• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Funderar på att sätta dit en batterifrånskiljare på plus kabeln från batteribanken till förbrukarna men har läst på många sidor att folk avråder från det då det kan förstöra generatorn. Skulle gjort det på minus sidan egentligen men tycker om tanke på att kunna ge sig in i elen utan att det är ström på och att det skall orsaka kortslutning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta dit en batterifrånskiljare på plus kabeln från batteribanken till förbrukarna men har läst på många sidor att folk avråder från det då det kan förstöra generatorn. Skulle gjort det på minus sidan egentligen men tycker om tanke på att kunna ge sig in i elen utan att det är ström på och att det skall orsaka kortslutning.

Att frånkoppla bobatt skadar nog inte generatorn, så länge startbatt finns anslutet, EBL har ju huvudbrytare original.
Jag monterade en huvudbrytare på minus vid mitt bobatteri, bra att ha när man jobbar med systemen i bodelen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jo, nog går det att bränna sig på varma kablar allt. :) även om det bara är 12V, det är strömmen och kabeldimension som bestämmer värmen.

Varma lödkolvar också. En tradition jag hade ett tag. Det brukade fräsa till om fingrarna.

Jag tycker du gjorde rätt med en ny fördelningsskena. Skickar ändå med info om var i elcentralen man behövde bygla. Kan ju komma till pass en annan gång :)

MVH
hans
Stod och lödade inne i husbilen för några veckor sedan, tappade lödpennan, stor kallabalik utbröt för att försöka fånga lödpennan. Mitt i tummulten kom jag på att jag förmodligen skulle bränna mig om jag fick tag på den. När den tanken tog slut hade lödpennan hunnit landa på golvet och bränt ett stort snyggt hål i frugans nya heltäckningsmatta av syntet som hon tvingade mig att lägga in för inte så länge sedan. Jag fick krypa för henne hela helgen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Nu är all kabel dragen och förbered för dc-dcladdaren som förmidligen dyker upp i morgon.
Ett problem, på displayen för bilbatteriet visas 0, oavsett vilken laddning det gäller. Startade motorn och den laddar ju i alla fall bilbatteriet när man mäter med voltmeter, däremot inte bodelen som väntat.
När jag kopplar in landström 230 V så laddar den bodelen men inte bilen.
Displayen indikerar 0 i alla lägen för bilen.
Hur gör man för att 230V landström skall ladda bilen?
Blir det att använda alt 2 med allt vad det innebär med att koppla plus ut på Orion tillbaka fram igen, då kommer väl även problemet med det där med för stort spänningsfall?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Att frånkoppla bobatt skadar nog inte generatorn, så länge startbatt finns anslutet, EBL har ju huvudbrytare original.
Jag monterade en huvudbrytare på minus vid mitt bobatteri, bra att ha när man jobbar med systemen i bodelen.
Om jag kopplar loss minuspolen på bodelsbatteriet så är det fortfarande minus i chassit så lampor och sådant lyser ändå. Det måste på något sätt ge minus genom el-blocket, bilbatteriet är väl kopplat på där och det har minus i chassit.
Så för min del är det kanske bättre att bryta plus?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om jag kopplar om det enligt alt 2 så borde 230V ladda både bilen och bodelen och indikeras på displayen och bilen laddar bodelen genom Orion.
Jag har försökt att rita ett schema genom att läsa era tips, bifogar en bild på det. Är det rätt tänkt? Nackdelen med att ha det så här är att TG styr Orion, när Orion då laddar med 30A, plus att man kanske laddar någon dator, har ljuset tänt eller någon annan större förbrukate på. Kablen som matar TG är bara 10mm2 vid startbatteriet. Klarar reläet I TG av det utan större förluster? Kretskortet?DD26D12F-AE19-47D3-BC70-319D51AAA7D8.jpeg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om jag kopplar loss minuspolen på bodelsbatteriet så är det fortfarande minus i chassit så lampor och sådant lyser ändå. Det måste på något sätt ge minus genom el-blocket, bilbatteriet är väl kopplat på där och det har minus i chassit.
Så för min del är det kanske bättre att bryta plus?

Så är inte mitt elblock ebl119 kopplat, samt mitt chassi är inte inblandat i bodelen.

Har du chassijord i bodelen?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Så är inte mitt elblock ebl119 kopplat, samt mitt chassi är inte inblandat i bodelen.

Har du chassijord i bodelen?
Det är i original minus kabeln från bodelsbatterierna som det är chassijord i någonstans, gissar bara på att det händer något i elcentralen med jord.
Var nog lite otydlig innan. Om jag har en brytare på minus så är ju alla minus sammankopplade där, både de från bobatteriet och minus till elblock, sen är det ju parallellkopplade bobatterier så minus går mellan dem fortfarande och plus är ju fortfarande kopplad till lamporna inne.
Om jag tar bort minus från elblock på brytaren så lyser de inte.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vände polerna på Orion fel innan, så här skall det vara om jag fattar rätt. Om man nu behöver en busbarför att få ihop kablarna som tidiga i TG B2 med en ny från Orion plus ut, hur många ampere kan det tänkas att busbaren skall tåla?F0286B6B-03C0-4961-9F8B-E059DFC7D06F.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vände polerna på Orion fel innan, så här skall det vara om jag fattar rätt. Om man nu behöver en busbarför att få ihop kablarna som tidiga i TG B2 med en ny från Orion plus ut, hur många ampere kan det tänkas att busbaren skall tåla?
Ja, det är så Knut tyckte det var bäst och jag kan inte se några fel i schemat. "Bus bar" skall klara det som Orion klarar av att leverera och vad kablarna är säkrade för. Jag föreslår 50A.

Men att få bilbatteriet laddat när du står på 230V kommer fortfarande att vara ett problem. Orion-burken laddar ju inte bakvägen från bodelen till bilbatteriet och 230V-laddaren är ju kopplad till bodelen. Jag föreslår att du löser problemet med en separat, mindre, laddare för bilbatteriet. En del DC/DC-laddare, dock ej Orion, har en bakväg just för att kunna ladda bilbatteriet när bodelen är fulladdad.

De 10 kvmm i början av kopplingen från bil till bodel är inget problem. Det är en bit i början som möjligen är 10kvmm fram tills man "lämnar Fiats domäner" (på gränsen mellan Fiatdelen och påbyggnadsdelen vid passagerarstolen) Dessutom är den ju sedan tidigare säkrad med 50A och skulle redan nu kunna leda laddströmmar på 30A. Det du gör när du för in Orion är att du får en effektivare laddning (riktig laddningscykel) än vad bara bilgeneratorn klarar av. Orion är ju i realiteten som vilken batteriladdare som helst med den skillnaden att den drivs med 12V och inte med 230V.

På min bil sitter en brytare vid batteriet som jag trodde var en huvudbrytare. Döm om min förvåning när all 12V fungerade som normalt även med brytaren frånslagen. 30 sekunders tankeverksamhet senare inser jag att 12V strömförsörjs från batteriladdaren. Jag stod ju med 230V anslutet. Brytare är alltså ingen "huvudbrytare" utan en "batterifrånskiljare". Dvs. avsedd att koppla bort batterierna från all belastning inte nödvändigtvis stänga av all 12V.

MVH
Hans
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Vände polerna på Orion fel innan, så här skall det vara om jag fattar rätt. Om man nu behöver en busbarför att få ihop kablarna som tidiga i TG B2 med en ny från Orion plus ut, hur många ampere kan det tänkas att busbaren skall tåla?Visa bilaga 196734
Har inte satt mig in i schemat men det ser lite knepigt ut med Oron ut och in som är byglade vid bodelsbatteriet
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja, det är så Knut tyckte det var bäst och jag kan inte se några fel i schemat. "Bus bar" skall klara det som Orion klarar av att leverera och vad kablarna är säkrade för. Jag föreslår 50A.

Men att få bilbatteriet laddat när du står på 230V kommer fortfarande att vara ett problem. Orion-burken laddar ju inte bakvägen från bodelen till bilbatteriet och 230V-laddaren är ju kopplad till bodelen. Jag föreslår att du löser problemet med en separat, mindre, laddare för bilbatteriet. En del DC/DC-laddare, dock ej Orion, har en bakväg just för att kunna ladda bilbatteriet när bodelen är fulladdad.

De 10 kvmm i början av kopplingen från bil till bodel är inget problem. Det är en bit i början som möjligen är 10kvmm fram tills man "lämnar Fiats domäner" (på gränsen mellan Fiatdelen och påbyggnadsdelen vid passagerarstolen) Dessutom är den ju sedan tidigare säkrad med 50A och skulle redan nu kunna leda laddströmmar på 30A. Det du gör när du för in Orion är att du får en effektivare laddning (riktig laddningscykel) än vad bara bilgeneratorn klarar av. Orion är ju i realiteten som vilken batteriladdare som helst med den skillnaden att den drivs med 12V och inte med 230V.

På min bil sitter en brytare vid batteriet som jag trodde var en huvudbrytare. Döm om min förvåning när all 12V fungerade som normalt även med brytaren frånslagen. 30 sekunders tankeverksamhet senare inser jag att 12V strömförsörjs från batteriladdaren. Jag stod ju med 230V anslutet. Brytare är alltså ingen "huvudbrytare" utan en "batterifrånskiljare". Dvs. avsedd att koppla bort batterierna från all belastning inte nödvändigtvis stänga av all 12V.

MVH
Hans
Så nu när jag vänt polerna (markerat med orange) på Orion ut/in så fungerar det schemat?
Om jag ändrar kabeldragningen till Knuts förslag så behöver jag fortfarande en liten ctek för att kunna ladda bilbatteriet när jag har 230V landström t.ex vid vinterförvaring eller en vecka på en camping. Trodde jag skulle slippa det.
skall
En eloge till dig Skalman som verkligen ställer upp och hjälper till för att lösa boankes problem. Det är den typen av support som man behöver när man inte sitter inne med all kunskap själv.
Kjell
Håller verkligen med dig, det finns ju fler som hjälpt mig men Skalman är den som haft allra mest tålamod med en som inte förtstår vad hen skall göra. Hoppas att det kommer något tillfälle där jag kan bidra lite.
Detta är annat än facebook, där råder lite oro just nu, många som vill dra sig forum för att de blir illa behandlade.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja, det är så Knut tyckte det var bäst och jag kan inte se några fel i schemat. "Bus bar" skall klara det som Orion klarar av att leverera och vad kablarna är säkrade för. Jag föreslår 50A.

Men att få bilbatteriet laddat när du står på 230V kommer fortfarande att vara ett problem. Orion-burken laddar ju inte bakvägen från bodelen till bilbatteriet och 230V-laddaren är ju kopplad till bodelen. Jag föreslår att du löser problemet med en separat, mindre, laddare för bilbatteriet. En del DC/DC-laddare, dock ej Orion, har en bakväg just för att kunna ladda bilbatteriet när bodelen är fulladdad.

De 10 kvmm i början av kopplingen från bil till bodel är inget problem. Det är en bit i början som möjligen är 10kvmm fram tills man "lämnar Fiats domäner" (på gränsen mellan Fiatdelen och påbyggnadsdelen vid passagerarstolen) Dessutom är den ju sedan tidigare säkrad med 50A och skulle redan nu kunna leda laddströmmar på 30A. Det du gör när du för in Orion är att du får en effektivare laddning (riktig laddningscykel) än vad bara bilgeneratorn klarar av. Orion är ju i realiteten som vilken batteriladdare som helst med den skillnaden att den drivs med 12V och inte med 230V.

På min bil sitter en brytare vid batteriet som jag trodde var en huvudbrytare. Döm om min förvåning när all 12V fungerade som normalt även med brytaren frånslagen. 30 sekunders tankeverksamhet senare inser jag att 12V strömförsörjs från batteriladdaren. Jag stod ju med 230V anslutet. Brytare är alltså ingen "huvudbrytare" utan en "batterifrånskiljare". Dvs. avsedd att koppla bort batterierna från all belastning inte nödvändigtvis stänga av all 12V.

MVH
Hans
Angående din brytare, i bland är gränserna otydliga. Upptäkte också att några lampor i hyttens innerbelysning som innan släktes och tändes när man öppnade/stängde förardörren inte har den funktionen längre. Nu kan de bara manövreras på brytarna på väggen, trapptändning i hytten.
Så nu när jag vänt polerna (markerat med orange) på Orion ut/in så fungerar det schemat?
Klarar TG av den extra strömmen den får från Orion?
Om jag ändrar kabeldragningen till Knuts förslag så behöver jag fortfarande en liten ctek för att kunna ladda bilbatteriet när jag har 230V landström t.ex vid vinterförvaring eller en vecka på en camping. Trodde jag skulle slippa det.
skall fundera ett tag om det är lönt att bygga på med fler kablar, skillnaden är i princip att displayen fungerar. Solpanelerna lever sitt eget liv.
Ctek kan ju vara ansluten till vilket 230 uttag som helst i bilen eller dra en dedikerad kabel till den.
Bifogar en bild på hur jag gjort förutom att Orion inte anlänt ännu men kablarna finns på plats.
Som sagt, tack för all hjälp. Sällsynt med människor som har den egenheten att vilja hjälpa andra.
E275C923-BE11-4595-88BF-F3B362347533.jpeg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du vill underhållsladda bilbatteriet så behöver du en separat laddare. Med litet tur kan den få plats i närheten av bilbatteriet om de finns 230V i närheten. Detta har inget med de olika kopplingsförslag, som vi har ventilerat, att göra utan har att göra med hur Orion är konstruerat. Jag har inte kollat om Victron möjligen har ett kopplingsexempel på hur man skulle kunna komma runt det.

Det kopplingsförslag du visade nu sist är det vi har kallat nr 1, dvs. mitt ursprungliga förslag innan Knut kom med ett alternativ. Och, ja, det är ritat så som det skall kopplas i så fall.

TG-reläet är på minst 50A. Sannolikt 70A så den klarar allt du kan åstadkomma (utom ev kortslutning, men då skall en säkring gå)

Jag fick mycket bättre laddning när jag skaffade en DC/DC-laddare och jag tycker det vore bra om du också får det. Det kostar mig så litet att försöka hjälp till. Just nu har jag dragit iväg med bilen så min närvaro på forumet blir litet mera sällan (på kvällen om jag har mobiltäckning).

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Blir det helt tokigt om man helt enkelt struntar i att ge sig in i den befintliga elen och bara kopplar in på Orion direkt till plus på bilbatteriet och ut på Orion till plus på bobatteriet?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Blir det helt tokigt om man helt enkelt struntar i att ge sig in i den befintliga elen och bara kopplar in på Orion direkt till plus på bilbatteriet och ut på Orion till plus på bobatteriet?
Då kommer TR att koppla förbi Orion-burken så då har du en DC/DC-laddare som inte gör någonting. Du har då kopplat ihop input+ och output+ på Orion när TR är aktivt. Rita upp det hela och rita TR som en sluten strömbrytare så ser du det.
När TR är aktiverat, dvs. när motorn går, så är bilbatteriet/generatorn kopplat direkt till bobatteriet för att ladda det. Det är därför TR finns. Finessen med Orion är att den är bättre på att ladda bobatteriet än vad en direktkopplad generator är. Möjligen är TR också aktivt, eller förbikopplat på något annat, sätt när 230V är inkopplat så att 230V batteriladdaren kan ladda bilbatteriet. AO har bara till funktion att mäta strömmen in och ut ur bobatteriet så den kan visas på manöverpanelen (ovanför dörren?).

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Jag fick inspiration av denna tråd idag, så jag tog husbilen ner till garaget och började koppla om i mitt bobatteriutrymme.
Jag hade ingen laddning av startbatteriet vid fricamping, mitt ena bms-styrda relä bröt spänningen från solpanelerna före DC/DC-laddaren.
Nu har jag byggt om så detta relä bryter efter laddaren, borde då i teorin få laddning till startbatteriet från solpanelerna via DC/DC, får checka imorgon.

Lycka till nu med ditt projekt, :) ge inte upp, plötsligt fungerar det, jag har varit där du är nu, men fick stor hjälp av Knut o Muskatten, annars hade det tagit mycket längre tid för mej.
 
Toppen