• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdröm/bygge

F

F.d. 23296

Guest
Hej på Er allihop. Jag har under ett par års tid drömt om att få bygga min egen husbil. Är totalt Novis och har aldrig bott i en eller ens en husvagn. Jag och min söta sambo brukar fara Land och rike runt och bo i tält, men drömmen om husbil har alltid funnits. Jag är ganska lång och har letat länge efter en bil som jag både kan stå men även ligga i utan problem och valet föll på En Ford Transit som inhandlades igår. Jag har en vision om att det ska bli en relativt enkel husbil med sitt/sovplats som i en husvagn och ett ordentligt kök.
Toan skiter vi i :twitcy:...

Efter att ha läst allt om Storpontus, Sjöbergs, Bengtics, Brors byggen är jag taggad till max och ska komma igång så fort det bara går. Jag har tänkt att dokumentera det mesta och dela med mig av här på forumet och hoppas på lite hjälp och tankeutbyte.

Imorgon åker jag nog och köper en skrotad husvagn som jag har tänkt att knycka så mycket det bara går ifrån och redan här kommer den första frågan. Gasolen????? Får jag eller får jag inte göra det själv och måste den besiktas?
Jag funderar på att behålla mellanväggen i bilen för att bilprovningen inte ska ha synpunkter på att den är bostadsinredd. Nackdelar med det?

Om jag ska besikta den som husbil får jag då ha tuberna inne i bilen eller måste dom vara utanför i låda där bak???
 

Bilagor

  • 20130227_205847gg.jpg
    20130227_205847gg.jpg
    1,4 MB · Visningar: 32
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Hej!
Snygg bil, vad är det för storlek och motor?
Skall följa ditt bygge med intresse,
Lycka till
MVH//Jocko
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Tycker du ska plocka bort mellan väggen och göra en ny reg bes på den som husbil. Dels för att du tjänara massa viktig yta och lättare med värme spridning sen så om du har otur vid besiktning eller blir stoppad av länsman så måste du ombesiktiga den ändå. Inte alls säker på att du måste gasolbesiktiga längre men skulle nog rekomendera att kosta på de extra kronorna om man nu inte vet till 100% vad man håller på med men då avslutar man väl ändå med en egen läcktest.
Kul med fler hembyggen och lycka till.
Mvh Björn
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

titta om du gör ngn förtjänst på skatt och försäkring att inte regga den som pb2. Ett enkelt sätt att ha gasol är ju dom små lösa tuberna till gasolkök kräver ingen installation.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Gasoltuberna är ju alltid " inbyggda" mer eller mindre i de flesta husbilar. Enda kravet är att utrymmet är ventilerat ut i golvet så att eventuellt läckage " rinner" ut undertill.
Ove.G
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Så.... Det blev ingen husvagn tyvärr. Den var alldeles för stor för det utrymme jag har att röra mig på. Om någon annan är intresserad så finns det en relativt schyst vagn på fritidscenter i trollhättan, en Kabe Smaragd -92a som dom ville ha 7000:- för.

Bilen jag köpt är som sagt en Ford Transit -02 med en 2,5 liters diselmotor. Skåpet jag har är 3,40 cm långt och där kommer jag tillbringa många timmar. Bilen var innan jag köpte den utrustad för en hovslagare och den inredningen ska bort. Tyvärr för mig så verkar den vara svetsad i golvet.... Vinkelslipen kommer fram någon annan dag.

Idag hade jag tänkt att jag skulle ta bort dekalerna som sitter på bilen. Ett jobba som inte alls gick som jag ville. Fick tips om att använda varmluftspistol och dekalerna försvann, Inte limmet :mad: och vara sig T-röd eller aceton biter på det. Någon som har tips?

Slänger upp lite bilder på projektet. Inte så mycket husbil än men......
Sambon hittade en hästsko som tydligen ska pryda ingången (inifrån)
Bifogar även en skiss som gjordes efter några glas vin. (inte skalenlig)
 

Bilagor

  • 20130301_165342.jpg
    20130301_165342.jpg
    1,9 MB · Visningar: 14
  • 20130301_165629.jpg
    20130301_165629.jpg
    2,1 MB · Visningar: 16
  • 20130301_165304.jpg
    20130301_165304.jpg
    3,5 MB · Visningar: 9
  • 20130301_165353.jpg
    20130301_165353.jpg
    1,7 MB · Visningar: 8
  • 20130301_165635.jpg
    20130301_165635.jpg
    2,4 MB · Visningar: 11
  • 20130226_234011.jpg
    20130226_234011.jpg
    2,2 MB · Visningar: 14
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Åk till en eller ännu hellre flera, husbilshandlare och lek kritisk spekulant. Kolla lösningar hos olika tillverkare. Mät och kolla i skåp och bakom allt som går att öppna, utan att ta till kofot. Titta hur kablar är dragna, vart ligger vattenledningar, tankar och annat. Ta till dig de delar du tycker verkar funka för dej. Husbilstillverkare har utvecklat sina produkter i lite olika riktningar. Var uppfinna hjulet en gång till, det finns ju redan. Lycka till.
Ove.G
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Idag hade jag tänkt att jag skulle ta bort dekalerna som sitter på bilen. Ett jobba som inte alls gick som jag ville. Fick tips om att använda varmluftspistol och dekalerna försvann, Inte limmet :mad: och vara sig T-röd eller aceton biter på det. Någon som har tips?

Hej, om du värmer mindre följer mera av limmet med vinylen om du drar paralelt med karossen, altså inte rakt ut.
Ingen universallösning men ett tips på vägen!
Lycka till med ditt bygge, Finn
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Dra nära plåten, vänta helst till solen värmer på om du inte kan stå inne. Nästan omöjligt att få bort dem snyggt när det är kallt ute. Ska själv stripa av min buss men kommer få låna en ir värmare som är till för att ta bort dekaler och kommer stå inne. Ska bli spännande att se skillnaden. Gamla bussen dekala jag av under sommaren när solen stekte på mot plåten och var bara att dra av utan värme pistol.
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Inser att det kanske är bäst att vänta med dekalerna till värmen kommer och göra ett nytt försök då. Jakten på husvagn fortsätter och jag ska kika på en imorgon. Det jag vill ha tag på är fönster, taklucka och kök. dom firmor som säljer begagnade husvagnsgrejer tar ju väldigt bra betalt för grejerna. För samma peng som 2 rutor kostar kan jag ju köpa en hel vagn.....

Idag har jag iaf säkrat strömförsörjningen. en kollega som tipsade mig om en sida som hade jä..igt bra priser. Solceller på 200w för drygt 2500 in kablar och regulator. Ha en skön lördag allihop.
 

Bilagor

  • 1.0x0.jpg
    1.0x0.jpg
    94,8 KB · Visningar: 36

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdröm/bygge

Vet inte hur händig du är med mig svetsen men jag byggde skåpstommen i profilrör 30x30mm och skåpbottnar i 1,5 mm plåt måttanpassat till skåpluckor från IKEA. Vart rätt fint och då har man inget gammalt husvagnsinredning att anpassa till. Som kylskåp är nog ett 12Volts kompressorskåp att rekommendera. Fungerar bra och är strömsnålt och kompletterat med solpaneler blir det riktigt bra.
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Vet inte hur händig du är med mig svetsen men jag byggde skåpstommen i profilrör 30x30mm och skåpbottnar i 1,5 mm plåt måttanpassat till skåpluckor från IKEA. Vart rätt fint och då har man inget gammalt husvagnsinredning att anpassa till. Som kylskåp är nog ett 12Volts kompressorskåp att rekommendera. Fungerar bra och är strömsnålt och kompletterat med solpaneler blir det riktigt bra.

Svetsen är inte alls min starka grej. Jag har fått tag på en vagn nu som hämtas nästa helg, En medlem här som jag får en av. och ytterligare en medlem som ville ha hurtsarna från min bil, då jag ändå tänkt slänga dom så är det ju perfekt om dom kommer till användning. Jag fullkomligt älskar detta forum. Jösses vilken bra sida och vad bra hjälp man får.

:mcride:
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Som någon tidigare skrivit. "Verkar det för bra för att vara sant så är det oftast så". Solpanelerna jag beställde fanns inte.....:mad: Nu verkar jag ha lite flyt så jag verkar få tillbaka mina pengar iaf. Ny jakt inleds omgående.
Jag har inte gjort så mycket med bilen på ett par dagar, förutom att tömma den på hovslagarutrustning. Jag väntar på att få hämta husvagnen jag ska få innan jag fortsätter, så jag vet vad jag har att utgå ifrån, Ska bli riktigt spännande då jag inte har en aning om vad det är. Smålandia 645 heter visst modellen men jag hittar inget på nätet om den. Det jag vet är att den saknar kylskåp, men det inhandlades en begagnad kylbox som går på 12/220v och gas. Perfekt tror jag då jag är lite begränsad i utrymme. Har den på test nu och har fått ner tempen till 1-grad. Perfekt temperatur för snapsen ;).


Vet inte om jag skrivit det tidigare men jag ska försöka ha bilen "hyfsat klar" om 110 dagar. Min förhoppning är att kunna ta invigningen på Roskilde festivalen.:music-icon::music-icon:
Tur att man har lite semesterdagar att plocka ut.
Helt klar blir man väl aldrig med ett sånt här projekt.
 

Bilagor

  • 20130307_192729.jpg
    20130307_192729.jpg
    1,8 MB · Visningar: 7
F

F.d. 3812

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Hej lyckliga du som nu skall börja ditt husbilsbygge! Jag har precis avslutat mitt tredje projekt. Denna gång blev det ett plåtskåp från Citroen. Föregångaren skall delas i bitar och ev finns det delar du kan behöva.

Du kan gärna ringa mig eftersom jag också bor i Mölndal.

Ingvar Ericsson
0707-419 219

: MH4:
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Perfekt. Om inte annat så kan jag behöva någon att snurra ideer med :mcride:
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Om inte rödsprit funkar, prova lacknafta, är nästan säker på att det tar limmet. Värm gärna försiktigt först med värmepistol. Lycka till!

Fy & Bi
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Glömde säga: Använd INTE aceton! / Fy & Bi
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Hej lyckliga du som nu skall börja ditt husbilsbygge! Jag har precis avslutat mitt tredje projekt. Denna gång blev det ett plåtskåp från Citroen. Föregångaren skall delas i bitar och ev finns det delar du kan behöva.

Du kan gärna ringa mig eftersom jag också bor i Mölndal.

Ingvar Ericsson
0707-419 219

: MH4:
Hej!
Har du inga bilder? har själv en Citroen som skall byggas
MVH//Jocko:music-icon:
 
F

F.d. 3812

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Det har jag.

Du får skicka din mailadress så fixar jag det.
 
Toppen