• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 277
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 169
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 168

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
1) JA - batteriet vil fungere og gi dere omlag dobbelt brukstid i forhold til hva gel batteriene klarte nye.

2) Ingen ting trengs å byttes, gjorde selv et tilsvarende bytte i 2015 og det fungerer fortsatt. Eneste jeg trengte å gjøre var å øke størrelsen på sikringen ved bilbatteriet for kabelen over til bodelen, gikk opp fra 50 til 80A - største som passet i holderen. Selv den gikk et par ganger når jeg hadde stått lenge så jeg var nede på knapt 10% på LFP pakken. Men med det batteriet du ser på så vil 100A sikring holde da BMS i batteripakken begrenser ladningen til 100A.

3) Vent til dere har erfaring med batteriet. I-250 bør settes om til LFP da den har en slik innstilling. Men som for dere så virker bruken av 2 solar regulatorer forvirrende på meg. For optimal utnyttelse så kan en installere en DC-DC booster mellom bil batteri og bobatteri, denne vil gi optimal ladning under kjøring og samtidig begrense strømmen ved utladet bobatteri - jeg hadde maks strøm på over 100A som brente min 80A sikring :D.

I-BOOST 250 ser ut til å være en MPPT enhet, så med dagens paneler så trenger dere ikke bytte. Denn har og 3 forskjellige LFP program, forskjellen ligger i maks ladespenning og optimalt for batteriet er 14,6V.

Er begge solpanelene like, så koble begge til denne laderen, mistenker at bilen ble først levert med ett panel og den mindre regulatoren. Når det ble utvidet med ett panel til så ble den større montert uten å koble vekk den gamle.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag instämmer med Knut, byt bara batteri och ev. säkringen vid startbatteriet.
Ditt nya batteri har inbyggt bms med blåtand och du ser den status du behöver veta i mobilen.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Jag bytte rakt av för 1,5 mån. sedan. Än så länge fungerar allt som det skall, och strömmen räcker till överförväntan
Om du vill kan du läsa om min bytes "resa" under tråden Lithium batteri igen.
Tråden är stängd av adm. PGA att några individer började tjafsa för mycket, men läsa kan man den.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
STORT tack för mycket bra svar såhär långt!

Husbilsfirman vi köpte Yngve av sa att det var en PWM-regulator installerad, så jag utgick bara från att det var så, men nu förstår jag att de troligtvis inte tittat så noga och endast sett den lilla som ligger uppepå batterierna. Fast om den nu sitter inkopplad mellan MPPT-regulatorn och bodelsbatterierna (den blinkar och lyser åtminstone), laddas batterierna ens så bra som de egentligen borde? Jag tänker att den lille rackaren väl styr vad som faktiskt går in i batterierna och därmed bör/kan utgöra en "flaskhals" mellan solceller och batteri?

Men sak samma, det som bör göras är alltså:
  • väck med gamla batterier, inklusive överflödig regulator
  • koppla in nytt 150 Ah LiFePO4-batteri på befintliga kopplingar
  • installera en DC-DC booster för optimal laddning vid körning
Vad gäller säkring vid bilbatteriet - jag har tittat på denna laddningsbooster från Votronic, vilken verkar ge bra "funktion/laddning per krona"(?). Om jag då förstår installationsmanualen rätt räcker det väl med 50A säkring vid startbatteriet resp. 40A vid bodelsbatteriet, alternativt 50A vid båda om koppling sker via EBL (60A om alla kablar är 16 mm2)?

Fråga dock: laddningsboostern måste få en D+ signal, antingen från bilens generator eller en D+ simulator, men en sådan signal bör jag väl sannolikt ha någonstans bak i husbilen?

Jag har ingen som helst aning om hur bilen i dagsläget laddar bodelsbatterierna när man kör, eller hur allt är kopplat, jag vet bara att batterierna laddas. Men min lekmanna-logik säger mig att det därmed rimligtvis också bör finnas en "backventil" installerad, troligtvis vid eller i själva EBL bak i husbilen, så att bodelsbatterierna inte kan suga musten ur startbatteriet, och till detta relä bör det väl i så fall finnas en D+ signal framdragen/inkopplad?

PS. Vad gäller mina (idiot-) funderingar kring installation kan ni vara lugna, jag kommer lämna in Yngve till en husbilsverkstad som får koppla in allt, så ni medverkar inte till "suicide by stupid". Jag vill bara veta vad jag ska be dem göra så det blir bra, samt (inte minst) kunna avgöra ifall de faktiskt gjort allt rätt när det är klart! :)

//Mattias
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
STORT tack för mycket bra svar såhär långt!

Husbilsfirman vi köpte Yngve av sa att det var en PWM-regulator installerad, så jag utgick bara från att det var så, men nu förstår jag att de troligtvis inte tittat så noga och endast sett den lilla som ligger uppepå batterierna. Fast om den nu sitter inkopplad mellan MPPT-regulatorn och bodelsbatterierna (den blinkar och lyser åtminstone), laddas batterierna ens så bra som de egentligen borde? Jag tänker att den lille rackaren väl styr vad som faktiskt går in i batterierna och därmed bör/kan utgöra en "flaskhals" mellan solceller och batteri?

Men sak samma, det som bör göras är alltså:
  • väck med gamla batterier, inklusive överflödig regulator
  • koppla in nytt 150 Ah LiFePO4-batteri på befintliga kopplingar
  • installera en DC-DC booster för optimal laddning vid körning
Vad gäller säkring vid bilbatteriet - jag har tittat på denna laddningsbooster från Votronic, vilken verkar ge bra "funktion/laddning per krona"(?). Om jag då förstår installationsmanualen rätt räcker det väl med 50A säkring vid startbatteriet resp. 40A vid bodelsbatteriet, alternativt 50A vid båda om koppling sker via EBL (60A om alla kablar är 16 mm2)?

Fråga dock: laddningsboostern måste få en D+ signal, antingen från bilens generator eller en D+ simulator, men en sådan signal bör jag väl sannolikt ha någonstans bak i husbilen?

Jag har ingen som helst aning om hur bilen i dagsläget laddar bodelsbatterierna när man kör, eller hur allt är kopplat, jag vet bara att batterierna laddas. Men min lekmanna-logik säger mig att det därmed rimligtvis också bör finnas en "backventil" installerad, troligtvis vid eller i själva EBL bak i husbilen, så att bodelsbatterierna inte kan suga musten ur startbatteriet, och till detta relä bör det väl i så fall finnas en D+ signal framdragen/inkopplad?

PS. Vad gäller mina (idiot-) funderingar kring installation kan ni vara lugna, jag kommer lämna in Yngve till en husbilsverkstad som får koppla in allt, så ni medverkar inte till "suicide by stupid". Jag vill bara veta vad jag ska be dem göra så det blir bra, samt (inte minst) kunna avgöra ifall de faktiskt gjort allt rätt när det är klart! :)

//Mattias
Jag har den Votronic DcDc som du refererar till avsäkrad med 50A vid startbatteriet,D+ signal behöver inte vara
från generatorn ,utan från en strömkälla som är spänningsatt med motorn på vilken + kabel somhelst.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag har den Votronic DcDc som du refererar till avsäkrad med 50A vid startbatteriet,D+ signal behöver inte vara
från generatorn ,utan från en strömkälla som är spänningsatt med motorn på vilken + kabel somhelst.
OK, det var ju bra att veta! Jag hoppas ju (och tror) att det finns en D+ signal framdgragen redan, men det är alltid bra att ha en plan B. Min spontana tanke blev att koppla en strömtjuv på någon av kablarna till baklysena, fast sen kom jag på att de lyser ju så fort man slår på tändningen, så det blir ju ingen höjdare. Men är det kanske någon som vet några andra bra kablar man kan tjuva in sig på för en D+ signal i bakänden på en Fiat Ducato? (Våra bodelsbatterier, EBL och hela resten av råttboet med kablar är beläget i höjd med bakre hjulhuset.)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
OK, det var ju bra att veta! Jag hoppas ju (och tror) att det finns en D+ signal framdgragen redan, men det är alltid bra att ha en plan B. Min spontana tanke blev att koppla en strömtjuv på någon av kablarna till baklysena, fast sen kom jag på att de lyser ju så fort man slår på tändningen, så det blir ju ingen höjdare. Men är det kanske någon som vet några andra bra kablar man kan tjuva in sig på för en D+ signal i bakänden på en Fiat Ducato? (Våra bodelsbatterier, EBL och hela resten av råttboet med kablar är beläget i höjd med bakre hjulhuset.)
Jag har min kopplat som du beskriver,tändningsläge är inte på många sekunder innan du startar.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag har min kopplat som du beskriver,tändningsläge är inte på många sekunder innan du startar.
Sant! Men om man skulle ha tändningsläget på längre (t.ex om någon kunnig bekant arbetar på/felsöker bilen), hur lång/kort tid tar det innan man riskerar ha tömt startbatteriet då? (Förutsatt att bodelsbatteriet inte är fulladdat, för då belastas väl inte starbatteriet oavsett?)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Om du kollar instruktionen till din EBL så kan du säkert se var du kan hitta en d+ kontakt. Jag är rätt säker att du har en sådan där eftersom de flesta har någon form av AES kylskåp som ändrar energikälla automatiskt till 12v om du starta bilen. Det har inte jag men det fanns en d+ ändå på min EBL schaudt 119..

Hoppsan, Håkan den "förste" var snabbare :)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
TA du och rota fram instruktionen till just din EBL, så kommer du säkert finna svaret där vilken kabel det är och då kan du "tjuva"från den.
Det blir bara spekulationer annars, utifall att, kanske osv. eftersom det är lite olika på olika bilar/ebl. Men att det finns en d+ kabel är jag helt övertygad om...
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Om du kollar instruktionen till din EBL så kan du säkert se var du kan hitta en d+ kontakt. Jag är rätt säker att du har en sådan där eftersom de flesta har någon form av AES kylskåp som ändrar energikälla automatiskt till 12v om du starta bilen. Det har inte jag men det fanns en d+ ändå på min EBL schaudt 119..

Hoppsan, Håkan den "förste" var snabbare :)
Vi fick med ett helt bibliotek av manualer till Yngve (luftfjädring, motorvärmare, kylskåp, toalett... alles!), problemet är bara att allt är på tyska, så det är inte helt lätt att tillgodogöra sig informationen med den lilla "an, auf, hinter"-tyska man har med sig från från skoltiden. =/

Men ikväll ska jag Googla ett par varv på saken, så kanske jag blir lite klokare!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sant! Men om man skulle ha tändningsläget på längre (t.ex om någon kunnig bekant arbetar på/felsöker bilen), hur lång/kort tid tar det innan man riskerar ha tömt startbatteriet då? (Förutsatt att bodelsbatteriet inte är fulladdat, för då belastas väl inte starbatteriet oavsett?)
Min bil har ”allt” D+ kopplat till tändningen från fabrik,för att ladda ur startbatteriet krävs att du har tändningen på länge uppåt en timme minst,jag ser inte detta som ett problem
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna

Samma batteri tycks finnas på verkstygsshopen.se till ett betydligt lägre pris. Det är lite olika bud på deklarerat antal laddningscykler. På Batterilagrets säljsida står det >5000 laddcykler, i den manual Batterilagret länkar till står det >2000 laddcykler, på Verktygsshopens säljsida står det <2000.

Googlar man på typbeteckningen 12V150AHBLH dyker detta upp hos Alibaba, min gissning är att det är det batteriet som importerats med "Customized logo". På Alibaba-sidan syns också några bilder på vad som borde vara innanmätet, med 12 st prismatiska celler; 4 seriekopplade grupper var och en bestående av 3 parallellkopplade celler. Det ser snyggt ut på bilden åtminstone.

Det är lockande med 150 Ah i ett batteri med de måtten, för oss som idag har 2 st 80-95 Ah blybatterier under stolen/stolarna skulle ett sådant här batteri frigöra mycket utrymme att använda till annat, och ändå ge bättre batterikapacitet. Om det håller vad det lovar.

Svaret på din fråga 3c beror på vad som är optimalt för dig. T.ex. vilket är det minsta antal år du förväntar dig att få ut ur batteriet innan kapaciteten minskat med x%, vid en i övrigt problemfri drift. Den tiden kan ev. ökas, jämfört med en installation rakt av, med lite "överkurs" (och kostnader) på laddningssidan. Och framförallt, hur värderar du en extra säkerhetsnivå i form av t.ex. externa hög- och lågspänningsfrånskiljare som skyddar din batteriinvestering från totalhaveri och dig själv från potentiellt otäcka tillbud om batteriets inbyggda styrning pajar? Man skulle behöva veta mer om batteriet för att kunna värdera de frågorna.

En måhända långsökt parallell och motvikt till en nemas problemas-approach: Många cyklar utan hjälm och har aldrig skadat huvudet. Är cykelhjälm därmed onödigt?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jajamän, nu är batteri experterna igång igen

Season 8 Reaction GIF by The Office
 
Toppen