• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Hej!
Tänker också använda klistrade dekorationsränder. Kan man dra loss dem utan att slita loss färgen? Var köper man sådana?
Som med dekaler, varm plasten litt så slipper limet lett fra underlaget.
Om du ikke følger Bror sitt råd om klarlakk utenpå - da sitter plasten der like lenge som lakken! Standard ränder finnes i de fleste bilstyling shappene, men om du vil ha egen dekor så kan dette lages fra de samme rullene med plast som brukes for tkst på bilene. TeknikLasse har utstyr for å lage tekst, mulig han kan lage din dekorasjon også, ellers så har mange fleste reklamebyråer også denne type plotter.

Traff sist vinter på en tysker som hadde store fotografier på sin bil, også laget på et reklambyrå til en hyggelig pris.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jag har jobbat en hel del med vinyler jag har som fotstöd under skrivbordet en Roland plotter. Om jag kommer att använda vinyl som det lutar åt så kommmer det att bli en flygplansvinyl 15års garanti UV beständig. Den är supertunn och sitter som berget lite elastisk. Och naturligtvis så skall den klarlackas. Bara att hoppas att det finns i dom metallfärgerna som jag vill ha.

Målade dom resterande delarna idag på morgonen och naturligtvis så tog färgen slut. Men jag kommer ihäg hur jag blandade 4l silver och 1.5 st 750ml svag guld.

Jag kanske lägger på en matt lack. Jag så i förra vecan en Aston Martin i Marbella den var så läcker. Ägaren sade att han hade lämnat in den för polering och när han kom för att titta så hade dom mattat ned lacken med vattenslip. Han hade då önskat att ha den matt och det var inga problem dom bara lade på en helmatt lack. Hade tyvär ingen kamera vid tillfället, men sådant måste man se med egna ögon. Färgen var grafitgråmet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har försökt att få ett fota att bli lik färgen men det skiljer sig lite i olika datorer/ monitorer här är i allafall ett prov då jag målade dom lösa delarna i boxen.

Den där maskinen som jag håller på att bygga den blir klar nu på tisdag sedan kan jag ägna mycket mera tid till bygget av husbilen. Alla stänger i Augusti så det blir svårt att inhandla material. Brädgårn nedanför stänger den 15- 31 så det blir svårt att kapa dom stora skivorna. men jag skall nog inte vara rädd att bli arbetslös. Solpaneler, el,, slangar, instrumentpanelen, växellådan, mm.mm
 

Bilagor

  • CIMG0116.JPG
    CIMG0116.JPG
    835,2 KB · Visningar: 16
  • CIMG0114.JPG
    CIMG0114.JPG
    1,2 MB · Visningar: 16
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Målningen blev helt perfekt i boxen, men av någon anledning så var det mycket mera guld i den färgen kanske för att jag målade dom delarna liggande och resten stående.
Så nu har jag sliapat ner allt igen och kommer att måla allt på en gång och på sin plats.

Bakre delen av bussen har jag klätt med masonit 4mm som jag hatr limmat och skruvat fast i balkarna. Har även passat på att dra alla rör f¤r kablar. nej jag har inte glömt back-kameran.
Trävarufirmanhar stängt för semester så jag provade att klippa masoniten i plåtsaxen och det gick bra.
på dom synliga ställena så kommer jag att limma fast körsbärspaneler 4mm åvanpå masoniten för att slippa skruva i dessa.

Köksdelen har jag börjat att bygga över färskvattentanken här syns hålen för b.l.a nivådetetktorn som kommer att användas som rengörningslucka.
 

Bilagor

  • SDC10125.JPG
    SDC10125.JPG
    1,5 MB · Visningar: 13
  • SDC10129.JPG
    SDC10129.JPG
    1,5 MB · Visningar: 11
  • SDC10131.JPG
    SDC10131.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
  • SDC10122.JPG
    SDC10122.JPG
    1,5 MB · Visningar: 13
  • SDC10133.JPG
    SDC10133.JPG
    1,5 MB · Visningar: 14
  • SDC10134.JPG
    SDC10134.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Vad jobbigt det är när man inte kan använda vattenpass eller vinkelhake. Både taket och väggarna är inte raka utan lätt böjda. Nu måste jag offra en hel del tid med att mata in dessa kurvorna i CNC maskinen så att jag kan skära ut kurvorna exakt.



Håller nu på med ett sista desparata försöket att hitta en automatlåda istället.
chassit heter MAN 9.150 och har en motor på
6871 cm³ jag hittar ingen buss husbil eller lastbil med denna betäckningen som har Automat. Istället hittar jag en annan betäckning 7.150 ,8.850 eller 7.180 som har en motor med samma styrka och cm och då undrar jag om det finns någon som vet om denna Växellåda passar motorn som jagt har ? Anledningen till att jag vill ha automat är att jag har krossat min ena fot och har svårt att köra manuell. detta är en av anledningen att min manuella låda inte är reparerad ännu och att jag skall slippa lägga tid och pengar på en hand koppling. Det finns gott om plats för lådan och kardan kan jag kapa eller förlänga utan problem. Det går även bra med en semiautomatisk
 

Bilagor

  • SDC10135.JPG
    SDC10135.JPG
    1,5 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

I princip gillar jag kurviga former men som bekant kan det medföra problem.

Min bil är formad som en cigarr. Jag byggde skåpen 1995. Minns inte i detalj hur jag fick till rätt kurvor på skåpsidorna man jag jobbade fram mallar i papp innan jag tog till sticksågen. Som om inte väggformen var nog så hade jag alltså dessutom att brottas med en långsträckt kurva i längdled och en brantare i taket.

Men, ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid.

Lycka till med fortsättningen.

Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

MAN sine modellbetegnelser består av en vektklasse et punkt og en motorkode (ca hk). Har ikke sett noen 4 cyl MAN med automatlåda, men de større bruker ofte Allison 6x2 trinn automat.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jo det går som du ser har jag gjort en mall i masonit som jag har sågat bit för bit tills den passar perfekt. Jag tog en penna och satte en 5Cm rund ring runt om och på så sätt följer kurvorna. Problemet var att jag vill ha in kurvorna exact i datorn för att fräsa ut med CNC. Så jag drog raka sträck var 5e Cm och mätte längden på varje sträck och lade in det som staplar sedan var det bara att dra en linje på staplarnas översida. Lite tidskrävande kanske går fortare att skära ut med sticksågen. Men så här blir alla delar lika. Kanske anses som fusk, menjag ärinte ute efter ett hantverk och jag har väldigt lite träverktyg. En sticksåg kanske behövs inhandlas.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

MAN sine modellbetegnelser består av en vektklasse et punkt og en motorkode (ca hk). Har ikke sett noen 4 cyl MAN med automatlåda, men de større bruker ofte Allison 6x2 trinn automat.
Hej Knut
Motorn är en 6 cylindrig motor på 6871 Cm3. en hederlig sugdiesel helmekanisk. Slänger in ett foto i morgon.
Tror du att Alison lådan kan passa?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Tack Lime jag har varit inne på denna idén samma bil finns på mobile för 3000€ och då kan man byta hela pketet motor V-låda och massor av reservdelar. Däck mm.mm Fast transporten blir dyr att skicka ner den på lastbil. Km tror jag inte på dom dår VDO mätarna byts stup i kvarten och växellådan bör man lämna in för genomgån och renovering i alla fall.
så jag är nog mer intresserad av en begagnad växellåda även om den är trasig det kostar 1000-2000€ att helrenovera en Automatlåda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bygga inredning

Den drivlinan skulle fungere! Som Norbert skriver nestan bare i komunalfordon, og det er den som selges her. € 4500 for en ekstra motor og en automatlåda er ikke galt, i tillegg en rask tur til Heilbronn :D

Lådan alene koster mer enn dennne bilen og en trenger vikosekopplingen også. Tror dennne lådan har 5 trinn og muligens 2-speed diffrential.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Denna bil har jag tittat på http:mobile MAN 8.150 Jag skall höra vad det kostar att frakta hit bilen 3500€ för bil plus frakt 2000€ renovering av lådan 2000€. Det blir en summa av 7500€ det kanske man köpa en ny låda för. Vad mer tillkommer oljekyl? viskokoppling ingår väl i lådan

Eller om man åker upp och hämtar den flyg plus diesel och vägavgifter
för min del behövs inget hotel räcker det med sovsäck bak i flaket.
Heilbronn - málaga Ca2500Km 1.5l/10km 350/400liter diesel Ca 500€ plus flyg och Taxi och vägavgifter 1000€ plus försäkring och om något händer...
Km stämmer inte ingen köper en sådan här bil för att bevara den i garaget
19år och endast 87.000km 87.000/19=4578km/år spelar ingen roll.

För fem år sedan kåpte jag en Volvo xc70 den kostade att frakta 700€ ifrån Hamburg, men en lastbil på 5.5 meter och en vikt av nästan 5Ton så kan nog priset bli betydligt dyrare.
mobile.de - der Automarkt



Mostrar todas las fotografías (11)


3.500 EUR IVA no deducible
Ocasión, Caja abierta y lona PR 01/1991
87.900 km
Diésel
114 cv (155 HP)
Cambio automático





Distribuidor
M. Anjileli Nutzfahrzeug und Baumaschinen Handel
Weststr. 44
74072 Heilbronn Alemania

Teléfono: +49 (0)7131 8732160

Escriba su correo electrónico



Aparcar vehículo Vista de impresión
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: bygga inredning

Det är en komunalfordon och förster hand
och servicebok finns.
Renovera automatlåda är inte nödvändig tror jag.
Med 87000km är det bara kört in

Flyg finns för 100€ med RyanAir och exportskylt med
försäkring få du för 50€


Helt utan kostnad går det när du hyra ut lastbil som flyttlastbil till spanien

Kolla vad kosta begagnad delar med flera hundratusend km

Motor & växellåda

Axlar m.m



Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jag fick en offert på att helrenovera en sådan här V-låda på 1500€ så jag lade ett bud på 500€ på Ebay och begärde lådan helt komplett med växelspakmm. Vad jag inte vet är om den har en extra oljekyl?
Det ser ut som att jag inte kan använda växelspaken min hytt är annorlunda men detta är nog det minsta problemet.
Jag vågar inte stoppa i en låda utan att den blir helt igenomgågen först. att bli stående någonstans i Europa kan bli väldigt dyrt

Är numera stamkund hos ett företag som renoverar automatlådor
han sa att dom öppnar den och då ser dom om det behöver bytas någonting.
är lådan hel OK så kommer jag undan med Ca 300-500€ för arbete och pacningar kontroll av pump E.t.c.
Motorn som jag har är helt Ok et insprutningsföretag har kollat allt justerat ventiler pump bytt packningar komprotionsprov. Skolbussar har en hård service.

Bara lamellerna till den manuella lådan kostar 750€ + moms. och behöver bytas slitna till 75%

Jag skall ringa Ingenjören som skall homologera bilen om vad han säger om det hela. kan vara besvärligt att besiktiga om inte växellådan är rätt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Jag har nu fräst ut dom första delarna först ett prov i masonit och sedan lite finjustering och nu passar det perfekt har också börjat att måla fronten för att se hur det blir i skarven emellan färgerna. Främre stötfångaren har fått sig ett tunnt lager med 2komponent gummi samma som den bakre.
Nu fattas det bara lite masonit sen skall hela bussen målas innan fanéren limmas på plats. jag har en vän som åker tillTyskland på fredag han lovade att titta på lastbilen med automatlådan. Han har varit bilmekaniker i hela sitt liv så jag litar på honom. Han nämde att man kan få hit bilen gratis om man hittar någon som vill köra ner saker.
 

Bilagor

  • SDC10136.JPG
    SDC10136.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
  • SDC10139.JPG
    SDC10139.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

SDC10140.JPG

Efter att börjua måla 05.00 innan värmen smälter färgen så blev jag klar till middag. Jag började att måla flera tunna lager. fronten målade jag i går, men blev inte nöjd med den röda färgen. Den var alldeles för röd. Så i dag tänkte jag att prova bryta ned den med lite svart. och det blev en läcker färg.
Det föfertaget som har en CNC laserbrännare har semester tills den 1e så jag får lugna mig med att skära ut ett VW emblemet. denna färgen blev faktiskt snyggare än den klarröda.SDC10142.JPG
 

Bilagor

  • SDC10141.JPG
    SDC10141.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Här kommer det fler bilder nu är det svårt att tro att detta var en skolbussbuss för 6 månader sedan. Så husbussklubben får jag inte vara med i. Nu fattas det bara att måla ränderna
 

Bilagor

  • SDC10145.JPG
    SDC10145.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9
  • SDC10143.JPG
    SDC10143.JPG
    1,5 MB · Visningar: 10
  • SDC10142.JPG
    SDC10142.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
Toppen