• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

P

Pelle

Guest
Sv: Husbilsvikter

Jan-Åke

Vad menar du med teknisk lastförmåga?
Hur fastsälls den min bil är "nervägd" från 3850Kg till 3500Kg vid importen till sverige inebär det att den tekniska vikten är 3850Kg?

Pelle
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Teknisk lastförmåga är den maximala vikt chassiet är dimensionerad för.
Bromsar, däck och axlar har en maxlast som ej får överskridas.
Förmodlingen är din tekniska lastförmåga 3850 kg.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hallå, gummor o gubbar..
Detta med vikter känns väldigt angeläget o framförallt osäkert..
Inte minst med tanke på den respons som ämnet fått inom klubben.
Det uppstår en tanke om att vi inom klubben måste finna en rikslikare om hur det egentligen står till, både nationellt o internationellt.
Kan vi skapa nån form av uppdrag till styrelsen som ev. skapar en grupp som tar fram fakta inom ämnet..
Och kanske tillskriva resp. lands ambassad om vilka regler som gäller...
Vad tror ni ???
Hälsningar
DS
Dag
 
P

Pelle

Guest
Sv: Husbilsvikter

Böterna ligger på:

1-20 % 600:- (om 20% måste du även plocka ur något få fortsätta färden.)
21-30 % 800:-
31-40 % 1.200:-
41-50 % 1.600:-
>50 % rapport till åklagaren.


Allt beräknat på tillåten totalvikt.

Håkan,
Det är biten med "Allt beräknat på tillåten totalvikt" jag inte är säker jag förstår inebörden av.
Som jag tolkar det betyder det att 10% överlast på en bil med max tjänstevikt 3500Kg = 350Kg alltså totalt 3500+350= 3850Kg.
Överlasten beräknas alltså inte från i registreringsbeviset angiven lastvikt.
Kan du reda ut begreppen för mig?

(H)juliga hälsningar

Pelle
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsvikter

Vi har blivit vägda!!

Vid en resa i Tyskland för några år sedan blev vi vägda av polisen.
Det var i trakten av Dresden och vi körde in på en motorvägspåfart då en MC-polis lade sig framför oss och vinkade in oss på en parkeringsplats där de riggat upp en vägningsstation. Det verkade som att alla husbilar och husvagnsekipage samt lätta lastbilar med släp vinkades in för vägning.

Gissa om hjärtat bankade när vi, efter att ha visat bilens typskylt, tvingades upp på vågen för att först väga framaxeln och sedan bakaxeln och därefter fick åka en liten bit (15 m) till "papperskontrollen".

Till slut kom det fram en polis och meddelade att det var OK, vår totalvikt var bara 2920 kg och den tillåtna enligt de tyska pappren var 3500 kg. Fast de visste nog inte att vår husbil endast har en totalvikt på 3200 kg enligt svenska myndigheter.

Har fortfarande kvar "vågsedeln" som en souvenir....

Mvh
LasseF
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.843
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsvikter

Pelle,

Förlåt , Totallast ska det givetvis vara inte Totalvikt.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsvikter

Nej dom var nog mer intresserade av "reg-plåten" än det svenska registreringsbeviset.
De läste av chassinumret och matade in det i sin dator och det var tydligen det som var viktigast för dom just då.
Kanske jag var lite strulig och inte fick fram pappren nog snabbt också - var nog lite skärrad just då...

Hur som helst var det just då ingen trevlig upplevelse. Fick till och med tigga till mig en tillåtelse att åka mot enkelriktningen tillbaka till bensinstationen för att tanka - det var alldeles tomt i tanken.....

Nu så här efteråt kan man skratta åt upplevelsen....

Mvh
Lasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Blev själv vägd för ett par år sedan vid sista vägavgiftskontrollen i Frankrike på väg in i Spanien.
Kände mig minst sagt utvald när jag körde ut ur betalstationen. Där stog 2 mc-poliser. Upp på axelvis våg, fram med papper på bilen. Fick kliva ur bilen in i en kontorsbod där en av poliserna kladdade ner en summa på ett papper jag skulle betala.
Han sa: You pay then you can leave. Aqua out.
Det här kostade 80E och pengarna rullades snyggt ihop och stoppades i polisens innerficka. Sedan såg jag bara 2 bakljus.

Efteråt ett minne som med råge kompenserades i Andorra.

Så kan det gå / Mvh Håkan J
 

Rolf o Maude 45

FD HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
45
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Hej
Läser alla inlägg om husbilsvikter och omklassningar men jag har inte begripit vilka fördelar respektive nackdelar man får om man klassar om till PB 2
Rolf o Maude 45
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej Rolf & Maude!
Om detta kan det nog skrivas spaltmeter, så jag ska begränsa mig till den egna bilen. När vi köpte den var den ett år gammal och hade vid första leverans försetts med diverse extra utrustning som troligen väger lite drygt 100 kg. Tjänstevikten var ursprungligen 3.270 kg, dvs endast 230 kg lastförmåga upp till de 3.500 kg som totalvikten var. Med den extra utrustningen reducerades lastförmågan till 130 kg. Med hustru Ewa i högerstolen, 100 l vatten i tanken, mat, köksutrustning, sängkläder, gångkläder, utemöbler, verktygslåda, ytterligare en PA11 gasol etc etc, hamnade vi lätt på en reell totalvikt på 3.700 kg. Då är det inte kul att mäta en vågförsedd länsman, allra minst nere på kontinenten. När möjligheten dök upp i våras, beslöt vi därför att få Kaben omklassificerad till Personbil Klass II med en totalvikt på 4.000 kg. Fördelarna är rent samvete, stor lastförmåga, hastighetsbestämmelser som en personbil, B-körkort om det är utfärdat före den 1 juli 1996 och därefter ej indraget samt att den behandlas som en personbil bl a vid parkering. Nackdelarna är osäkerheten beträffande B-körkortets acceptans på kontinenten, totalviktsbegränsningen på vissa mindre vägar samt kravet på kontrollbesiktning var tolfte månad. Så långt från min sida. Andra kommer säkert att fylla på. Hälsn / AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

AndersW, fick du väga om bilens tjänstevikt?
Var på bilprovningen igår och frågade och fick ett svävande svar att det görs bara om dom misstänker större förändringar.
Det är mycket viktigt att inte tjänstevikten går upp eftersom överlastvikten räknas i %.

Intyg för omtypning kan köpas på Svenska Fiat i Uppsala för 1000kr

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Jajamensan Håkan, allt löst fick plockas ut och så vägdes bilen. Ja, dvs jag tömde den hemma, inte hos Bilprovningen. Den nya tjänstevikten blev 3.450 kg. Att den blev såpass hög berodde delvis på att jag även fått ett drag monterat. Det är trist att man svävar på målet hos Bilprovningen. Jag tror det beror på bristande intern information om den här relativt nya regeln. De verkar dock vara överens om att man ska ha gjort någon teknisk förändring för att få bilen omklassificerad; i mitt fall nya och kraftigare fjäderstavar i bakaxeln. Hälsn / AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Ni som typat om från 3500kg till 3850kg och pb2 hur stor förändring har ni fått på försäkringspremien.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

I mitt fall ville Länsförsäkringar i Stockholm höja premien med 2.000 kronor per år och självrisken med 1.000 kronor. Det skäl de åberopade var att "tunga" fordon har högre kostnad för reparationer än "lätta". Efter viss diskussion och när de begripit att det gällde samma fordon som tidigare och att mina övriga försäkringar låg hos dem, gav de med sig och lämnade min premie och självrisk oförändrad. Det gäller dock att se upp för de har ett system med automatisk höjning kopplad till informationen de får från bilregistret. De måste därför gå in i systemet och ta bort höjningen manuellt. En personlig kontakt med dem är alltså nödvändig. Hälsn / AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Vår Adria Vision 3850 Kg kostar i premie hos Motormännen ca 4700:-/år.
Jag har inte uppfattat som att de bryr sig om den högre vikten.
Den husbil vi ägde innan - en Adria Wan kostade ca 3700:-/år, så skillnaden i premie har jag uppfattat som den endast beror på bilens nypris.
I detta fall ca 440000:- för Wanen, och ca 800000:- för den nya Vision.

Vad som även är intressant är glasrutesjälvrisken som är viktig för en helintegrerad ruta, eftersom den säkert kostar mycket flis.
Hos motormännen är den endast 1500:- oberoende av rutans kostnad.
Där skiljer der mellan olika bolag har jag uppmärksammat.

Mvh
Dag:santa-4-icon:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej alla kunniga!
Har någon av er vägt upp en bil med Alko 15 chassie från 3,500 till 3,850kg,eller är det bara 18 chassie ni vägt upp.Jag får lika många bud som instanser jag frågar.:( Blir lite desperat snart,våren är ju på väg och jag vill åka lagligt. MVH Anders.B:confused:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej igen!
Jag kan nu meddela att det inte går att väga upp en husbil från 3.500 kg till 3.850 kg om man har Fiat 15 chassie.:mad: MVH Anders.B
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Läste i sista CC-tidningen att omklassifiseringen blivit lättare. Intyg från t.ex. Fiat så ska allt gå bra.
Men det stod också att ny typskyllt ska monteras med nya vikter.
Ni som typat om, har ni monterat ny skyllt?
Var fick ni den ifrån och pris?

Mvh Håkan J
 
Toppen