• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla
Vi köpte en ny Adria Vision för nån månad sedan och begärde av leverantören att den skulle skrämmas upp till 3850 Kg totalvikt, eftersom lastkapaciteten vid max 3500Kg var näst intill obefintlig. Kanske ca 200 Kg, vilket lätt kan tangeras med råge efter ett rejält besök hos Calles, eller Bordershop.

Nu i efterhand undrar vi om det finns någon som har kläm på detta med vikterna.

1. Gäller fortfarande "fri hastighet" i Sverige - trots vikt över 3500Kg ?
2. Vad gäller tex i Österrike? Jag har läst skräckexempel om husbilsfarare som fått böta och tvingats montera in kilometermätare eftersom bilen var "för tung".
3. Mellan Salzburg o Villach finns en avgiftstunnel på motorvägen. Vid vår första passage där med vår första husbil, muttrade gubben i luckan något om vikten och krävde att få se registreringsbeviset för att läsa vikten. Kan det bli en avgiftschock med 3850Kg ?
4. Vet nån något om motorvägsavgifterna i tex Frankrike o Italien påverkas av den högre vikten.
5. Jag har ringt Vägverket och frågat lite kring vikterna, personbil typ2, och körkortskrav avseende denna nya "biltyp", men svaren blev väl lite av goddag yxskaft.
6. Påverkas färjeavgifterna till tex Puttgarden, Grenå, mfl ?

Hälsningar
HBK 31
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Är inte säker men det blir nog som du skriver att om reg.beviset åker fram så stiger vägavgifterna. Har själv inte typat upp än för jag tvekar på fördelarna.
Har aldrig passerat Storabelt-bron utan att få visa reg.beviset.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Utgår från att frågan avser Pb klass II

på 1 svarar jag Däcken måste vara för 160 kmt så "fri" fart råder.
på 6 svarar jag att Rödby - Puttgarten går man efter längden i mitt fall över 6 meter.
Vid Italienresan 05 så åkte vi inte motorväg utan via St John in Tyrol-Kitsbühl - Felbertauerntunneln(kostar 100 SKR) och sedan längs med gränsen till söder om Villach sen in i Italien.
Motorvägen kostade till Venedig 70 SKR för vår 4,5 ton med boggie.
Hem körde vi över Reichpasset och Fehrnpasset till Garmisch omväg men mycket sevärt.
gert8
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsvikter

Kan bara svara på nummer 1. Över 3500kg så klassas den som tung lastbil (med bostadsinredning). Påmotorväg 90, huvudväg 80. Dessutom så måste du sätta på "tungt fordon" reflexer bak på den som lastbilarna har, då vet polisen nämligen hur fort du får köra utan att slå på reg.nr .... Sen ska du även ha reflexväst med i bilen. Är den besiktad som tung lastbil så fodras C kort, är den bussregad så kan det även fodras D kort om du får ta många polare med dig i bilen. Sen vet jag inte hur det är med det där med färdskrivare tyvärr, men det bör du nog kolla upp för det var rätt mycket om det för några år sedan. Handlade om hur långt hemifrån man åkte, om det var yrkesmässigt, svensk skrivare, EU skrivare mm...
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej Hundvakten!
På fråga 1 kan jag svara att hastigheten endast blir "fri" om Du får husbilen omklassificerad till Personbil klass II. Då krävs ett intyg från chassitillverkaren på att fram- och bakaxlarna tillsammans klarar den högre totalvikten. Det finns ingen övre gräns för totalvikten på denna typ av personbil. Som jag förstår det av Din beskrivning, har den nu blivit en tung lastbil, åtminstone vad vikten beträffar. Har Du fått den registreringsbesiktigad och ändrad till tung lastbil? Se upp med risken för körförbud om totalvikten blir högre än 3500 kg. Då skall bilen nämligen in för kontrollbesiktning redan tolv månader efter första ibruktagande och därefter var tolfte månad.
På fråga 5 gäller (i alla fall tills vidare; det är ännu inte rättsligt prövat) att Du får köra bilen på B-kort om detta är utfärdat före den 1 juli 1996 och därefter inte har blivit indraget. Detta är en typiskt svensk övergångsbestämmelse som det inte alls är säkert att myndigheter i andra länder accepterar. Säkrast inför utlandsresan är därför att ha ett C-kort i alla fall. Hälsn /AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej, Andersw o alla ni andra.
Jo, bilen är nu en personbil typ 2. Så långt är allt ok. (Är det inte märkligt med den svenska ankdammen att saker inte får kallas med dess rätta namn.)
Vore väl enklare att införa begreppet husbil istället.
Och mitt/våra körkort är äldre än 1996, så det borde oxå funka. Men man blir ju lite orolig om det finns risk för att köra olagligt i andra länder.
Det är väl oxå märkligt att bara för att bilen får lasta 350Kg mer så måste den ur bilprovningssynpunkt betraktas som en lastbil och därmed kontrollbesiktigas årligen.
Det verkar som om våra kära skattefinansierade myndigheter inte kommunicerar med varandra.
Vägverket har således infört en ny personbilstyp, där man accepterar att chassit klarar den ökade vikten, men bilprovningen har uppenbarligen inte begripit detta. Eller hur skall man tolka diskrepansen ??

När vi blir tillräckligt stora o starka så måste vi väl få ordning på ologiken.

Hälsningar

Dag S
Hundvakten
 
Senast redigerad av en moderator:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej hundvakt!
Vad har du för chassie,är det 15 eller 18 chassie?Jag har en Carthago som jag vill öka vikten på av samma anledning som ni.Ang.motorvägsavgift i Österrike så är det tyvärr så att ni åker på kilometeravgift istället för fast avgift sk.Vignet.Passa på att åka landsväg,det har vi gjort i 5 år och det funkar utmärkt.
Ha det Anders.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej igen Hundvakten!
Jahaja, då blir det några ord till. Hej i Kungsbacka, förresten. Jag bor visserligen på Ekerö sedan 30 år men är Hisingsbonde från början och tillbringade många sköna somrar i Häcklehagen, Onsala, på 50-talet. Nog om det. Om Du får bekymmer med Bilprovningen, tycker jag att Du ska ta ett samtal med chefen för den station dit du tänker dig att åka för den registreringsbesiktning som krävas för den högre totalvikten. Be honom ta fram det tvåsidiga Intranetdokument som i detalj beskriver processen. Ännu viktigare är att du har med dig ett intyg från chassitillverkaren där det tydligt framgår vilken som är största tillåtna tekniska massa totalt respektive fram och bak på fordonet. Alla fordon, oavsett typ, som har en totalvikt högre än 3500 kg omfattas av kravet på årlig kontrollbesiktning. Se också upp med det jag nämnt i beskrivningen av min Kabe: Körförbud om det gått mer än tolv månader efter första ibruktagande eller senaste besiktning. Sannolikt är den risken nu undanröjd efter det att jag haft samtal med både Vägverket och Bilprovningen centralt. De hade helt enkelt missat den detaljen. Se slutligen upp med försäkringsbolaget. I mitt fall ville de höja premien med 2000 kronor per år och självrisken med 1000 eftersom "skadekostnaden för tunga fordon är högre". De förstod så småningom att bilen i sig inte var förändrad och backade. Eventuellt nämnde jag också i sammanhanget att det annars skulle finnas risk för överflyttning av alla övriga försäkringar till annat bolag. Ord upphör!
Hälsn / AndersW:santa1:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej, igen AndersW o ni andra.
Kul att du kommer från Onsala - vi bor i Anneberg - strax norr om Kba.
Chassiet är en Renault med 3.0 liters diesel
Det heter som finska systembolaget (Alko - nånting) har dubbelgolv, o bredare mellan sulorna därbak, har jag sett, om det nu säger nånting om typ.
Bilen är redan omregistrerad till 3850Kg, som gjordes av Adria före leveransen.
Försäkringsbolaget (Motors) har lyckligvis inte morrat över vikten - dom tom sänkte premien med ca 1000:- (från ca 5700: till 4700:) när jag gnällde lite o påpekade att vi faktiskt har fler bilar hos dom.

Dock kvarstår några rysare kring detta:
1. Körkort i andra länder - måste man nu ta C-kortet innan semestern?
2. I tex Österrike - blir det nu plötsligt en tung lastbil - med alla dess konsekvenser?
3. Man tror (trodde) att EUs uppgift bla var att skapa gemensamma regler !!!!???

Hur kan vi inom klubben utforska denna, som det verkar röriga vetenskap, och skapa nån form av korrekt informationskälla. ??

Hälsningar
Dag
(Hundvakten)
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej igen Hundvakten,

1. Ingen kan ännu svara
2. Se p1
3. Ja men på gurkors form och falukorvars innehåll är de fenomenalt spiksäkra.... :)

Övrigt: Det vore nog en lämplig uppgift för någon i styrelsen att "sätta sig" på frågan redan från början. Jag misstänker att detta kommer att bli en av de för oss användare allra som mest viktiga frågorna famgent. Man bör ju exempelvis kunna kräva från näringsdepartementet att de ser till att andra EU-länder accepterar svenska regler precis som vi förväntas acceptera deras i många fall.

Ha nu slutligen en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Hälsn / AndersW:santa-3-icon:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej Åke,hundvakt och alla andra!
Att det finns möjlighet att väga upp till 3850 kilo vet jag men hur.Vilka intyg och vem utfärdar dessa.
Anders B
 
P

Pelle

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej alla kanske lite utanför ämnet men..

Många husbilar idag har rätt låga lastvikter, jag har själv kuskat runt några år nu men alldrig blivit vägd av "myndigheter". Jag har läst men inte förstått bötes tarifferna är det någon på forumet med erfarenhet som vet vad det kostar om man har överlast?

Pelle
 

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Hej Pelle.
Jag har inte heller råkat ut för någon vägning men vad jag vet så får man körförbud om lastvikten överstiger 20% det innebär att om du får lasta 350kg ock har mer än 70kg överlass så får du inte köra bilen från platsen förrän det är åtgärdat, det går väl an om man håller sig i Sverige men om det händer utomlands så är det inte så kul.Här hemma kan man ju hyra en bil och plocka över överlasset till den. Har man sedan ett B-körkort och bilen är reggad som lätt lastbil och den väger över 3500kg så åker man ju på olovlig körning.
Jag har reggat om vår Kabe till 4000kg och som personbil klass 2, så nu kan även frugan köra på sitt B-kort, tidigare så kom vi aldrig under 3700 kg. Så nu har jag gjort en hållare till "kinesen" vår moppe.


:santa1: GOD JUL PÅ ER ALLA :santa-2-icon:
Önskar 37:an
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

pelle
Du kommer inte att få svar på din fråga:santa1:
Alla har olika svar som dom tror är rätt:santa-2-icon:

Ingen har varit med om det
God hjul
Gott Nytt År:santa-4-icon:
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Böterna ligger på:

1-20 % 600:- (om 20% måste du även plocka ur något få fortsätta färden.)
21-30 % 800:-
31-40 % 1.200:-
41-50 % 1.600:-
>50 % rapport till åklagaren.

Allt beräknat på tillåten totalvikt.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Jan Åke

När du säger att man åker fast för olovlig körning, vid vikt över 3,5 ton,
så har du fel. Bilen är fortfarande en lätt lastbil, men den har överlast. Bilen blir inte automatiskt en tung lastbil för att du lastat för mycket. Om du däremot lastar mer än bilens totalvikt, alltså bilen tekniska lastförmåga, då blir det riktigt dyra böter. Då äventyrar du också trafiksäkerheten, alltså inte bara överskrider den skattevikt du betalar för fordonet.
Min tidigare Hymer med Ducato 18/Alko chassie hade t.ex en teknisk lastförmåga på 4.050 kg alltså en bra bit mellan skattevikt och teknisk vikt.
 
Senast ändrad:
Toppen