• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är prylar från CBE du har och de är i stort sett desamma som i min bil.

På bilden i inlägg 74 så är den övre lilla vita boxen "Ampereometer sensor" shunten som kontrollpanelen använder för att avgöra ström in och ut ur batterierna. Den är tydligen specad för 80A men det verkar sitta en säkring i den för 50A. Den verkar vara kopplad i pluskabeln från "B2" som är bodelsbatteriet. Så den övre röda kabeln kommer antagligen från det batteriet. De två nedre röda kablarna skulle jag gissa går till säkringslådan plus ev. till batteriladdaren. Sedan finns det en tunn svart kabel och det är för signalbussen som överför strömdata till centralenheten i säkringslådan.

Om det jag skriver stämmer så skulle jag koppla in pluskabeln från DC/DC i den lådan, på den sidan om shunten som INTE går till B2. Det innebär också att du egentligen inte behöver någon 40A säkring för DC/DC laddarens koppling till bodelsbatteriet. Det verkar ju sitta en 50A säkring i lådan. (kolla!)

Den undre vita lådan "Trenngerät ..." borde vara det relä som kopplar ihop B1 = bilbatteriet med B2. Det brukar vara ett ganska kraftigt relä märkt att klara i trakten av 70A. Återigen, om det stämmer, så skall du koppla bort B1 från den lådan så att reläet inte får någon funktion när DC/DC är inkopplad.

Den vita anslutningen på övre kontakten i 230V-batteriladdaren är den kabel som talar om för centralenheten att 230V är inkopplat. Det står beskrivet i laddarens bruksanvisning men det är ju inget du skall ändra på nu men kan vara bra att veta om du köper ny laddare.

Min CBE-enhet är inte exakt samma, men väldigt lik, så jag skickar med info om kontakterna du visar i inlägg 80 Jag skulle tro att kontaktbeteckningarna är desamma men det behöver du förstås kolla. Min centralenhet heter DS470-CA där "CA" står för Carthago så det är en variant gjord speciellt för Carthago. Din heter ju DS450-EM så den verkar vara någon årgång äldre och gjord för EM=EuraMobil? Stämmer det? Den stora röda kontakten med 9 anslutningar upptill till höger innehåller en 6kvmm blå kabel. Den kabeln är matningen till kylskåpet.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • CBE_DS470CA.pdf
    163,3 KB · Visningar: 59

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för att du tar dig tid, tog ett fot på hur det ser ut inne i boxarna. Med min lilla kunskap i ämnet så kan jag i alla fall hålla med om beteckningarna på CBE-enheten, min bil är 2011 tror nog då att din bil är nyare men förmodligen samma box. Dessa boxar och lådor sitter väl i en hel del andra bilar. Den övre röda kabeln går som du säger till bodelsbatteriet. När jag tar bort de två nedre om vartannat så försvinner strömmen från bodelen.
När du säger: koppla in pluskabeln från DC/DC i den lådan, menar du då att dc laddaren skall ta ström därifrån i stället för på batteriet? Och sedan ut från de andra anslutningarna på laddaren bak till bodelsbatteriet?
 

Bilagor

  • 346D9571-8FF2-4171-A4F1-50966233B324.jpeg
    346D9571-8FF2-4171-A4F1-50966233B324.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 58

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det är prylar från CBE du har och de är i stort sett desamma som i min bil.

På bilden i inlägg 74 så är den övre lilla vita boxen "Ampereometer sensor" shunten som kontrollpanelen använder för att avgöra ström in och ut ur batterierna. Den är tydligen specad för 80A men det verkar sitta en säkring i den för 50A. Den verkar vara kopplad i pluskabeln från "B2" som är bodelsbatteriet. Så den övre röda kabeln kommer antagligen från det batteriet. De två nedre röda kablarna skulle jag gissa går till säkringslådan plus ev. till batteriladdaren. Sedan finns det en tunn svart kabel och det är för signalbussen som överför strömdata till centralenheten i säkringslådan.

Om det jag skriver stämmer så skulle jag koppla in pluskabeln från DC/DC i den lådan, på den sidan om shunten som INTE går till B2. Det innebär också att du egentligen inte behöver någon 40A säkring för DC/DC laddarens koppling till bodelsbatteriet. Det verkar ju sitta en 50A säkring i lådan. (kolla!)

Den undre vita lådan "Trenngerät ..." borde vara det relä som kopplar ihop B1 = bilbatteriet med B2. Det brukar vara ett ganska kraftigt relä märkt att klara i trakten av 70A. Återigen, om det stämmer, så skall du koppla bort B1 från den lådan så att reläet inte får någon funktion när DC/DC är inkopplad.

Den vita anslutningen på övre kontakten i 230V-batteriladdaren är den kabel som talar om för centralenheten att 230V är inkopplat. Det står beskrivet i laddarens bruksanvisning men det är ju inget du skall ändra på nu men kan vara bra att veta om du köper ny laddare.

Min CBE-enhet är inte exakt samma, men väldigt lik, så jag skickar med info om kontakterna du visar i inlägg 80 Jag skulle tro att kontaktbeteckningarna är desamma men det behöver du förstås kolla. Min centralenhet heter DS470-CA där "CA" står för Carthago så det är en variant gjord speciellt för Carthago. Din heter ju DS450-EM så den verkar vara någon årgång äldre och gjord för EM=EuraMobil? Stämmer det? Den stora röda kontakten med 9 anslutningar upptill till höger innehåller en 6kvmm blå kabel. Den kabeln är matningen till kylskåpet.

MVH
Hans
Om jag nu kopplat in den där, och det inte riktigt stämmer. Vad kan är det värsta som kan hända?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för att du tar dig tid, tog ett fot på hur det ser ut inne i boxarna. Med min lilla kunskap i ämnet så kan jag i alla fall hålla med om beteckningarna på CBE-enheten, min bil är 2011 tror nog då att din bil är nyare men förmodligen samma box. Dessa boxar och lådor sitter väl i en hel del andra bilar. Den övre röda kabeln går som du säger till bodelsbatteriet. När jag tar bort de två nedre om vartannat så försvinner strömmen från bodelen.
När du säger: koppla in pluskabeln från DC/DC i den lådan, menar du då att dc laddaren skall ta ström därifrån i stället för på batteriet? Och sedan ut från de andra anslutningarna på laddaren bak till bodelsbatteriet?

DC/DC-laddarens plusutgång till bodelsbatteriet skall du koppla till någon av de två skruvar i övre lådan som på locket är märkta "12V". Spelar ingen roll vilken vad jag kan förstå. Genom att koppla på det viset så kommer centralenheten att indikera laddströmmen från DC/DC-laddaren. Eller egentligen, den kommer att visa nettoströmmen av det som går in och ut ur bodelsbatteriet. Så drar du 10A från batteriet och DC/DC laddar med 30A så kommer panelen att visa +20A. Säkringen i lådan ser litet skum ut. Är det en säkring eller bara ett kopplingsbleck?

In den undre vita lådan så verkar den grova blå kabeln gå till B1, vilket är bilens batteri. Den verkar vara 16kvmm så då skulle du kunna koppla in den kabeln på DC/DC-laddarens ingång, den ingång som skall komma från bilbatteri/generator. Den är (som jag skrev i meddelandet) säkert avsäkrad vid bilbatteriet. Sannolikt är den inte blå vid bilbatteriet. På min bil "byter den färg" vid en kontaktpunkt som skiljer Fiats ansvar från husbilstillverkarens ansvar. Skulle tro att Fiat använder röd färg på den kabeln. Kontaktpunkten sitter nog nära golvet till höger om passagerarstolen fast den behöver du inte komma åt egentligen.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
DC/DC-laddarens plusutgång till bodelsbatteriet skall du koppla till någon av de två skruvar i övre lådan som på locket är märkta "12V". Spelar ingen roll vilken vad jag kan förstå. Genom att koppla på det viset så kommer centralenheten att indikera laddströmmen från DC/DC-laddaren. Eller egentligen, den kommer att visa nettoströmmen av det som går in och ut ur bodelsbatteriet. Så drar du 10A från batteriet och DC/DC laddar med 30A så kommer panelen att visa +20A. Säkringen i lådan ser litet skum ut. Är det en säkring eller bara ett kopplingsbleck?

In den undre vita lådan så verkar den grova blå kabeln gå till B1, vilket är bilens batteri. Den verkar vara 16kvmm så då skulle du kunna koppla in den kabeln på DC/DC-laddarens ingång, den ingång som skall komma från bilbatteri/generator. Den är (som jag skrev i meddelandet) säkert avsäkrad vid bilbatteriet. Sannolikt är den inte blå vid bilbatteriet. På min bil "byter den färg" vid en kontaktpunkt som skiljer Fiats ansvar från husbilstillverkarens ansvar. Skulle tro att Fiat använder röd färg på den kabeln. Kontaktpunkten sitter nog nära golvet till höger om passagerarstolen fast den behöver du inte komma åt egentligen.

MVH
Hans
Jo, det är nog något smältbleck, står 50A präglat på det.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Visste inte att de ändrar färg, (herregud de tänker ju på allt) och det finns tre röda 16mm2 vid på bilbatteriet, jag tar bort alla tre och den blå (b1) i boxen och mäter om någon av de tre får kontakt med blå (b1) i boxen. Den blir då +in på laddaren och 12V i den övre lådan blir +ut från laddaren. Sedan är det en bus precis bredvid med minus och 16mm2 koppling, då kopplar jag den till minus in på laddaren och letar upp minus som går till bodeln och kopplar minus ut där. Detta är ju genialiskt, då slipper jag dra extra kabeln jag köpte i dag. Fick 55% rabbat på den hos swedol. Kan ju alltid byta kabeln från mppt regulatorn från 10mm2 till 16mm2.
 
F

F.d. 22252

Guest
På den ordinarie starkströmsidan finns ju inte röd kabel kvar för att inte förväxla gamla installationer, Blå är ju alltid nolla och för det mesta samma som jordpotential.
Misstänker utan att veta säkert att ren bilel har andra färger än vad starkström har, har väl lite att göra med att elbranchen tillhandahåller ett annat sortiment av färger och förmodligen är billigare.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
På den ordinarie starkströmsidan finns ju inte röd kabel kvar för att inte förväxla gamla installationer, Blå är ju alltid nolla och för det mesta samma som jordpotential.
Misstänker utan att veta säkert att ren bilel har andra färger än vad starkström har, har väl lite att göra med att elbranchen tillhandahåller ett annat sortiment av färger och förmodligen är billigare.
Ja, jag är ganska säker på att brun brukar vara jord på fordon. Men inte viste jag att de byter färg mellan bodel och bildel. Man lär sig fortfarande en massa, synd att det inte fastnar lite bättre.
 
F

F.d. 22252

Guest
brun och svart är fasledare blå nolla och gulgrön jord , sen brukar ju bilar köra med röd och svart för plus och minus och även en del annat 12v har det. röd var jord på 70talet men när man gjorde om märkningarna så tog man bort röd färg för att det inte skulle bli missförstånd. Så husbilar kan ju ha flera standarder en elektriker som installerar ett tillbehör använder säkert de kablarna som används i vanliga installationer. Så det är svårt att hålla rätt på finns ju märkningar att köpa men det går ofta bra med lite vit tejp och en penna att skriva ner vad som är vad, enkelt att sen felsöka när allt är uppmärkt men det är sällan man gör overheadpennor permanenta fungerar bra .
Har man sen ett kopplingschema kan man ju färglägga direkt på pappret. När jag var ung kunde jag hålla isär och komma ihåg allt men nu är det svårt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ingbe, litet praktisk kokbokshandledning:

Anslut "output +" på Orion DC/DC till någon av skruvarna i "Ampereometer" som är märkta "+12V"
Lossa den blå kabeln ansluten till B1 på "Trenngerät" och anslut den till "input +" på Orion DC/DC,
Hitta bra ställen (på batterierna?) att ansluta "input -" och "output -" från Orion DC/DC.
Inkoppling klar!

Säkringarna du tänkte köpa behövs inte. Kabeln från bodelsbatteri till Orion är säkrad med den 50A säkring som finns i "Ampereometer". Kabeln från bilbatteri (den blåa) har med all sannolikhet en säkring (på 50A?) sittande direkt vid bilbatteriet. KOm ihåg att den blå kabeln mycket väl kan byta färg på vägen till bilbatteriet. På min bil sitter det två 50A säkringar direkt på bilbatteriet (tillsammans med flera andra). Den ena går till bodelen och den andra är Fiats huvudsäkring för systemen i bildelen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Sätt en voltmeter på den blåa kabeln (och någon lämplig jordpunkt).
Lossa ena 50A säkringen på batteriet.
Går voltmetern ner till noll har du hittat säkringen.
Om inte, lossa den andra 50A säkringen och kolla att voltmetern visar noll.

Det finns en liten, liten sannolikhet att den blå kabeln till "Trenngerät" används för att detektera att motorn är igång och ge det som kallas "D+"-signal. Du märker det på att t.ex. kylskåpet inte automatiskt kopplar om till 12V-drift när motorn startar. Skulle det visa sig att det är så får du återkomma. Det går att fixa så det är inget stort problem.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För att förtydliga det där med säkringar direkt på bilbatteriet så fixade jag en bild av hur det ser ut vid bilens batteri. Den ena av de två röda (50A) bladsäkringarna till vänster är säkringen av kabeln till bodelen.

MVH
Hans
DSC_0898_liten.jpg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Japp, det är en direkt kopia på hur mitt ser ut. Skall dubbel kolla att den blå kabeln blir strömlös när jag lossar någon sv de tre röda på bilbatteriet.
det sitter en säkring på pluskabeln som går till bodelsbatteriet ca en meter från pluspolen, den borde duga tycker jag.
Minus som skall in i Orion kan man väll ta på den fördelaren som sitter på minus fördelaren på bild ett. En av dem kommer från minus anslutningen på kretskortet i elblocket strax under den föda plusanslutningen på bild två?
 

Bilagor

  • 3A36E0C4-B1D8-4DDB-807A-6373BE061A57.jpeg
    3A36E0C4-B1D8-4DDB-807A-6373BE061A57.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 38
  • EE67310A-3BBF-4689-B9BB-23E385290640.jpeg
    EE67310A-3BBF-4689-B9BB-23E385290640.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 38

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Japp, det är en direkt kopia på hur mitt ser ut. Skall dubbel kolla att den blå kabeln blir strömlös när jag lossar någon sv de tre röda på bilbatteriet.
det sitter en säkring på pluskabeln som går till bodelsbatteriet ca en meter från pluspolen, den borde duga tycker jag.
Minus som skall in i Orion kan man väll ta på den fördelaren som sitter på minus fördelaren på bild ett. En av dem kommer från minus anslutningen på kretskortet i elblocket strax under den föda plusanslutningen på bild två?
Ja, det borde funka.

MVH
hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
I boxen tränngerät där den blå 16mm2 kommer in sitter det en till blå typ 2.5mm2 skall den vara kvar i boxen? Ser inte vart den tar vägen men följer med den tjocka blå och de två röda i en kabelgren.AC204B53-F424-4C1E-BBF2-75BB7057CC28.jpeg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om man kortar ner det ytterliggare, ta bort tjock blå från TG, skarva16 till orion plus in, som placerats bak vid bodelsbatterierna. En röd 16 från orion plus ut, till batteripol bodelsbatterier som i princip är en av de två röda”12V” i AO.
En svart 16 från orion ut minus, till minus pol bodelsbatteri som i princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
En svart 16 från orion in minus, till minus pol bodelsbatteri som i Princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
Då sitter orion väldigt nära bodelsbatterierna och det var där som det var viktigast med att ha korta kablar.
Eller?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man kortar ner det ytterliggare, ta bort tjock blå från TG, skarva16 till orion plus in, som placerats bak vid bodelsbatterierna. En röd 16 från orion plus ut, till batteripol bodelsbatterier som i princip är en av de två röda”12V” i AO.
En svart 16 från orion ut minus, till minus pol bodelsbatteri som i princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
En svart 16 från orion in minus, till minus pol bodelsbatteri som i Princip är en av de tre på minus skenan vid elblocket.
Då sitter orion väldigt nära bodelsbatterierna och det var där som det var viktigast med att ha korta kablar.
Eller?
Helt rätt.

Den tunna blå kan vara strömförsörjning av något i bodelen som skall gå på bilens batteri. Verkar litet lustigt eftersom det innebär att man har en 2.5 kvmm kabel som är säkrad med de 50A som den grova är säkrad med. Inte riktigt bra i mina ögon.
Det som är viktigt är att det inte får finnas någonting som kopplar förbi Orion DC/DC. Två förslag: 1. koppla loss 2.5kvmm kabeln och se efter vad som inte funkar. 2. Låt den fortsatt vara tillsammans med den grova blå på ingången till Orion. Den borde gå att peta in i anslutningen på Orion. Problemet med avsäkringen av de 2.5kvmm är visserligen kvar då.

MVH
Hans
 
Toppen