• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Vädret blev inte som dom hade förutsett. Redan på morgonen så ringde dom ifrån flygningen och sade att det var sol och lätt vind.
Så vi packade en lånad husbil och gav oss iväg ca 400km till flygträffen
Det hade redan kommit piloter ifrån hela spanien, Tyskland, Frankrike till och med en pilot ifrån Polen i en öppen pick up.
När solen gick ner så körde vi ned till byn som denna dag har öppna eldar på gatorna och alla samlas runt om för att dricka en eller flera öl.
Vi blev hungriga och gick in på en typisk byrestaurang och beställde masa olika tapas och ranciones. Det gick åt fort Calamares rosada till och med Gambas pil pil åkte ner med kall öl. Vi beställde till hunden som blev glad för kallopsrester som han fick av kyparen. Sedan gick vi ut och värmde oss runt några av dom många eldarna. Husbilen som vi hade lånat En peugot 92ª den består av två sittgrupper och hade ingen fast bädd så vi bäddade sängarna innan. Den enda sängen som var mer än 180Cm lång var åvanfär hytten så jag sov där med lillpojken och Damerna låg på den främre sittgruppen. Vi vågade inte sätta på gasen det luktade lite gas utanför så vi stängde av flaskan. När vi vaknade så var det kallt, när jag tittade ut så var det alldeles vitt av rimfrost på bilrutorna. Jag satte på värmen och jick och handlade Churro frukost som vi satte i oss med glad aptit.
Sedan bar det iväg till fältet där det redan hade kommit mer än 100 husbilar/husvagnar och tält i alla prisklasser och skick. Jag tog på mig allt som var varmt fast solen redan hade hunnit att värma upp luften rejält. Tog min motor och skärm och så fick man vänta (som på alla flygplatser) på min tur för take off. Det bar iväg uppåt och vi flög en lång bit emot Sevilla och tillbaka. Detta ingick i tävlingen. Under tiden så åkte barnen upp i en ballong och flöt okring i en fallskärms simulator som bestod av en enorm fläkt som håller dom uppe i luften.
När jag hade landat så såg jag att ala tittade och filmade något som komm flygande jag hann inte få fram kameran i tid. Det var en trike som hade kolliderat i luften med en annan trike så att en stor del av skärmen hade rivits s i sönder i framkanten. Triken kom flygande som om inget hade hänt och landade helt perfekt. Jag pratede med piloten och han sa att det hade blivit kallt där uppe och han satte på sig vantarna och såg då inte den andra skärmen.
Detta är nu min första Husbilsresa frånsett att husbilen var i väldigt dåligt skick och en mycket slö motor så blev det uppskattat av alla i familjen.

Detta är en stor anledning att jag vill ha husbil.
 

Bilagor

  • Fuego.JPG
    Fuego.JPG
    1,1 MB · Visningar: 7
  • última gamba.JPG
    última gamba.JPG
    830,6 KB · Visningar: 11
  • comida perro.JPG
    comida perro.JPG
    802,7 KB · Visningar: 8
  • despege mañana.JPG
    despege mañana.JPG
    605,3 KB · Visningar: 9
  • globo.JPG
    globo.JPG
    886,2 KB · Visningar: 8
  • almuerzo.JPG
    almuerzo.JPG
    859,2 KB · Visningar: 12
  • pickup.JPG
    pickup.JPG
    795,8 KB · Visningar: 7
  • aereo.JPG
    aereo.JPG
    731,6 KB · Visningar: 9
  • CIMG0100.JPG
    CIMG0100.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6
  • CIMG0101.JPG
    CIMG0101.JPG
    1 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter en sådan här helg så har jag fått en massa jobb att göra och inte hunnit med så mycket. Jag åker runt till olika berg där vi servar radio/Tv stationer. Ett av dessa bergen åker man igenom Avocado odlingar.Om man tittar noga ser man att det finns många stora det är en riklig skörd i år. Jo jag har lov att plocka.

I alla fall har jag hunnit med att tillverka det nya avgassystemet i rostfritt. Nu tittar det ut åt vänstersidan istället för under markisen och bodelsdörren.
Har okså hunnit med att tillverka diverse plast detaljer dels plexiglaset till hastighetsmätaren. och els den stora VW dekalen som jag hade tänkt att ha framtill som på dom hamla VW-bussarna. Den är gjorg i rostfri plåt med en svart plexiglasbottten
 

Bilagor

  • CIMG0005.JPG
    CIMG0005.JPG
    1,2 MB · Visningar: 2
  • CIMG0004.JPG
    CIMG0004.JPG
    1,2 MB · Visningar: 3
  • CIMG0002.JPG
    CIMG0002.JPG
    936,1 KB · Visningar: 7
  • CIMG0089.JPG
    CIMG0089.JPG
    755,4 KB · Visningar: 3
  • CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Du är en helt otrolig upplevelse att följa - och mycket berikande med dina olika intressen och kvalifikationer. Hoppas nu att slutbesiktningen går dig väl i händerna - för det är din husbil mer än väl värd. Hoppas att få träffa på dig i Spanien när vi färdas runt i vår HB.
Ska man ge en proffsbyggare ett tips kring komforten i din nya HB, skulle det vara att montera innerskärmar i hjulhusen över styrhjulen. Har själv utfört detta med mycket gott resultat - lägre ljudnivå - mycket behagligt vid färd. Verkligen lycka till framöver.
Snart har vi ingen snö kvar i Åhus och plus några grader.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tycker inta att det ser ut som att jag har gjort någonting denna veckan.
Det elektriska har tagit längre tid än beräknat men är nu äntligen klar med alla nödvändiga funktioner. Hazard blinkersen löste jag till sist med ett industrirelé för 8€ istället för originalmodulen som kostar nästan 50 gånger mer. Inga elektroniska delar som kan gå i s¤nder. Jag kan inte förstå varför tillverkaren löser detta med en så dyr modul när det blir bättre med ett vanligt relé och en enpolig strömbrytare.
Har jobbat med att få fast handbromsen som också har fått nya slangar. Kablarna till växelspaken blev 5 Cm för korta så nu måste jag flytta bak den lika mycket. Jag har fräst jack till det för att man inte ofrivilligt skall kunna byta växel när man kör. egentligen skall denna funktion styras av pulser ifrån hastighetsmätaren men det innebär mera elektronik som kan krångla. skulle det bli problem med detta i framtiden så får jag bygga en kontroll till en steppermotor som sköter växlingen mellan D & R.

Avgassystemet är nu helt färdigt och sitter på plats med nya klämmor och gummi. Nu är det gjort helt i tjock rostfri plåt som alldrig behöver bytas.
Några dB tystare blev det också eftersom ljuddämparen blev nästan dubbelt så lång. Jag vet inte hur långt ut slutröret skall sticka ut eller vinklas. Som det är moterat nu kan man vrida upp och ned det och sticker det ut för långt är det bara att skära av det. det finns säker lagar och normer för detta också. Men det är vad jag betalar besiktningsmannen för så att allt är riktigt till bilprovningen.
Här i Spanien så går man till en (Perito) Ingenjör Besiktningsman det är han som gör alla pappren och stämplar som sedan bilprovningen skall ha. Bilprovningen kollar att ljusen och bromsar mm fungerar, går den igenom skickas papprena till bilregistret som nu byter ifrån buss till husbil.
det är detta som jag har bråttom med för då kan jag försäkra och få cirkulationsbeviset. Just nu får jag inga papper till den eftersom jag inte har tillåtelse av länstyrelsen att bbedriva bussverksamhet. Den står i mitt namn, men dom lämnar inte ut papper till mig som buss. Lite skrattretande då den är besiktigad i Madrid som privat buss.
 

Bilagor

  • CIMG0010.JPG
    CIMG0010.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
  • CIMG0011.JPG
    CIMG0011.JPG
    1,6 MB · Visningar: 7
  • CIMG0012.JPG
    CIMG0012.JPG
    671,1 KB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag varit ute och kört en liten längre runda för att se hur den växlar.
Det känns riktigt bra i D läget och den kom fort upp i hundra (mina 100). glömde att kolla med GPS´en. Vågade inte köra ut på stora vägen
Växlingen mellan Back Fram och manual är jag inte nöjd med. Det bara inte känns rätt.
Spaken är tagen ifrån en Cheroke på skroten för att slippa att tillverka en.
Den är tillverkad i gjuten plastaluminium som inte går att svetsa i dessutom en massa plastbitar som var trasit. Det var bara att tillverka nytt denna gång i mässing för att höja kvalitén. Tanken är att använda 10 växlar totalt. 1-5 som helväxlar och däremellan halv växlar i Automatläge. Gasar man väldigt mjukt så växlar bilen 10 gånger till högsta hastighet, men normalt är att den bara väljer några växlar. Med växelspaken skall man välja mellan R-N- 1-2-3-4-D det blir totalt 7 lägen P finns inte. Problemet är att synkronisera dom mekaniska lägen med elektroniken för dom manuella växlingarna . Eftersom jag !r en matematisk idiot så har jag nu ritat upp funktionerna i Autocad och håller på att mäta fram stegen så att jag kan tillverka stegen så att det blir synkroniserat.
På fotot syns den nytillverkade mässingsbiten istället för den trasiga plasten.
 

Bilagor

  • CIMG0013.JPG
    CIMG0013.JPG
    1,1 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har fått färdigt bälterna dels 3 punkts och midjebälterna. Jag fick tillverka en rulle upptill så att dom rullar lätt in.

recaro stolarna har nu också blivit innkopplade med dels el och tryckluft. nu när man sätter sig så åker man upp Ca 25 Cm och sitter på en luftbälg riktigt bekvämt.

Passade på att ta en provtur idag och se hur hastighetsmätaren visar i förhållande till GPSen. Det visade sig att den visar rätt i hela registret ifrån 5 till 100 km/t. Jag satte ner den Ca 5 Km mindre av säkerhetsskäl. Många mätare visar 10 km mindre.

Ringde till glasmästaren angående min trasiga framruta och på telefon sade han att dom kunde laga den för 180€. När dom kom för attt laga den så sa dom att det skulle kosta mycket mera varje kapsel räcker till ca 60 Cm spricka. Eftersom min ruta har en stjärna med 7 sprickor så skulle det gå åt 7 kapslar för vardera 180€. Det lir 1280€ och en ny ruta kostar 1300 instalerad. Så jag beställde en ny som dom kommer med på måndag


Jag som hade blivit uppskrämd här på forumet om att det kostar bort emot 50.000 Sek . Glasmästaren sade att dom dyraste rutorna kostar upp emot 2000€ med värmeslingor till dom största 2 våningsbussar.
 

Bilagor

  • CIMG0016.JPG
    CIMG0016.JPG
    955,1 KB · Visningar: 8
  • CIMG0020.JPG
    CIMG0020.JPG
    646,2 KB · Visningar: 13
  • CIMG0019.JPG
    CIMG0019.JPG
    669,8 KB · Visningar: 14
  • CIMG0018.JPG
    CIMG0018.JPG
    952,7 KB · Visningar: 7
  • CIMG0017.JPG
    CIMG0017.JPG
    868,9 KB · Visningar: 6
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag som hade blivit uppskrämd här på forumet om att det kostar bort emot 50.000 Sek .

Vem i hela friden har påstått det
staff_gemini-1.gif


Riktigt jäv... snygg buss ute i solen Juan
staff_36-1.gif
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har följ ditt bygge med spänning =)

Jisses va du kan. Ingenting verkar omöjligt att lösa =)

Bra jobbat och håll ångan och motivationen uppe :msn_thumbup:

MVH/
J
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Framrutorna till min buss kostar ca 9.000:- för nedanrutan och ca 16.000:- för ovanrutan. Ska man ha med inbyggda värmeslingor kostar de mer. Monteringskostnad tillkommer.
Inte farligt tycker jag med tanke på att rutor till vissa helintegrerade husbilar kan gå lös på 50.000:-
Det är ju antalet tillverkade rutor som egentligen bestämmer priset, ju större upplaga desto billigare rutor.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vill inte diskutera priser på framrutor men uppskrämd blev jag. dessutom av tanken att denna kaross är ett litet företag och bussen tillverkas i små skalor. Kanske rutan sitter i något annat fordon okså.

Nåväl innan dom kommer och byter rutan så tänkte jag att passa på att jobba på dom ställerna som sitter utsatta för rutan. Det vore o-förlåtligt att smälla en ny ruta. Jag tänker då närmast på sängen ovanför föraren. har börjat med fästen och böjt en järnperfil.

Växelföraren har jag nu tagit till bysmedsmetoder för att fä den i fas med elektroniken. Och nu äntligen så känns det bra. Köpte för ett år sedan en gammal Engelsk fräsmaskin för några hundringar det är en Henry Milford ifrån 1953. Stor och klumpig, men bra. Problemet med den är att den är i tum. Jag funderar att byta ledskruvarna till metric och bygga om den till CNC.
Detta innebär att jag kan jobba med denna maskinen hemma och göra lite småjobb. Nu fattas det bara lite filande mellan tänderna så att blockeringen fungerar. Och till sist en estetisk behandling
 

Bilagor

  • CIMG0023.JPG
    CIMG0023.JPG
    1.007,9 KB · Visningar: 9
  • CIMG0024.JPG
    CIMG0024.JPG
    909,2 KB · Visningar: 8
  • CIMG0021.JPG
    CIMG0021.JPG
    1,2 MB · Visningar: 10
  • CIMG0025.JPG
    CIMG0025.JPG
    1,1 MB · Visningar: 11
  • CIMG0026.JPG
    CIMG0026.JPG
    934,3 KB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Vxelspaken på plats som nu fungerar perfekt. Den skall kläs med samma fanér som instrumentpanelan. Sedan skall jag se om jag kan svarva en knopp i något snyggt material.
Pepe ägaren till verkstaden kom hem efter att ha flyguit till Barcelona och köpt sig en Husbil. Undrar var han fått idén ifrån.Det regnade kraftigt men det hindrade ingen ifrån att springa ut och titta på underverket. Vad jag tyckte bäst om i den var att den har solgardiner för alla fönster och två stora takluckor som släpper in ljus
Rutan kom på plats idag så nu är den helt klar till inspektören som kommer imorgon eftermiddag. Det gick fort och dom jobbade mycket proffsigt.
 

Bilagor

  • CIMG0028.JPG
    CIMG0028.JPG
    1,1 MB · Visningar: 6
  • CIMG0029.JPG
    CIMG0029.JPG
    955,4 KB · Visningar: 7
  • CIMG0031.JPG
    CIMG0031.JPG
    1 MB · Visningar: 14
  • CIMG0032.JPG
    CIMG0032.JPG
    987,9 KB · Visningar: 9
  • CIMG0033.JPG
    CIMG0033.JPG
    987,9 KB · Visningar: 9
  • CIMG0034.JPG
    CIMG0034.JPG
    944,8 KB · Visningar: 7
  • CIMG0037.JPG
    CIMG0037.JPG
    1.009,5 KB · Visningar: 8
  • CIMG0038.JPG
    CIMG0038.JPG
    963,5 KB · Visningar: 9
  • CIMG0030.JPG
    CIMG0030.JPG
    689,1 KB · Visningar: 17
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu håller jag tummarna för att det blir ett "rent" protokoll vid besiktningen.
Lycka till!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tasck Calle! jag köpte en sådan i går på Leroy Merlin. Ser att man kan beställa upp till 3m som jag behöver tyill ett annat projekt. Skall kontakta detta företaget.
jag har även en gummi h♀tta original VW buss,men den ser ful ut den är gjord till golvspaken.
Själva bilbesiktningen dröjer tills inspektören har gjort klart pappren till Vägverket.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, det finns billiga lösa digitala skalor med hög upplösning. 1/1000 dels mm.
Sök digitala skalor eller Startsida Schuchardt Det finns med största sannolikhet i det egna landet.

MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen