• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdröm/bygge

F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Spånskivor ska jag absolut inte använda utan




08217095_472x472.jpg

Solida plankor som är frästa för att passa ihop som ett pussel. Jag tänker att det blir lättare att forma efter bilens utseende.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Det blir nog tungt som du redan var inne på, vi får se om jag räknat rätt! :)
Jag räknade på den modell som är 17*95mm.
1 kg per löpmeter
11,4 lpm/m2
1 m2= 11,4 Kg

För min bil skulle vänstra väggen (ca 4,2*1,8=7,56m2) väga 86Kg, det är en del,, visst lite urkapning för fönster lättar sidan en del men fortfarande ganska tungt.
Stabilt och rejält skulle det bli och inga problem att fästa nåt överhuvudtaget skulle jag tro.

mvh jocke
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Varför inte plywood? Snabbare och enklare att sätta upp plus viktförtjänsten.

Svärfar har lärt mig uttrycket klumphuggare och jag kan nog passa in där. Jag tänker att om jag gör fel på en planka så byter jag den 19:-
Gör jag fel på en skiva så måste jag byta hela den...100:- minst.. Jag har för bråttom helt enkelt...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Ta en kartong och klipp till sa att den passa sedan kopierar du fanerskivan pa sa satt misskyckas du inte.

Som du ser pa min bild har jag en kurvad masonit som mall
saga slipa sandpappra tills dey passar perfekt
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Ja gör mallar i papp sen bara slipa in dem så de "sugs" fast. Ska du sen klä den med nåt tyg så försvinner små skarvar och defekter. Blir inte mycket spill när man är klar, börja med stora bitar sen kapar du till de små med alla fel kapade bitar:)
Råspont är inte att tänka på med tanke på vikten sen tror jag de kommer slå sig när hösten kommer.
Juans "skivor" är riktigt fina och lätt jobbade men kostar lite men det gör ju plyfa och matta i slutändan oxå. Min nästa buss ska nog byggas i såna faner skivor. Ska BARA bygga klart min först sen så.....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

JO mina skivor var dyra dom kostade mig strax under 70€ kommer jag ihag, matten 122 x 244 det gick inte at sa manga och man slipper tyg som blir dammigt dom ar latta attt halla rena. dom ser ocksa proffsiga ut.
Mina ar korsbar som var dom dyraste sa det finns billigare. Dom limmades fast med kontaktlim i marin masonit som jag hade satt fast i vaggarna med skruvar innan. Jag ar verkligen nojd med dessa panelskivorna och glad att jag inte anvande annat, det ser fabrikabyggt ut.

Lycka tll.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsdröm/bygge

Risken med byggen är just att vikten drar iväg. Bygger man på stor buss eller lastbil spelar det kanske mindre roll. När man väl fyllt bilen med all inredning och alla prylar man vill ha med så är risken att det mesta av fordonets lastvikt tagits i anspråk.

Hade du tänkt att klistra något utanpå råsponten? Om du köper ny råspont på brädgården kommer den torka och ge ganska stora springor mellan dem. Möjligen problem???

Om du inte skall limma på något blir ytan rätt rå och ogästvänlig att tex luta sig mot.

På mina garageportars insida använde jag laminatgolv (klickgolv) för att få "skarvfri" stor yta. Laminatgolv är dock tungt det med och på en välvd yta kanske det blir lite "hackigt"

Jag tror mer på plywood och den behöver inte vara så tjock, särskilt inte med dina lätt välvda ytor.
Som tidigare nämnts är mallar ett utmärkt sätt att få bitarna rätt. Med lagom tjock papp eller wellpapp kan man klippa o tejpa o greja till man fått fram rätt form, sen för man över den på tex plyfaskivan. Kanske känns som tidsödande att göra mallar men efter ett tag inser man att det är tvärt om, det spar tid.

REIMO Wohnmobil Ausbauratgeber 07 - Tipps und Tricks zur Fahrzeugisolation & Innenverkleidung
Lite tyskspråkig info från Reimo
http://www.reimo.com/cgi-bin/r40msvc_menue.pl?&var_html_folgemaske=r40msvccms_blaetterkatalog_index.html&var_hauptpfad=../r40/vc_content/&var_fa1_select=var_fa1_select||69|&var_variable_uebergabe3=2&var_variable_uebergabe=Q&var_variable_uebergabe2=0422

Det kan vara dyrt o besvärligt att få tag i deras produkter men bl.a. Bauhaus har en del plast o aluminiumlister som, med rätt dimension på plywood kan hålla ihop skivorna vid skarvarna.

Själv har jag skarvat min 5mm poppelplywood vid stålbalkarna. Skivorna är limmade. I skarven har jag fogat med Sikaflex och Tec-7 (som var lite mer lättjobbad) När fogen har torkat ordentligt går den att slipa o måla över.
Får hoppas att det kommer funka.
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Tog en veckas semester för att komma igång på allvar. Jag tog med mig min söta fru och åkte till Huvudstaden, eller en bit utanför iaf.
Mina uppskattningar vad gäller tid är helt åt helsike.
Jag hade i min fantasi sett att jag skulle kunna börja med inredningen denna vecka men fönstren och takluckan tog alldeles för mycket tid i anspråk. Bifogar lite bilder.


1.jpg
Markering och påbörjad sågning, Jag fick tips av Stordansk att använda sticksåg istället för vinkelslipen. Ett mycket bra tips.
Tejpen sitter på plats för att jag ska se vart jag sågar och för att skydda lacken.

2.jpg
Första rutan är provmonterad.
3.jpg
Söta sambon vid bandsågen hjälper mig att tillverka ram till takluckan.
4.jpg
Tog ingen bild på rostskyddet men det är gjort iaf.
Jag isolerade med ett gäng liggunderlag och fönstret pressas mot karossen med ramen som är skruvad.
5.jpg
Ovärdeliga prylar denna vecka. Ett gäng klämmor och 2 st verktygsmagneter.
Magneterna höll plåten på plats när jag sågade. (första bilden i detta inlägg)
6.jpg
Bestiga bastarden kräver en rejäl stege
7.jpg
Veckans huvudvärk. Oj vad mycket lättare det hade blivit om plåten hade varit rak.
Nåväl.... Funderade å funderade på hur jag skulle göra och kom fram till att det bästa blev att tillverka distanser och fylla på med glasfiber.
Tyvärr glömde jag ta kort på skapelsen men det gick. Bilden är från provmonteringen.
8.jpg
Längre än så här hann jag inte.
20130408_123421.jpg
Jag passade även på att köpa in ett nytt "riktigt" kylskåp istället för Boxen.

Denna Blev över, PM om någon byggare är intresserad. 12v/220v/gasol


:mcride: Peace out
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Ja tiden är nåt man alltid har för lite av och hur man än räknar går den alltid fortare än man tänkt. Allt tar 4 ggr så lång tid i en husbil mot ett hus. Inget är rakt och allt är trångt och bara fundera på hur man ska bygga tar alldeles för lång tid.
Men tänk vad bra det blir sen när man sitter på campingen och man byggt det själv:yes:
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Nu har funderingarna kommit till köket. Jag har ju både spis och kylskåp som går på Gasol.
Det jag inte förstår och har svårt att hitta bra info om är Ventilationen.
Dom bilder jag sett på husvagnar och andra Husbilar är att det sitter ett galler ovanför och ett under diskbänken. Är det fler?
Sen så har jag förstått att kylskåpet kräver en skorsten. Är det någon som sitter inne med schyssta bilder eller tips på hur det ska göras?
Man vill ju gärna vakna på morgonen :twitcy:


:mcride: Peace out
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdröm/bygge

Angående matta på väggarna finns det en mjuk följsam heltäckningsmatta på bauhaus som jag använde.
 
Toppen