• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du inte redan har gjort det så ladda ber de två beskrivningar (pdf) som finns på länkade på web-sidan du skickade länk till. Den ena har ev. en halvtaskig översättning till svenska men det mest förstår man.

CBE-blocket innehåller sannolikt (mitt gör det) ett relä som kopplar samman bil och bodelsbatterier när motorn är igång. För at inte få konstigheter måste du alltså koppla in din DC/DC i kabeln som går från bilbatteriet till CBE-blocket. DC/DC ligger då i serie med reläet och laddningen från generatorn blir effektivare, som det var tänkt. Ett problem dyker dock upp. Om det spelar roll eller ej får du avgöra. Eftersom reläet inte är aktivt när motorn är avstängd så kommer inte solcellerna att kunna ladda bilbatteriet "bakvägen". I en del DC/DC finns ett sätt att koppla det hela så att man går runt detta.

Jag har en Büttner MT-LB25 DC/DC där detta fungerar. Den har dessutom "sense"-ledningar till respektive batteri som kan justera laddspänning m.m. för spänningsfallet i ledningarna. Skickar med manualen som info. Det är kopplingen på sidan 14 jag använder. Det finns en svensk försäljare men jag kommer inte ihåg vem (kan leta om du är intresserad).

Allt grovt kablage skall anslutas direkt på batterierna. Använd INTE chassi som minusledare. Man har noll koll på vilken väg strömmen tar och det kan ställa till problem (korrosion) om den tar fel väg. S.k. "jordfel" är ju också något som ofta plågar bilar. Att använda chassi som återledare är ett oskick som infördes i början på 1900-talet när el började finnas i bilarna och borde ha tagits bort för länge sedan.

Mera ström: EFOY fast det är ett dyrt alternativ. Både i inköp och drift.


MVH
Hans
 

Bilagor

  • Büttner_MT_LB_25_45A_Euro6_ab_01-2017_DE.pdf
    1,8 MB · Visningar: 148

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Får komplettera mina uppgifter märker jag. Minus från startbatteri och minus från dc laddaren var jag tveksam till men tänkte ändå fråga. Plus från batteriet som skalman52 vill ha till CBE skall väl vara en typ 35 kv, vad jag vet går det inte att ansluta så grova kablar där, laddaren laddar ju 30A. Kylskåpet är ett energisnålt kompressor skåp och tar max 6A mestadels ligger det på 4A. Solcellerna laddar direkt på bodelsbatterierna. Jag vill ha Victrons Orion för att det är samma märke som på regulatorn till solcellerna och den har inbygd bluetooth.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Får komplettera mina uppgifter märker jag. Minus från startbatteri och minus från dc laddaren var jag tveksam till men tänkte ändå fråga. Plus från batteriet som skalman52 vill ha till CBE skall väl vara en typ 35 kv, vad jag vet går det inte att ansluta så grova kablar där, laddaren laddar ju 30A. Kylskåpet är ett energisnålt kompressor skåp och tar max 6A mestadels ligger det på 4A. Solcellerna laddar direkt på bodelsbatterierna. Jag vill ha Victrons Orion för att det är samma märke som på regulatorn till solcellerna och den har inbygd bluetooth.

I mitt CBE-block är batterianslutningarna ett antal M8 (möjligen M6) skruvar.. Det är trångt i kabelkanalerna fram till CBE-blocket och det är nog där största problemet med 35kvmm kommer in, inte i själva anslutningen i blocket. Men, ok, du har ju kanske ett annat CBE-block än det jag har.

Dra minus från Orion till resp. batteri, inte till chassi. Bortsett från vad strömmen (30A) kan ställa till med i chassit så har du ingen möjlighet att beräkna spänningsfallet som du får i minusanslutningen. Oavsett hur du gör så måste du bryta kopplingen (den som går till reläet) mellan bil och bodelsbatterier annars kommer du ju att ha två parallella avslutningar mellan de båda batteribankerna när motorn är igång.

När Orion (tyckte jag såg det i anvisningarna) vill ha uppgift om spänningsfall så måste du addera ihop spänningsfallet i plusledaren och i minusledaren (lägg ihop längderna).
sp.fallet = (0.0164 * strömmen i ampere * längden i meter) / arean i kvmm

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
I mitt CBE-block är batterianslutningarna ett antal M8 (möjligen M6) skruvar.. Det är trångt i kabelkanalerna fram till CBE-blocket och det är nog där största problemet med 35kvmm kommer in, inte i själva anslutningen i blocket. Men, ok, du har ju kanske ett annat CBE-block än det jag har.

Dra minus från Orion till resp. batteri, inte till chassi. Bortsett från vad strömmen (30A) kan ställa till med i chassit så har du ingen möjlighet att beräkna spänningsfallet som du får i minusanslutningen. Oavsett hur du gör så måste du bryta kopplingen (den som går till reläet) mellan bil och bodelsbatterier annars kommer du ju att ha två parallella avslutningar mellan de båda batteribankerna när motorn är igång.

När Orion (tyckte jag såg det i anvisningarna) vill ha uppgift om spänningsfall så måste du addera ihop spänningsfallet i plusledaren och i minusledaren (lägg ihop längderna).
sp.fallet = (0.0164 * strömmen i ampere * längden i meter) / arean i kvmm

MVH
Hans


Tack för att du tar dig tid. Bra att det finns folk som faktiskt kan skriva ordentligt.
Tror du att det gör någon skillnad med att montera bodelsbatterierna i värmen i stället för att de i princip nu är utomhus, frånsett att det går att nå dem innifrån garaget, de hänger ju i plastlådor under bilen. Jag tänker på när vi är ute sent i november, det kan ju krypa ner till ett par grader plus eller till och med någon minus grad.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Blybatterier har inga större problem med kyla. LiFePO4 däremot kan ju inte laddas vid minus. Vad som händer med blybatterier är att de tar laddning sämre så en del batteriladdare har en temperaturgivare för att kunna kompensera för detta. Å andra sidan så blir också självurladdningen lägre så laddningen håller längre.

På din Orionburk finns ju uttag för en yttre strömbrytare för till/från-slag av DC/DC-laddaren. Du skulle kunna göra så att du letar reda på en "D+"-anslutning, som ju indikerar att motorn är igång. Har du haft ett Dometic AES-kylskåp tidigare, så borde D+ finnas att få tag på där någonstans (kopplar ju om från gas till 12V när D+ är aktiv). Sedan låter du ett vanligt bilrelä aktiveras av D+(kolla att D+ tål att belastas med ett relä = ca 150mA). Kontakterna på reläet kopplar du sedan som en strömbrytare till Orion. På så sätt sätts Orion på automatiskt när motorn startar och stängs av när motorn stoppar. Vet inte om du tycker det behövs, men det är en möjlighet.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Klipskt, men jag tror inte att man behöver sätta av /på den, kan inte komma på något tillfälle då man inte vill att den laddar.
Om jag då monterar Orion på väggen i garaget, drar en 30 kvadrat plus från den till bilbatteriets plus pol och säkrar av plus med 40A vid startbatteriet. Drar en 30 kvadrat minus till bibatteriets minus pol. En 30 kvadrat plus från Orion till första bodelsbatteriet, säkrar av med 40A, en 30 kvadrats minus från Orion till sista bodelsbatteriet. När jag tagit bort kabeln som går från bilbatteriet till CBE så borde det fungera förutom att panelen i husbilen inte ger någon indikation på att det sker någon laddning, men det har jag ju på mobilen genom bluetooth. Det kan väl inte spela någon roll om relät fortfarande sitter kvar i elblocket? När jag laddar med 230V landström så visar den ju laddningen och solsellerna visas ju också i mobilen.
Så som jag fattar det så börjar Orion då att ladda bodelsbatterierna automatiskt när motorn startar och börjar att ladda bilbatteriet. Den borde ju klara av att ladda batteribanken på 355A.
Har jag fattat rätt eller är jag helt ute och seglar? Det blir ju då en riktigt enkel inkoppling, undrar om generatorn slits ut i förtid?
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Generatorn skulle jag inte vara bekymrad för. Den ger så mycket ström den kan och "behövs" mer så begränsar den strömmen.

Jag tycker det verkar som du har tänkt rätt. Men tänk på att om det finns en shunt för strömmätning på minussidan av bodelsbatterierna så skall minus från Orion INTE anslutas på batteriet utan på den andra anslutningen på shunten. Den som, så att säga, är på frånsidan räknat från batteriet. Inga minusanslutningar över huvud taget till batteriets minuspol, annat än den från shunten.

Reläet i CBE behöver inte monteras bort. Det är bara funktionen att koppla ihop bodel med bil som behöver brytas på något sätt. Skaffar du, eller har du, en Victron BMV712 (har Bluetooth) så kan du hålla koll full på batteristatus, åtminstone för bodelen (shunten skall sitta närmast minuspolen).

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
När jag först började att tänka på detta med en dc-dc laddare så tänkte jag att det skulle bli komplicerat och att man skulle behöva göra extra kopplingar för att det skulle fungera. I ställe får man det förklarat på ett sätt så att en lekman förstår, härligt med detta forum och kundkapen som finns här.
Funderar också på om man kan mobtera en sådan här i stället för att CBE skallda med baa 16 https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-180-265-VAC-SE.pdf
Kan man helt enkelt ta bort laddkabeln som går från CBE till bodelsbatterierna, koppla in 230 från intaget på husbilen till den nya laddaren och så laddar den med 30A när man står still med landström? Bra också när man står ute i buschen och böhöver köra elverket bar att koppla in det så blir det 30 A in om det behövs.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du plats för fler solpaneler så är det inte fel att maximera dem.
dc/dc-laddaren kanske är i minsta laget för din bobatteribank, men de går att skaffa fler och parallelkoppla dem ifall behovet uppstår.
Beroende på din dygnsförbrukning av 12V, så lönar det sig nästan alltid att byta till LiFePO4 bobatterier.

Jag köpte 230V laddaren du länkar till i våras, kör den för tillfället som en lös laddare på mina övriga fordon, men ska montera den i husbilen i vinter, det verkar vara en mycket bra laddare :)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har du plats för fler solpaneler så är det inte fel att maximera dem.
dc/dc-laddaren kanske är i minsta laget för din bobatteribank, men de går att skaffa fler och parallelkoppla dem ifall behovet uppstår.
Beroende på din dygnsförbrukning av 12V, så lönar det sig nästan alltid att byta till LiFePO4 bobatterier.

Jag köpte 230V laddaren du länkar till i våras, kör den för tillfället som en lös laddare på mina övriga fordon, men ska montera den i husbilen i vinter, det verkar vara en mycket bra laddare :)
Håller med om fler solpaneler och har plats, men det funkar inte så bra i okt/nov. Att parallelkoppla kan ju bli aktuellt om det inte går så fort som jag hoppas på. LiFePo4 batterier kommer nog att dröja ett tag, köper ett agm till först, 200A LiFePo4 blir dyrt om det skall vara lite kvalitet och en bra bms. Angående laddaren, har du funderat på att koppla den som jag skrev?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag först började att tänka på detta med en dc-dc laddare så tänkte jag att det skulle bli komplicerat och att man skulle behöva göra extra kopplingar för att det skulle fungera. I ställe får man det förklarat på ett sätt så att en lekman förstår, härligt med detta forum och kundkapen som finns här.
Funderar också på om man kan mobtera en sådan här i stället för att CBE skallda med baa 16 https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-180-265-VAC-SE.pdf
Kan man helt enkelt ta bort laddkabeln som går från CBE till bodelsbatterierna, koppla in 230 från intaget på husbilen till den nya laddaren och så laddar den med 30A när man står still med landström? Bra också när man står ute i buschen och böhöver köra elverket bar att koppla in det så blir det 30 A in om det behövs.
Anslutningarna från CBE:s laddare går ju in i CBE-blocket och inte direkt till batterierna. Från CBE-laddaren finns också en extra utgång på 12V som talar om för CBE-blocket att 230V är inkopplat. Så du behöver kanske en laddare med mer än en utgång så att den signalen blir kvar. Dvs. ladda från en utgång och ta signalen från en annan utgång med mindre kapacitet. Nu när du inte har ett AES-kylskåp så har väl den signalen inte så mycket funktion kvar. Det enda som händer lär väl vara att symbolen för ansluten 230V på kontrollpanelen tänds.
Jag skulle nog också fundera på den här (har inte kollat priser :) ): Phoenix Smart IP43 Charger - Victron Energy och använda utgången för startbatteriet som 230V-indikering.
230V till laddaren skall du ta från den 230V säkring (egentligen personskyddsautomat) som CBE-laddaren är kopplad till.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Håller med om fler solpaneler och har plats, men det funkar inte så bra i okt/nov. Att parallelkoppla kan ju bli aktuellt om det inte går så fort som jag hoppas på. LiFePo4 batterier kommer nog att dröja ett tag, köper ett agm till först, 200A LiFePo4 blir dyrt om det skall vara lite kvalitet och en bra bms. Angående laddaren, har du funderat på att koppla den som jag skrev?

Jag har Schaudt ebl 119 samt en Schaudt extra laddare 18+18A, men jag kopplade bort dem när jag uppgraderade till Lithiumbatterier.
Jag har ingen 230V laddning alls nuförtiden, har inte behövt det hittills i år.
Men jag vill gardera, så jag kommer att koppla in min victron direkt mot bobatteriet i vinter.
Min DC/DC laddare (generator+solpaneler) går också förbi ebl, direkt till bobatteriet.

I ditt fall skulle jag koppla en ev. Victron 230V laddare direkt på bobatterbanken, och så nära batterierna som möjligt.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Anslutningarna från CBE:s laddare går ju in i CBE-blocket och inte direkt till batterierna. Från CBE-laddaren finns också en extra utgång på 12V som talar om för CBE-blocket att 230V är inkopplat. Så du behöver kanske en laddare med mer än en utgång så att den signalen blir kvar. Dvs. ladda från en utgång och ta signalen från en annan utgång med mindre kapacitet. Nu när du inte har ett AES-kylskåp så har väl den signalen inte så mycket funktion kvar. Det enda som händer lär väl vara att symbolen för ansluten 230V på kontrollpanelen tänds.
Jag skulle nog också fundera på den här (har inte kollat priser :) ): Phoenix Smart IP43 Charger - Victron Energy och använda utgången för startbatteriet som 230V-indikering.
230V till laddaren skall du ta från den 230V säkring (egentligen personskyddsautomat) som CBE-laddaren är kopplad till.

MVH
Hans

Den laddaren kostar en bit över 5000 kr, tycker att det är ganska dyrt, och som jag ser det inte erbjuder något för min del som inte den andra gör.
Om jag bara tar bort laddkabeln tillbodelsbatterierna så finns ju de andra kablarna till el-blocket kvar och borde då ladda bilbatteriet som vanligt när bilen får 230V genom uttaget på väggen, och ge ut en varning så att man inte kör i väg med 230V kabeln inkopplad samt indikera att 230V är inkopplad till bilen?
Om man matar den nya batteriladdaren som bara skall ladda bodelsbatterierna från en av 230V säkringarna eller till och med monterar en ny mindre 230V säkring den behöver ju inte vara på 10A så fungerar den ju både när man har landström och kör med el-verket.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har Schaudt ebl 119 samt en Schaudt extra laddare 18+18A, men jag kopplade bort dem när jag uppgraderade till Lithiumbatterier.
Jag har ingen 230V laddning alls nuförtiden, har inte behövt det hittills i år.
Men jag vill gardera, så jag kommer att koppla in min victron direkt mot bobatteriet i vinter.
Min DC/DC laddare (generator+solpaneler) går också förbi ebl, direkt till bobatteriet.

I ditt fall skulle jag koppla en ev. Victron 230V laddare direkt på bobatterbanken, och så nära batterierna som möjligt.
Ja, det lutar åt en sådan här Laddare Blue Smart IP22 - Victron Energy i 30A utförande, visst det är lite mindre än de re rekommenderade 10% av total batterikapacitet som blir på 355A men det tar väl bara lite längre tid eller?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ja, det lutar åt en sådan här Laddare Blue Smart IP22 - Victron Energy i 30A utförande, visst det är lite mindre än de re rekommenderade 10% av total batterikapacitet som blir på 355A men det tar väl bara lite längre tid eller?
Ja det är litet längre tid som är resultatet, inget annat.

Jag tror också att det är väldigt sällan som du kommer ens i närheten av 30A som laddström. Möjligen några minuter precis vid inkoppling. Kompressorkylskåpet drar ju i alla fall inte så många Ah (50-100Ah?). Det är klart, om du har andra förbrukare som går att du regelmässigt konsumerar mycket mer än 100Ah (netto efter tillskott från solceller) mellan laddningar då kan laddströmmen gå upp. Jag tycker 30A på laddare och DC/DC är en lagom avvägning.

Jag har f.ö. konstaterat att mina solceller (drygt 200W) ger flera ampere laddström även vid riktigt molnigt väder.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja det är litet längre tid som är resultatet, inget annat.

Jag tror också att det är väldigt sällan som du kommer ens i närheten av 30A som laddström. Möjligen några minuter precis vid inkoppling. Kompressorkylskåpet drar ju i alla fall inte så många Ah (50-100Ah?). Det är klart, om du har andra förbrukare som går att du regelmässigt konsumerar mycket mer än 100Ah (netto efter tillskott från solceller) mellan laddningar då kan laddströmmen gå upp. Jag tycker 30A på laddare och DC/DC är en lagom avvägning.

Jag har f.ö. konstaterat att mina solceller (drygt 200W) ger flera ampere laddström även vid riktigt molnigt väder.

MVH
Hans
Ja, det är nog bara i början som det kan bli 30A. Kylskåpet tar i vid 20-25 grader utetemperatur ca 4A. Det går ca 1/3, dvs går 20 minuter o står still i 40 minuter så man kan väl säga att det tar 30-40A/dygn.
Mina solceller (300W) är köpta 2019 och var de bästa som prevent hade då. De laddar väldigt lite när det är mulet, alltså ingen sol och grå himmel men sommartid, kanske 3-4A. När solen lyser ordentligt så ligger de på 18-19A. Nu har de en ny sort SOLARMODUL 100 W mono Solarpanel 12V Wohnmobil 100 Watt PERC Schindel som kanske är bättre. Undrar ju varför de laddar så lite
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Serie- eller parallellkoppling av panelerna? Är de seriekopplade så kommer strömmen att sjunka markant om någon av panelerna är skuggad. Man kan t.o.m. få den att gå ner till noll genom att täcka över ett band på en av dom. Den "sämsta" panelen bestämmer.

Nej, jag har svårt att se något annat som kan vara orsak. Du har ju en MPPT (Victron?) så just det är nog ingen orsak. Man skulle behöva mäta igenom alltihop (spänningar och strömmar med tångamperemeter). Någon parameter i regulatorn som står mindre optimalt?

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
De är Parallellkopplade, regulatorn står på fabriksläget för AGM batterier. Så fort solen tittar fram lite så går A upp, ligger oftast och pendlar en vanlig dag med lite sol på mellan 7-15 A från paneler. Kan väl inte bero på hur laddade batterierna är när värdena är direkt från panelerna?
Har för mig att det ligger på runt 19-20V ut från panel när det laddar och max ca 14.5 V in på batteri. Kanske dåliga paneler.
 
Toppen