• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej, alla

När man läser de senare inläggen så blir man lite konfunderad.
Stämmer leverantörernas viktangivelser i de kolorerade broschyrerna, kan man undra ?

Det kanske är dags att avkräva viktintyg på tjänstevikten innan man tar emot en bil... ??
Att ta med i beställningsavtalet att bilen verkligen skall väga det som anges.

Burrrr......

DS
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsvikter

Vattnet!!
Tror man ändrade för ett par år sedan och började räkna med vattnet i färskvattentanken. Så var det inte tidigare.
En möjlig förklaring

Hälsningar kalle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

:cool: Pratade med en Tekniker på V-verket om dessa två syskonbilar, så kom han fram till att dom är identiska på alla uppgifter UTOM på Tjänstevikten varför? det kunde han inte svara på. Han rekomenderade att ta kontakt med Återförsäljaren av Märket för vidare information. En annan intresant uppgift därimot som kom fram efter att jag frågat om Tillägsinformationen, som lyder= T71M fält 20 : Varav 2 passagerare på bakvänt säte och 1 passagerare på LÄNGSGÅENDE säte. Det finns inget LÄNGSGÅENDE säte i bilen, så min fråga till honom var, jag har FYRA bältade sittplatser i bodelen och ett bältat passagerar säte, men bilen är bara typad för fyra passagerare, varför har då min bil FEM bältade säten?. Då sa han så här, 2006-05-01 gjordes reglerna om för Personbilsklass 2 som innebär att har man en husbil som är regestrerad som LB får man ha så många passagerare bara man inte överskrider totalvikten. Så ni som typar om era bilar till PB 2
kolla hur många passagerare ni får ta med er som Personbil framöver.

PS Mysteriet på 120 kg måste kollas upp.
Hälsar H-P
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

:cool: Har nu pratat med en tekniker på KABE om bilarna. Hans teori är att båda bilarna som reggades i februari månad 1990 är att det fanns snö eller is på min bil som gjorde att det vart den här vikten på den, det ville han förklara med den olika viktfördelningen på axel 1 och axel 2, som gjorde detta vid invägningen. Han sa att vid KABE har dom tagit in bilar som stått ute och kommit in i verkstan ock TORKATS ur fått en viktminskning med ca 70 kg. vi pratade vidare om lastvikter på bilar och han sa så här att det spelar igentligen ingen roll vad man har för lastvikt du får ändå inte överskrida totalvikten på bilen, vilket innebär att ska man vara helt okey, så ska man väga bilen tom när man ska ut på en långfärd och lägga till vikten av föraren som beräknas vara 70 kg. sen kan du lasta upp till din TOTALVIKT som ej får överskridas. Det har med fukten i bilen kan ju ställa till en hel del vid en flygande besiktning, tänk en fuktig höst och ni har duschat i bilen och kommer till tyskland för att lasta upp, vad väger ni vid hemfärden?? Han sa något annat intressant oxå. Enligt nya regler i Tyskland sen förra veckan tar man ut en fordonsskatt på bilar som överskrider 3500 kg vid färd in och ut ur landet med ca 5000 kr extraskatt
Tack o gonatt om det stämmer.
Sen vill jag svara KALLE att dom inte beräknar med vikten för färskvattentanken.

MVH Hasse P.
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Hej
Jag läser i Pilots broschyr om hur vikterna beräknas. Se nedan.

(Viktig information) Sittplatserna på registeringsbeviset och totalvikten har beräknats så knappt som möjligt enligt den europeiska förordningen. De tar hänsyn endast till standardanläggningar och standardutrustning
med en tolerans på +/- 5 %. Vikterna utan last i körskick inkluderar färskvattentanken och dieseltanken fyllda till 90 % plus en gasflaska fylld till 90 %. De inkluderar enligt intern överenskommelse förarens kroppsvikt förbinder sig PiLOTE att leverera en husbil vars vikt i olastat skick befinner sig inom en toleransgräns på 5 % i förhållande till den angivna vikten för olastat fordon som fastställdes vid typgodkännandet.
Teoretisk färskvattensvolym +/- 5 % (färskvattentankens volym kan begransas tilt 50 L för att uppfylla viktkraven för husbilern kontakta Din Pilote handlare för ytterligare infonation.)

Här anger man att färskvatten vikten räknas in i vikten.

Galaxy
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

:cool: Enligt KABE skriver man ett Europagodkännande som gäller för Gasolvikt pluss full bränsletank, samt förarvikt på 70 kg.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Jag har för säkerhets skull pratat med Bilprovningen centralt och där säger man att man fr o m den 1 april i år kommer att inkludera fylld färskvattentank i tjänstevikten. En fylld gasolflaska räknas också in. Förarens teoretiska vikt är numera 75 kg. Vi har följaktligen lagt ut lite. Hälsn/AndersW
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Svar till Kalle i Höganäs inlägg 11, i mitt fall vid den flygande besiktningen så hade vi nästan inget färskvatten och skulle också stanna och tanka diesel eftersom tanken nästan var tom, så det kunde inte vara orsaken av övervikten. Vi räknade av vikten för markis, cykelställ reservhjul samt en värmetank (60kg) inkl vatten som vi tog bort, och vid detta tillfälle hade vi nästan ingen mat o dricka, inga solstolar o bord. Vi fick då fram en vikt på 180-186 kg som kom till tjänsteviktens 3110 kg och som vi inte kunde härleda och förstå vad den fanns. Kan det vara så att en prototyp (ej färdig produkt) vägs och därefter kommer det till mer inredning dynor och dyligt, vet ej, men jag kan ju säga det, att efter denna upplevelse så är jag mycket uppmärksam
Sannddammaren
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hasse P.

Apropå jämförelsen med Adriatic. Det kan inte vara så att det är samma modell men med olika chassie man jämför. Al-Ko chassie väger ju betydligt mindre än originalchassie.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Heisan, dette er samme problem vi hadde for 10 år siden i Norge, våre gamle førerkort hadde en grense på på 7,5 tonn - i endel år fantes denne grensen ikke fordi det ikke var en tilsvarende grense i EU. Men så fikk vi mulighet til å bytte til de nye EU kortene innen en bestemt dato og da kunne vi få C1E direkte fra vårt gamle klasse1 (grønn bok eller plastkort med stempel) - vi trengte da bare legeatest som for lastebil C. C1 klassen ble inført for at Tyskland skulle konvertere til nye kort.

Med det gamle kortet hadde jeg ikke lov til å kjøre bil over 3,5t utenfor Norge, spesielt vanskelig var Sverige - tysk politi sa at når jeg kjørte min egen bil som jeg hadde lov til å kjøre hjemme så var det greit!

Regelene nå i EU og EØS er at en må ha C1 eller C for biler over 3,5t tillatt tolvekt - det spiller ingen rolle om det er personbil eller lastebil. Tilsvarende finnes det en liten buss D2 for kjøretøy med 10 til 15 seter - her har EU glemt å sette vektgrense! I praksis så kan en med D2 kort kjøre en husbuss på 12 tonn hvis den er registrert for 10 til 15 sitteplasser. Ren klasse B er kun for kjøretøy under 3500 kg totalvekt inkludert en henger på maks 700 kg. Skal hengeren være tungre må det stå E i førerkortet.

Ved siden av Sverige er det så vidt jeg vet bare England som ikke har inført de nye førerkortene av de gamle EU land.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

:cool: Tjena Gun Dogs, Nej Bilarna är identiskt Lika dom stämmer med varandra till 100%
och det är så att både KABE och V-Värket tycker att det mycket märkligt , men ingen kan svara på varför det är så här med bilarna, rådet som jag fått av båda är att ta kontakt S-Bilprovning för att se om det finns några papper som visar hur reggbesiktningen har gått till.
Tjing Hasse P
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsvikter

knugrone
Tror ikke det er helt rett alt du skriver her nå. I mars 2006 ble det behandlet med de nye reglene ang førerkort i EU. Og kort sagt var det som ble vedtatt at man kunne kjøre en vogntogkombinasjon på totalt 4,25t på B førerkort. (det kunne jo vi allerede i Norge med bil på 3,5t + tilhenger på 0,75t) Det nye er nå er at man kan kjøre en kombinasjon på totalt 4,25t og tilhengeren kan være over 0,75t mot at man tar et kurs. Har man BE kan jo tilhengeren være over 0,75t og totalvekten over 4,25t slik som tidligere. Det ble ikke vedtatt at man kunne kjøre en enkelt bil på 4,25t eller at lastebilgrensen ble hevet til 4,25t som mange ønsket. Derimot ble det inført to nye klasser klasse C1 for lastebil fra 3,5t til 7,5t og klasse D1 for minibussaltså buss med 15 passasjerer. Disse to klassene var det bare Norge og England som hadde tidligere, når dette blir innført i de andre landene i EU, EØS er opptil landet. D2 som du nevner er borte i Norge for flere år siden og det er innført lengebegrensing på D1 slik at det er ikke legger mulig å registrere en gammel rutebuss ombygg til minibuss (campingbuss) eller og registrere en ny stor amerikansk bobil som minibuss for å omgå førerkortkravet og kunne kjøre dem på D1 som man kunne tidligere. Personer som derimot hadde slike kjøretøy da reglen ble vedtatt fikk dispensasjon til å fortsette og kjøre dem, men nye eiere måtte ha riktig førerkort. C eller D.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Takk Tor H for korreksjonen når det gjelder tilhengervekt i tillegg til bil for B. Overgangen D2 til D1 har jeg glemt, men C1 ble innført i Norge ca 1995 og i Tyskland 2004 - så vidt jeg har fått med meg er de nye klassene på vei inn i England også. :eek:
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej igen..!
Kom på en sak som jag läst/hört ang. övervikt nånstans.

Har nån fundrat över hur försäkringsbolagen ställer
sig vid en eventuell olycka.

Det jag läste/hörde om var vad som hände med en
husbilsägare som var inblandad i en krock och hade
en massa utländskt sprit/vin i bakgaraget och försäkringsbolaget
kom på att övervikten var orsaken till olyckan.

Hans försäkringbolag skulle ha betalat 0 € för husbilen.

Som sagt....jag har bara hört/läst detta.

/Göran
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

På Länsförsäkringar i Stockholm säger man att det KAN bli nedsättning av ersättningen för vagnskada om orsaken till olyckan/skadan kan härledas till att fordonet varit överlastat. Jag kan tänka mig att en husbil blir instabil vid en häftig undanmanöver och att effekten då kan förstärkas på grund av för hög vikt. Hälsn/AndersW
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

i senaste Husvagn och Camping som kom i brevlådan idag finns en intervju med en tjänsteman på Vägverket som säger att det inte är alldeles självklart att vårt svenska undantag när det gäller att få köra fordon över 3500kg med B-kort godtas i utlandet
han rekommenderar att man tar ett C-kort för att vara på den säkra sidan
en annan sak som jag lade märke till i artikeln är att skatten blir högre för en PB2-klassad husbil än motsvarande klassad som lätt lastbil, är det verkligen så?
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej HymerAnders och alla ni andra som funderingar kring husbilsvikter!!

Har följt denna bitvis spretiga men mycket trevliga tråd med stort intresse och därefter beslutat följande; vår nya Adriatic Coral 660 SL som förhoppningsvis levereras i April och har ett förstärkt chassi (= 3850 kg) samt en totalvikt på 3500 kg, kommer inte att registreringsbesiktas till chassiets lastkapacitet. Jag känner att jag hellre tar risken att ertappas med lite överlast (formelt sett alltså, teknisk klara det ju 3850 kg) om jag skulle råka på en viktkontroll än att stå och argumentera med en utlänsk mydighetsperson som ser att mitt körkort bara tillåter att jag framför fordon på max 3,5 ton.

Detta är min högst personliga riskbedömning i denna fråga. Vi åker mycket ofta till Norge och till skillnad från i Sverige så finns den norska trafikpolisen utmed vägarna och inte på några varma kontor. Dom är tuffa och obevekliga, jag vet.

hasse a
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Håller helt med dig heanders. Vi kommer inte att typa om vår bil som det ser ut just nu till PB2.
Som det är nu har man full kontroll på var man får köra och vilka regeler som gäller. Har resonerat precis som dig att har jag bara kontroll på vikten så blir mitt husbilsåkande problemfritt.
Vill inte sitta och vara orolig på semestern 300mil hemmifrån om man måste lösa flygbiljett hem och lämna bilen för man inte har ett C-kort till PB2 över 3500kg.
Har också vägt in alla högre kostnader på broar m.m. som det medför. Försäkringen måste förhandlas med bolaget eftersom dom ännu ej har kontroll själva över det här. Har kollat det med LF i Uppsala. Är det solklart med vägskatten? Även hastighetnivån utomlands blir förändrad.
Har man otur så kanske även andrahandsvärdet blir sämre. Man får en bil för att köra i Sverige eller en bil för hela Europa.
Självklart är jag fortfarande intresserad av att få 350kg till att lasta men inte till vilket pris som helst.

För information så väntar jag ett svar från vår EU minister som fått ett mail från mig om detta.

:wink: Sverige är ett underbart land:wink:

Mvh Håkan J
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

bra initiativ Håkan att tillskriva vår EU-minister om detta
som det ser ut nu så har man ju verkligen ställt till det för ett antal husbilsägare i Sverige med de nya reglerna som inte var särskilt väl genomtänkta, det hade varit kul att läsa förarbetet till regelförändringen och de remisser som kom in från bl a VV o Polisen, dom borde väl ha sett de potentiella problemen redan då kan man tycka
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilsvikter

Hej igen!

Glömde en sak, enl. LF Dalarna så kommer vår nya bil att reg.besiktas som Pb typ 2 vare sig vi vill eller inte men med maxvikt 3500 Kg.

hasse a
 
Toppen