• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med dc-dc laddare

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej på er, jag har satt i 12V kyl å frys, det fungerar kanon men till hösten när inte solen skiner så mycket får jag förlita mig mer på batterierna och att de laddas ordentligt. Jag har i dag solceller på 300W, mppt regulator, två 95A agm och ett 70 A agm, tänkte utöka med ett 95A agm till. Batterierna sitter nu i nedsänkta oisoletade plast lådor i garagegolvet och håller då förmodligen samma temperatur som det är ute, tänkte flytta in dom i garaget så att de blir varmare för där är samma temp som i husbilen. Sedan tänlkte jag komplettera med en sådan här Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy. Jag har ingen erfarenhet av sånt så har lite frågor om det.
Kopplas dc laddaren bara in direkt på startbatteriets poler och sedan till batteribanken där bak?
Skall man göra något åt det befintliga elblocket, ett italienskt CBE, tror det heter 115?
Kan minus jordas i chassit eller finns det nackdelar med det?
Tänkte sätta den bak i garaget om det funkar?
Det finns en V-cable, vart kopplar man den, det verkar finnas olika sätt att göra det på?
Eller finns det något mer kostnadseffektivt sätt att få mer ström på hösten?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej
Behöver du verkligen 35 kvadrat kablar?
Visa bilaga 196472
Mvh. Klas Nilsson
Inte 35mm2 men men 30mm2 enligt alla regler och om den skall ge den effekt som den kan. Jag är ju inte elektriker men tror att jag nu kommit på vad en bus-bar är, två sådana i var ände och i mitten en 30mm2. På andra sidan av busen så blir det en dryg halvmeter 16mm2 ner i golvet till bilbatteriet och på laddar sidan en dryg halvmeter 16mm2 till batteribanken, är då nere på 15 meter 30mm2.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag det blir lite överkurs med så grova kablar, dyrt blir det också, jag själv skulle nöjt mig med 16mm2, men de e jag de.

Du kan ju göra ett test på din bobatterbank, kör ner den till 12,4V vilospänning, ladda sen med 30A, och ta tiden de tar emot denna ström, troligen blir du förvånad vad fort strömstyrkan sjunker pga det inre motståndet i batteribanken.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag förstår vad menar att det är många fördelar med lite klenare kablar. Men vad händer med kablarna under den tid, än om den är kort.
Risken är väl att de brinner av? Kablarna som går från den nuvarande laddaren på 16A till bodelsbatterierna är nog ca 5+5 meter och arean kan vara 10-16mm2, svårt att säga men de är inte tjocka.

Om jag nu gör denna instalation, en dc-laddare 30A med rejäla kablar, en ny 230V laddare ett batteri till och sedan lägger till solpanelerna som sitter sedan tidigare.
Kommer det att bli konflikter ”laddare” i mellan?
Säg att vi vildkampar, i fullt solsken, batterierna halvfulla, el-verket ger 230V till bodelsladdaren och på solpanelerna, kommer någon sv dem att stänga av eller minskar sin effekt?Om vi kör med bilen, fullt solsken, batterierna halvfulla, dc-laddaren ger sina 30A och solpanelerna sina, lägger någon av dem av eller minskar sin effekt
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte ifall jag förstår dej rätt, men när du idag startar motorn och får laddning, så får du väl högre ström än 16A till bobatterierna, eller?

Vad som krävs för att få kablarna att "brinna av" kan säkert någon här inne räkna ut.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag förstår vad menar att det är många fördelar med lite klenare kablar. Men vad händer med kablarna under den tid, än om den är kort.
Risken är väl att de brinner av? Kablarna som går från den nuvarande laddaren på 16A till bodelsbatterierna är nog ca 5+5 meter och arean kan vara 10-16mm2, svårt att säga men de är inte tjocka.
Du behöver åtskilliga hundra ampere, om inte flera tusen, för att bränna av 16 kvmm kabel. Den kommer inte ens att bli mätbart varm. 30 ampere är ungefär hälften av vad en 16 kvmm kabel är designad för att hantera utan några som helst problem.

Var det bara strömmen den berodde på skulle du nästan klara dig med 6 kvmm (designad för 25A). Det som spelar roll för dig är vilket spänningsfall du kan acceptera. Orion har inställbart, vad jag tyckte mig se, kompensation för spänningsfall så då spelar det heller inte så stor roll.

Jag tycker, precis som PeterK att du skall använda 16 kvmm, inte mer.

Flera laddare till samma batteri är heller inget problem. Jag har både DC/DC, solceller och nätansluten till samma batterier. Att en laddare är i början av sin laddcykel med t.ex. 14.5V och en annan ligger i float-cykeln med 13.8V spelar ingen roll.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vet inte ifall jag förstår dej rätt, men när du idag startar motorn och får laddning, så får du väl högre ström än 16A till bobatterierna, eller?

Vad som krävs för att få kablarna att "brinna av" kan säkert någon här inne räkna ut.
Jag vill ju inte lägga pengar och en massa arbete på något som kanske inte lirar i hop eller inte ger den effekt jag vill ha.
Hur många amper jag får i dag av original laddaren är olika från var gång, jag ser bara vad Original instrumentet visar men kanske mellan 4-6A, knappt mer. Någon gång upp mot 20-11 kanske när vi dragit ur batterierna ner mot 12V, jag har inte stenkoll på det. Sen solpanelerna på det om solen är uppe och sommar tid.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag vill ju inte lägga pengar och en massa arbete på något som kanske inte lirar i hop eller inte ger den effekt jag vill ha.
Hur många amper jag får i dag av original laddaren är olika från var gång, jag ser bara vad Original instrumentet visar men kanske mellan 4-6A, knappt mer. Någon gång upp mot 20-11 kanske när vi dragit ur batterierna ner mot 12V, jag har inte stenkoll på det. Sen solpanelerna på det om solen är uppe och sommar tid.
Batterierna får inte fler ampere än de behöver. Det är batteriernas laddningsstatus som bestämmer antalet ampere INTE hur många ampere alla laddare kan leverera. En laddare kan liksom inte tvinga i batterierna ström.

Om du t.ex. idag laddar med 6 ampere efter viss användning så kommer det inte att vara annorlunda om du använder solceller och DC/DC dessutom. Det blir bara 6 ampere i alla fall eftersom batterierna har en sådan laddnivå att de inte behöver mer, eller mera korrekt inte kan ta emot mer.

Likaså, om du kopplar in en laddare på 50 ampere så kommer laddströmmen ändå att bestämmas av hur urladdat batteriet är, inte av hur mycket laddaren kan leverera.

MVH
Hans
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ni får förlåta mig för alla konstiga frågor från erat håll sett, men jag kan inte speciellt mycket om el och vill inte göra fel. Så jag måste fråga och är jätte tacksam för era svar.
Jag är ganska säker på att den bästa kunskapen om sådant här finns här på forumet.

Ok, så apparaterna kommer inte att spela ut varandra, det känns ju bra. Jag kan installera det med 16mm2 kabel och det underlättar ju installationen och blir billigare också.
Om jag nu installerar allt detta med 16mm2 kabel och det kommer att fungera, varför skall kan då använda 30mm2 kabel som det står i tabellen? Spänningsfall säger ni då, vad gör spänningsfallet för skillnad egentligen?
Kommer batterierna att bli fulladdade men att det tar längre tid?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Batterierna får inte fler ampere än de behöver. Det är batteriernas laddningsstatus som bestämmer antalet ampere INTE hur många ampere alla laddare kan leverera. En laddare kan liksom inte tvinga i batterierna ström.

Om du t.ex. idag laddar med 6 ampere efter viss användning så kommer det inte att vara annorlunda om du använder solceller och DC/DC dessutom. Det blir bara 6 ampere i alla fall eftersom batterierna har en sådan laddnivå att de inte behöver mer, eller mera korrekt inte kan ta emot mer.

Likaså, om du kopplar in en laddare på 50 ampere så kommer laddströmmen ändå att bestämmas av hur urladdat batteriet är, inte av hur mycket laddaren kan leverera.

Det är jag med på, meningen med den här trimningen är att jag satt i det här kompressor skåpet och vill fortfarande kunna titta på tv och ha lampor tända på kvällarna nu till hösten. Ett nytt extra batteri för att det skall klara sig bättre över ett dygn utan att gå ner för mycket och de andra grejorna för att snabbt få tillbaka strömmen igen utan att behöva stå vid en elstolpe eller köra hem efter ett dygn.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är helt ok att fråga. Hur skall man annars få ny kunskap? Så småningom skall vi nog kunna räta ut alla frågetecken du har.

Om spänningsfallet är 0.5 volt så innebär det att när laddaren lämnar 14.4 V (initiala laddfasen) så är det bara 13.9V som kommer fram till batteriet. Den initiala fasen kommer att ta litet längre tid. Under avslutning och underhållsladdning ligger laddarens spänning på 13.8 V ungefär och då blir det 13.3V som kommer fram. Men å andra sidan så är laddströmmen under underhållsfasen inte större än någon ampere och då blir spänningsfallet i proportion. Din DC/DC fungerar så att den håller på och mäter generatorspänningen då och då och tar hänsyn till det för att sköta laddningen (här verkar det finnas några inställningar du skall göra om man läser beskrivningen av hur Orion detekterar generatorns funktion ="Inställning av Motor-på-spårning Orion-Tr Smart DC-DC-laddare"). Jag skulle med andra ord sätta DC/DC-omvandlaren nära bodelsbatterierna (korta kablar mellan den och batterierna) och ha de långa kablarna till bilbatteriet. Korta kablar mellan laddare och bodelbatterier gör att spänningsfallet där blir så litet att det inte spelar någon roll. Spänningsfallet i de långa kablarna till bilbatteriet verkar Orion ta hand om med rätt inställning och med sina mätningar.

Spänningsfallet är proportionellt mot strömmen. Så om spänningsfallet är 0.5V vid 30A så är det 0.05V vid 3A och 0.005V vid 0.3A. Det är med andra ord bara vid riktigt höga laddströmmar som spänningsfallet kan spela roll. Experimentera litet med formeln jag gav i ett tidigare inlägg så kan du se vad som händer. Där räknade jag ut att spänningsfallet var 0.492V med 16 meter kabel (8m i pluslinan och 8m i minuslinan) vid 30 amperes ström. Om man tar den mera rimliga strömmen 10A så blir spänningsfallet 0.492/3=0.164V. Under underhållsladdning skulle i så fall, jag antar 1A ström), spänningsfallet vara 0.016V. Helt obetydligt med andra ord.

Så ja, laddning kan ta något längre tid men det är något du bara kommer att märka av om du har kört ner batteribanken rejält.

En annan liten iakttagelse man kan göra: kabeln från bilbatteriet till startmotorn är väl på ca 35kvmm och i min bil (Fiat) är den säkrad med 500A. Visserligen är startmotorn bara på under 15-20 sekunder men någon märkbar värmeutveckling är det ändå inte i kabeln. Likaså kablaget till mina EP stödben. Jag tror de är 25 kvmm och de är säkrade med 250A och pumpen till stödbenen är ju igång ett par minuter i alla fall. Så oro för att 16kvmm skulle innebära en fara eller värmeutveckling kan du lägga åt sidan.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det jag skrev i inlägget ovan blev nog litet rörigt så jag gör ett försök att göra det mindre rörigt.

Orion DC/DC laddare är gjord för att ta den synnerligen varierande spänningen från bilbatteri/generator och få till en snygg laddspänning och laddcykel (IUoU). Spänningsfallet i kablaget har viss betydelse i kablarna mellan DC/DC-laddare och bodelsbatterierna för att få en bra och fullständig laddning. Mellan bilbatteri/generator och Orion så leder spänningfallet i kablaget till att Orion uppfattar att generatorn ger litet mindre spänning och kommer då att internt reglera för detta så att spänningen till bodelsbatteriet blir bra. Om man då placerar Orion DC/DC så nära bodelsbatterierna som möjligt, så att de kablarna är korta, så kommer spänningfallet i dom att bli så litet att det inte spelar någon som helst roll. Spänningsfallet i de långa kablarna till bilbatteriet/generatorn tar, som jag sade, Orion hand om genom att reglera omvandlingen.

Om vi antar 1 meter (totalt 2 meter för plus och minus) 16 kvmm kabel och maxström på 30 ampere mellan DC/DC och bodelsbatteri så kommer spänningsfallet där att vara 0.062V. Meningslöst att ens bry sig om. Du kan också tänka på det värdet som att varje 2 meter kabel ger det spänningsfallet.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hans har skrevet det viktige: mellom bilbatteri og DC-DC spiller ikke spenningsfallet noen viktig rolle. Kabel velges så den tåler strømmen, og da er oversikten som var i innlegg 40 helt grei. Velg ikke tykkere kabel enn du virkelig trenger. Mellom DC-DC og bobatteri ha så kort kabel du kan få til og det vil aldri bli problemer - igjen samme tabell.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack alla för erat tålamod, tack för att få det redogjort för hur det funkar.
Jag tycker inte om att bara göra som någon försäljare säger utan att veta att själv om det blir rätt.
Då gör jag så, jag behåller antalet solpaneler som vi har i dag, de funkar ändå bara när solen lyser, någon större nytta de korta dagarna i Oktober och November gör de inte. Jag beställer en Orion dc-laddare, ett 95A agm batteri, 16mm2 röd och svart kabel, presskabelskor och krympslang. Något mer som hade underlättat som jag har missat?
Bodelsladdaren från Victron får vänta, den kanske inte behövs, om det kniper så får el-verket ladda genom ordinarie bodelsladdare.
Det brukar vara så att vi inte kör så många timmar på dagarna, vi brukar gå in på någon bra plats vid 17-18 tiden och då slår vi igång hela cirkusen. Tv, mat, belysning, värme, duschning och datorer. Dagen efter så ligger vi kvar ganska länge.
Innan har vi inte haft den här 12V kylen och det har klarat sig ganska precis med batterierna runt 12.1- 12.4 på morgonen. Kylen i sig tar ju inte så jätte mycket men den bidrar ju till att tömma batteribanken fortare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett tips när du köper batteri.
Tänk på att AGM finns i 3 versioner
-som startbatteri
-som förbrukar batteri "deep cycle"
-som "multi purpose" nåt mellanting av de första två, och är inte riktigt bra på något, är absolut det vanligaste AGM batteriet ute hos handlarna, tyvärr.

Du vill ha ett förbrukarbatteri
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fast med två befintliga batterier är det kanske lika bra att välja samma typ?

Exakt, och ska man vara riktigt petig så byt ut alla Bobatterier till exakt likadana samtidigt.

Men det är mångfalt bättre att komplettera en bef bank med ett deep cycle, än ett startbatteri, det var vad jag ville tipsa om ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, Biltemas agm har jag redan i andra trådar skrivit vad jag tycker om dem, mina 3 höll i 2,5år.
Ett tips med dessa, gå aldrig under 12,5V så kan du få lite längre livslängd på dem, dessa är inte deep cycle batterier.
 
Toppen