• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 277
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 169
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 168

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Leekström... Ifall du söker ett drop-in LFP av hög kvalitet, så finns t.ex detta Holländska batteri Epsilon av Super B, de bygger bl.a stora ups'er, det borde borga för kvalitet, lite konstigt att de bara har en 3-årig garanti.
Men smakar det, så kostar det.
 

Bilagor

  • datasheet-epsilon_12v90ah_v1-2 (1).pdf
    1,3 MB · Visningar: 65

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du kan ju alltid beställa 4 eller 8 celler från Kina (+bms) och snickra ihop ett passande batteri själv.
Det lär bli billigast.

Men för att svara på dina frågor som du staplat upp så...

1. Ja. Det kan du.
2. Inget. Kan dock inte svära på att din solcellsregulator klarar att ladda batteriet. Men det enklaste är att köpa och installera batteriet först.
Sedan provkör du laddningen från de olika källorna och ser om det lirar. Det är väldigt lätt att man läser på forumet och tar till sig att A skriver jag bytte X och Y och B skriver jag bytte bara Y och sedan köper man saker man tror sig behöva för tusentals kronor men som egentligen kanske inte behövts.
3. A = Se svar 2
B = Se svar 2
C = Ny regulator till solpanelen, med så hög effekt som möjligt så du i framtiden kan komplettera med fler solpaneler.
Fler solpaneler.
Så stora litiumbatterier som möjligt.
DC/dc laddare.
Så grova kablar som möjligt mellan startbatteriet och bodelsbatteriet (via ev. DC/DC).
Så grova kablar som krävs mellan solpanel och regulator (ofta underdimensionerade).
Finns säkert mer...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är mycket tacksam för tips från HBK medlemmar om kabelarea-beräkning. Ingenting stämde i vår husbil, belysningen blinkade så fort vattenpumpen eller värmen satte igång. Fick gå upp några dimensioner på vissa sträckor, allt enligt kabel-area beräkning och nu fungerar (nästan) allt. Experten som kopplade ihop våra förbrukare glömde ta hänsyn till returlängder på kablar, mycket illa säger jag bara. Det är så tråkigt att behöva rätta till saker i efterhand speciellt med tanken på trånga utrymmen för ny kabeldragning och relä kompenseringar... ...men, men nu fungerar allt som det skall. Tack HBK vänner, ni är kanon!
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Hej Mattias!
När du bytt till LiFe-PO4 batteri i din Westfalia Columbus 601 D så skriv gärna och berätta vad/hur du gjort. Jag har samma Westfalia som du och den är från 2016 också.
mvh
Anders E+
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag bytte rakt av och det fungerade fint hade som du ett par gelbatterier inga problem alls.
2. Jag har sen dess satt in en dc-dc laddare på 30a wictron för att vårda och ladda lite bättre.
Nu har jag även bytt mppt (solcellsladdare) till wictron 20a också det för att få bra laddning för litiumbatterierna. 220v laddare har jag också den bytt till en wictron 30a laddare för litium. Alla dessa har bluetootkoppling så jag har koll på allt i mobilen. Mycket teknik mest för mitt intresse och kanske inte helt nödvändigt. Köpte mina batterier av någon som gav rabatter här i klubben, kolla medlemsrabbatter. Lycka till.
Vi frikampar alltid och det funkar suveränt med litium.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag har nu kontaktat leverantören i Kina och kan få hem ett 150 Ah LiFePO4-batteri med bifogad spec. för 808 USD, inklusive försäkrad UPS Express frakt med leverans till dörr inom 10-15 dagar. Med införselavgifter och moms räknar jag att det blir totalt ca 10-11.000 SEK. Och det är alltså exakt samma batteri jag kan köpa för 15.000 kr av en svensk återförsäljare som marknadsför det som "Ett Litiumbatteri utvecklat i Sverige" (producenten bekräftade förvisso att det svenska företaget varit delaktigt i att ge förslag på vad de ville ha för egenskaper/funktioner).

Kan någon hitta en hake i den bifogade tekniska specifikationen, är det för bra för att vara sant, eller är det något att slå till på?
 

Bilagor

  • 12 8V150Ah Bluetooth and charging heating(4S3P)Specification.pdf
    703,9 KB · Visningar: 100

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har du set dette batteri?


Check eventuelt deres batteripakker:

Det kunne være fint alternativ, når du igen må køre til Danmark.

Webshoppen tilhører Alt Om AutoCamperen, som er en forening drevet af frivillige husbilsejere der interesserer sig meget for Lithium.
Iøvrigt koster det ingenting at være medlem af foreningen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.911
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har nu kontaktat leverantören i Kina och kan få hem ett 150 Ah LiFePO4-batteri med bifogad spec. för 808 USD, inklusive försäkrad UPS Express frakt med leverans till dörr inom 10-15 dagar. Med införselavgifter och moms räknar jag att det blir totalt ca 10-11.000 SEK. Och det är alltså exakt samma batteri jag kan köpa för 15.000 kr av en svensk återförsäljare som marknadsför det som "Ett Litiumbatteri utvecklat i Sverige" (producenten bekräftade förvisso att det svenska företaget varit delaktigt i att ge förslag på vad de ville ha för egenskaper/funktioner).

Kan någon hitta en hake i den bifogade tekniska specifikationen, är det för bra för att vara sant, eller är det något att slå till på?
Enligt specen och måttangivelserna verkar det ju vara på 100Ah!?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Enligt specen och måttangivelserna verkar det ju vara på 100Ah!?
Tack! Det måste jag kolla med kineserna, förhoppningsvis är det tryckfelsnisse som varit framme (copy paste från annat batteri i serien), för det står ju 150 Ah nom. kapacitet på förstasidan. Men dubbelkollas ska det, på en vara för över 10 tusen lämnar jag inte gärna något sådant åt slumpen!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tryckfelsnisse eller ej, jag hade aldrig skickat iväg 10000kr till kina på chans att det kommer fungera och allt blir rätt.

Hellre ett äkta 100Ah utan tryckfelsnisses variabler och med 5 års garanti som är enklare att utnyttja om fel uppstår för samma pengar.

Man ska ha rejält behov av ström och ligga stilla mestadels "Mer än 10 dagar, vintertid" för att ha glädje av 150Ah batteri, sommartid kan den normala husbilsåkaren förmodligen ligga still i ca 60 dagar.

Själv köpte jag ett 150Ah med värmeelement från samma tillverkare. Med den vetskapen jag har idag över vår energiförbrukning i husbilen så hade jag istället köpt 100Ah och utan värmeelement. Ligger fortfarande på laddcykler 1 av 4500 st och till hösten när jag ställer in husbilen så kanske vi har nått 3:an.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tryckfelsnisse eller ej, jag hade aldrig skickat iväg 10000kr till kina på chans att det kommer fungera och allt blir rätt.

Hellre ett äkta 100Ah utan tryckfelsnisses variabler och med 5 års garanti som är enklare att utnyttja om fel uppstår för samma pengar.

Man ska ha rejält behov av ström och ligga stilla mestadels "Mer än 10 dagar, vintertid" för att ha glädje av 150Ah batteri, sommartid kan den normala husbilsåkaren förmodligen ligga still i ca 60 dagar.

Själv köpte jag ett 150Ah med värmeelement från samma tillverkare. Med den vetskapen jag har idag över vår energiförbrukning i husbilen så hade jag istället köpt 100Ah och utan värmeelement. Ligger fortfarande på laddcykler 1 av 4500 st och till hösten när jag ställer in husbilen så kanske vi har nått 3:an.
Vet inte hur du räknar på förbrukning,men några 10dagar vintertid på 150AH utan laddning är inte möjligt, på sommaren antar att du räknat med laddning från solcell också för att få det till 60 dagar?
Jag håller med dig angående Kinaköp,skulle aldrig satsa 10000kr på något så osäkert just nu,många leveratörer i Europa kan inte få fram batterier nu,tveksamt om kineserna skulle prioritera en privatperson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tryckfelsnisse eller ej, jag hade aldrig skickat iväg 10000kr till kina på chans att det kommer fungera och allt blir rätt.

Hellre ett äkta 100Ah utan tryckfelsnisses variabler och med 5 års garanti som är enklare att utnyttja om fel uppstår för samma pengar.

Man ska ha rejält behov av ström och ligga stilla mestadels "Mer än 10 dagar, vintertid" för att ha glädje av 150Ah batteri, sommartid kan den normala husbilsåkaren förmodligen ligga still i ca 60 dagar.

Själv köpte jag ett 150Ah med värmeelement från samma tillverkare. Med den vetskapen jag har idag över vår energiförbrukning i husbilen så hade jag istället köpt 100Ah och utan värmeelement. Ligger fortfarande på laddcykler 1 av 4500 st och till hösten när jag ställer in husbilen så kanske vi har nått 3:an.
Kan man ligga still 10 dagar vintertid så skulle man hålla sig på en snittdygnsförbrukning på max. 15Ah eller 192Wh, då får man inte ha mycket igång i husbilen, ska man klara 60 dagar på 150Ah måste man nöja sig med 2,5Ah eller 32Wh!! , då får i princip ingenting startas mer än i någon minut/dygn.

Förbrukar man inte någon nämnvärd effekt ur husbilens bobatteri, så byt inte till ett Lithiumbatteri, det blir helt meningslöst och bortkastade pengar.
Ett annat tips är att kolla noggrannheten på era BMS, alltså hur låga strömmar kan det registrera.
Anslut en extremt låg förbrukare till batteriet, höj sedan förbrukningen tills BMS registrerar en ström, då vet ni var gränsen ligger, kolla även cellbalansen vid låga strömuttag över tid, håll även koll på balansen mellan cellerna över tid, alla dessa värden skall gå att få fram i blåtandsappen till batteriet, saknas dessa funktioner, skulle jag inte köpa ett sådant Lithiumbatteri, man bör även få till en fulladdning/balansering då och då för att inte tappa kapacitet på batteriet, då den sämst laddade cellen bestämmer hur många Ah som finns tillgängliga. Det finns de som bytt tillbaka till blybatterier då de ej förstått detta.

(De flesta drop-in tror jag har en bra mätning på strömmen, men mitt BMS registrerar inte strömmar under 500mA, med påföljd att det indikerar 99% laddat ner till en cell (nr.1 i mitt fall) når 2,8V, då stänger BMS all spänning ut från batteriet, detta händer mej bara under vinteruppställning i garaget, har hänt 2 ggr i vinter och jag måste lura igång en laddning av batteriet.
Det jag har igång under vinteruppställningen är 12V från EBL samt min NightHawk M1 router, ingen laddning för övrigt.)
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Vet inte hur du räknar på förbrukning,men några 10dagar vintertid på 150AH utan laddning är inte möjligt, på sommaren antar att du räknat med laddning från solcell också för att få det till 60 dagar?
Jag håller med dig angående Kinaköp,skulle aldrig satsa 10000kr på något så osäkert just nu,många leveratörer i Europa kan inte få fram batterier nu,tveksamt om kineserna skulle prioritera en privatperson
Jag har helt ärligt inte räknat på vår förbrukning så noga, men vi har kompressorkylskåp och dieselvärmare, så med laddning av telefoner och lite annat håller jag nog spontant med om att 10 resp. 60 dagar förefaller något överoptimistiskt, åtminstone om man vill ha lite säkerhetsmarginal för att slippa bli ståendes med varm öl och kall husbil (vill ju helst ha det tvärt om).

Min kalkyl bygger på att det är två 95 Ah blybatterier som ska ersättas, vilket (nytt) motsvarar omkring 95 Ah "lämplig" förbrukning (dvs 50 % av nominell kapacitet), plus lite till om nöden skulle kräva det. Som jag förstått det kan då de flesta LiFePO4 batterier nyttjas ner till omkring 5-10 % av nominell kapacitet, vilket på ett 100 Ah batteri motsvarar 90-95 Ah förbrukning, men där är det också helt stopp. För att inte få sämre marginaler och "fricamping-förmåga" än med 2 x 95 Ah blybatterier behöver jag således mer än 100 Ah LiFePO4, och då är frågan bara hur mycket mer.

Där har jag då gjort en (måhända naiv och oinformerad) "lekmanna-bedömning" av pris kontra batterikapacitet, vilken landade i att 1 st batteri på 150 Ah för 11-15.000 kr (beroende på om jag köper direkt från kina eller via svensk återförsäljare) troligtvis borde ge större "behovsuppfyllnad per krona" än två 100 Ah batterier för omkring 20.000 kr eller mer. Och skulle det sedan visa sig att jag haft fel, så har jag ju utrymme kvar för ytterligare ett 150 Ah batteri, vilket i så fall skulle ge 50 % bättre marginal för en långhelg i mörker och kyla än 2 x 100 Ah. Fast det är som sagt en helt icke-matematisk kalkyl baserad på uppskattningar och rimlighet snarare än fakta och erfarenhet, så jag kan mycket väl vara helt ute och cykla också!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Forbruk avel er veldig variabelt mellom forskjellige brukere. Selv brukte vi lett over 50 Ah på et døgn med lys TV, parabol og PCer sammen med bilens eget forbruk for driften av Alde varme og sirkulasjon. Om været var dårlig så hjalp ikke solpanelene stort. Bilen hadde orginalt 2st 138 Ah Gel batteri så vi byttet til 400 Ah LiFeYPO4 og kunne klare noen få døgn stillestående på høsten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har helt ärligt inte räknat på vår förbrukning så noga, men vi har kompressorkylskåp och dieselvärmare, så med laddning av telefoner och lite annat håller jag nog spontant med om att 10 resp. 60 dagar förefaller något överoptimistiskt, åtminstone om man vill ha lite säkerhetsmarginal för att slippa bli ståendes med varm öl och kall husbil (vill ju helst ha det tvärt om).

Min kalkyl bygger på att det är två 95 Ah blybatterier som ska ersättas, vilket (nytt) motsvarar omkring 95 Ah "lämplig" förbrukning (dvs 50 % av nominell kapacitet), plus lite till om nöden skulle kräva det. Som jag förstått det kan då de flesta LiFePO4 batterier nyttjas ner till omkring 5-10 % av nominell kapacitet, vilket på ett 100 Ah batteri motsvarar 90-95 Ah förbrukning, men där är det också helt stopp. För att inte få sämre marginaler och "fricamping-förmåga" än med 2 x 95 Ah blybatterier behöver jag således mer än 100 Ah LiFePO4, och då är frågan bara hur mycket mer.

Där har jag då gjort en (måhända naiv och oinformerad) "lekmanna-bedömning" av pris kontra batterikapacitet, vilken landade i att 1 st batteri på 150 Ah för 11-15.000 kr (beroende på om jag köper direkt från kina eller via svensk återförsäljare) troligtvis borde ge större "behovsuppfyllnad per krona" än två 100 Ah batterier för omkring 20.000 kr eller mer. Och skulle det sedan visa sig att jag haft fel, så har jag ju utrymme kvar för ytterligare ett 150 Ah batteri, vilket i så fall skulle ge 50 % bättre marginal för en långhelg i mörker och kyla än 2 x 100 Ah. Fast det är som sagt en helt icke-matematisk kalkyl baserad på uppskattningar och rimlighet snarare än fakta och erfarenhet, så jag kan mycket väl vara helt ute och cykla också!
Du tänker helt rätt, men man bör ta reda på sitt eget energibehov innan man uppgraderar, det behöver inte vara speciellt noggrant beräknat.
Hur ofta går kompr.kylen, brukar väl vara ca 20min/h X x,xA.
Hur länge och många belysningar brukar vara på.
Ev. TV/Radio, wifi, hur många h på per dygn
Pumpar för dusch m.m.
Laddning av tablets, laptops, mobiler
Ev. laddning av elcykel.
m.m.

Jag skulle personligen ta till +50% ifall man vill kunna fricampa året runt, det kan komma till framtida förbrukare, ett batteri på 150Ah låter i mina öron smart.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vet inte hur du räknar på förbrukning,men några 10dagar vintertid på 150AH utan laddning är inte möjligt, på sommaren antar att du räknat med laddning från solcell också för att få det till 60 dagar?
Jag håller med dig angående Kinaköp,skulle aldrig satsa 10000kr på något så osäkert just nu,många leveratörer i Europa kan inte få fram batterier nu,tveksamt om kineserna skulle prioritera en privatperson

Vi laddar platta och mobiltelefoner samt tittar på dokumentärer, ungefär som alla normala skulle jag tro.

Vi förbrukar 5Ah/dygn om jag använder värmen på natten/morgonen, använder vi värme dygnet runt gjorde vi av med 10Ah/dygn då det var någon minusgrad ute. Fulladdat batteri är laddat med 162,2 Ah, 2073Wh

I vårt fall så är solceller helt meningslösa då vi inte står still mer än ett par dagar, batteriet laddas med 10Ah/15min då vi kör.
Om vi kan stå still 5-10 dagar vintertid eller 30-60 dagar sommartid spelar egentligen ingen roll, tvivlar på att det är några semesterfricampare som står still längre än så i vårt land utan tillgång till elsladd.


Det förra bodelsbatteriet bly/syra var helt slut så därför bytte vi till litium, att köpa ett bly/syra igen kändes rätt osmart.

I dag när jag har mer kunskap om hur mycket ström vi förbrukar så vet jag 100Ah litiumbatteri hade räckt mer än väl, vi har visserligen gasolkylskåp, det är nog det vanligaste också.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har helt ärligt inte räknat på vår förbrukning så noga, men vi har kompressorkylskåp och dieselvärmare, så med laddning av telefoner och lite annat håller jag nog spontant med om att 10 resp. 60 dagar förefaller något överoptimistiskt, åtminstone om man vill ha lite säkerhetsmarginal för att slippa bli ståendes med varm öl och kall husbil (vill ju helst ha det tvärt om).

Min kalkyl bygger på att det är två 95 Ah blybatterier som ska ersättas, vilket (nytt) motsvarar omkring 95 Ah "lämplig" förbrukning (dvs 50 % av nominell kapacitet), plus lite till om nöden skulle kräva det. Som jag förstått det kan då de flesta LiFePO4 batterier nyttjas ner till omkring 5-10 % av nominell kapacitet, vilket på ett 100 Ah batteri motsvarar 90-95 Ah förbrukning, men där är det också helt stopp. För att inte få sämre marginaler och "fricamping-förmåga" än med 2 x 95 Ah blybatterier behöver jag således mer än 100 Ah LiFePO4, och då är frågan bara hur mycket mer.

Där har jag då gjort en (måhända naiv och oinformerad) "lekmanna-bedömning" av pris kontra batterikapacitet, vilken landade i att 1 st batteri på 150 Ah för 11-15.000 kr (beroende på om jag köper direkt från kina eller via svensk återförsäljare) troligtvis borde ge större "behovsuppfyllnad per krona" än två 100 Ah batterier för omkring 20.000 kr eller mer. Och skulle det sedan visa sig att jag haft fel, så har jag ju utrymme kvar för ytterligare ett 150 Ah batteri, vilket i så fall skulle ge 50 % bättre marginal för en långhelg i mörker och kyla än 2 x 100 Ah. Fast det är som sagt en helt icke-matematisk kalkyl baserad på uppskattningar och rimlighet snarare än fakta och erfarenhet, så jag kan mycket väl vara helt ute och cykla också!
150 Ah är nog ganska lagom. Kompressorkylen drar ju en del, jag kollade vår vid normal sommartemperatur och den låg då på c:a 25 Ah per dygn. Vid värmebölja får den jobba betydligt mer så då blir det nog minst det dubbla.

Lycka till med köpet och återkom gärna med rapport hur det blev!

Du har väl räknat in vår 12% rabatt hos Batterilagret i din prisjämförelse?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har helt ärligt inte räknat på vår förbrukning så noga, men vi har kompressorkylskåp och dieselvärmare, så med laddning av telefoner och lite annat håller jag nog spontant med om att 10 resp. 60 dagar förefaller något överoptimistiskt, åtminstone om man vill ha lite säkerhetsmarginal för att slippa bli ståendes med varm öl och kall husbil (vill ju helst ha det tvärt om).

Min kalkyl bygger på att det är två 95 Ah blybatterier som ska ersättas, vilket (nytt) motsvarar omkring 95 Ah "lämplig" förbrukning (dvs 50 % av nominell kapacitet), plus lite till om nöden skulle kräva det. Som jag förstått det kan då de flesta LiFePO4 batterier nyttjas ner till omkring 5-10 % av nominell kapacitet, vilket på ett 100 Ah batteri motsvarar 90-95 Ah förbrukning, men där är det också helt stopp. För att inte få sämre marginaler och "fricamping-förmåga" än med 2 x 95 Ah blybatterier behöver jag således mer än 100 Ah LiFePO4, och då är frågan bara hur mycket mer.

Där har jag då gjort en (måhända naiv och oinformerad) "lekmanna-bedömning" av pris kontra batterikapacitet, vilken landade i att 1 st batteri på 150 Ah för 11-15.000 kr (beroende på om jag köper direkt från kina eller via svensk återförsäljare) troligtvis borde ge större "behovsuppfyllnad per krona" än två 100 Ah batterier för omkring 20.000 kr eller mer. Och skulle det sedan visa sig att jag haft fel, så har jag ju utrymme kvar för ytterligare ett 150 Ah batteri, vilket i så fall skulle ge 50 % bättre marginal för en långhelg i mörker och kyla än 2 x 100 Ah. Fast det är som sagt en helt icke-matematisk kalkyl baserad på uppskattningar och rimlighet snarare än fakta och erfarenhet, så jag kan mycket väl vara helt ute och cykla också!
Jag hade både kompressorkylskåp och en liten kompressorfrys i gamla husbilen. Och hade 105Ah litium.
Jag var aldrig under 70% batterikapacitet trots flera dagar med mulet väder förra året.
I nya bilen har jag dubbla kapaciteten litium och då endast för att kunna köra ac:n ett par timmar eller ac:ns fläkt över natten annars hade det räckt gott med hälften.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
150 Ah är nog ganska lagom. Kompressorkylen drar ju en del, jag kollade vår vid normal sommartemperatur och den låg då på c:a 25 Ah per dygn. Vid värmebölja får den jobba betydligt mer så då blir det nog minst det dubbla.

Lycka till med köpet och återkom gärna med rapport hur det blev!

Du har väl räknat in vår 12% rabatt hos Batterilagret i din prisjämförelse?
Nope, rabatten har jag missat! :oops: Förutsatt att den gäller hela deras sortiment blir det en rabatt på 1.800 kr, vilket alltså mer eller mindre halverar "vinsten" på att beställa från leverantören och därmed förskjuter "risk-reward"-kalkylen en bra bit mot alternativet "handla lokalt". Dock är mitt batteri redan på väg från Kina med UPS Express nu, så vi får väl se om "lyckan står den djärve bi" eller om "snålheten bedrar visheten"...
 
Toppen