• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Då jag öppnar burken och hör det härliga pyset känner jag hur doften sätter igång smaklökarna. Det är väl mitt påbrå från Hälsingland.

Min pappa gav mig ett råd då jag var i tonåren: Min son, kom ihåg, att innan du gå till dansbanan och önskar stor framgång skall du fukta höger rockslag med lite surströmmingsspad.
:D
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hur går det med den där olyckan som du va med om, är du frisk nu/återhämtad ?:wideeyed:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej det tar tid jag känner mig just nu stel och som om man har blivit mycket äldre
nästan som om man var 40ár gammal. Jag var hos Doktorn i gár och fick en del glada besked. Jag skriver om detta i morgon här: http://www.husbilsklubben.se/forums/...o_displaymodes Skall pá ett bröllop nu.

Husbussen har inte gjort nágot av dena anledningen. Det enda jag har gjort ar att täcka över solpanelerna nu för att se hur länge kylen fungerar utan sol.
Detta av diskutioner i en annan trád om gaskyl eller kompressor.

Bussen har nu besikningen förfallit och stár utan försákring sá kostnaden att köra den ligger ganska högt just nu, även om att jag skulle kunna köra den korta sträckor nu. Hade sängen ávanför föraren varit klar sá hade jag inte tvekat.

Nästa vecka tar vi hela familjen semester därför att pojken skall spela violin i en orkester under 8 dagar. Samma som i fjor i Valencia.

Efter att min fru letat pá internet sá hittade hon ett hus för dessa dagar till ett pris pá 350€. Huset ligger 3 minuters gáng där pojken skall vara, och har en svimmingpool. Jag tror att det blir minst lika bra som husbussen. Precis innan olyckan sá köpte jag en S60 D 06 till min fru, den dricker obetydligt av vad bussen tar sá vi kör med den. Nu 6 mánader utan att jobba och tjäna pengar sá máste man tänka snált.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Lite har jag gjort med busse efter en trád http://www.husbilsklubben.se/forums/t70607-2/#post559803

Nu vet jag att kylen kan fungera minst 16 dagar utan att batteriet laddas.

Men jag tror att jag alldrig kommer att stá sá länge utan sol eller att starta motorn. Vitsen är att alltid ha kall dricka mm. Bestämmer man sig för att áka iväg sá skall det inte förberedas en massa utan bara kunna hoppa in och köra iväg.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I kväll sá fick jag ett telefonsamtal att mitt batteri nu var 100% laddat
Solen gár upp klockan 8 och ger panelerna sol fram till kl 13.00. efter sá har panelerna inte direkt solljus, men lyckades att ladda up dom helt. Detta innebär att kylen bara behöver sol en dag varannan vecka för att fungera. Eller att den behöver 45 minuter direkt sol varje dag.
P.g.a detta kommer jag nu att även ladda startbatterierna med samma panel som kylen. 24V 10A laddning helt överdimensionerat, och onödigt med gaskyl.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Där bussen har státt nu i ett ár skall verkstaden málas och det skall städas under bussen. Sá jag har kämpat med att starta den för att kunna flytta den.

Jag satte pá batteriladdaren i fredags och laddade dom tills nu pá morgonen.
Spännande och se hur den startar efter ett ár. klick klick det var allt kollade intrumentpanelen ock den visade 18V och när jag vred om nyckeln sá visade den noll.
Ut med startbatterierna och in med kylskápsbatterierna som är fulladdade. Fick bärhjälp eftersom mitt ryggskott inte klarar vikter. Jag vred nu om nyckeln och till min förváning sá startade bussen pá en sekund. Blev Jätteglad.
Startbatterierna är av den gamla typen som har en skruv man kontrollerar vattnet öpnnade en skruv och klart denna cell var mycket torr. Kolade inte fler. Nu funderar jag pá att hälla i nágot som tar bort oxid sá attblyet blir som nytt sedan kan jag fylla batteriet och ladda det. I teori skall det gá. Nágon som vet vilken vätska man kan rengöra bly med?

Min kamera som jag köpte har slutat att fungera precis efter garantin nu tar jag heltaskiga bilder med min mobil.
Har en frága till en Lysekilsbo Kanske knarrevik känner nágon som kan rekomendera en kamera som är bra till en helt ovetande i kamerateknik. Den skall vara billig sá jag inte gráter när jag tappar bort den eller blir stulen.
Min gamle hederliga kamera var en Canon Top shot liten behändig och tog helt proffsiga bilder. Nágot i den varianten.
 

Bilagor

  • 2013-11-04 12.07.03.jpg
    2013-11-04 12.07.03.jpg
    42,7 KB · Visningar: 17
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kul att du tillfrisknar och får fart på husbilen igen. Själva har vi sålt vår och går och väntar på den nya i början av nästa år ska det bli leverans. Långbäddar och stort garage har vi länge väntat på att skaffa oss - nu blev det verklighet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag skall se hur jag känner mig till váren och vad fángvaktarna förlát Läkarna säger. Just nu är det ryggliggande i stort sett hela dagarna. Är förstás ute nágon timme varje dag. Ligger i min säg och pratar med kunder organiserar arbete för dom andra mm. Varje dag gár jag ner i min källare och bygger lite pá min CNC router och hoppas att den snart blir färdig.
Till Jul skall vi áka hela familjen till kalla Norden Höllviken barnen hoppas att det skall vräka ner snö.
Bussen hoppas jag att kunna börja med till váren och att kunna använde den till sommaren. Användandet blir nu inte vad jag hade tänkt mig frán början med flygning och motocross. Barnen vill till Tarifa och surfa sá vi fár se, det skall nog bli skönt att sitta utanför och ta en iskall öl och njuta av láng tids arbete tillbaka i tiden.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I teori skall det gá. Nágon som vet vilken vätska man kan rengöra bly med?

Jag har inga egna erfarenheter men youtube och amerikanare kan vara en inspirationskälla ibland. De brukar skriva "Do it yourself" på sina verk men ibland undrar om det inte borde stå "Dont"

Här har vi en som använder Epsom salt, jag tror det är magnesiumsulfat.
Lead Acid Battery Desulfation Using Epsom Salt -- First Test, Adding Solution Part 1 of 6 - YouTube
Detta är första filmen av sex i en serie.

Nästa stjärna använder Baking soda, jag har för mig att det är bikarbonat men jag är inte säker.
Making a bad 12 volt battery good again for under 5 dollars - YouTube

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Med litt flaks (og det måste en ju ha) så blir batteriet friskt igjen med destillert vatn og noen døgn med en laddare som har recond funksjon.
Når en eller flere celler blir tørre så er det vatnet i svovelsyra som ångar burt. Etterfyller en med vatn så starter batteriet igjen nesten alltid.

Det selges en del batterier som er tørrladet og en fyller de før bruk med syra. Disse batteriplatene er ladet i et syrebad før montering og når de fylles blir de aktivert igjen til nesten full ladning.

Det er 95% mulighet for at dine startbatterier hadde fungert fullt ut med et par liter vatn uten ekstra ladning!

Vatn og recond ladning skulle løfte batteriene tilbake til rundt 90% om de ikke er for gamle. Bicarb (baking soda) dreper endel av syra, virkningen av Epsom salt (Magnesium sulfat) i kjemien er også meget tvilsom. kan et sulfat drepe et annet? Jeg tror ikke det.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Youtube, Allt är helt sant där man ser ju med egna ögon att det fungerar.
Man lär sig bra saker och láter sig inte luras av maffiaindustrin som bara lurar en att betala dyra räkningar.
Hittade massor av video om hur man slipper betala för elektrisitet. Kanon
FREE ENERGY GENERATOR LASER 2 3D - YouTube

Skall prova med bly och se hur dom ser ut efter bakpulver innan jag provar med ett batteri.
Bakpulver heter pá Spanska Bicarbonato sá det stämmer nog bra.
Jag skall ändá slá sönder nágra gamla batterier och smälta ner blyet. Där ser man nog hur dom blir av bakpulver. Men jag tror inte att en batterifabrik tvättar med bakpulver. Kan tänka mig att et är nágon typ av syra. Kommer bara att göra det för skojs skull. Mina batterier till bodelen kommer med stor säkerhet att bli batterier som golfbilar använder. vi fár se Tekniklasse exprementerar med liknande batterier.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Pratade igár med golfbils experterna pá batterier

Han berättade att förr när dom använde blybatteriier sá när batterierna gick ner och inte tog emot bra laddning sá tvättade dom batterierna med en blandning av

Alkyl Polyglucoside
Sodium Octane Sulfonate
Citric Acid
Water conditioner

Blyet blir som nytt och sedan häller man i ny batterisyra. till 90% sá blev batterierna som helt nya. Detta fungerar endast pá dom batterierna som har skruvar upptill och inte är underhállsfria
Jag tror att det blir bättre än bakpulver
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Alkyl Polyglucoside
Sodium Octane Sulfonate
Citric Acid
Water conditioner

Vänta så ska jag kolla i skafferiet..... Jodå, här fanns gott om smaskiga grejor, men just alkyplysodiumglucosulfaten var nog tillfälligt slut :)
Skulle rekommendera rejäl skyddsutrustning, räcker ju med ett par droppar syra för att få hål i brallan....
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

En enklare översättning till Amerikanska för alkyplysodiumglucosulfaten heter Coca cola.:oops: tror jag ...

Fick idag en 5 liters dunk och lät det stá i nágra timmar och sköljde ur ett batteri .
Köpte all batterisyra som fanns 4 liter det räckte inte lángt sá jag blandade ut det med baterivatten och satte pá laddaren direkt. I morgon hoppas jag att den gröna lampan lyser som talar om att batteriet är fullt. sedan blir det nästa batteriets tur.
 

Bilagor

  • 2013-11-08 11.31.33-1.jpg
    2013-11-08 11.31.33-1.jpg
    55,7 KB · Visningar: 8
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej.... heter Lars Nordh ( lars norte ) Vad köpte du för bil ? Själv fick jag min nya McLouis Tandy 673. för någon månads sedan. Är helnöjd.
vänligen Lasse från Staffanstorp:)
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Lasse!
Undrar om det är mig du funderar kring vad det blev för bil? Svaret är en Buerstner NEXXO t 690 "fifty-five" - med automatlåda, solceller och golvvärme - en jubileumsmodell som tilltalar oss. Långbäddar och stort garage - precis vad vi har önskat oss länge.
Just nu i norra Provence och blå himmel - utan husbil - saknar en sådan - men snart så är den på plats!
 
S

Stibo

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej
Vad kul att höra att en hb-kompis ifrån Vellinge också går och väntar leverans på en
Burstner T690G fifty five.Har idag en Kabe 700 -09 som saknar det som vi tycker är
bättre i vår nya Burstner.Hoppas att detta blir vår framtida husbil för lång tid
:yes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Youtube, Allt är helt sant där man ser ju med egna ögon att det fungerar.
Man lär sig bra saker och láter sig inte luras av maffiaindustrin som bara lurar en att betala dyra räkningar.
Hittade massor av video om hur man slipper betala för elektrisitet. Kanon
FREE ENERGY GENERATOR LASER 2 3D - YouTube

Kontaktbelysning på fördelningsdosan tändes så fort han satte "dammsugarsladden" i dosan... Ha, ha, den var bra! Snart tror jag på tomten också : )
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kontaktbelysning på fördelningsdosan tändes så fort han satte "dammsugarsladden" i dosan... Ha, ha, den var bra! Snart tror jag på tomten också : )

Helt klart! Dammsugarens motors reaktans satte igáng spolen som var kopplad till kryptoniten. Spännigen beror helt klart pá förlängningskabelns varvtal och diameter, Frekvensen av AC beror pá kryptonitens vinklar. Och till sist effekten Watt beror naturligtvis av laserns effekt. Nu sitter det som standard i alla husbilar:p:. Och naturligtvis kommer Tomten den 24 till alla snälla barn.
 
Toppen