• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

F

F.d. 8400

Guest
Hej!
Har en gammal husbil med ett kompressordrivet (12v) kylskåp och vill byta ut det till ett kombiskåp som även drivs på gasol men blev mörkrädd när jag kikade på domestics installationsanvisningar med ventiler, skorsten + hål i golvet..
Hittade ett skåp, SW Combi 60l till hyfsat pris o där säger säljaren att skorsten inte behövs o i inst.manualen anges bara ventiler + att det ska vara 10 fritt i bakkant + 5 cm på vardera sidan - är detta ok? Borde det inte även tätas mot väggarna i framkant etc?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Cosmos lägg in en annons att du vill byta kylskåp med någon ur "kopressorförespråkarlägret", så kanske du kommer undan ändå billigare. Finns det ingen typskylt innuti eller bakom skåpet så du kan prescisera vad du har för bytesobjekt?
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Har för mig att den enda "gasolslang" som får finnas i fordon är mellan regulatorn och rörsystemet. Dvs endast i gasolutrymmet. Allt annat är röranslutet.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag har förstått att det finns två läger, ett för o ett emot gasolkylskåp - själv har jag haft gasol i mina tidigare tre bilar o har fungerat klanderfritt däremot aldrig kompressorskåp så där kan jag inte uttala mej men jag har aldrig haft probs med att gasen tagit slut under semesterveckorna då vi endast anv gasolen nattetid när vi stått på p-platser utmed vägen o vid målet har vi kopplat upp mot stolpe. Under färjeturen är skåpet avstängt men har hållit hyfsat kyla + aldrig varit fullproppat då man lätt kan handla under vägen..


Hej Cosmos, ungefär hur stort är ditt nuvarande skåp?
Ta en bild och skicka till mig, plus yttermått, kan tänka mig köpa skåpet om det passar i min bil!

finn@virkman.dk

Hämtar i Stockholm!
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Hej, japp - har lekt med tanken faktiskt - ska bara kolla att det äär i bra skick o fungerar. Finns inte tillstymmelse till skylt synlig - förhoppningsvis när jag demonterar...
 
F

F.d. 8400

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Hej - bil o jag befinner oss på olika ställen o lär så göra ett tag... men ska försöka fota vid tillfälle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Om kompressorkylskåp är så bra, som vissa påstår, varför är inte de vanligast i våra fritidsfordon?

Slentrian, konservatism, okunnighet är väl de vanligaste skälen till detta!

Jämför med hushållen! Vem har strömslukande absorptionsskåp idag?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Om kompressorkylskåp är så bra, som vissa påstår, varför är inte de vanligast i våra fritidsfordon?
Av flera anledningar
Solpaneler är ganska nytt och ändras snabbt i kvalité och pris till det bättre.
Gas var bara för några år sedan det enda att kunna driva ett kylskåp med om man inte hade ström.

Ett kompressorkylskåp till båt eller husbil ligger fortfarande ganska högt i pris.
Och skall man ha en full nytta av det så behövs det solpaneler med laddare.
Allt detta ligger idag mycket högre i pris.
Detta kommer nog snart att ändras och en konkuretstark husbil kommer att ha solpaneler och annat som standard.
Husbilstillverkarna tittar väldigt noga på priset så att det ligger lågt av konkuretskäl.

Själv som hemmabyggare så är det naturligtvis självklart att välja det bästa och kvalité
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Om kompressorkylskåp är så bra, som vissa påstår, varför är inte de vanligast i våra fritidsfordon?

Båda typerna har sina fördelar och nackdelar, och prioriteringarna är olika.
Ett kompressorskåp ställer högre krav på batterier och elförsörjning men kyler bra även vid omgivningstemperatur över +30, men å andra sidan kan det vara svårare att få frysfacket i ett kompressorskåp att hålla tillräckligt kallt i sträng vinterkyla (men det brukar vanligen fungera om man vrider upp effekten nära max).

aake
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Slentrian, konservatism, okunnighet är väl de vanligaste skälen till detta!

Jämför med hushållen! Vem har strömslukande absorptionsskåp idag?

Jappe

Ett P.S.

Här i Spanien finns det en del gamla hus på landet som bara används till fest och lager. I dessa hus fanns det förr stora gaskylskåp, men dessa är nu helt borta och utbytta till solpanelskylar.
Nu dom sista ären har det dessutom kommit en kyl som fungerar av värme. Det är en kollector som blir varm av solen och sedan kyls och ger en stark kyla. Dessa kylar ligger i ett experimentstadie men gör is

Solen är gratis medan gasen går upp i pris och jag jag är allergisk mot fasta kostnader

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CkiZNPUC7OU
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Slentrian, konservatism, okunnighet är väl de vanligaste skälen till detta!

Jämför med hushållen! Vem har strömslukande absorptionsskåp idag?

Jappe

Vitsen med absorptionsskåpet är att de fungerar utan el och det vet du säkert Jappe.
Själv kör jag med kompressor sedan flera år men jag kan ändå se fördelarna med absorptionsskåpen.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Stora delar av året ger inte solpanelerna något tillskott av värde. Vintertid brukar jag inte ens bry mig om att sopa bort snötäcket från panelerna eftersom jag inte märkt mer än marginell skillnad med eller utan snötäcke!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Vitsen med absorptionsskåpet är att de fungerar utan el och det vet du säkert Jappe.
Själv kör jag med kompressor sedan flera år men jag kan ändå se fördelarna med absorptionsskåpen.

aake

Jag skulle tro att de allra flesta husbilister använder sina bilar när solstrålningen är tillräcklig för att även en ganska liten solpanel ska kunna försörja ett kompressorkylskåp med el. Norrlänningarna som älskar kyla och mörker och granar en masse kan naturligtvis använda gasolkylskåp om de vill trots att dessa "extremsportare" ofta innehar både elverk och bränslecell!?

Jag tycker trögheten hos husbilstillverkarna är ganska så abnorm!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag var också entusiast på kompressorkylboxar/skåp så länge jag hade båt, för den använde jag bara på sommaren! Sedan jag började köra husbil året runt, och i huvudsak fricampar, har jag också förstått fördelarna med absorbtionsskåpen som är snåla på gas, och inte drar någon el, för då kan jag använda eletriciteteten jag lagrar till andra, och viktigare saker som värme, belysning, laddning, tv, o.s.v.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag använder också husbilen året runt men söker mig gärna till sydligare nejder när Kung Bore slår till här uppe i Norden. Jag förstår dock att gasolalternativet är vettigt för en del husbilsinnehavare men nog skulle nytillverkade husbilar kunna ha båda alternativen, kompressor eller absorption (liksom riktig vattentoilett med kvarn).

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

det blir ju lite konstigt när man säger att man använder bilen året runt, men egentligen bara i sommarklimat. Varför skall man utrusta en bil så att den bara fungerar ordentligt när solen står högt och skiner? Det måste väl vara mycket bättre om den fungerar året runt, oberoende av var man befinner sig? :wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Jag får tillräckligt med ström även vintertid till kompressorkylskåpet med solpanelerna. När jag använder bilen vintertid i Sverige så tillkommer ju ström från generatorn så för att öka kapaciteten ska jag ska använda ledlampor fram i stället för halvljus dagtid. Min kyl går året runt var jag än är. Det hade blivit dyrt med ett gasol/absorptionsskåp!

Mitt problem vid vinterkyla är att jag måste ha underhållsvärme i bilen för att inte vattnet i rör, tankar och toaletten ska frysa. Därför tillåter jag bilen att stå kopplad till 230V ibland av bekvämlighetsskäl. Skulle jag inte ha tillgång till 230V så fixar gasolen underhållsvärmen och solpanelerna strömmen, även på vintern!

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Då måste du troligen köra dagligen eller inte använda någon övrig el, med normal förbrukning med 2-4 personer blir det nog väldigt knappt. Vi klarar ca 4-5 dygn stillastående på vintern på grund av en mycket strömsnål panna, och med sparsam användning av tv och datorer. Batteribank 2x95Ah AGM. Ett visst tillskott kommer från vår rörliga solcell, från de liggande närmast inget. Givetvis helt utan nätanslutning!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

I Sverige vintertid använder jag plåtisen huvudsakligen som personbil och det enda som drar ström är just kylen, så den får gå. Ibland behövs gasolpannan men den är väldigt strömsnål (Gastherm).

Batteribank 300Ah. 210 watt på taket. Kärvar det kan jag ta ut en vikbar solpanel på 2x50 watt men det brukar inte behövas.

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ändra från kompressordrivet kylskåp till combiskåp

Det förklarar ju saken, om den inte används som husbil på vintern, kanske man inte skall hävda att det fungerar på vintern? :wink:
 
Toppen