• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Problemet är inte PB2 i sig även om det innebär en del förändringar både till det bättre och till det sämre.
Problemet uppstår när PB2 överstiger 3500kg.
Alla som har LB på max 3500kg (Som ej kan typas högre) har inget att vinna förutom en del parkeringsfördelar.
Alla problem uppstår under förutsättning att man ej har C-kort. Har man det så är PB2 inga problem.
:rolleyes: Lite kul bara att en PB2 reggad turistbuss får stå på parkeringsyta märkt med personbil.:rolleyes:

I det första svaret jag fick från vårt kära EU kansli bad dom mig kontakta Vägverket.(Frågan har gått vidare) Det är då man förstår att dom inte vet vad dom håller på med. Kanske vore bra om man fick in någon i klubben från EU kansliet som helst kan läsa och givetvis här på vårat forum.
Här finns flera svar från Vägverkets representanter och ett i sista Huvagn & Camping och det är bra.
:confused: :confused: :confused: Synd bara att ingen svarar lika:confused: :confused: :confused:


Mvh Håkan J
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej alla husbilsvänner!!
Jag har varit inne på att typa om vår husbil till Pb2 , vi har en tung lb och själv har jag c-kort , men jag tänkte att kanske fler inom familjen skulle få köra bilen på ett lagligt sätt .Eftersom vi åker en hel del utanför sveriges gränser har jag försökt kolla det här med lagligheten att köra tung lb typad till klass 2 i finland , tyskland , norge mfl. länder inom europa .
Dom jag pratat med tror att polisen i respektive land inte godkänner körkort b för pb2 bil över 3500 kg .
Så ett råd till alla er som tänker åka utanför sveriges gränser i vår och sommar med tyngre bil än 3500 kg och endast b-behörighet i k-kortet , kolla upp både 1 och 2 ggr vad som gäller i respektive land innan ni ger er iväg . kan ju inte vara allt för roligt att kanske lifta hem från spanien eller tyskland !

:rolleyes: Rulla lungt i påsktrafiken :D så kanske vi får en olycksfri helg med mycket sol och värme .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilsvikter

Jag har då bestämt för mig att alla länder i EU är förpliktade att erkänna nationella regler i förbindelse med körkort.
Detta är ju ett led i att man får inte förhindra den fria rörligheten inom unionen.
Om jag inte minns fel kom denna regel någon gång i mitten på 90-talet.

Någon som är mera bevandrar i EU's publikationer kanske kan leta rätt på denna och så kan man ju bara ta med sig och visa, borde finnas på alla språk enligt EU's regler.

Problemet som då kvarstår är hur våra vänner i Norge ställer sig.

Eller är jag helt fel ute . . . . .

Skipper
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Du kan vara rätt ute Skipper.
Fast är för egen del är jag inte ett dugg intresserad av att stå på min semester och diskutera detta med en lokalpolis som varken kan eller behöver kunna allt som han kan tänkas stöta på. Sverige är ett litet land.
Men har du rätt så är väl ett papper av det slaget bra att visa upp.
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Det här var en mycket värdefull länk. Med detta dokument ska det väl inte vara några problem för oss med tung PB2 och B-kort i utlandet.

Lisa
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilsvikter

Nu har jag ochså hittat den och det står klart och tydligt angivet på sidan 24 i den svenska versionen. Jag kan inte får det till något annat än att det är fullt OK att färdas inom EU med denna behörighet.
Den förståndige tar naturligtvis med sig en utskrift på språket i de länder man tänkt att besöka.

Jag har skrivit till Vägverket och undrat om detta regelverk är okänt för dem i allmänhet och för körkortsexpert Matsson i synnerhet. Får se vad dom svarar.
Har ochså skrivit till H&C med samma information.

Hälsningar
Skipper
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilsvikter

Om man letar på det norska vegvesenets hemsida finner man samma dokument som refererat till här tidigare med den skillnad att det ochså inkluderar de länder i Europa som inte är direkta medlemmar i EU men i det man kallar EEA, dvs European Economic Area.
Detta skulle innebära att ochså länder som Norge och Schweitz godtar de europeiska körkort med specificerade specialbestämmelser som finns i den omtalade modellhandboken och som inkluderar särbestämmelsen om personbilsvikter och B-kort.

Hoppas nu att alla lungt kan åka ut i Europa i sommar utan att behöva bekymra sig, dock med ytterliggare ett par kilo i lasten bestående av EU -direktiv för körkortsmodeller.

Ha en skön husbilssommar
Skipper som helst kör:mcride:
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

Snälla!

Kan någon ange exakt vilka länkar jag ska klicka på för att kunna skriva ut anvisningar om undantagen för att att köra personbil 2 över 3.500 på tyska och franska från UD. Jag har fixat den svenska versionen. Det är nog fler än jag som vill ha hjälp med detta, tror jag. Min tyska och franska är inget att skryta med heller. Det vekar finnas många kunniga personer innom klubben. Har letat på länken som finns tidigare på detta forum men inte hittat den tyska och franska versionen.

//Anitha
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

Tack till en Motalabo från en före detta Motalabo.
Det här är en fantastisk sida. Här finns hjälpen precis om hörnet.

//Anitha
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej igen,

Här det svar jag fick från Vägverket på min skrivelse där jag ifrågasatte det uttalande som Hans Matsson gjorde i H&C nr 4/2007. Han påstår där att andra EU-länder inte har någon juridisk skyldighet att godkänna den svenska bestämmelsen ang. personbilsklass 2 men enl. nedanstående är det inte korrekt utan regeln gäller i ochså i EU och EES. Att sedan det kan vara ett problem att förklara det för den polis man råkar ut för är ju en annan sak. Noterar att Vägverket nu ochså refererar till Modellhandboken och det hade ju varit riktigt bra om Hans Matsson gjort detta alleredan i artikeln. Det hade ju sparat mycken vånda inför sommarens resor.

Det är ju ochså roligt att se vilken nytta man har av detta forum. Var hade vi stått idag om var och en själv skulle tagit reda på vad som verkligen gäller. Med förenade krafter och kunskaper går det så ofantligt mycket lättare.


QUOTE
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.

Den övergångsbestämmelse som är den springande punkten i detta med personbil klass II är i dagsläget rättsligt oprövad. Viktigt i detta sammanhang är att det inte är Vägverket utan rättstillämpande dömande myndigheter som ska avgöra om B-kort utfärdat före den 1 juli 1996 gäller för dessa husbilar. Vi kan inte informera om vad som "gäller". Den ändring av körkortslagen som gjordes var en anpassning till EU-gemensamma körkortsregler, dvs att det infördes en totalviktsgräns på 3500 för personbil för en B-behörighet. Följden av detta blir att Vägerket inte kan garantera att en resa med en "tung" personbil klass II i en annan EU-stat blir helt problemfri. Du har i sak rätt att en behörighet är giltig i andra EU-länder enligt de svenska bestämmelserna, men det förutsätter att de i andra länder känner till de svenska reglerna. Gör de inte det kan det bli problem för dig i den situationen. Därav uttalande att vill du slippa problem, skaffa en behörighet som garanterat gäller för det fordon du framför. I detta fall en C-behörighet eftersom fordonets totalvikt överstiger 3500 kilo och passagerarantalet inte överstiger 8 personer


Det finns en modellhandbok över alla olika körkort som finns inom EU där en referens till övergångsbestämmelsen är införd, se länken nedan. Den kan fungera som en hänvisning till den svenska övergångsbestämmelsen, men den är ingen garanti för att man bedömmer den som giltig i utlandet. Där kan du ladda ner pdf:er på de språk som är aktuella för er.

Länk till modellhandbok: EU Bookshop


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Bo Nilsson

Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
Välkommen till Vägverket / Vägverket
0771-119 119

UNQUOTE


Det hade ju varit riktigt smart att ha en körkortsklass, t.ex. C1 som gällde lite tyngre fordon men inte för fordon i yrkesmässig trafik. Då hade säkert många fler funderat på att skaffa sig en sådan behörighet.

Med hälsningar
Skipper
:mcride:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Bra jobbat, Skipper! Med den kraft som finns i HBK, kommer värdefull information fram snabbt och den kommer dessutom direkt alla intresserade till del. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

"att de i andra länder känner till de svenska reglerna" slut på citat.

Således anser tydligen vägverket att det är var och ens ansvar att informera främmande länders myndigheter om svenska myndigheters regelverk, och beslut.

Vore det inte mer praktiskt att den sv. myndigheten informerar främmande makters myndigheter, än att ansvaret för den informationen skall åläggas den enskilde medborgaren.

Skall man skratta eller gråta ??

Och ovanpå detta så försörjer vi myndigheten med våra surt förvärvade sekiner via vägskatt.
Vägverket är dock duktiga på en sak - att skramla med förseningsavgiftsspöket om du inte betalar din vägskatt i tid. Pengarna skall vara hos oss senast förfallodagen och därmed basta och försök inga tricks.

ds
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Måste skriva, inte trycka på tack knappen.

Tack för ett bra inlägg hundvakten. Tycker du sammanfattar den här röran fantastiskt bra på så få rader.

:mad: Det senaste är vad händer 2010? Tror jag smäller av, vilken j...la soppa.:mad:

;) ;) Allt uträtt och klart;) ;)
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

Hej!
Tänkte på en annan sak angående vikter. Vi väntar på vår nya bil som är personbil klass 2 och väger 4 ton. Hur tungt släp får jag dra med mitt B-kort?
Knivig fråga eller?

//Anitha
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbilsvikter

Nja, så knivigt blir det väl inte? Kan väl inte bli fråga om annat än de 750 kg eller vad det är man alltid får dra.
Tillägg: Alltså totavikt på 750 kg. Dessa släp räknas alltid som lätta. Några andra släp kan inte räknas som lätta eftersom bilens totalvikt ligger över 3500 kg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Husbilsvikter

Är du säker på det.Kan vara igen den så kallade "svenska undataget" men när det kommer till krita är det ingen som känner till det.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Husbilsvikter

B-körkort tillåter lätt slapvagn. Enda släpvagn som kan klassas som lätt i detta fall är en med totalvikt på max 750 kg.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Husbilsvikter

Nizze, det står i ditt Registeringsbevis vad som gäller:yes:
Mvh. Fralle.
 
Toppen