• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - byte till LiFePO4 batteri?

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
 

Bilagor

  • DSC_5517.JPG
    4,4 MB · Visningar: 277
  • DSC_5519.JPG
    4,5 MB · Visningar: 187
  • DSC_5520.JPG
    4,5 MB · Visningar: 169
  • DSC_5521.JPG
    4,9 MB · Visningar: 168

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har bytt rakt av i två husbilar.
Har ingen dc/dc laddare heller och mina batterier suger som mest i sig runt 60A. (210Ah).
Det ända jag bytt är regulatorn till solpanelen och då endast för att kunna montera en panel till (totalt 300W).
Och jag kan bara säga att det funkar kalas bra!
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Samma batteri tycks finnas på verkstygsshopen.se till ett betydligt lägre pris. Det är lite olika bud på deklarerat antal laddningscykler. På Batterilagrets säljsida står det >5000 laddcykler, i den manual Batterilagret länkar till står det >2000 laddcykler, på Verktygsshopens säljsida står det <2000.

Googlar man på typbeteckningen 12V150AHBLH dyker detta upp hos Alibaba, min gissning är att det är det batteriet som importerats med "Customized logo". På Alibaba-sidan syns också några bilder på vad som borde vara innanmätet, med 12 st prismatiska celler; 4 seriekopplade grupper var och en bestående av 3 parallellkopplade celler. Det ser snyggt ut på bilden åtminstone.

Det är lockande med 150 Ah i ett batteri med de måtten, för oss som idag har 2 st 80-95 Ah blybatterier under stolen/stolarna skulle ett sådant här batteri frigöra mycket utrymme att använda till annat, och ändå ge bättre batterikapacitet. Om det håller vad det lovar.

Svaret på din fråga 3c beror på vad som är optimalt för dig. T.ex. vilket är det minsta antal år du förväntar dig att få ut ur batteriet innan kapaciteten minskat med x%, vid en i övrigt problemfri drift. Den tiden kan ev. ökas, jämfört med en installation rakt av, med lite "överkurs" (och kostnader) på laddningssidan. Och framförallt, hur värderar du en extra säkerhetsnivå i form av t.ex. externa hög- och lågspänningsfrånskiljare som skyddar din batteriinvestering från totalhaveri och dig själv från potentiellt otäcka tillbud om batteriets inbyggda styrning pajar? Man skulle behöva veta mer om batteriet för att kunna värdera de frågorna.

En måhända långsökt parallell och motvikt till en nemas problemas-approach: Många cyklar utan hjälm och har aldrig skadat huvudet. Är cykelhjälm därmed onödigt?
Verktygsshopen anger pris exklusive moms, inklusive moms är det exakt samma som hos batterilagret.

Däremot förbaskat skarpsynt att hitta batteriet på Alibaba, för det ÄR exakt samma batteri (man får fram att SBL-battieriets app är utvecklad av tillverkaren i Kina, det är bevis nog för mig). Har kontaktat SBL via deras hemsida och bett dem förklara vem som egentligen utvecklat och tillverkar deras "litiumbatteri utvecklat i Sverige".

Men med tanke på hur många olika "märken" det verkar finnas på LiFePO4-batterier, varav flera verkar mer eller mindre svenska, är det någon som vet hur många/vilka som egentligen bara tillverkas med "Customized logo" i någon kinesisk fabrik, samt om det därmed finns någon större reell skillnad i kvalitet mellan de olika märkena? Jag har inte reflekterat över det innan, men sannolikheten att så många svenska ingenjörer suttit på kammaren och utvecklat egna batterilösningar är kanske inte så stor när jag tänker efter, så troligtvis bör det ju vara flera som egentligen bara är beställda i bulk med egen logga på. Men bör man således akta sig för allt som det inte står "Tudor" på (var det enda riktigt gamla batterimärke jag kom på), eller är det egentligen bara en fråga om pris, dvs hur billigt man kan hitta våra "Svenska" batterier, om nu det mesta egentligen kanske är tillverkat i samma kinesiska fabrik och troligtvis håller mer eller mindre samma nivå på kvalitet?

Tankar, synpunkter - vad ska man köpa för batteri för att inte få undermålig kvalitet och/eller betala ett överpris för samma kinesiska "grund-produkt"?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Verktygsshopen anger pris exklusive moms, inklusive moms är det exakt samma som hos batterilagret.

Däremot förbaskat skarpsynt att hitta batteriet på Alibaba, för det ÄR exakt samma batteri (man får fram att SBL-battieriets app är utvecklad av tillverkaren i Kina, det är bevis nog för mig). Har kontaktat SBL via deras hemsida och bett dem förklara vem som egentligen utvecklat och tillverkar deras "litiumbatteri utvecklat i Sverige".

Men med tanke på hur många olika "märken" det verkar finnas på LiFePO4-batterier, varav flera verkar mer eller mindre svenska, är det någon som vet hur många/vilka som egentligen bara tillverkas med "Customized logo" i någon kinesisk fabrik, samt om det därmed finns någon större reell skillnad i kvalitet mellan de olika märkena? Jag har inte reflekterat över det innan, men sannolikheten att så många svenska ingenjörer suttit på kammaren och utvecklat egna batterilösningar är kanske inte så stor när jag tänker efter, så troligtvis bör det ju vara flera som egentligen bara är beställda i bulk med egen logga på. Men bör man således akta sig för allt som det inte står "Tudor" på (var det enda riktigt gamla batterimärke jag kom på), eller är det egentligen bara en fråga om pris, dvs hur billigt man kan hitta våra "Svenska" batterier, om nu det mesta egentligen kanske är tillverkat i samma kinesiska fabrik och troligtvis håller mer eller mindre samma nivå på kvalitet?

Tankar, synpunkter - vad ska man köpa för batteri för att inte få undermålig kvalitet och/eller betala ett överpris för samma kinesiska "grund-produkt"?

Oops, jag missade detta med momsen, och då kan det ju lätt bli för bra för att vara sant :msn_embarrassed:

På Youtube dissekerar Will Prowse batterier ibland och hittar både bra byggda batterier och sådana som är uselt hopsatta. Så det verkar finnas skillnader. Tyvärr är det oftast inte batterier som marknadsförs i Sverige man ser där.

Icke etablerade märken är väl en större chansning, men en chansning som kan gå hem. Svårt att veta vad som blir bäst. Liontron skruvas såvitt jag förstått det ihop i Tyskland och borde också kunna repareras där. De har fått/skapat rätt bra PR, men deras 150 Ah är större än det du hittat.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Oops, jag missade detta med momsen, och då kan det ju lätt bli för bra för att vara sant :msn_embarrassed:

På Youtube dissekerar Will Prowse batterier ibland och hittar både bra byggda batterier och sådana som är uselt hopsatta. Så det verkar finnas skillnader. Tyvärr är det oftast inte batterier som marknadsförs i Sverige man ser där.

Icke etablerade märken är väl en större chansning, men en chansning som kan gå hem. Svårt att veta vad som blir bäst. Liontron skruvas såvitt jag förstått det ihop i Tyskland och borde också kunna repareras där. De har fått/skapat rätt bra PR, men deras 150 Ah är större än det du hittat.
Finns Liontron på både 150 och 200 Ah som är avsedda att sättas under en av framstolarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har du fått massvis med tips men det fattas en "liten" detalj som förlänger livet på ditt batteri(er)...

Det är känt att LFP (även med BMS) inte ska stå på laddning hela tiden. Ingen aning om hur en EBL hanterar OFF/ON av laddningen, men jag skulle rekommendera dig att du själv tar hand om ladd-kontrollen. Läs lite om Victron BMV-7xx när du har "smält ner" det som du har läst hittills. Vi har en BMV-702 (från 2016) med vars hjälp vi stänger ALL laddning (via ett relä) så fort batteriet är fulladdat. Du kommer att ladda dina LFP via solceller (så fort det är ljust), 230V (när du står vid stolpe) och under körning (DC/DC från startbatteriet)!

Nyare modell BMV-7xx:
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Verktygsshopen anger pris exklusive moms, inklusive moms är det exakt samma som hos batterilagret.

Däremot förbaskat skarpsynt att hitta batteriet på Alibaba, för det ÄR exakt samma batteri (man får fram att SBL-battieriets app är utvecklad av tillverkaren i Kina, det är bevis nog för mig). Har kontaktat SBL via deras hemsida och bett dem förklara vem som egentligen utvecklat och tillverkar deras "litiumbatteri utvecklat i Sverige".

Men med tanke på hur många olika "märken" det verkar finnas på LiFePO4-batterier, varav flera verkar mer eller mindre svenska, är det någon som vet hur många/vilka som egentligen bara tillverkas med "Customized logo" i någon kinesisk fabrik, samt om det därmed finns någon större reell skillnad i kvalitet mellan de olika märkena? Jag har inte reflekterat över det innan, men sannolikheten att så många svenska ingenjörer suttit på kammaren och utvecklat egna batterilösningar är kanske inte så stor när jag tänker efter, så troligtvis bör det ju vara flera som egentligen bara är beställda i bulk med egen logga på. Men bör man således akta sig för allt som det inte står "Tudor" på (var det enda riktigt gamla batterimärke jag kom på), eller är det egentligen bara en fråga om pris, dvs hur billigt man kan hitta våra "Svenska" batterier, om nu det mesta egentligen kanske är tillverkat i samma kinesiska fabrik och troligtvis håller mer eller mindre samma nivå på kvalitet?

Tankar, synpunkter - vad ska man köpa för batteri för att inte få undermålig kvalitet och/eller betala ett överpris för samma kinesiska "grund-produkt"?
Ofta är det produkter som inte passerat kvalitetskontrollen som säljs på ”kina” sites
Att man sedan kan ha tur ändå
Väljer men en produkt med svensk leverantör har man störst möjlighet till rättelse om det går snett
Devisen ”Man får vad man betalar för” gäller för det mesta
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Nu har du fått massvis med tips men det fattas en "liten" detalj som förlänger livet på ditt batteri(er)...

Det är känt att LFP (även med BMS) inte ska stå på laddning hela tiden. Ingen aning om hur en EBL hanterar OFF/ON av laddningen, men jag skulle rekommendera dig att du själv tar hand om ladd-kontrollen. Läs lite om Victron BMV-7xx när du har "smält ner" det som du har läst hittills. Vi har en BMV-702 (från 2016) med vars hjälp vi stänger ALL laddning (via ett relä) så fort batteriet är fulladdat. Du kommer att ladda dina LFP via solceller (så fort det är ljust), 230V (när du står vid stolpe) och under körning (DC/DC från startbatteriet)!

Nyare modell BMV-7xx:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kära Örebroare...

Ska byta bodelsbatterier i vår husbil Yngve (en Westfalia Columbus 601 D från 2016) som vi köpte i november förra året. För närvarande sitter där två svarta 95 Ah Gel-batterier (Varta) med 5 år på nacken som troligtvis gjort sitt (de verkar iaf bli väldigt trötta väldigt fort).

Det väger just nu mot att byta till detta 150 Ah LiFePO4 batteri, men efter en hel del informationssökande är jag uppriktigt rådlös. Buden på vad som krävs (eller inte) varierar från att bara byta batteri rakt av, till att i princip hela bilens 12 V system måste bytas ut. Med så vitt skilda bud ställer jag mig därmed frågande till om man verkligen vågar byta till ett LiFePO4 batteri, alternativt måste punga upp med minst lika mycket till som själva batteriet kostar?

I ett sista desperat försök kastar jag ut mina funderingar här och hoppas på kompetenta, sakliga och konkreta (fast inte allt för komplicerade) svar.

1) Kan jag byta till ett LiFePO4-batteri rakt av utan att något totalhavererar?

2) Vad måste jag byta för att det inte ska bli totalhaveri?

3) Vad bör jag byta för att;
a) det hela ska fungera dugligt?
b) det hela ska fungera bra?
c) det hela ska fungera optimalt?


Nuvarande setup är vad jag vet/kan se:
  • 2 x 100 W solpaneler på taket
  • Alden I-Boost 250 (tror märket heter Votronic idag?)
  • Alden SPS 150 (ligger/sitter ovanpå batterierna??)
  • 2 x Varta 95 Ah Gel-batterier (kan vara AGM, är inte helt bergsäker)
De två Alden-enheterna tror jag mig fått fram till är en PWR solcellsregulator (I-Boost 250) samt ytterligare någon slags solcellsladdare/regulator, men varför de båda sitter där övergår mitt förstånd. Jag har förvisso ändå tänkt byta till en MPPT-regulator för att få ut så mycket som möjligt av den sol vi har här uppe, men ska man låta den ena vara kvar då, eller ersätter den båda, eller.. vadå?

Nyttjande/behov:
Vi kommer nästan uteslutande att fricampa långt från närmsta elstolpe, från tidig vår till sen höst (ev. någon vinterhelg ibland). Mestadels rör det sig om helger (2-3 dygn), men på semestern vill vi även kunna vara "off-grid" ute i skogen/på fjället nån vecka i taget. Systemet måste (primärt) kunna driva kylskåp (kompressor) samt diselvärmar med Alde vattenburen värme (inkl. golvvärme och nån slags cirkulationssystem för varmluft som ingår i vinterpaketet). Övrig (sekundär) förbrukning utgörs av LED-belysning och diverse saker som ska laddas med olika intervaller och prioritet (mobiltelefoner, trådlös högtalare, laptop, drönare, GoPro osv.), men TV, micro, kaffebryggare och liknande lämnar vi i stan. Systemet måste även "orka" driva en Mastervolt 1500W inverter som vi fick installerad "på köpet" när vi köpte Yngve, inte för att vi kommer använda den så ofta, men vid behov är det ju bra om vi åtminstone kan använda den.

Jag hoppas det räcker för att kunna ställa en "diagnos" som ger svar på mina frågor, annars får ni ställa följdfrågor så kan jag leta i alla tyska böcker och manualer om jag kan hitta svar (vi importerade Yngve från Tyskland). Och som sagt, gärna sakliga svar med konkreta förslag/exempel och enkla förklaringar! Djupgående detaljinstruktioner och beskrivningar som kräver examen i elektrofysik förstår ändå bara de som redan har ett eget svar på frågorna.

Tack på förhand/
Mattias & Johanna
Det är fråga 3C som du får flest svar på ju mer avancerat desto bättre,men om du håller dig till fråga 3B har du redan fått svar i början av tråden.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Ofta är det produkter som inte passerat kvalitetskontrollen som säljs på ”kina” sites
Att man sedan kan ha tur ändå
Väljer men en produkt med svensk leverantör har man störst möjlighet till rättelse om det går snett
Devisen ”Man får vad man betalar för” gäller för det mesta
Jag håller som regel helt med vad gäller att "Man får vad man betalar för", men när det gäller batterier har jag blivit tveksam.

I det aktuella fallet är det ju en kinesisk tillverkare som säljer batterier med valfri logga/design, dvs om du köper battieriet direkt från kina är det exakt samma batteri som om du köper det av en svensk återförsäljare, enda skillnaden är loggan, plus att priset är ungefär det dubbla. Det är alltså inte så att kineserna säljer billiga kopior på "svenska" kvalitetsbatterier, utan det kinesiska batteriet är originalet, vilket sminkas med en svensk logga och sedan säljs för dubbla priset här.

Jag googlade även lite snabbt innan klockan blev för mycket igår, och jag får känslan att motsvarande verkar kunna stämma in på många svenska/nordiska/europeiska batterier. Exempelvis verkar detta batteri från SkanBatt kunna vara från exakt samma kinesiska producent som SBL-batteriet. När jag sedan kollade på Skanbatts hemsida - med lite mer kritiskt granskade ögon - så påminner också deras batterier väldigt mycket om flertalet andra "svenska/nordiska/europeiska" batterier jag sett när jag letat runt på nätet, både vad gäller form och funktion....

Så frågan jag ställer mig är om inte många (merparten?) av de batterier som säljs i Sverige egentligen är samma kinesiska batterier i grunden, fast paketerade med olika företags logga på? Och är det så, då bör väl de kinesiska batterierna för halva priset vara exakt lika bra (eller dålig) som de "svenska" batterierna jag köper hos valfri återförsäljare eller butik i Sverige, fast får betala dubbla priset för?

Sedan har du absolut en poäng vad gäller möjligheten att reklamera, det har absolut ett värde i sig, men är det verkligen värt så mycket som 7-8.000 kr på ett batteri som kostar 15.000 kr hos den svenska återförsäljaren?

Om batteriet dör kommer det väl säkert göra det mitt under semestern, så jag oavsett blir tvungen att köpa ett nytt batteri för att inte tvingas avbryta den. Resultatet av att kunna reklamera blir i så fall att jag totalt kommer ha betalat 7-8.000 kr mer, bara för att få ett extra batteri som jag inte behöver? Och det förutsatt att jag faktiskt får ett nytt batteri när jag reklamerar, med sedvanlig (o-)tur kommer väl batteriet dö först efter ca 3 år, dvs lagom när inga garantier eller konsumentskydd gäller längre. Sen kan jag ju såklart ha tur, så att batteriet dör mitt i vintern efter 1-2 år och jag därmed inte behöver köpa ett nytt och bli ståendes med ett extra batteri i onödan. Men skulle jag å andra sidan mot all förmodan ha tur kan ju lika gärna det kinesiska batteriet hålla i 10 år... fasen, att det ska vara så svårt att köpa ett batteri! =S
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag håller som regel helt med vad gäller att "Man får vad man betalar för", men när det gäller batterier har jag blivit tveksam.

I det aktuella fallet är det ju en kinesisk tillverkare som säljer batterier med valfri logga/design, dvs om du köper battieriet direkt från kina är det exakt samma batteri som om du köper det av en svensk återförsäljare, enda skillnaden är loggan, plus att priset är ungefär det dubbla. Det är alltså inte så att kineserna säljer billiga kopior på "svenska" kvalitetsbatterier, utan det kinesiska batteriet är originalet, vilket sminkas med en svensk logga och sedan säljs för dubbla priset här.

Jag googlade även lite snabbt innan klockan blev för mycket igår, och jag får känslan att motsvarande verkar kunna stämma in på många svenska/nordiska/europeiska batterier. Exempelvis verkar detta batteri från SkanBatt kunna vara från exakt samma kinesiska producent som SBL-batteriet. När jag sedan kollade på Skanbatts hemsida - med lite mer kritiskt granskade ögon - så påminner också deras batterier väldigt mycket om flertalet andra "svenska/nordiska/europeiska" batterier jag sett när jag letat runt på nätet, både vad gäller form och funktion....

Så frågan jag ställer mig är om inte många (merparten?) av de batterier som säljs i Sverige egentligen är samma kinesiska batterier i grunden, fast paketerade med olika företags logga på? Och är det så, då bör väl de kinesiska batterierna för halva priset vara exakt lika bra (eller dålig) som de "svenska" batterierna jag köper hos valfri återförsäljare eller butik i Sverige, fast får betala dubbla priset för?

Sedan har du absolut en poäng vad gäller möjligheten att reklamera, det har absolut ett värde i sig, men är det verkligen värt så mycket som 7-8.000 kr på ett batteri som kostar 15.000 kr hos den svenska återförsäljaren?

Om batteriet dör kommer det väl säkert göra det mitt under semestern, så jag oavsett blir tvungen att köpa ett nytt batteri för att inte tvingas avbryta den. Resultatet av att kunna reklamera blir i så fall att jag totalt kommer ha betalat 7-8.000 kr mer, bara för att få ett extra batteri som jag inte behöver? Och det förutsatt att jag faktiskt får ett nytt batteri när jag reklamerar, med sedvanlig (o-)tur kommer väl batteriet dö först efter ca 3 år, dvs lagom när inga garantier eller konsumentskydd gäller längre. Sen kan jag ju såklart ha tur, så att batteriet dör mitt i vintern efter 1-2 år och jag därmed inte behöver köpa ett nytt och bli ståendes med ett extra batteri i onödan. Men skulle jag å andra sidan mot all förmodan ha tur kan ju lika gärna det kinesiska batteriet hålla i 10 år... fasen, att det ska vara så svårt att köpa ett batteri! =S
Skanbatt skriver så här ”Alle våre lithium LiFePO4 forbruksbatterier leveres under eget merke. LiFePO4 batteriene våre produseres av anerkjente Top Band som leverer produkter av aller beste kvalitet.”
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Skanbatt skriver så här ”Alle våre lithium LiFePO4 forbruksbatterier leveres under eget merke. LiFePO4 batteriene våre produseres av anerkjente Top Band som leverer produkter av aller beste kvalitet.”
Tack! Så batterierna Skanbatt säljer tillverkas alltså av ShenZhen Topband Co., LTD, medan det jag tittat på tillverkas av Shenzhen Bely Energy Technology Co., Ltd. Då är jag kanske inte helt ute och seglar med min gissning att de är mer eller mindre "same same, but different", och frågan kvarstår - är flertalet/merparten av batterierna vi köper här hemma i grunden bara samma batterier som vi kan få hem för halva priset direkt från Kina?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack! Så batterierna Skanbatt säljer tillverkas alltså av ShenZhen Topband Co., LTD, medan det jag tittat på tillverkas av Shenzhen Bely Energy Technology Co., Ltd. Då är jag kanske inte helt ute och seglar med min gissning att de är mer eller mindre "same same, but different", och frågan kvarstår - är flertalet/merparten av batterierna vi köper här hemma i grunden bara samma batterier som vi kan få hem för halva priset direkt från Kina?
Ställde frågan till Sunlux om deras batteri var detsamma som Skanbatts då deras specar är mycket lika varandra. Kunde inte få något tydligt svar då Sunlux inte kände till Skanbatts spec och leverantör.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast Anna o Claes... Jag tyckte att ert inlägg var riktigt riktigt roligt ur ett flertal vinklar! Lite öppet för tolkningar.. Roligt roligt. Husbilar, batterier.. sånt tål inte att skämtas om? Jodå. Mer skämt o mindre tjafs om småsaker .det är vad många trådar här skulle behöva.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack! Så batterierna Skanbatt säljer tillverkas alltså av ShenZhen Topband Co., LTD, medan det jag tittat på tillverkas av Shenzhen Bely Energy Technology Co., Ltd. Då är jag kanske inte helt ute och seglar med min gissning att de är mer eller mindre "same same, but different", och frågan kvarstår - är flertalet/merparten av batterierna vi köper här hemma i grunden bara samma batterier som vi kan få hem för halva priset direkt från Kina?
Jag tror inte du är ute och seglar någonstans med alla dina gissningar. Scanbatt, Sunlux m.fl. andra köper garanterat sina batterier helt färdiga från en kinatillverkare. Möjligen bestyckade lite efter egna önskemål när det gäller t.ex. vilken BMS men mer än så tror jag inte.
Samma batterier av samma kvalitet kan garanterat köpas direkt från Aliexpress och Alibaba utan problem. Dom som säljs i Sverige under olika namn är bara dekaltrimmade.
Det här gäller ju även en massa andra prylar som säljs av t.ex Biltema, Jula, Rusta och massor av andra.
 
Senast ändrad:
Toppen