så småfnissar ni säkert också.

H.Olof
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsvikter

Om du läser igenom alla svar, som är väldigt många på den här tråden, och går till svaret från Vägverket. Skriv hur du själv tolkar det! Gör sedan ett fel i trafiken med husbilen som en åklagare blir inkopplad på, och du kanske blir pilotfallet! Om du tror att du har pluspoäng när du kommer in i tingsrätten så undrar jag om du inte tror fel...
Helt rätt vad du har läst av alla svar. Alla tror och tycker samt tolkar lagen på sitt sätt. Dessvärre så vet inte lagen eller vägverket hur den ska tolkas till 100% utan lägger över det på den lokala åklagaren att avgöra det hela, hur många polare har åklagaren som åker husbil? Vore kul att höra hur du tolkar dom raka svaren från våra myndigheter!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Är tågordningen inte märklig inom Svenska rättssystemet !!!!!!

Gör något kanske kriminellt först - och sen skall vi byråkrater i domstolar, etc fundera över om det är olagligt.

Eller --- jaså har du rånat nån !! Ojdå, det kan vara olagligt - vi förstår inte lagen, så detta måste vi absolut fundera över i Tingsrätt, Hovrätt o Högsta Domstol - absolut.
Vi hör av oss ...... Du kan väl begå lite andra brott så länge, så vi får lite sprutt på lagstiftningen.

Som vanlig idiot trodde man att lagar kom före brott - men i gamla Svedala har man uppenbarligen vänt på steken.
icon6.gif


Mvh

Skattebetalare.....
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Husbilsvikter

Har med intresse följt diskussionen ang. bilvikterna.
Har förstått att här i Finland är reglerna glasklara,
B-körkort <3500 kg>C-körkort.
Är även ofta utsatt i husbilsannonser, "Erfordras C-körkort".

Och vad jag kan se på Fordonsförvatningscentralen AKE´s bilaga
"Körkortsklasser i enlighet med EU-direktivet" kan man inte tolka reglerna på annat sätt.

http://www.ake.fi/autoilunerityis/sv/sivu43.htm

/Göran
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

En liten men dock tröst i denna nästan tragikomiska förvirring är att det krävs uppsåt av den enskilde för att han eller hon skall kunna fällas för olovlig körning. Om man därför inför åklagare eller domare hävdar att ens gamla B-kort (utfärdat före den 1 juli '96) gäller för personbil utan totalviktsbegränsning, torde det kunna räcka för ett frikännande. Så här blir det tyvärr ofta med "skrivbordsprodukter" som saknar konsekvensanalys. Man borde i förarbetena ha skrivit något om såväl fordonsklass som körkortsbehörighet och därmed skapat tydliga riktlinjer. Nu är många av oss i full färd med att klassa om våra husbilar för att slippa böter för överlast och branschen marknadsför nya, tunga husbilar såsom tillåtna för B-kortsinnehavare. Sicken soppa! Hälsn/AndersW (trygg med C-kort)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Mycket av den här soppan beror väl på att man skulle fasa ut skatten på dieselbilar.

Nog f...n har man lyckats alltid. 100% upp har man fått på skatten.

Man blir såååå lycklig.

Och inte kunde man skapa regler som fungerade heller mer än på skrivbordet. Om äns där. Men man ska väl inte gnälla. Bara att betala och vara glad. Pengarna kommer in och det är det viktigaste. Synd att man inte har en politikerlön bara.

:p Alltid retar det någon:p

Avvaktar med omtypning tills klarare besked kommer. Kanske snart:confused:

Mvh Håkan J
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej alla, jag vet hur det är att som förare få husbilen vägd och bli bötfälld med dyra böter (4000 kr), som jag överklagade. Efter att vi tömt bilen på löst bohag och hos Svensk Bilprovning fick bilen vägd och tjänstevikten då var 3230 kg mot den tjänsktevikt på 3100 kg som uppgavs vid köpet av husbilen. Överklagade jag till tingsrätten och fick rätt, åtalet ogillades, jag kunde inte ha förstått att bilens vikt var så mycket över den tillåtna. Vi har nu klassat upp bilen för att kunna få med något på resan. Jag efterlyser att det skall bli lättare (krav på) att få bilen vägd vid köp här i Sverige. Jag tycker att det är roligt att köra även om denna episod gjorde mig mycket betänksam, upp till bevis tjejer, prova om ni inte redan kör för det är verkligen roligt att ratta husbilen.
Sanddammarens fru
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej Sanddammaren. I vilket sammanhang blev du vägd och hur stor procent eller antal kg var din övervikt för ett bötesbelopp på 4000 kr.
Skulle vägning ske ofta får man kanske fundera på EUsläp, vår bil går ej att väga upp.
Krister.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej Krister
Det var en flygande besiktning och övervikten var 220 kg, jag tror för min del att detta inte alls är ovanligt, många av oss tror ju på att tjänstevikten skall stämma på ett ungefär i alla fall.
Fru Sanddammaren
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej !

Detta måste vara den mesta frågan sen sidan startade den 2006-12-21
4414 visningar, 95 svar, ungefär 60 visningar per dag, detta måste väl bara visa att den
här klubbens sida är poppulär

Nej
Nu skall jag gå och väga mig :wink:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

:cool: Snacka om olika vikter? Min Adriatik 610 1989 kollade jag på vägverket mot en likadan Adriatrik 610 1989 om det här med lastvikt, döm om min förvåning när jag ser att min bil får lasta 650 kg medans systerbilen får lasta 770 kg. Tjänstvikten på min är= 2450 kg systern är 2330 kg , Tilläggsinformationen som står på vägverkets sida är= Totalviktsfördelningen= min bil axel1 1470 kg , a2 1630 kg = 3100 kg
Systerbilen= axel 1 1430 kg a 2 1670 kg = 3100 kg = skattevikt och totalvikt.
Jag vet inte varför Tjänstevikterna skiljer min 2450 kg systern 2330 kg på två likadana bilar?
Mitt reg NR= OGB 717
sys reg NR= OSM 755

En något förvånad H-P???:swoon:
 
Toppen