• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdröm/bygge

F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

I helgen hände det grejer. Jag har haft lite stiltje på bygget i avvaktan på nödvändiga delar
( hamnade i ngn form av moment 22 där jag inte kunde göra något för att jag inte visste vad och hur det skulle göras).
Tog en svängom med Transiten och hamnade i Jönköping, där fönster och kök inhandlades.
Har även gått på dekalerna som satt på bilen. Värmepistol, T-röd och en isskrapa var vad som krävdes.
Vi har även bestämt oss för att plocka ur väggen mellan åkdelen och skåpet, inte så mycket för utrymme utan snarare luftigheten.
20130324_170955.jpg
Utan dekaler, men med massor av skit
20130324_171146.jpg
Utan mellanvägg, men med massor av skit :twitcy:
20130324_175924.jpg
Tillverkning av fönsterkarm
20130324_173925.jpg
Planering av kök
20130322_095234.jpg
Storleken på bilar jag normalt jobbar med

Peace out :mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsdröm/bygge

Halloj!

Var i Jönköping handlade du kök och fönster?
:)
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Funderar på det här med fönster. Dom har ju suttit på en gammal husvagn från 80-talet och fönsterramen är för j-a ful med sin torra bruna nyans. Är det någon som provat att måla om sådana någon gång? Resultat och vad för färg rekommenderas?

En annan fundering inför den stundande semestern (läs husbilsbygge) är lämpligt material till innerväggar. Vanlig plywood eller formplywood? Det skiljer ju en del i pris och går det att limma matta på formplywood? fäster limmet på den glatta ytan?

En Chokladboll erbjuds till den som svarar rätt först :twitcy:
 

Bilagor

  • fönster.jpg
    fönster.jpg
    45 KB · Visningar: 2

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsdröm/bygge

Är ramarna av plast så gå till en båttillbehörsfirma och köp grundfärg och täckfärg för plastbåtar. Jag målade om min takmonterade AC med sådan färg och det blev mycket bra. Det var 2 år sedan och är fortfarande bra.
Lasse
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Är ramarna av plast så gå till en båttillbehörsfirma och köp grundfärg och täckfärg för plastbåtar. Jag målade om min takmonterade AC med sådan färg och det blev mycket bra. Det var 2 år sedan och är fortfarande bra.
Lasse

Det borde jag ju tänkt på själv ;)
Mailar dig en chokladboll
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Kör med vanlig plyfa tycker jag. Finns tunnare och lättböjda skivor däremot går det åt mycket lim då de suger mycket. Formplyfa är säkert bättre ur fuktsynpunkt men de bussar jag byggt har inte väggarna ruttnat bort så länge jag haft dem:)

PS.Får jag en halv chokladboll som svarade först på plyfa frågan? DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Kör med vanlig plyfa tycker jag. Finns tunnare och lättböjda skivor däremot går det åt mycket lim då de suger mycket. Formplyfa är säkert bättre ur fuktsynpunkt men de bussar jag byggt har inte väggarna ruttnat bort så länge jag haft dem:)

PS.Får jag en halv chokladboll som svarade först på plyfa frågan? DS.

Självklart. Faxar den
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Hej!
Vad betala du för fönstren?:)

MVH//Jocko:music-icon:
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Kära vänner och annat löst folk.
Min vision innan jag satte igång var att hela kalaset skulle landa på drygt 30.000:- och jag kan redan nu säga att det gick åt h-e.
och lika bra var nog det....
Bilen kostade 22.000 och jag vet inte hur i all världen jag tänkte men nu är budgeten iaf spräckt å det grövsta.
Det som är bra i det hela är att min söta Sambo blir mer och mer involverad med både ideer och kontokort :spinny:

Idag tog vi ett varv till Jula och handlade en jäkla massa prylar. Vinklar gångjärn färg till fönsterram, belysning, kablar mm,mm % osv osv.

Återigen så måste jag få poängtera hur fantastiskt bra detta Forum är då jag med berått mod, utan att skämmas en sekund snott mängder med planer och "gör inte"

På Söndag drar jag norrut mot Stockholm för att sätta igång på allvar med bygget. Varför då undrar säkert någon, och svaret är så enkelt som att svärfar är lärare på en möbelsnickarskola....

Jag gjorde ett fynd idag som jag vill dela med mig av till er byggare.
Jula säljer LED-spotlight 4-pack - Jula AB på rea nu och jag tycket det verkade prisvärt, köpte 2 paket som kommer stå för den största delen av belysningen.

Peace out :mcride:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Självklart ska du sno alla idéer du gillar! :D
Själv ska jag nog ta en tur till Jula en dag... utan att skämmas.

Budget, är inte det bara en sammanställning ax siffror som man använder i syfte att övertyga sig själv om att det man ska ge sig i kast med verkligen är jättebra?
Sen får man inte glömma bort de dolda budgetposterna, såna poster man vet om men som man ändå på något elegant sätt lyckas dölja för sig själv!
Budgetunderskott, det är det som framtvingar enkla funktionella lösningar.
Budgetöverskott, kanske någon annan kan förklara vad det innebär! :confused::D

mvh jocke
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Jag tänkte ibörjan av mitt bygge att jag också skulle ha en budget och anteckna alla utgifter.
Nu är jag glad att jag inte gjorde det för har säkert blivit betydligt dyrare än jag tänkt mig och dyrare kommer det bli ju klarare man blir. Ångrar mig inte för nu har man gjort nåt som bara en själv har och mer känsla en att köpa nåt färdigt.
Tror nog att billigast är att köpa nåt färdigt men jag tycker det är billigare att betala 1000:- elva gånger än 10000:- en gång när man bara har 9000:-
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

God morgon allihopa och glad påsk.
Imorgon åker vinkelslipen fram, fönster ska installeras. Funderar på det här med att få tätt mellan skåp och fönster.... Rutan är rak och bilens plåt är lite välvd. Ska jag låta listen som sitter på fönstret från husvagnen följa med eller fylla på med något annat? Vad isåfall? det rör sig om 5-10mm.
 
O

Osten

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Skulle nog byta ut listerna från fönstrena till nya mjuka då de nog gjort sitt.
 
F

F.d. 23296

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Det här med fönster var ju en jäkla resa..... Hur som helst, nu sitter dom på plats. Innerväggar står på tur och jag funderar allvarligt på att använda råspontade plankor istället för hela skivor. Fördel som jag ser det är att jag slipper skarva skivorna och kan ha samma stycke från "för till akter" och det blir enklare att montera och att priset faktiskt blir bättre. Enda nackdelen jag kan tänka mig nu är vikten. 12mm plywood mot 17 mm råspont.

Vad tror ni?

Peace out. :mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsdröm/bygge

Bra gjort
I husbilar sa anvander man plywood, spanplattor kan skaka isonder
 
Toppen